Arwen Deuss wint NWO Athena Award

Seismoloog Arwen Deuss ontvangt de Athena Award, een prijs van NWO voor uitblinkende vrouwelijke onderzoekers die een rolmodel zijn voor anderen.

Arwen Deuss

Arwen Deuss wint de Athena Award omdat de jury haar als een rolmodel ziet: wetenschappelijk staat zij aan de top, ze is een inspirerende mentor en ze is actief in outreach activiteiten. De jury prijst haar inzet voor de totstandkoming van een academische omgeving waarin vrouwen carrière kunnen maken. Deuss wist al vroeg in haar carrière wetenschappelijke impact te maken: als student leverde zij al het bewijs dat de aarde een vaste binnenkern heeft, niet vloeibaar zoals gedacht. Ze heeft inmiddels vele wetenschappelijke beurzen en prijzen gewonnen, en viel op tijdens haar bijdrage aan verschillende tv programma’s.

Gewoon wat ik leuk vind

Arwen vindt het een eer om deze Athena Award te mogen ontvangen. En is ook verrast: “Ik doe gewoon wat ik zelf heel erg leuk vind, en dat is fundamenteel onderzoek doen naar het binnenste van de aarde samen met mijn onderzoeksgroep van aio’s. Daarnaast vind ik het heel erg leuk om inspirerende verhalen te vertellen over mijn onderzoek, en daarom doe ik veel aan outreach zoals televisie programma’s en colleges op YouTube voor universiteit van Nederland. Kinderen zijn heel erg snel enthousiast vanwege hun (nog) grenzeloze nieuwsgierigheid. Maakt dat mij een rolmodel? Misschien wel, maar dat is niet iets wat ik zo gepland heb!”

Nieuwsgierigheid

“Ik vind het heel belangrijk dat kinderen zich realiseren dat als je een ambitie hebt, dat je er voor moet gaan en je door niets moet laten tegen houden. Met het geldbedrag wil ik iets doen om jonge meisjes en vrouwen stimuleren en het zelfvertrouwen willen geven om hun ambities te volgen. En vooral om altijd nieuwsgierig te blijven in de wereld om hen heen en niks vanzelfsprekend te gaan vinden, want nieuwsgierigheid is het allerbelangrijkste kenmerk voor een wetenschapper!”

De aarde: een plaatje

Het onderzoek van Arwen Deuss omvat studies van de structuur van de kern van de aarde, mantel discontinuïteiten, en het gebruik van trilling van de hele aarde (net zoals een klok kan luiden) om plaatjes te maken van onze planeet. Haar doel is om seismologie te verbinden met andere disciplines zoals mineralogie, geodynamisch modelleren en geochemie, om te ontdekken wat de oorzaak is van de heterogene variaties in de aarde. Uiteindelijk zal dit ons een beeld geven van hoe de aarde beweegt en veranderd in de tijd.

NWO Athena Award

De Athena Award is voor uitblinkende vrouwelijke onderzoekers. Met deze award wil het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen de aandacht vestigen op vrouwelijke bèta wetenschappers, die uitblinken en daardoor een rolmodel zijn voor anderen. Rolmodellen zijn belangrijk voor beginnende onderzoekers en laten zien dat een carrière in de wetenschap mogelijk is. Per jaar worden maximaal twee winnaars aangewezen voor de Athena Award. De laureaten krijgen elk een bedrag van 50k€. Dat bedrag is bedoeld voor besteding aan het onderzoek van de laureaat.