Versterking samenwerking met Thermo Fisher Scientific

Het College van Bestuur heeft dr. Alexander Makarov benoemd tot bijzonder hoogleraar Hoge Resolutie Massaspectrometrie bij het departement Scheikunde en het Bijvoet Centrum. Makarov is Director of Global Research for Life Sciences Mass Spectrometry bij Thermo Fisher Scientific. Zijn benoeming is zowel een verdere versterking van de intensieve samenwerking in het onderzoek tussen Thermo Fisher Scientific en de groep Biomoleculaire Massaspectrometrie en Proteomics van prof.dr. Albert Heck als een waardevolle aanvulling voor het onderwijsprogramma van studenten in de Life Sciences van de faculteit Bètawetenschappen.

Natuurkundige Alexander Makarov (1966) is de bedenker van de Orbitrap massaspectrometer, een doorbraak in de chemische analyse waaronder proteomics, de analyse van eiwitten. Proteomics is van groot belang voor het onderzoek naar de functie van eiwitten en hun rol bij ziekte en gezondheid. Sinds zijn introductie in 2005 heeft de Orbitrap massaspectrometer snel de onderzoekswereld veroverd en bijgedragen aan belangrijke doorbraken in de natuurkunde, scheikunde en life sciences.

Brug tussen wetenschap en industrie

Het doel van de nieuwe leerstoel is onderzoek te doen naar nieuwe toepassingen voor de analyse van grote eiwitten en eiwitcomplexen. Hierdoor zouden gedetailleerde metingen aan een grote verscheidenheid van biologisch belangrijke structuren mogelijk worden.

Makarov kijkt ook uit naar een nauwere samenwerking met masterstudenten en promovendi. ‘Ik hoop dat mijn aanstelling een brug wordt die wetenschap en industrie verbindt, waarbij studenten en industriële onderzoekers leren van elkaar.’ Door zijn aanstelling krijgen studenten en promovendi de kans om een gedeelte van hun onderzoek uit te voeren bij Thermo Fisher Scientific en zo ervaring op te doen in een bedrijf.

Bijvoet Centrum en Thermo Fisher Scientific

In het Bijvoet Centrum voor Biomoleculair Onderzoek werken farmaceutisch onderzoekers, scheikundigen en biologen samen aan onderzoek en onderwijs over de relatie tussen structuur en functie van biomoleculen. Het Centrum is één van de partners van het Utrecht Life Sciences programma, dat zich richt op ‘Volksgezondheid, van molecuul tot populatie’.

Thermo Fisher Scientific is wereldleider op het gebied van wetenschappelijke dienstverlening met als missie zijn klanten in staat te stellen om de wereld gezonder, schoner en veiliger te maken. Met een omzet van $ 13 miljard en 39.000 medewerkers bedient het bedrijf wereldwijd klanten binnen de farmaceutische en biotechnologische industrie, ziekenhuizen en klinische diagnostische laboratoria, universiteiten, onderzoeksinstellingen en overheidsinstanties, maar ook in milieu-en procescontrole binnen de industrie. Thermo Fisher Scientific Inc. omvat drie merken: Thermo Scientific, Fisher Scientific en Unity™ Lab Services.