Aanvaring als mogelijke doodsoorzaak butskop

De volwassen vrouwelijke butskop die gister dood bij Terneuzen werd aangetroffen is gisteravond nog onderzocht. De walvis had een grote verwonding op haar buik. Deze is vermoedelijk veroorzaakt door een aanvaring. De voorzichtige eerste conclusies van het onderzoek door de Universiteit Utrecht wijzen uit dat dit waarschijnlijk de doodsoorzaak is geweest. Microscopisch onderzoek moet dit verder bevestigen.

Eind augustus werd in de Oosterschelde een moeder-kalf paar van dezelfde soort waargenomen. Dit was in dezelfde week dat er zeven butskoppen levend strandden in Ierland, gevolgd door meerdere strandingen van spitssnuitdolfijnen op Belgische, Engelse en ook Nederlandse kust. Deze diep-duikende walvissoorten komen gewoonlijk niet in de ondiepe wateren van de Noordzee voor. De laatste stranding van deze soort in Nederland is bijna dertig jaar geleden.

Eerder werd geluid als mogelijke oorzaak voor de strandingen van deze walvisachtigen gesuggereerd, maar wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Onderzoekster Lonneke IJsseldijk: “We hebben haast gemaakt in het onderzoek aan deze gestrande butskop met als doel het veiligstellen van onder andere de gehoororganen. Ook zijn andere orgaanweefsels meegenomen, deze worden op de faculteit Diergeneeskunde verder onderzocht.”

Aanvullend onderzoek aan het maagdarmstelsel zal bij Wageningen Marine Research plaats vinden. De schedel is bewaard voor de collectie van Naturalis. Meer lezen over het strandingsonderzoek van de Universiteit Utrecht? Kijk op www.uu.nl/strandingsonderzoek of volg onze onderzoekers op Instagram.