Anne-Jetske Schaap wint de Katadreuffeprijs 2015 voor meest opmerkelijke rechtenstudent

Anne-Jetske heeft de prijs gewonnen omdat zij een allround profiel heeft en een duidelijke voetafdruk achterlaat na haar vertrek. Ze heeft gestudeerd in Utrecht, Valencia en Cambridge, was lid van de redactieraad van het Utrecht Law Review en trad op als studentreferent tijdens de jaarvergadering van de Nederlandse Juristenvereniging. Ook heeft zij al een publicatie op haar naam staan.

Verder was Anne-Jetske de steun en toeverlaat van een van de Utrechtse onderzoekszwaartepunten en roeide zij als vrijwilliger geld bij elkaar tijdens ‘Row for rights’. Ten slotte, en dat gaf de doorslag voor de jury, is mede op haar initiatief de studievereniging ‘Aletheia’ opgericht waarvan toekomstige generaties van onderzoeksstudenten kunnen en zullen gaan profiteren.

Katadreuffeprijs
Waarom de Katadreuffeprijs? Jacob Willem Katadreuffe is de hoofdpersoon uit het boek Karakter van F. Bordewijk. Het doorzettingsvermogen en het opmerkelijke levensverhaal van Katadreuffe vormden voor prof. Ivo Giesen de inspiratie voor het instellen van deze prijs bij zijn verkiezing tot universitair docent van het jaar 2011-2012.

De Katadreuffeprijs is in het leven geroepen om studenten te stimuleren zich buitengewoon te ontwikkelen en om die studenten ook de waardering te kunnen geven voor die opmerkelijke prestatie. Wie is dat, de meest opmerkelijke rechtenstudent? Dat is iemand met karakter, iemand met bijzondere studieprestaties, iemand die een waardevolle, duurzame bijdrage levert aan bijvoorbeeld universiteit, faculteit, departement, maatschappij, stad, sport, maar wel voor zover dat direct of indirect in verband staat met de studie aan het departement Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.

Doel van de prijs
Het doel van deze prijs is niet alleen om één student in het bijzonder in het zonnetje te zetten, maar de student van morgen te inspireren om het beste uit zichzelf en uit zijn studietijd te halen.

Overige genomineerden
Er zijn veel voordrachten gedaan voor de prijs van dit jaar. Een jury, die dit jaar bestond uit dr. Rianka Rijnhout (voorzitter),  prof. François Kristen, Parisa Sahan (Masterstudent Onderneming en recht ), Simon van Oort (Bachelorstudent rechtsgeleerdheid) en Rutger van Rompeay, partner bij het advocatenkantoor Van Benthem & Keulen, heeft de selectie gemaakt uit alle voordrachten. Uit die voordrachten werden uiteindelijk drie studenten genomineerd voor de Katadreuffeprijs 2015. De andere genomineerden van dit jaar waren Laura ter Steeg en Thijmen Nuninga.