Ana Ros Camacho wint Westerdijk Award 2019

De Westerdijk Award 2019 is gewonnen door Ana Ros Camacho, onderzoeker bij het Mathematisch Instituut. Ros Camacho nam de prijs op dinsdag 3 september in ontvangst van de decaan van de faculteit Bètawetenschappen tijdens de facultaire opening van het academische jaar.

Studenten en vluchtelingen

Volgens de jury draagt Ros Camacho op veel manieren bij aan diversiteit en inclusie. En dat terwijl dit buiten haar reguliere verantwoordelijkheden valt. Zo heeft ze een organisatie opgericht om Spaanstalige studenten te ondersteunen tijdens hun studie aan de Universiteit Utrecht, coacht ze vrouwelijke wiskundestudenten persoonlijk en was ze een van de eersten die haar cursus openstelde voor vluchtelingen.

Vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen

Op het gebied van onderzoek organiseert Ros Camacho de eerste ‘Women in Mathematical Physics Meeting’ in Mexico, is ze mede-organisator van de ‘Geometry Centre Seminar’ waar ze ervoor zorgt dat sprekers uit ondervertegenwoordigde groepen worden uitgenodigd, zat ze in het panel voor “Positive discrimination: advantages and drawbacks” en was ze initiatiefnemer van het succesvolle seminar voor zowel het Mathematische Instituut als het Instituut voor Theoretische Fysica.

Westerdijk Award

De Westerdijk Award wordt toegekend aan medewerkers die zich hebben ingezet om een meer diverse organisatie te realiseren. Zij worden genomineerd door hun collega’s. De diversiteitscommissie bepaalt uiteindelijk wie de winnaar is.

Johanna Westerdijk was de eerste vrouwelijke hoogleraar van Nederland. Op 10 februari 1917 werd zij benoemd tot hoogleraar Fytopathologie aan de Universiteit Utrecht.