115 miljoen subsidie voor autisme-onderzoek

Persoonlijke therapie op grond biologische profielen

Sarah Durston, Professor of Developmental Disorders at the Brain Center of the UMC Utrecht
Prof. dr. Sarah Durston

Al vele jaren werkt een internationaal consortium van onderzoekers intensief samen aan grootschalig autisme- onderzoek. Sarah Durston, werkzaam als hoogleraar ontwikkelingsstoornissen bij het Hersencentrum van het UMC Utrecht, en haar collega‘s zijn hier actief bij betrokken. Onlangs kreeg het consortium van het Innovative Medicines Initiative (IMI) een van grootste onderzoekssubsidies die ooit aan onderzoek op het gebied van een psychiatrische aandoening is toegekend.

Meer dan 1 op de 100 mensen is autistisch. Naast de kenmerken van autisme worstelen veel autistische mensen met bijkomende aandoeningen als epilepsie, angst en depressie. De oorzaken van autisme én de bijbehorende problemen zijn echter nog altijd grotendeels onbekend en er zijn zeer weinig effectieve therapieën.

De AIMS-2-Trials subsidie ​​van 115 miljoen euro, waarvan 1 miljoen bestemd is voor het onderzoek van de afdeling Psychiatrie van het UMC Utrecht, moet het inzicht in autisme vergroten en nieuwe therapieën ontwikkelen die de gezondheid én de kwaliteit van leven voor voor autistische mensen verbetert. Een ingewikkelde opgave want alle autistische mensen zijn verschillend.  De AIMS-2-Trials volgen daarom een precisie-geneesmiddelaanpak die erop gericht is therapieën af te stemmen op iemands biologische profiel. Dit betekent dat biologische markers, die in verband worden gebracht met autistische symptomen, op individu niveau zullen worden geïdentificeerd en behandeld.

Logo Autism Spectrum Disorder
Logo autisme spectrum stoornis

Om dit te bereiken, moeten eerst tests worden ontwikkeld die kunnen voorspellen hoe het autisme van een persoon zich in zijn of haar leven ontwikkelt en hoe waarschijnlijk het is dat iemand aanvullende psychische problemen zal krijgen. Een persoonlijke benadering dus die problemen moet aanpakken die het leven van autistische mensen echt beïnvloeden.

De AIMS-2-Trials is het eerste Europese klinische test-netwerk voor autisme dat autistische mensen, hun naasten, academische instellingen, patiëntenorganisaties én farmaceutische bedrijven samenbrengt om autisme te bestuderen. Het netwerk biedt een brede infrastructuur voor het ontwikkelen en testen van nieuwe therapieën.

Binnen het onderzoeksthema Dynamics of Youth is Sarah Durston betrokken bij het thema Labels bij kinderen

Onderzoeksthema Dynamics of Youth

Wil je maatschappelijke problemen aanpakken, dan kun je het beste beginnen bij kinderen. Het Utrechtse onderzoeksthema Dynamics of Youth investeert in een veerkrachtige jeugd. Wetenschappers uit alle vakgebieden werken samen om kinderontwikkeling beter te leren begrijpen. Hoe helpen we kinderen en jongeren groeien en bloeien in onze snel veranderende samenleving?

Dynamics of Youth