April: maand van de Vaardigheden

Om docenten te enthousiasmeren aan de slag te gaan met hun onderwijs, organiseert Educate-it elke maand een themamaand. April is de maand van de Vaardigheden. In veel opleidingen zijn vaardigheden zoals communicatieve, academische of labvaardigheden een onderdeel van de opleiding, zoals het voeren van een slechtnieuwsgesprek, het geven van een boeiende presentatie of het experimenteren met kostbaar materiaal.

Het oefenen met deze vaardigheden tijdens de opleiding is van belang voor studenten en bereidt ze voor op hun verdere loopbaan. Docenten kunnen al hun studenten laten oefenen met deze vaardigheden door de inzet van online tools. Educate-it ondersteunt hierbij. Met deze tools oefenen studenten de vaardigheden digitaal – en zo vaak ze willen of nodig is - in een vertrouwde en veilige omgeving. Studenten kunnen digitaal of via de tool feedback ontvangen van hun docent of hun peers. Dit kan ze helpen de vaardigheid verder te ontwikkelen. Studenten krijgen zo de kans vaardigheden extra te oefenen voordat ze deze in het contactonderwijs of in hun loopbaan tegenkomen.

Voor docenten die meer willen leren over vaardigheden en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops en handige onderwijstools aangeboden. Het volledige aanbod staat op de themapagina van Educate-it.

Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in Vaardigheden? De volgende maand van de Vaardigheden is in april 2019. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. In mei staat het thema Activerend onderwijs centraal.

Educate-it Academy

Het totale aanbod van Educate-it aan docentprofessionalisering en studentbetrokkenheid wordt overzichtelijk gepresenteerd in de Educate-it Academy. Docenten die hun onderwijs willen versterken, zien per thema het aanbod aan online trainingen, workshops, tools en extra informatie.

De Academycirkel is opgebouwd uit zes thema’s, waar docenten in hun onderwijs mee te maken hebben: Activerend onderwijs, Kennisclips, Samenwerken, Toetsen, (Peer) feedback en Vaardigheden. Hier staan de mogelijkheden waarmee ze hun onderwijs kunnen versterken. Daarnaast bevat de cirkel drie overkoepelende thema’s rondom blended learning: Versterk je onderwijs met blended learning, Betrek je studenten en Onderzoek je onderwijs.

Maand van de Vaardigheden