90 procent van de huishoudens betaalt niet door als de hulp kortstondig ziek is

Sociologisch onderzoek naar huishoudelijke hulp

Veel Nederlandse huishoudens, sommige berekeningen gaan uit van ruim een miljoen huishoudens, maken gebruik van een huishoudelijke hulp. De meeste mensen huren deze hulp op eigen houtje in, op de particuliere markt. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht, verbonden aan het platform Future of Work, waren benieuwd naar de kennis van de rechten en plichten binnen deze branche en onderzochten hiertoe de sociale bescherming van huishoudelijk personeel. Socioloog David de Kort: “90 procent van de huishoudens betaalt niet door als de hulp kortstondig ziek is.”

huishoudelijke hulp bij bank met stofzuiger en emmer vol schoonmaakmiddelen
Hulp in het huishouden

Voor zijn onderzoek sprak De Kort met huishoudelijk werkers over onder meer het uurloon. Het meest voorkomende uurloon voor huishoudelijk personeel, zo bleek uit interviews en representatieve survey data, is 15 euro. “Dat lijkt prima,” aldus de Utrechtse socioloog, “maar uit ons onderzoek komt naar voren dat dat loon in het vervolg niet, of slechts sporadisch, verhoogd wordt. Door inflatie kunnen die uurlonen al snel niet langer afdoende zijn.”

Ziek of vakantie

De Kort stelt daarnaast dat het uurloon wat karig is als in ogenschouw wordt genomen dat zeer weinig huishoudelijke hulpen doorbetaald zeggen te krijgen bij ziekte of vakantie. “Veel huishoudens betalen de hulp niet door als deze ziek is of op vakantie gaat: volgens onze onderzoeksresultaten betaalt zo’n 10 procent door als de hulp kortstondig ziek is en een nog kleiner deel doet dat tijdens de vakanties.” Ook als het huishouden zelf met vakantie is, waar de hulp dus niks aan kan doen, gaat het vaak mis. “De vakantieperiode kan daarom pittig zijn voor deze groep werkenden.”

Een loon dat meegroeit met de kosten van het leven moet vanzelfsprekend zijn.

Rechten

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat de huishoudelijke werkers vaak niet weten dat ze rechten hebben. Ook zien zij verlies van inkomen vaak als hun eigen probleem en willen zij de huishoudens daar niet mee opzadelen. De Kort: “Huishoudelijke hulpen zullen in veel gevallen niet zelf om betere voorwaarden vragen. En eigenlijk zou dat ook niet moeten. Een loon dat meegroeit met de kosten van het leven, niet hoeven te boeten voor het hebben van een griepje én het recht op vakantie, moeten vanzelfsprekend zijn.”

Campagne

Dat huishoudens verplichtingen hebben jegens de huishoudelijke hulp is vaak niet bekend. In hun campagne ‘Help de hulp’ willen de Utrechtse onderzoekers huishoudens bewuster maken wat er van ze verwacht wordt, zowel volgens de wet als op basis van goed fatsoen. “Hopelijk nemen huishoudens meer verantwoordelijkheid en passen ze drie aanbevelingen toe: geef periodieke loonsverhoging, betaal door bij kortstondige ziekte en betaal door tijdens de vakantie. Doorbetalen is volgens ons onderzoek een relatief kleine last voor de huishoudens, maar mogelijk van grote waarde voor de hulp.”