Annelies Huygen benoemd tot bijzonder hoogleraar Ordening van energiemarkten

Annelies Huygen, bijzonder hoogleraar Ordening van energiemarkten
Annelies Huygen, bijzonder hoogleraar Ordening van energiemarkten, Universiteit Utrecht.

Annelies Huygen is benoemd als bijzondere hoogleraar Ordening van energiemarkten aan de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie. Het betreft een bijzondere leerstoel die wordt gefinancierd door TNO. Huygen zal de energiemarkten onderzoeken vanuit een multidisciplinair juridisch-economisch perspectief. Hiervoor was zij hoogleraar energierecht aan de Universiteit van Amsterdam.

De kern van haar leeropdracht is het bestuderen van de ordening van de energiemarkten, met als invalshoek de mogelijkheden voor innovatie, de toetreding van kleine bedrijven en de positie van de kleine verbruiker, zoals huishoudens en ‘prosumenten'.  Dit zijn mensen die zowel producent zijn als consument. Op dit moment is de wet- en regelgeving nog voor een groot deel gebaseerd op de traditionele organisatie van de sector: energie, afkomstig van enkele grote producenten, wordt getransporteerd naar passieve consumenten. De situatie is inmiddels ingrijpend veranderd: kleine consumenten, zelfs gezinnen, kunnen nu ook elektriciteit produceren, opslaan en/of verkopen.

Ik ben zeer verheugd dat professor Annelies Huygen is benoemd en deel gaat uitmaken van onze onderzoeksgroep. De betrokkenheid van kleine partijen en energieproducerende huishoudens is essentieel voor draagvlak en betaalbaarheid van de energietransitie.

In veel landen om ons heen nemen coöperaties van bewoners en bedrijven een grote rol in bij de productie en handel in duurzame energie. In Nederland ons is dat nog niet het geval. Het zwaartepunt ligt nog steeds bij grote producenten en grote verbruikers. Dat is ook zichtbaar bij de Klimaattafels, waar consumenten en kleine bedrijven nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Dat is jammer. Een gelijk speelveld voor alle partijen, inclusief kleine producenten en consumenten, is om twee redenen van groot belang. Allereerst kan de energietransitie niet plaatsvinden zonder innovaties, die nieuwe, schone technieken goedkoper en beter maken.

Een gelijk speelveld op de energiemarkt

Voor de Nederlandse economie zijn deze extra belangrijk, omdat deze – meer nog dan bij de landen ons heen - afhankelijk is van de fossiele industrie en hun toeleverende bedrijven. Voor deze bedrijvigheid moet iets anders in de plaats komen. Een gelijk speelveld, waarbij kleine, nieuwe partijen onder dezelfde voorwaarden de markten kunnen betreden als grote partijen, is daarvoor essentieel. Deze vrije toetreding moet ook gelden voor de kleinste partijen: de huishoudens. Hun betrokkenheid is essentieel voor draagvlak en betaalbaarheid van de energietransitie. In de wetgeving zijn echter nog vele toetredingsbarrières voor kleinere partijen.

De leerstoel zal worden ingebed bij het onderzoeksprogramma Water en Duurzaamheid en het Utrecht Centre for Water, Oceans and Sustainability Law van het departement Rechtsgeleerdheid. Daarnaast zal worden samengewerkt binnen het strategisch thema Pathways to Sustainability van de Universiteit Utrecht. Het onderwijs zal plaatsvinden binnen Rechtsgeleerdheid en Economie.