21 maart 2017

Barbaren & Wijsgeren. Het beeld van China in de Gouden Eeuw

Barbaren & Wijsgeren. Het beeld van China in de Gouden Eeuw belicht de wederzijdse beeldvorming die het resultaat was van de intensieve contacten tussen Nederlanders en Chinezen tijdens de zeventiende eeuw. De redactie van het boek lag in handen van prof. dr. Thijs Weststeijn (Kunstgeschiedenis) en Menno Jonker.

Verbazing en bewondering

Nog altijd kijken we met een mengeling van verbazing en bewondering naar China. Chinese goederen zijn niet weg te denken uit ons dagelijks leven, maar ons beeld van China en de Chinezen is minder concreet. De Chinese taal en haar schrift, de staatsvorm en de ouderdom van de Chinese beschaving zijn moeilijk in te passen in het westerse wereldbeeld. Eigenlijk net als in de zeventiende eeuw, toen Chinese industriële massaproductie standaard onderdeel van Nederlandse huishoudens werd en prentenboeken over China ongekend populair waren.

Wederzijdse beeldvorming

Barbaren & Wijsgeren belicht de wederzijdse beeldvorming die het resultaat was van de intensieve contacten tussen Nederlanders en Chinezen tijdens de zeventiende eeuw. Zowel de culturele uitwisseling als de dynamiek van stereotypering, die daarvan het gevolg was, wordt uitgelicht. Zo wordt duidelijk hoe de beeldvorming een eigen weg volgde die nog altijd actueel is. Met bijdragen van: Leonard Blussé, Jan van Campen, Trude Dijkstra, Lennert Gesterkamp, Noël Golvers, Menno Jonker, Willemijn van Noord, Nicolas Standaert, Jing Sun, Ching-Ling Wang en Thijs Weststeijn.

Prof. dr. Thijs Weststeijn
Prof. dr. Thijs Weststeijn

Media-aandacht

Weststeijn was te gast bij het NPO Radio1-programma OVT (19 maart) om te vertellen over het boek, en de gelijknamige tentoonstelling die hij over dit onderwerp samenstelde voor het Frans Hals Museum. Nederlanders en Chinezen hadden niet alleen stereotiepe beelden over elkaar, vertelt Weststeijn, maar gingen daardoor ook over zichzelf nadenken. Opvallend is bijvoorbeeld dat de jonge natie Nederland vaak uitkomt bij China als het zoekt naar een verhaal over de eigen uitmuntendheid. Dat wordt ook in Europese ogen herkend: in Engeland en Duitsland worden kabinetten met Chinees porselein 'Hollandse kabinetten' genoemd. De wederzijdse beeldvormingen waren dus onderhevig aan een interessante dynamiek.