500e deelnemer aan Leergang Onderzoeksdidactiek

499 collega’s in het voortgezet onderwijs gingen haar voor. Maar het was Marinka Gooijers die afgelopen week het 500e certificaat van de leergang Onderzoeksdidactiek in ontvangst nam. Marinka werkt als docente bewegingsonderwijs bij het Alkwin Kollege in Uithoorn. En ook bij bewegingsonderwijs wordt onderzoek gedaan door leerlingen. Marinka vertelt over haar ervaring.

Het maken van een praktijkopdracht is een belangrijk onderdeel van de leergang, die uit zes bijeenkomsten bestaat en verzorgd wordt de Universiteit Utrecht (Onderwijsadvies & Training). Deze opdracht bestaat uit het ontwerpen en uitvoeren van een onderzoeksopdracht door de eigen leerlingen. Marinka heeft haar leerlingen in de vwo+ brugklas onderzoek laten doen naar het bewegen van jongeren, en wat het effect daarvan is. Ze kregen daarbij de ruimte om hun onderzoeksvraag zelf te specificeren.

Marinka: ‘Het zelf kunnen bepalen wat je onderzoekt is wat het voor leerlingen zo leuk maakt. Zo had een groepje leerlingen zelf bedacht dat ze het effect van verschillende rekoefeningen op sportprestaties wilden uitzoeken. Ik begeleidde hen bij het afbakenen van de onderzoeksvraag en het uitdenken van het bijpassende experiment. Na afronding van het onderzoek hebben de leerlingen een filmpje gemaakt waarin ze de betekenis van het onderzoek en het resultaat hebben geïllustreerd. Daar spatte het plezier echt vanaf’.

Door het volgen van de leergang Onderzoeksdidactiek is Marinka kritischer gaan kijken naar de afbakening van de onderzoeksvragen van leerlingen dan voorheen: ‘Leerlingen in de brugklas zijn vaak snel tevreden met hun onderzoeksvraag, ook al is die erg breed. Ik ga nu uitgebreider met ze in gesprek over hun onderzoeksvraag, en daardoor komen ze uiteindelijk tot een vraag die veel beter te onderzoeken is.’

Marinka geeft aan dat ze tijdens de bijeenkomsten van de leergang veel heeft gehad aan de feedback van de trainer en uitwisseling met andere docenten. De leerganggroepen bestaan uit docenten van verschillende vakken, waardoor je gedwongen wordt over de grenzen van het eigen vak te kijken. Zeker bij ‘leren onderzoeken’ is dat belangrijk, omdat veel algemene principes van onderzoek doen vakoverstijgend zijn.

En dat past goed bij het type onderwijs op de school van Marinka. Het Alkwin Kollege is een WON-school, wat betekent dat in alle jaarlagen van het vwo aandacht wordt besteed aan wetenschapsoriëntatie. Al onderzoekende maken leerlingen kennis met de wetenschappelijke denkwijze en hoe deze in verschillende vakken vorm krijgt.

De UU (O&T) verzorgt de leergang Onderzoeksdidactiek niet alleen voor WON-scholen, maar ook voor andere havo/vwo-scholen in het hele land die werk willen maken van de onderzoekende houding van leerlingen.

> Meer informatie over de leergang Onderzoeksdidactiek

Verder lezen over onderzoeksdidactiek

Onderwijsadvies & Training (UU) verzorgt de leergang Onderzoeksdidactiek sinds 2013. De ervaringen van deelnemende docenten met onderzoek doen in de klas zijn verzameld in het handboek ‘Eureka: didactiek voor leren onderzoeken in het vwo’. Het boek biedt theoretische achtergrond, maar vooral veel praktische handvatten voor docenten om leerlingen onderzoeksvaardiger te maken.

> Meer informatie over het handboek Eureka
Auteurs: Heleen Wientjes en Joris Veenhoven

Marinka Gooijers is de 500e deelnemer aan de Leergang Onderzoeksdidactiek

Docente bewegingsonderwijs Marinka Gooijers (links) kreeg het 500e certificaat uitgereikt door Annemieke Wicherink. Annemieke is door de UU (Onderwijsadvies &Training) opgeleid tot gecertificeerd trainer en verzorgt de leergang voor WON-scholen in de regio midden.