Alle publicaties
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
van Miert, Dirk, Touber, Jetze, Steenbakkers, Piet & Nellen, Henk (2017). Scriptural Authority and Biblical Criticism in the Dutch Golden Age - God’s Word Questioned. (400 p.). Oxford: Oxford University Press.
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, Piet (2016). Leo Polak over Spinoza. In Klaas van Berkel & Stefan van der Poel (Eds.), Nieuw licht op Leo Polak (1880-1941) - Filosoof van het vrije denken (pp. 37-56) (20 p.). Hilversum: Verloren.
  2016 - Populariserende publicaties
Steenbakkers, Piet (2016). Spinoza, Beyond the Legends. In Paul Ziche (Eds.), Spinoza Research - To Be Continued (pp. 9-24) (16 p.). Voorschoten: Uitgeverij Spinozahuis.
  2016 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (02-04-2016). Spinoza’s Theologisch-politiek traktaat: Het politieke aspect: Democratie en vrijheid van meningsuiting. Spinoza’s Theologisch-politiek traktaat.
  2015 - Vakpublicaties
Steenbakkers, Piet (2015). Benedictus de Spinoza (1632–1677) - De samenleving als deel van de natuur. In Erik De Bom (Eds.), Een nieuwe wereld - Denkers uit de Nederlanden over politiek en maatschappij (1500–1700) (pp. 220–255, 297–301, 325–328) (50 p.). Antwerpen: Polis.
  2015 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (31-01-2015). ‘What it takes to make life worth living, according to Spinoza’. Workshop ‘Spinoza and Hume: practical themes’.
P.M.L. Steenbakkers (05-11-2015). Feiten en fictie in de uitbeelding van Spinoza.
P.M.L. Steenbakkers (22-11-2015). Individu en collectief bij Spinoza. Spinozadag van de Amsterdamse Spinoza Kring 2015.
P.M.L. Steenbakkers (21-03-2015). Inleiding tot Spinoza, Descartes’ “Beginselen van de wijsbegeerte” I . Studiebijeenkomst.
P.M.L. Steenbakkers (13-03-2015). Polak als spinozist. Nieuw licht op Leo Polak (Steenwijk 1880 – Sachsenhausen 1941.
P.M.L. Steenbakkers (11-12-2015). Spinoza’s Reversal of the Platonic Archetype. Annual Conference of Dutch Research School for Philosophy.
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, Piet, van Bunge, Wiep, Krop, Henri & van de Ven, Jeroen (2014). The Bloomsbury Companion to Spinoza. (400 p.). London: Bloomsbury.
  2014 - Vakpublicaties
Steenbakkers, Piet (2014). Das Wort Gottes und die wahre Religion - Das Fazit von Spinozas Bibelkritik (Kapitel 11–12). In Ottfried Höffe (Eds.), Baruch de Spinoza: Theologisch-politischer Traktat (pp. 127–137) (11 p.). Berlin: Akademie Verlag.
Steenbakkers, Piet (2014). Human dignity in renaissance humanism. In Marcus Düwell, Jens Braarvig, Roger Brownsword & Dietmar Mieth (Eds.), The Cambridge Handbook of Human Dignity: Interdisciplinary Perspectives (pp. 85-94) (10 p.). Cambridge University Press.
  2014 - Populariserende publicaties
Steenbakkers, Piet, Borsboom, Anne & Woodward, Anne (2014). The Art of Nietzsche. Amsterdam: Gopher.
Steenbakkers, Piet (2014). Why Nietzsche wrote such good music. In Anne Borsboom, Anne Woodward & Piet Steenbakkers (Eds.), The Art of Nietzsche (pp. 58–69) (13 p.). Amsterdam: Gopher.
  2014 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (10-05-2014). Studiebijeenkomst Vereniging Het Spinozahuis. Spinoza over de democratie (Tractatus politicus, 11).
P.M.L. Steenbakkers (16-09-2014). De la Court on religion. International Conference ‘The Dutch Legacy: Radical Thinkers of the 17th Century and the Enlightenment.’.
P.M.L. Steenbakkers (29-03-2014). God als ethisch ideaal:? Spinoza over de gespannen verhoudingen tussen godsdienst en moraal. Moraal en religie in de Verlichting.
P.M.L. Steenbakkers (14-10-2014). Spinoza en het jodendom: banden en spanningen.
P.M.L. Steenbakkers (28-07-2014). Spinoza Zomerweek 2014: ‘Spinoza bij moderne denkers’ (Vereniging Het Spinozahuis) . Schopenhauer en Nietzsche over Spinoza.
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2013). “Das göttliche und natürliche Princip”: Spinoza in Schellings Bruno. Schelling Studien: Internationale Zeitschrift zur klassischen deutschen Philosophie, 1, (pp. 143-156) (14 p.).
Steenbakkers, P.M.L. (2013). Over de dood van Spinoza, en Spinoza over de dood. Voorschoten: Uitgeverij Spinozahuis.
  2013 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (27-02-2013). Een onthullend inkijkje in de gedachtewereld van een zeventiende-eeuwse libertijn. Kapelle, Filosofieavond Cultuurraad Gemeente Kapelle.
P.M.L. Steenbakkers (05-11-2013). Gewaagde gedachten. Utrecht, Filosofisch Café.
P.M.L. Steenbakkers (30-05-2013). Natuur en politiek bij Spinoza. Utrecht, FUF-Forum (studievereniging wijsbegeerte UU).
P.M.L. Steenbakkers (25-04-2013). Spinoza tussen actualiteit en eeuwigheid. Maastricht, Studium Generale.
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2012). De lotgevallen van de Ethica: Over het belang van het Vaticaanse manuscript. Mededelingen vanwege Het Spinozahuis, 100, (pp. 33-44) (12 p.).
Steenbakkers, P.M.L. (2012). Nieuw materiaal voor de editie van Spinoza’s Ethica: Vaticanus Latinus 12838. Nieuwsbrief Neolatinistenverband, (pp. 10-12) (3 p.).
Steenbakkers, P.M.L. (2012). Spinoza and Evolutionary Theory: The Case of T.H. Huxley. Teoria: Rivista di filosofia, 32, (pp. 229-246) (18 p.).
  2012 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (16-11-2012). Eine neue Quelle für den Text von Spinozas Ethica: Die Handschrift Vaticanus Latinus 12838. Wolfenbüttel, Gasttagung der Spinoza-Gesellschaft.
P.M.L. Steenbakkers (11-10-2012). Hobbes et Spinoza sur les miracles. ENS Lyon, Colloque International Spinoza en Angleterre.
P.M.L. Steenbakkers (30-08-2012). Introductory: An Outline of Biblical Criticism in the Dutch Golden Age, II: The Second Half of the Century. Opening address of the international conference ‘God’s Word Questioned: Biblical Criticism and Scriptural Authority in the Dutch Golden Age of Spinoza.
P.M.L. Steenbakkers (24-07-2012). Invloeden op Spinoza’s politieke filosofie: Spinoza en Hobbes. Barchem, Spinozaweek 2012 van de Vereniging Het Spinozahuis: Achtergronden van en invloeden op Spinoza.
P.M.L. Steenbakkers (24-07-2012). Invloeden op Spinoza’s politieke filosofie: Spinoza en Machiavelli. Barchem, Spinozaweek 2012 van de Vereniging Het Spinozahuis: Achtergronden van en invloeden op Spinoza.
P.M.L. Steenbakkers (24-07-2012). Invloeden op Spinoza’s politieke filosofie: Spinoza, de gebroeders De la Court en Van Velthuysen. Barchem, Spinozaweek 2012 van de Vereniging Het Spinozahuis: Achtergronden van en invloeden op Spinoza.
P.M.L. Steenbakkers (13-12-2012). On the hyphen between theologico and politicus, or the unity of Spinoza’s Tractatus theologico-politicus’. Author Meets Critics Workshop on Susan James’s Spinoza on Philosophy, Religion, and Politics: The Theologico-Political Treatise.
P.M.L. Steenbakkers (31-03-2012). Spinoza’s Korte verhandeling en Ethica: de verschillen. Spinoza Lyceum Amsterdam, Studiebijeenkomst Vereniging Het Spinozahuis.
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L., Touber, J.J. & van de Ven, J.M.M. (2011). "A Clandestine Notebook (1678–1679) on Spinoza, Beverland, Politics, the Bible and Sex: Utrecht, UL, ms. 1284.". Lias, 38 (2).
Totaro, P., Steenbakkers, P.M.L. & Spruit, L. (2011). L’Ethica di Spinoza in un manoscritto della Biblioteca Apostolica Vaticana. Miscellanea Bibliothecae Apostolicae Vaticanae, 17, (pp. 583-610) (30 p.).
  2011 - Vakpublicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2011). Chapter 2, "Influences", entry "Descartes". In W. van Bunge, H. Krop, P. Steenbakkers & J. van de Ven (Eds.), The Continuum Companion to Spinoza (pp. 63-68) (5 p.). London, New York: Continuum.
Steenbakkers, P.M.L. (2011). Chapter 2, "Influences", Introduction. In W. van Bunge, H. Krop, P. Steenbakkers & J. van de Ven (Eds.), The Continuum Companion to Spinoza (pp. 58-60) (3 p.). London, New York: Continuum.
Steenbakkers, P.M.L. (2011). Chapter 4, "Glossary", entry Imaginatio. In W. van Bunge, H. Krop, P. Steenbakkers & J. van de Ven (Eds.), The Continuum Companion to Spinoza (pp. 231-233) (3 p.). London, New York: Continuum.
Steenbakkers, P.M.L. (2011). Chapter 4, "Glossary", entry Sive. In W. van Bunge, H. Krop, P. Steenbakkers & J. van de Ven (Eds.), The Continuum Companion to Spinoza (pp. 312-313) (2 p.). London, New York: Continuum.
Steenbakkers, P.M.L. (2011). Chapter 5, "Short Synopses of Spinoza’s writings". In W. van Bunge, H. Krop, P. Steenbakkers & J. van de Ven (Eds.), The Continuum Companion to Spinoza (pp. 340-361) (22 p.). London, New York: Continuum.
van Bunge, W., Krop, H., Steenbakkers, P.M.L. & van de Ven, J.M.M. (2011). The Continuum Companion to Spinoza. (395 p.). London, New York: Continuum.
  2011 - Populariserende publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2011). Waarom Nietzsche zulke goede muziek schreef. In A Borsboom, P Steenbakkers & A Woodward (Eds.), The Art of Nietzsche: Nietzsche als kunstenaar (pp. 106-121) (16 p.). Leiden: De Witte Uitgeverij.
  2011 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (25-07-2011). ‘Alsof een vlaag van de toekomst je tegemoet waait’: Spinoza als schrijver en als inspirator van schrijvers. Barchem, zomerweek Vereniging Het Spinozahuis.
P.M.L. Steenbakkers (14-11-2011). A New Source for the Text of Spinoza’s Ethics: The Significance of the Vatican Manuscript. Rome, boekpresentatie Koninklijk Nederlands Instituut te Rome.
P.M.L. Steenbakkers (20-09-2011). De lotgevallen van de Ethica: over het belang van het Vaticaanse handschrift. boekpresentatie, Joods Historisch Museum, Amsterdam.
P.M.L. Steenbakkers (10-07-2011). Hobbes and Spinoza on the authority of the Bible. 1611-2011, Conference of the Centre for Renaissance and Early Modern Studies, University of York: The Bible in the Seventeenth Century: The Authorised Version Quatercentenary (1611-2011).
P.M.L. Steenbakkers (21-10-2011). Nieuw materiaal voor de editie van Spinoza’s Ethica: Het onlangs ontdekte Vaticaanse handschrift. Nijmegen, Neolatinistendag.
P.M.L. Steenbakkers (27-05-2011). Spinoza over de dood & Over de dood van Spinoza. Naarden, lezing voor het Historisch Genootschap.
  2010 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2010). Benedictus de Spinoza, Opera posthuma, Riproduzione fotografica integrale/Complete photographic reproduction, a cura di Pina Totaro, prefazione di Filippo Mignini. Journal Title
Steenbakkers, P.M.L. (2010). La Mort de Spinoza: Une rumeur inconnue. Archives de Philosophie, 73 (Bulletin de Bibliographie Spinoziste 32), (pp. 733-737) (5 p.).
Steenbakkers, P.M.L. (2010). Spinoza in the History of Biblical Scholarship. In R. Bod, J. Maat & Th. Weststeijn (Eds.), The Making of the Humanities, vol. I: Early Modern Europe (pp. 313-325) (13 p.). Amsterdam University Press.
Steenbakkers, P.M.L. (2010). Spinoza leest Machiavelli. In Alex Klugkist & Jacob van Sluis (Eds.), Spinoza: zijn boeken en zijn denken (pp. 35-54) (20 p.). Voorschoten: Uitgeverij Spinozahuis.
Steenbakkers, P.M.L. (2010). The Text of Spinoza’s Tractatus Theologico-Politicus. In Y.Y. Melamed & M.A. Rosenthal (Eds.), Spinoza’s Theological-Political Treatise: A Critical Guide (pp. 29-40) (12 p.). Cambridge: Cambridge University Press.
Steenbakkers, P.M.L. (2010). Une Éthique, mais aussi une esthétique. Le Magazine Littéraire, 493 (Dossier Spinoza), (pp. 65-67) (3 p.).
  2010 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (14-11-2010). ‘Niet bespotten, niet betreuren, noch verwensen, maar begrijpen...’. Paradiso, Amsterdam, Spinozadag van de Amsterdamse Spinoza Kring: ‘Spinoza en het verschil'.
P.M.L. Steenbakkers (26-10-2010). Een nieuwe Spinoza-vertaling. Tilburg, Lezing voor de studievereniging Sapientia Ludenda.
P.M.L. Steenbakkers (17-06-2010). How to Read an Infallible Text: Meyer and Spinoza on Interpreting Scripture. 1300-1700, KNAW Conference: Commentaries and the Management of Knowledge in the Late Middle Ages and the Early Modern Period (1300-1700).
P.M.L. Steenbakkers (22-06-2010). Spinoza’s Notion of Nature and Evolutionary Theory: The Case of T.H. Huxley. Conference Die Natur des Denkens und das Denken der Natur – Spinoza, Trendelenburg, und Cohen.
P.M.L. Steenbakkers (08-06-2010). Spinozas Mereologie in der Sicht der deutschen Philosophie um 1800. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Tagung Sonderforschungsbereich 482 Ereignis Weimar-Jena, Kultur um1800: ‘Das organische Ganze und seine Teile".
P.M.L. Steenbakkers (05-06-2010). The Meaning and Impact of Theo Verbeek’s Spinoza’s Theologico-Political Treatise: Exploring “the Will of God” (2003). Utrecht, Colloquium ‘Descartes and the Dutch’, in honour of Theo Verbeek.
P.M.L. Steenbakkers (06-10-2010). Why Biblical Criticism Matters to Politics: The Argument of the Theologico-Political Treatise. Groningen, Symposium Spinoza's Politics'.
  2009 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2009). The Geometrical Order in the Ethics. In O. Koistinen (Eds.), The Cambridge Companion to Spinoza's Ethics (pp. 42-55) (14 p.). Cambridge: Cambridge University Press.
Steenbakkers, P.M.L. (2009). The Textual History of Spinoza's Ethics. The Cambridge Companion to Spinoza's Ethics (pp. 26-41) (16 p.). Cambridge: Cambridge University Press.
  2009 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (12-06-2009). 'Das göttliche und natürliche Princip': Spinoza in Schellings Bruno. Utrecht, Schelling-Tag 2009: Schelling und Spinoza. Internationale Schelling-Gesellschaft.
P.M.L. Steenbakkers (07-03-2009). Hoe verhoudt Spinoza's Theologisch-politiek traktaat zich tot de politiek in de zeventiende eeuw?. Amsterdam, Studiebijeenkomst van de Vereniging Het Spinozahuis.
P.M.L. Steenbakkers (20-04-2009). Idee van een lichaam, idee van een idee: Spinoza over geest, lichaam en bewustzijn. Workshop Psychologische thema's in Descartes en Spinoza. Descartes Centre/Instituut Wijsbegeerte Universiteit Leiden.
P.M.L. Steenbakkers (28-04-2009). Nietzsche en de muziek. Utrecht, Forum van de Studievereniging FUF.
P.M.L. Steenbakkers (07-08-2009). Spinoza as a Textual Critic: The Interpretation of the Bible in the Tractatus Theologico-Politicus. Fourteenth International Congress of the International Association for Neo-Latin Studies.
P.M.L. Steenbakkers (22-11-2009). Spinoza en de liefde. Amsterdam, Spinozadag 2009 van de Amsterdamse Spinozakring en Paradiso.
P.M.L. Steenbakkers (31-07-2009). Vrijheid en vrije wil. Barchem, Spinoza zomerweek 2009, Vereniging Het Spinozahuis.
  2008 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2008). Spinoza over vrijheid, dwang en noodzaak. In C. van Heertum (Eds.), Libertas philosophandi: Spinoza als gids voor een vrije wereld (pp. 113-123) (11 p.). In de Pelikaan.
  2008 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (19-04-2008). Inleiding tot de hoofdstukken 8–10 van Spinoza’s Politiek traktaat. Amsterdam, studiebijeenkomst van de Verenging Het Spinozahuis.
P.M.L. Steenbakkers (19-05-2008). Spinoza as Bible Critic. Workshop on Spinoza’s Theologico-political treatise, University of Leiden.
P.M.L. Steenbakkers (25-10-2008). Spinoza in the History of Biblical Scholarship. First International Conference on the History of the Humanities: The Emergence of the Humanities in Early Modern Europe.
P.M.L. Steenbakkers (07-03-2008). Spinoza leest Machiavelli. Groningen, Er gaat niets boven Spinoza, georganiseerd door de UB Groningen..
P.M.L. Steenbakkers (10-12-2008). Spinoza over de liefde. Amsterdam, Lezing voor de Amsterdamse Spinozakring.
P.M.L. Steenbakkers (27-06-2008). Spinoza over vrijheid, dwang en noodzaak. Amsterdam, Spinozadag Libertas philosophandi: Spinoza als gids voor een vrije wereld (georganiseerd door Bibliotheca Philosophica Hermetica, i.s.m. de Vereniging Het Spinozahuis).
P.M.L. Steenbakkers (27-11-2008). Spinoza, toen & nu. Rotterdam, Lezing voor de Vereniging van Gereformeerde Studenten Rotterdam..
  2007 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2007). Enige recente ontwikkelingen in het Spinoza-onderzoek. In Th. van der Werf (Eds.), Herdenking van de 375ste geboortedag van Benedictus de Spinoza (pp. 25-40) (16 p.). Budel: Damon.
Steenbakkers, P.M.L. (2007). Les éditions de Spinoza en Allemagne au XIXe siècle. In A. Tosel & P.F. Moreau (Eds.), Spinoza XIXe siècle (pp. 21-34) (14 p.). Parijs: Publications de la Sorbonne.
  2007 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (27-03-2007). Darwin's Bulldog and old Benedict: T.H. Huxley's appreciation of Spinoza. Annual Conference of the Brittish Society for the History of Philosophy: Early Modern Philosophy in Brittain and the Netherlands 1500-1800.
P.M.L. Steenbakkers (25-03-2007). Spinoza as educator, or: a political lesson that Nietzsche did not heed. 16th International Conference of the Friedrich Nietzsche Society of Great Brittain and Ireland: Nietzsche, Power & Politics.
P.M.L. Steenbakkers (30-05-2007). Spinoza on the foundation of society: the politics of the Ethics. 6th Annual International Conference Spinoza by 2000 of The Jerusalem Spinoze Institute: Spinoza as Social and Political Thinker.
  2006 - Vakpublicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2006). Eléments de biographie. In P.-F. Moreau & Ch. Ramond (Eds.), Lectures de Spinoza (pp. 9-16) (8 p.). Paris: Ellipses.
  2006 - Populariserende publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2006). Het Spinozahuis. In M. Prak (Eds.), Plaatsen van herinnering: Nederland in de zeventiende en achttiende eeuw (pp. 309-319) (11 p.). Amsterdam: Bert Bakker.
  2005 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2005). Spinoza on the imagination. In L. Nauta & D. Pätzold (Eds.), The scope of the imagination: 'imaginatio' between medieval and modern times (pp. 175-193) (19 p.). Leuven: Peeters.
Akkerman, F. & Steenbakkers, P.M.L. (2005). Spinoza to the letter: studies in words, texts and books. (346 p.). Leiden: Brill.
Steenbakkers, P.M.L. & Schilte, E. (2005). Spinoza's Posthumous works: an inventory of the copies now in the Netherlands. In F. Akkerman & P. Steenbakkers (Eds.), Spinoza to the letter: studies in words, texts and books (pp. 263-270) (8 p.). Leiden: Brill.
  2005 - Vakpublicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2005). Spinoza-plaatsen: over tekst en context van brief 76. (29 p.). Budel: Damon.
  2005 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (19-02-2005). De verschillen tussen Spinoza's 'Korte verhandeling van God, de mensch en deszelvs welstand' en 'de Ethica'. Amsterdam, Studiebijeenkomst Vereniging Het Spinozahuis.
P.M.L. Steenbakkers (20-05-2005). De ware kennis van goed en kwaad: Spinoza over de menselijke onderworpenheid (Ethica 4). Rotterdam, Facultair Colloquium Wijsbegeerte EUR.
P.M.L. Steenbakkers (03-07-2005). Editer et traduire Spinoza. Lyon, Cours et Atelier a l'Ecole d'ete pour doctorants et post-doctorants.
P.M.L. Steenbakkers (18-07-2005). Spinoza's Metafysica en Affectenleer. Leusden, Zomercursus ISvW i.s.m. Vereniging Het Spinozahuis.
  2004 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (13-07-2004). Aard en oorsprong van de menselijke geest: Spinozas Ethica, deel II. Leusden, Zomercursus Spinoza: De geest is de idee van het lichaam, Instituut voor Wijsbegeerte ISVW.
P.M.L. Steenbakkers (28-09-2004). Spinoza: wie was dat ook alweer?. Einhoven, Studium Generale, Technische Universiteit Eindhoven.
  2003 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (30-10-2003). Een vijandige overname in de filosofie: natura naturans en natura naturata. Groningen, Societas Graeca & Latina.
P.M.L. Steenbakkers (20-09-2003). Een vijandige overname: Spinoza over natura naturans en natura naturata. Rotterdam, Studiedag Spinoza en de scholastiek.
P.M.L. Steenbakkers (28-09-2003). Spinoza on the affects. Helsinki, studiedagen Krittinen Korkeakoulu, Virtaa 'Quid non sentit amor'.
  2002 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (26-04-2002). Het Filosofiebedrijf in de zeventiende eeuw. Amsterdam, Atelier Huizinga Instituut.
P.M.L. Steenbakkers (13-04-2002). Naar de letter of naar de geest? Spinoza's 'Ethica' in vertaling. Groningen, Jaarvergadering Alfi (Alumni filosofie).
P.M.L. Steenbakkers (14-04-2002). Plicht, balang, lust: Kant over de relatie tussen ethiek en esthetiek. Utrecht, Symposium FUF 'Waardeloos: over de relatie tussen kunst en moraal'.
P.M.L. Steenbakkers (20-04-2002). Spinoza over de monarchie. Amsterdam, Studiebijeenkomst Vereniging Het Spinozahuis.
P.M.L. Steenbakkers (06-11-2002). Wie was ook alweer...Spinoza?. Utrecht, Universiteit Vrij van Nut.
  2001 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (26-01-2001). Co-referaat bij referaat drs. C. Vermeulen, 'Fidus Interpres? Descartes' Specimina philosophiae'. Barchem, promovendi-weekend.
P.M.L. Steenbakkers (20-04-2001). Denken wat je wil, zeggen wat je denkt. Utrecht, Alfa Themadag UU.
P.M.L. Steenbakkers (16-07-2001). Een tekst met een pantser: hoe Spinoza zijn Ethica vorm gaf. Leusden, Internationale School voor Wijsbegeerte.
P.M.L. Steenbakkers (10-12-2001). Kant over schoonheid: de Kritik der Urteilskraft als sluitsteen van het kritische project. Drachten, Nederlands Filosofisch Genootschap, Regionale Kring Noord.
P.M.L. Steenbakkers (14-12-2001). Spinoza en het Neoplatonisme. Utrecht, Wijsgerig Genootschap Medium Aeuvum.
P.M.L. Steenbakkers (15-12-2001). 'Spinoza en het Neoplatonisme. Utrecht, Symposium 'Laat-scholastieke (16e-17e eeuw) en moderne filosofie in de Nederlanden'.
P.M.L. Steenbakkers (23-11-2001). Spinoza over de vrije wil. Groningen, Gastcollege Faculteit WIjsbegeerte Groningen.
P.M.L. Steenbakkers (07-04-2001). Spinoza's briefwisseling met Tschirnhaus en Schuller. Amsterdam, Studiebijeenkomst Vereniging Het Spinozahuis.
  2000 - Wetenschappelijke publicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2000). Spinoza over verdraagzaamheid. In P.M.L. Steenbakkers, A.J. Vanderjagt & Z. von Martels (Eds.), Limae labor et mora: opstellen voor Fokke Akkerman ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag. (pp. 189-194) (5 p.). Leende: Damon.
Steenbakkers, P.M.L. (2000). The passions according to Lodewijk Meyer: between Descartes and Spinoza. In Y. Yovel (Eds.), Desire and affect: Spinoza as psychologist: papers presented at The Third Jerusalem conference (Ethica III) (pp. 193-210) (17 p.). New York: Little Room Press.
  2000 - Vakpublicaties
Steenbakkers, P.M.L. (2000). Bibliografie van Fokke Akkerman. In P.M.L. Steenbakkers, Z. von Martels & A.J. Vanderjagt (Eds.), Limae labor et mora: opstellen voor Fokke Akkerman ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag. (pp. 239-244) (5 p.). Leende: Damon.
Steenbakkers, P.M.L. (2000). Omero Proietti. Studia Spinozana, 12, (pp. 267-268) (2 p.).
  2000 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (11-12-2000). Ethica 3: een natuurlijke historie van de hartstochten. Drachten, Nederlands Filosofisch Genootschap, Regionale Kring Noord..
P.M.L. Steenbakkers (03-08-2000). Philosophy in the Republic of Letters: Jean Le Clerc (1657-1736). 11th International Congres, International Association of Neo-Latin Studies.
  1999 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (06-03-1999). Niet vervloeken, maar begrijpen: Spinoza's leer van de menselijke effecten. Amsterdam, Studiebijeenkomst van de ver.Het Spinozahuis.
P.M.L. Steenbakkers (17-06-1999). Potentia intellectus, rationis potentia: a problem in Spinoza's terminology in Ethics V. Congres 'Ethica V: Love knowledge and beatitude.
P.M.L. Steenbakkers (13-08-1999). Quandoque delirat bonus Spinoza: Schopenhauer's critique of Spinoza. Congres ' Force and will in the seventeenth century'.
P.M.L. Steenbakkers (14-04-1999). Qu'est-ce que la philologie peut contribuer aux études de Spinoza?. Parijs, Lezingenreeks 'Spinoza: les interprétations récentes'.
  0 - Overige resultaten
P.M.L. Steenbakkers (0). Spinoza-plaatsen: over tekst en context van brief 76. Rotterdam, Inaugurele lezing Erasmus Universiteit Rotterdam.
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-01-19 14:09:11
Project:
Het web van Spinoza
01-03-2014 tot 15-07-2017
Algemene projectbeschrijving 

Het project Spinoza’s Web gaat onderzoek doen naar de Nederlandse wijsgeer Benedictus de Spinoza (1632–1677): zijn leven en werken, alsmede de netwerken waarvan hij deel uitmaakte. In de receptie en duiding van het denken van Spinoza heeft men steeds een onlosmakelijke samenhang gezien tussen zijn werken, zijn karakter en reputatie, en zijn levensverhaal. Elke tijd vormt zich aldus een beeld van Spinoza, en meer dan bij enige andere filosoof speelt dat beeld mee in de wijze waarop men zijn denken begrijpt. In dit project worden instrumenten ontwikkeld om Spinoza’s leven, werken en werking zo volledig mogelijk te documenteren, en wordt zijn filosofische invloed inzichtelijk gemaakt door de context waarin hij zich heeft kunnen ontplooien in kaart te brengen. We volgen daarbij vier onderzoekslijnen, die elk een eigen eindproduct opleveren.


Deelproject 1: The Spinoza Web


Om te beginnen is er een deelproject dat zich ten doel stelt alle documenten en gegevens die over Spinoza te achterhalen zijn bijeen te brengen in een gratis toegankelijk website, The Spinoza Web. Daar worden alle bronnen opgeslagen die betrekking hebben op Spinoza’s leven, werken, brieven, correspondenten en netwerken. Veel materiaal is al bekend, maar er zal ook nog grondig en gericht gezocht moeten worden in bibliotheken en archieven. In het geval van Spinoza ziet het historisch onderzoek zich voor speciale hindernissen geplaatst, door de geheimzinnigheid die veel van zijn leven omgeeft. Omdat zowel aanhangers als tegenstanders zijn teksten verzamelden, duiken er soms onbekende stukken op op plaatsen waar men die niet direct zou verwachten, zoals het onlangs gevonden zeer vroege afschrift van de Ethica in het Vaticaan.


Deelproject 2: A Bibliography of Spinoza’s Works from 1663 to 1796


Spinoza’s werken circuleerden in handschriften en in gedrukte vorm, en werden zowel bejubeld als verafschuwd. Ze zijn dan ook verboden, maar zelfs voordat dat formeel het geval was, hadden zijn ideeën al een gevaarlijke, clandestiene reputatie. Publicatie was een riskante zaak, en dat had gevolgen voor de manier waarop zijn boeken circuleerden: veelal anoniem verschenen, met valse titelpagina’s en misleidende uitgeversinformatie. Om dit alles in kaart te brengen, gaat een tweede deelproject een uitputtende beschrijving maken van alle gedrukte werken van Spinoza (inclusief vertalingen) die in de zeventiende en achttiende eeuw zijn verschenen: A Bibliography of Spinoza’s Works from 1663 to 1796.


Deelproject 3: Van Velthuysen and His Circle


Spinoza maakte deel uit van het intellectuele landschap van de laatste decennia van de Nederlandse Gouden Eeuw, waarin de wijsbegeerte een veel belangrijker rol speelde dan men zich doorgaans realiseert. De nieuwe wijsbegeerte van denkers als Bacon, Descartes en Hobbes, vond er weerklank. Spinoza’s filosofische ideeën veroorzaakten een schokgolf, zelfs bij tijdgenoten die de nieuwe wijsbegeerte enthousiast omarmden. Zo werd Spinoza van atheïsme beschuldigd door een Utrechtse arts en politicus, Lambert van Velthuysen, die zelf de reputatie had een gevaarlijke nieuwlichter te zijn. Hij was de spil van een genootschap van republikeinse cartesianen, dat het ‘Collegie der Sçavanten’ werd genoemd. Deze groepering had een aantal hoogleraren in haar gelederen, en ontleende haar samenhang mede aan een gemeenschappelijke tegenstander, de geduchte orthodoxe calvinist Gisbertus Voetius. Deze kring had wel contact met Spinoza, en fungeerde tevens als doorgeefluik voor allerlei radicale ideeën, waaronder die van Spinoza, maar distantieerde zich ook van hem. Van Velthuysen had een belangrijk aandeel in de ontwikkeling van de nieuwe wijsbegeerte in Nederland, en het wordt tijd dat zijn rol en het netwerk om hem heen goed in kaart worden gebracht. Dat is het doel van het derde deelproject, Van Velthuysen and His Circle.


Deelproject 4: Weaving the Web: The Development of Spinoza’s System


Een vierde onderzoek wil de voorgaande lijnen samenbrengen in een synthetiserend overzicht van Spinoza’s filosofische ontwikkeling. Hoewel zijn denken gekenmerkt wordt door een sterk systematische opzet, waarbij alle onderdelen naar elkaar verwijzen, is het voor latere generaties lastig gebleken die samenhang ook helder te aanschouwen. Dat heeft er toe geleid dat men zijn werken als ondoorgrondelijk en inconsistent beoordeelde, en veronderstelde dat hij voortdurend aan zijn teksten sleutelde. Op grond van een nauwkeurig onderzoek naar zowel de interne logica van Spinoza’s filosofische ontwikkeling, als de interactie met zijn omgeving en naar de wijze waarop de afzonderlijke werken tot stand zijn gekomen en overgeleverd, worden in Weaving the Web: The Development of Spinoza’s System de stadia van zijn denken gepresenteerd, in samenhang met de historische context.


Wijdere betekenis


Een bijzonder aspect van Spinoza’s filosofie is dat deze een veel groter publiek aanspreekt dan alleen vakfilosofen. Wetenschappers die in andere disciplines werken laten zich door zijn ideeën inspireren, maar ook buiten de academische setting is er opvallend veel belangstelling voor Spinoza. Dat blijkt uit de verkoop van zijn werken, het aantal aan Spinoza gewijde populaire publicaties en websites, en de organisaties die zich met zijn gedachtegoed bezig houden. In Nederland is dit nog sterker dan elders. Dit project wil hoogwaardige en wetenschappelijk goed onderbouwde onderzoeksresultaten aanbieden in toegankelijke vormen. Het is zo opgezet dat hiervan niet alleen de directe vakgenoten zullen profiteren, maar ook het grote publiek met een algemene interesse in Spinoza’s filosofie.


Uitvoering


Geplande uitvoering: maart 2014 – maart 2018, aan de Universiteit Utrecht. Projectleider: Piet Steenbakkers, universitait hoofddocent geschiedenis van de nieuwere wijsbegeerte aan de Universiteit Utrecht en bijzonder hoogleraar Spinoza-studies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam vanwege de Vereniging Het Spinozahuis. Voor de uitvoering van het project worden verder twee postdocs aangesteld. 


 

Rol: Onderzoeksleider Financiering
2e geldstroom - NWO: NWO, Geesteswetenschappen, Vrije competitie
Projectleden

Afgesloten projecten

Project:
Bijbelkritiek en secularisatie. De maatschappelijke invloed van de filologie in de zeventiende eeuw 01-11-2009 tot 30-04-2013
Algemene projectbeschrijving




































            In de
loop van de zeventiende eeuw begonnen steeds meer gelovigen te twijfelen aan de
traditionele geloofswaarheden. Vaak werd deze twijfel zo sterk dat de
gelovigheid zelf ter discussie kwam te staan. Het gaat hier om een ontwikkeling
die zich in enkele decennia voltrok: terwijl omstreeks 1650 de discussie nog
een dogmatisch karakter droeg en op een botsing van uiteenlopende
geloofsrichtingen neerkwam, stond vanaf ongeveer 1680 steeds meer de kwestie
van geloof en ongeloof ter discussie. Deze godsdienstig-filosofische revolutie
vormde het begin van een grillig maar onstuitbaar secularisatieproces, dat tot
op de dag van vandaag doorzet. In de traditionele opvatting wordt dit proces
verklaard uit de opkomst van de exacte wetenschappen en de snelle verspreiding
van het cartesiaanse rationalisme, twee ontwikkelingen die elkaar onderling versterkten
en die in de leer van Spinoza hun krachtigste uitdrukkingsvorm hebben gekregen.
Jonathan Israels veelgeroemde studie The
Radical Enlightenment
(2001) is een bekende en uitgesproken
vertegenwoordiger van deze visie. Daartegenover wordt in het onderhavige
voorstel een andere, nog nauwelijks onderzochte verklaringsgrond getoetst: de
opkomst, ontwikkeling en doorwerking van de humanistische Bijbelkritiek. Het
kritisch en historisch onderzoek van teksten, later aangeduid als ‘filologie’,
maakte in de zestiende eeuw grote vooruitgang, waar het om de restauratie van
klassieke bronnen ging. Daardoor gold de filologie als een belangrijke
wetenschappelijke discipline, waarvan de methode en resultaten ook voor andere
wetenschappen gezaghebbend waren. In de zeventiende eeuw verspreidde zich het
idee dat ook de boeken van het Oude en Nieuwe Testament tegenstrijdigheden,
fouten en andere sporen van bederf vertoonden die door geduldig onderzoek
vastgesteld en misschien wel verbeterd konden worden. Bovendien brak het besef
door dat deze teksten bestudeerd moesten worden tegen de achtergrond van de
tijd en omgeving waarin zij waren geschreven. Daarmee kwam de traditionele
visie op de Bijbel als een van kaft tot kaft door God geïnspireerde, volstrekt
ongerept overgeleverde en transparante boodschap op losse schroeven te staan.
Het tot op dat moment onaangetaste gezag van de Bijbel werd dus losgelaten. Dat
leidde in de loop van de zeventiende eeuw tot een toenemende twijfel aan de
traditionele geloofswaarheden.



Doel van dit onderzoek is
aannemelijk te maken dat de humanistische Bijbelkritiek ten grondslag lag of in
ieder geval in belangrijke mate bijdroeg aan de afkalving van de kerkelijke
waarheidspretenties zoals die in de tweede helft van de zeventiende eeuw
inzette. Daarbij gaat de aandacht eerst uit naar het in de Leidse school van
Joseph Scaliger gevoerde academische debat en zijn weerklank in de baanbrekende
opvattingen van exegeten als Hugo de Groot, Isaac de La Peyrère en Isaac
Vossius. Vervolgens zal worden onderzocht of en hoe Spinoza zich op het werk
van deze Bijbelonderzoekers baseerde. Ten slotte zal op de receptie van
Spinoza’s Bijbelkritiek nader worden ingegaan, want de filosoof kwam tot een
visie die ook na zijn dood nog heftige opschudding en bestrijding verwekte. Op
deze wijze wordt inzicht verkregen in de doorwerking van het confessionele
debat op de opvattingen over tolerantie en repressie in de Nederlandse
Republiek. Bovendien zal met dit programma worden aangetoond hoe de discussie
zich van universiteit en studeerkamer naar kansel, straat, winkel en trekschuit
uitbreidde, en langs de informatiekanalen van de Republiek der Letteren ook een
internationale dimensie kreeg. De verbreding van de discussie zal worden
gevolgd aan de hand van bronnen die indertijd ieder een eigen gebied bestreken:
wetenschappelijke Latijnse traktaten (voor het universitaire milieu), het
polemische strijdschrift in de volkstaal (voor de geletterde kerkgangers) en de
vertrouwelijke brief (voor de particuliere sfeer). Op deze wijze valt na te
gaan hoe het resultaat van het tekstkritisch en historisch onderzoek zich als
een ‘steen in de vijver’ via steeds grotere kringen in de zeventiende-eeuwse
wereld verbreidde en tot een omslag in de visie op Bijbel, geloof, kerk en
maatschappij leidde.



     Uitgaande van
de resultaten van de twee beoogde deelonderzoeken, maar met een eigen analyse
van primaire bronnen en beschikbare secundaire literatuur, zullen de
projectleiders een synthese schrijven over de rol van de tekstuele en
historische kritiek in de ontheiliging van de Bijbel en het daarop volgende
secularisatieproces. Dit proces, dat neerkomt op de afbraak van de
waarheidspretenties van de gevestigde kerk, wordt onderzocht als een essentiële
stimulans voor de verbreiding van de tolerantiegedachte.
In
de synthese zal een lijn worden getrokken die via het Leidse humanisme, De
Groot, La Peyrère, Vossius en Spinoza tot in de achttiende eeuw doorloopt. Het
voorgestelde onderzoek onderscheidt zich door de actualiteit van zijn
problematiek. De hedendaagse discussie tussen modernisten en creationisten of
fundamentalisten is immers een afspiegeling van de geruchtmakende controverses
die het grensverleggend onderzoek van bovengenoemde zeventiende-eeuwse exegeten
heeft losgemaakt.





 
Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Overige projectleden:
  • prof. dr H. Nellen (Huygens ING; EUR)
  • dr D. van Miert (Huygens ING)
Gegenereerd op 2017-01-19 14:09:12
Nevenfuncties

Sinds november 2004 bijzonder hoogleraar Spinoza-studies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vanwege de Vereniging Het Spinozahuis.

Gegenereerd op 2017-01-19 14:09:12
Volledige naam
prof. dr. P.M.L. Steenbakkers Contactgegevens
Janskerkhof 13

Janskerkhof 13
Kamer 1.16A
3512 BL  UTRECHT

Telefoonnummer afdeling 030 253 1794
Gegenereerd op 2017-01-19 14:09:12
Laatst bijgewerkt op 06-10-2016