dr. Jan Boom
J.Boom@uu.nl
Universitair docent
Psychologie - Ontwikkelingspsychologie
Gegenereerd op 2017-09-20 09:14:54


Profiel

Jan Boom (1956) studeerde filosofie en psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn dissertatie (1993) was voorbereid in de vakgroep wijsgerige Pedagogiek in Nijmegen binnen het programma “ontwikkelingsfilosofie”. Sindsdien werkt hij aan de Universiteit Utrecht bij Kinder en Jeugdpsychologie en haar voorlopers.

Zijn interesse is altijd geweest om ontwikkeling te begrijpen met een focus op de cognitieve (Piaget) en morele (Kohlberg) ontwikkeling. Aanvankelijk, in de dissertatie (The Concept Developmental Stage) was zijn onderzoek gefocust op het conceptuele niveau, later is de focus verbreed en omvat ook het methodologische en statistische niveau.

Recente projecten (betrokkenheid bij) zijn o.a.: Talentkracht, Interventies als verandering in tijdserie, Overlapping waves model of Development, Youth and Identity, etc.  Hij is betrokken als methodoloog bij vele AIO en Post-doc projecten. Hij zit in het bestuur van de  Jean Piaget Society (JPS 2014-206); Penningmeester van de Vereniging Nederlandse Ontwikkelingspsychologie (VNOP), en voorzitter van de Dissertatie-prijs-commissie van de Association of Moral Education (AME).

Expertises

Conceptualiseren en modeleren van cognitieve en morele ontwikkeling:
Hierarchical Development: Understanding Qualitative Change

  • Growth Modeling with Mplus, Amos and HLM
  • IRT Modeling with Mplus and Winsteps
  • Latent Class Analisis with Mplus and Latent Gold



Links

http://janboom.com

Betrokken bij de opleiding(en)
Wetenschappelijke expertises
cognitieve ontwikkeling
Gegenereerd op 2017-09-20 09:14:54
Recent Publications (not yet in Metis)
Boom, J. (2012). Collective Development and the Learning Paradox. In N. Seel. (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp 643-646) Berlin: Springer.
publ 31 july 2012. ISBN 978-1-4419-5503-6.
Van der Ven, S. H. G., Kroesbergen, E. H., Boom, J., & Leseman, P. P. M. (2012). The development of executive functions and early mathematics: a dynamic relationship. British Journal of Educational Psychology, 82, 100-119.
Epub 2011 May 23. 2011 DOI: 10.1111/j.2044-8279.2011.02.035.x
Van der Ven, S. H. G., Boom, J., Kroesbergen, E. H., & Leseman P. P. M. (2012). Microgenetic patterns of children's multiplication learning: Confirming the Overlapping Waves model by latent growth modeling. Journal of Experimental Child Psychology, 113, 1-19.
Epub 2012 Jun 12. doi:10.1016/ j.jecp.2012.02.001
Van der Ven, S. H. G., Kroesbergen, E. H., Boom, J., & Leseman, P. P. M. (2012). The structure of executive functions in children: A closer examination of inhibition, shifting, and updating. British Journal of Developmental Psychology.
Epub 2012 May 11. DOI: 10.1111/j.2044-835X.2012.02.079.x
Van Goethem, A., van Hoof, J. T. C.,Van Aken, M. A. G., Raaijmakers, Q. A. W., Boom, J., & Orobio de Castro, B. (2012). The Role of Adolescents' Morality and Identity in Volunteering. Age and Gender Differences in a Process model. Journal of Adolescence: 35. 509-520.
Epub 2011 Sep 23.10.1016/j.adolescence.2011.08.012
Recent Presentations (not yet in Metis)
 
Boom, J. (2012). Combining IRT and Growth Modeling to Conceptualize Strategy Change. Paper presented at the M&S presentations and discussion. Amsterdam: April 2, 2012.
Boom, J. (2012). A New Model for Strategy Development: Combining Categorical Data Analysis with Growth Modeling. Paper presented at 22th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioral Development, Edmonton, Canada: July 12, 2012.
 
Oudgenoeg-Paz, O., Leseman, P. M. M., Volman, C., & Boom, J. (2012). Infant exploration behaviour and developing language Paper presented at the workshop Embodied Cognition in Typical and Atypical Development Utrecht: May 31, 2012.
Mulder, H., Verhagen, J., Boom, J., & Leseman, P. P. M. (2012). The role of private speech in self-control in toddlers. Paper presented at the Development of Executive Functions Workshop Utrecht: April 19-20, 2012.
Boom, J. (2012). Combining IRT and Growth Modeling to Conceptualize Strategy Change. VNOP Keynote adress Wageningen: May 22, 2012.
Alle publicaties
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
Slot, Pauline L., Boom, Jan, Verhagen, Josje & Leseman, Paul P M (01-01-2017). Measurement properties of the CLASS Toddler in ECEC in The Netherlands. Journal of Applied Developmental Psychology, 48, (pp. 79-91) (13 p.).
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
Oudgenoeg-Paz, Ora, Boom, Jan, Volman, Chiel & Leseman, Paul P M (01-06-2016). Development of exploration of spatial-relational object properties in the second and third years of life. Journal of Experimental Child Psychology, 146, (pp. 137-155) (19 p.).
van de Weijer-Bergsma, Eva, Wijnroks, Lex, van Haastert, Ingrid C, Boom, Jan & Jongmans, Marian J (2016). Does the development of executive functioning in infants born preterm benefit from maternal directiveness?. Early Human Development, 103, (pp. 155-160) (6 p.). Copyright © 2016 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved..
Mulder, H., Boom, J., Slot, P.L., Verhagen, J. & Leseman, P.P.M. (2016). Selectieve aandacht. In Paul Leseman & Annemiek Veen (Eds.), Ontwikkeling van kinderen en relaties met kwaliteit van voorschoolse instellingen - Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (pp. 33-55). SCO-Kohnstamm Instituut.
Verhagen, J., Mulder, H., Boom, J., Hoofs, Huub, Slot, P.L. & Leseman, P.P.M. (2016). Woordenschat. In Paul Leseman & Annemiek Veen (Eds.), Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen - Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (pp. 55-67). SCO-Kohnstamm Instituut.
  2016 - Vakpublicaties
Blankespoor, R.J., Van den Heuvel-Panhuizen , M., Boom, J. & Veldhuis, M. (2016). Gooien met een dobbelsteen: Redeneren over kans in groep 7. Volgens Bartjens, 35 (4), (pp. 12-15) (4 p.).
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Messer, Marielle H., Verhagen, Josje, Boom, Jan, Mayo, Aziza Y. & Leseman, Paul P M (01-10-2015). Growth of verbal short-term memory of nonwords varying in phonotactic probability - A longitudinal study with monolingual and bilingual children. Journal of Memory and Language, 84, (pp. 24-36) (13 p.).
Vriens-van Hoogdalem, Anne Greth, de Haan, Dorian M P & Boom, Jan (17-11-2015). The role of language ability in young children's cooperation during play and collaborative interactions. Early Child Development and Care, (pp. 1-14) (14 p.).
  2015 - Overige resultaten
J. Boom (19-03-2015) How Shall I Solve This Problem? Modeling and Stimulating Strategy Use in Mathematics
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Singer, E., Nederend, M., Penninx, L., Tajik, M. & Boom, J. (2014). The teacher's role in supporting yourn children's level of play engagement. Early Child Development and Care, 184 (8), (pp. 1233-1249).
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
van der Ven, S.H.G., Kroesbergen, E.H., Boom, J. & Leseman, P.P.M. (2013). The structure of executive functions in children: A closer examination of inhibition, shifting, and updating. British Journal of Developmental Psychology, 31 (1), (pp. 70-87) (18 p.).
  2013 - Overige resultaten
J. Boom (18-04-2013) Development of object exploration in the second and third year of life: An Overlapping Waves model.
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
Boom, J. (2012). Collective Development and the Learning Paradox. In N Seel (Eds.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 643-646) (4 p.). New York: Springer.
van der Ven, S.H.G., Boom, J., Kroesbergen, E.H. & Leseman, P.P.M. (2012). Microgenetic patterns of children's multiplication learning: Confirming the Overlapping Waves model by latent growth modeling. Journal of Experimental Child Psychology, 113, (pp. 1-19) (20 p.).
van der Ven, S.H.G., Kroesbergen, E.H., Boom, J. & Leseman, P.P.M. (2012). The development of executive functions and early mathematics: a dynamic relationship. British Journal of Educational Psychology, 82, (pp. 100-119) (20 p.).
Van Goethem, A.A.J., Van Hoof, A., van Aken, M.A.G., Raaijmakers, Q.A.W., Boom, J. & Orobio de Castro, B. (2012). The role of adolescents' morality and identity in voluntering. Age and gender differences in a process model. Journal of Adolescent Health, 35 (3), (pp. 509-520) (12 p.).
Ter Kuile, H., Kluwer, E.S., Keijsers, L.G.M.T., Finkenauer, C., Boom, J. & Van der Lippe, T.A.G. (2012). Van romantiek naar partnerschap: Het effect van de transitie naar ouderschap op de intieme relatie. In N. Van de Ven, M. Baas, L. Van Dillen, D. Lakens, A.M. Lokhorst & M. Strick (Eds.), Jaarboek Sociale Psychologie 2012 (pp. 107-113) (7 p.). Groningen: ASPO Pers.
  2012 - Overige resultaten
J. Boom (12-07-2012) A New Model for Strategy Development: Combining Categorical Data Analysis with Growth Modeling
J. Boom (22-05-2012) Combining IRT and Growth Modeling to Conceptualize Strategy Change
J. Boom (02-04-2012) Combining IRT and Growth Modeling to Conceptualize Strategy Change
J. Boom (07-06-2012) Exploring language: Exploration behaviour and language development in typically developing children.
J. Boom (31-05-2012) Infant exploration and developing language.
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
Boom, J. (2011). Egocentrism in Moral Development: Gibbs, Piaget, Kohlberg. New ideas in psychology , 29, (pp. 355-363) (9 p.).
  2011 - Vakpublicaties
Hox, J. & Boom, J. (2011). Growth curve modeling from a multilevel model perspective. In B. Laursen, T. Little & N. Card (Eds.), Handbook of Developmental Research Methods. (pp. 432-444) (13 p.). New York, U.S.A.: Guilford Publications.
  2010 - Wetenschappelijke publicaties
Van de Schoot, R., van der Velden, F., Boom, J. & Brugman, D. (2010). Can at-risk young adolescents be popular and anti-social? Sociometric status groups, anti-social behavior, gender and ethnic background. Journal of Adolescence, 33 (5), (pp. 583-592) (10 p.).
Van der Velden, F., Brugman, D., Boom, J. & Koops, W. (2010). Effects of EQUIP for Educators on students' self-serving cognitive distortions, moral judgment, and antisocial behavior. Journal of character education, 8, (pp. 77-95) (19 p.).
van de Weijer-Bergsma, E., Wijnroks, L., Boom, J., de Vries, L.S., van Haastert, I.C. & Jongmans, M.J. (2010). Individual differences in developmental trajectories of A-not-B perormance in infants born preterm. Developmental Neuropsychology, 35 (6), (pp. 605-621) (17 p.).
Messer, M.H., Leseman, P.P.M., Mayo, A.Y. & Boom, J. (2010). Long-term phonotactic knowledge supports verbal short-term memory in young native and second language learners. Journal of Experimental Child Psychology, 105, (pp. 306-323) (18 p.).
Boom, J. (2010). Measuring moral development: Stages as markers along a Latent Developmental Dimension. In W. Koops, D. Brugman, T. J. Ferguson & A. F. Sanders (Eds.), The Development and Structure of Conscience (pp. 151-167) (17 p.). Hove and New York: Psychology Press.
Van der Velden, F., Brugman, D., Boom, J. & Koops, W. (2010). Moral cognitive processes explaining antisocial behavior in young adolescents. International Journal of Behavioral Development, 34 (4), (pp. 292-301) (10 p.).
  2010 - Overige resultaten
J. Boom (25-02-2010) A LGM for evaluating interventions
  2009 - Wetenschappelijke publicaties
van San, M.R.P.J.R.S, Boom, J. & Weltevrede, A. (2009). Antilliaanse Rotterdammers 2009. Een monitor van hun maatschappelijk positie. (75 p.). Rotterdam: RISBO/EUR.
Boom, J. (2009). Piaget on Equilibration. In U Müller, J Carpendale & L Smith (Eds.), The Cambridge Companion to Piaget (pp. 132-149) (18 p.). Cambridge: Cambridge University Press.
  2008 - Wetenschappelijke publicaties
Hoijtink, H.J.A. & Boom, J. (2008). Inequality Constrained Latent Class Models. In H.J.A. Hoijtink, I.G. Klugkist & P.A. Boelen (Eds.), Bayesian Evaluation of Informative Hypotheses (pp. 227-246) (20 p.). New York: Springer.
Boom, J. (2008). On the importance of being abstract, Commentary on Joe Becker. Human Development, 51, (pp. 190-195) (6 p.).
  2007 - Wetenschappelijke publicaties
Boom, J., Wouters, H & Keller, M (2007). A cross-cultural validation of stage development: A Rasch re-analysis of longitudinal socio-moral reasoning data. Cognitive Development, 22 (2), (pp. 213-229) (12 p.). tijdschrift klopt niet: moet zijn Cognitive Developement 0885-2014 ORD.
Boom, J. & Ter Laak, J.J.F. (2007). Classes in balance: developmental trends for the balance scale. Developmental Review, 27, (pp. 127-149) (23 p.).
Boom, J. & Ter Laak, J.J.F. (2007). Classes in the balance: Latent Class Analysis and the Balance Scale Task. Developmental Review, 27, (pp. 127-149) (22 p.). geaccepteerd.
  2007 - Overige resultaten
J. Boom (31-05-2007) hierarchical re-organization in self-understanding: A quantitative analysis using growth mixture modeling
J. Boom (31-05-2007) Modeling Development of Higher Cognitive Tasks
J. Boom (31-05-2007) Strategies as a Latent Categorical Variable in Advance Modeling
  2006 - Overige resultaten
J. Boom (23-06-2006) Measuring moral development
  2005 - Wetenschappelijke publicaties
Laudy, O., Zoccolillo, M., Baillargeon, R.H., Boom, J., Tremblay, R.E. & Hoijtink, H.J.A. (2005). Applications of confirmatory latent class analysis in developmental psychology. European Journal of Developmental Psychology, 2, (pp. 1-15) (15 p.).
Boom, J. & Brugman, D. (2005). Measuring moral development in adolescents. In W. van Haaften, T. Wren & A. Tellings (Eds.), Moral Sensibilities and Education III. The adolescent. (pp. 87-112) (25 p.). Bemmel/London/Paris: Concorde.
  2005 - Overige resultaten
J. Boom (04-06-2005) Modeling and measuring social and moral development
J. Boom (04-06-2005) The Latent Developmental Dimension of moral development
  2004 - Wetenschappelijke publicaties
Laudy, O., Boom, J. & Hoijtink, H.J.A. (2004). Bayesian computational methods for inequality constrained latent class analysis. In L.A. van der Ark, M.A. Croon & K. Sijtsma (Eds.), New Developments in Categorical Data analysis for the Social and Behavioral Sciences (pp. 63-83) (21 p.). Mahway, NJ: Lawrence Erlbaum.
Boom, J. (2004). Commentary on: Piaget’s Stages: The Unfinished Symphony of Cognitive Development. New ideas in psychology , 22, (pp. 239-247) (7 p.).
  2003 - Wetenschappelijke publicaties
Brand, A.N., Panhuysen, G.E.M., Kunst, H., Boom, J. & Lodewijkx, H.F.M. (2003). From theory to research: Computer applications in a novel educational program for introductory psychology. In F.J. Maarse, A.E. Akkerman, A.N. Brand & L.J.M. Mulder (Eds.), Clinical assessment, computerized methods, and instrumentation (pp. 136-143) (8 p.). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Boom, J. (2003). Individualism and Collectivism: A Dynamic Systems Interpretation of Piaget's Interactionsm. In J.I.M. Carpendale & U. Muller (Eds.), Social Interaction and the development of Knowledge: Critical Evaluation of Piaget' s Contribution (pp. 67-85) (19 p.). Mahway: Lawrence Erlbaum.
Brugman, D., Podolskij, A.I., Heymans, P.G., Boom, J., Karabanova, O. & Idobaeva, O. (2003). Perception of Moral Atmosphere in School and Normtransgressive Behavior in Adolescents: an Intervention Study. International Journal of Behavioral Development, 27, (pp. 289-300) (12 p.).
  2003 - Overige resultaten
J. Boom (01-08-2003) Moral atmosphere in school, adolescents' moral development and their misbehavior.
  2002 - Wetenschappelijke publicaties
Engbersen, G.B.M., Staring, R., Boom, J., Van der Heijden, P.G.M. & Cruyff, M.J.L.F. (2002). Illegale vreemdelingen in Nederland. Omvang, overkomst, verblijf en uitzetting. (151 p.). Rotterdam: Erasmus Universiteit: RISBO.
  2002 - Overige resultaten
J. Boom (28-05-2002) Een model voor lange en korte termijn verandering in de denkstrategieën van kinderen in de basisschoolleeftijd
J. Boom (01-11-2002) Moral Atmosphere in School, Moral Competence and Moral Self-Complexity as Predictors of Externalizing Behavior in Russian Adolescents: A longitudinal study
J. Boom (06-06-2002) Why longitudinal research is impossible for cognitive strategies and what to do instead.
  2001 - Wetenschappelijke publicaties
Boom, J., Brugman, D. & Van der Heijden, P.G.M. (2001). Hierarchical structure of moral stages assessed by a sorting task. Child Development, 72, (pp. 535-548) (13 p.).
Boom, J., Kunnen, E.S. & Hoijtink, H.J.A. (2001). Rules in the balance: classes strategies or rules for the balance scale task?. Cognitive Development, 16, (pp. 717-735) (19 p.).
  2001 - Overige resultaten
J. Boom (01-08-2001) Adolescents' Perception of School Moral Atmosphere, Moral Competence, Self-complexity and Norm-Transgressing Behavior in School
J. Boom (31-08-2001) Adolescents´ perception of school moral atmosphere, moral competence, self-complexity and normtransgressing behavior
J. Boom (22-08-2001) Categorical latent strategies and water-level task data
J. Boom (31-05-2001) Cognitive strategies and latent classes in the Water Level task and the Balance Scale task
J. Boom (22-08-2001) The Moral Judgement Sorting Task
  2000 - Wetenschappelijke publicaties
van der Laan, L., van Oort, F.G. & Boom, J. (2000). ICT-medewerkers en -organisaties in ruimtelijk-economisch perspectief. In A. de Grip, S. de Groot, K. Kuipers, H. Scholten & M. Wolbers (Eds.), De arbeidsmarkt van de toekomst (pp. 212-226) (15 p.). Maastricht: NAD & ROA.
van der Laan, L., Boom, J. & van Oort, F.G. (2000). Regionale arbeidsmarkten en de kenniseconomie. Den Haag: Ministerie van VROM, RPD-studierapport 7.
Olthof, T., Kunnen, E.S. & Boom, J. (2000). Simulating mother-child interaction: Exploring two varieties of a non-linear dynamic systems approach. Infant and Child Development, 9, (pp. 33-60) (28 p.).
Kunnen, E.S., Olthof, T. & Boom, J. (2000). Theory and mathematics in building dynamic systems models: What prevails? A reply to Van der Maas and Raaijmakers. Infant and Child Development, 9, (pp. 85-89) (5 p.).
  2000 - Overige resultaten
J. Boom (01-05-2000) The effects of developing an orientation base in secondary school students for assessing the moral atmosphere in school
  1999 - Vakpublicaties
Brand, A.N., Panhuysen, G.E.M., Kunst, H., Boom, J. & Lodewijkx, H.F.M. (1999). Gebruik van MINDS in een eerstejaars cursus psychologie. In A.N. Brand, S. Doosje & B.A. Wesselingh (Eds.), Zevende workshop Computers in de Psychologie - Extended abstracts (pp. 34-36) (2 p.). Utrecht: UU, FSW.
  1999 - Overige resultaten
J. Boom (17-06-1999) Moral competence and moral atmosphere
J. Boom (12-07-1999) On detecting hierarchy: Between philosophical and empirical/psychological analysis
J. Boom (19-11-1999) On detecting hierarcy: Between philosophical and empirical/psychological analysis
  1997 - Wetenschappelijke publicaties
Boom, J. (1997). Cognitive development. In A.W. van Haaften, M. Korthals & T. Wren (Eds.), Philosophy of development. Reconstruction of the foundations of human development and education (pp. 101-117) (17 p.). Dordrecht: Kluwer Academis Publishers.
  1997 - Overige resultaten
J. Boom (16-04-1997) Het Meten van de Ontwikkeling van Morele Competentie anno 1997
Boom, J. & Brugman, D. (16-04-1997). Morele Ontwikkeling: van Individuele Constructie tot Gezamenlijk Ervaren Identiteit. Congres van de Onderzoeksgroep Ontwikkelingspsychologie van de Stichting voor Gedragswetenschappen.
  1996 - Wetenschappelijke publicaties
Boom, J. (1996). The fourth factor in development. In J. Boom, G. Gerlagh & A. den Hartog (Eds.), Abstractsbook of The Growing Mind Conference (pp. 167) (1 p.). The Growing Mind Conference.
Boom, J., Gerlagh, G. & den Hartog, A. (1996). The waterleveltask and hysteresis. Abstractsbook of The Growing Mind Conference
  1996 - Overige resultaten
Boom, J. (17-09-1996). Modelling Epigenetic Emergence. Conference The Growing Mind.
J. Boom (16-07-1996) Sociomoral development in adolescents with behavioral problems
J. Boom (17-09-1996) The fourth factor in development
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-09-20 09:14:55
Project:
Beyond flatland - Naar verdiepinging van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool
01-07-2015 tot 30-06-2018
Algemene projectbeschrijving 

Om leerlingen voor te bereiden op de 21ste eeuw is het belangrijk ze hogere-orde-vaardigheden (HOV) te leren. Voor de realisatie hiervan is een goed theoretisch en praktisch inzicht nodig in hoe HOV zich ontwikkelen en gestimuleerd kunnen worden. Het onderzoeksproject draagt hieraan bij vanuit een domein-specifieke benadering van HOV en richt zich op wiskundige HOV bij elementaire vormen van verwerking van dynamische gegevens, kansrekening en algebra. Terwijl internationaal steeds meer wordt benadrukt om de fundamenten voor HOV op jonge leeftijd te leggen, wordt in het Nederlandse basisonderwijs aan HOV vrijwel geen aandacht besteed. Doel van dit onderzoek is om – uitgaande van de embodiment, representational redescription en variatietheorie, en gebruikmakende van interventies in ict-omgevingen – te komen tot verrijking van het reken-wiskundecurriculum. Het onderzoek heeft een experimentele opzet waarbij macro-genetische longitudinale studies (ontwikkeling binnen een schooljaar) worden gecombineerd met micro-genetische studies (ontwikkeling binnen lessenserie) die genest zijn in de macrogenetische studies.

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - overig: Gesubsidieerd in het kader van het NRO programma fundamenteel onderzoek (interrelated projects); 700 duizend euro
Projectleden
Overige projectleden:
  • Leibniz Institut IPN Kiel
Project:
Pre-COOL Landelijk Cohortonderzoek Educatie en Opvang in de Voor en Vroegschoolse Periode
01-09-2009 tot 31-12-2018
Algemene projectbeschrijving 

Pre-COOl is landelijk representatieve cohortstudie, waarin ca. 2900 kinderen vanaf 2-jarige leeftijd worden gevolgd tot medio groep 2 van de basisschool om de effecten vast te kunnen stellen van kinderopvang en educatieve programma's in de voorschoolse periode op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Vanaf groep 2 wordt een deel van het Pre-COOL cohort verder gevolgd in het COOL-cohort tot aan 18-jarige leeftijd, zodat op den duur ook uitspraken over langetermijneffecten kunnen worden gedaan. Pre-COOL wordt uitgevoerd door een consoprtium van Kohnstamm Instituut, ITS en de Universiteit Utrecht. Binnen het consortium, is de UU met name verantwoordelijk voor de constructie van tests, observatie-instrumenten en vragenlijsten.

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO: Gesubsidieerd door NWO PROO; 5.6 miljoen euro voor het consortium
Projectleden
Overige projectleden:
  • Kohnstamm Instituut; ITS Nijmegen

Afgesloten projecten

Project:
Belichaamde cognitie en verbale herschrijving in het begrijpen van wetenschappelijke en technische verschijnselen 01-08-2012 tot 31-12-2015
Algemene projectbeschrijving

Het doel van dit onderzoek om het talent van kinderen op het gebied van het begrijpen van verschijnselen uit wetenschap en techniek (W&T) aan het licht te brengen en kennis te vergaren over hoe dit begrip zich ontwikkeld. Het onderzoek zal zich richten op twee leeftijdsgroepen (4-5 jarigen en 10-11 jarigen) en omvat drie W&T systemen (natuurkundige systemen, mathematische systemen en techniek systemen). Het onderzoek draagt bij tot de ‘vulling’ van de ‘Talentenkaart’ die bedoeld is als kader om W&T-talent van kinderen te stimuleren. De kern van het onderzoek wordt gevormd door de bij de kinderen af te nemen interview, die theoriegeleid zijn en gebaseerd zijn op de principles van ‘embodied cognition’ en ‘representational redescription’. Op grond van de verzamelde data kunnen zowel micro- en macro-genetische diachrone analyses binnen systemen als synchrone analyses tussen systemen worden uitgevoerd.

 
Rol: Uitvoerder Financiering
3e geldstroom - overig
Projectleden
Project:
Religieuze en culturele invloeden op de identiteitsontwikkeling van kinderen ingeval van overheidsinterventies 01-02-2014 tot 31-08-2015
Algemene projectbeschrijving




The media have recently reported on several cases involving minority families in which youth care agencies intervened because the emotional and physical development of childresn was at stake. The dominant secular societal and legal norms concerning the development of children into balanced individuals appear to clash with religious and cultural norms. Preliminary research has confirmed that childcare workers and judges lack an evaluative framework through which to determine how the interests of society and parents should be weighed against interests relating to the future identity of the child. This multidisciplinary research project investigates the way(s) and extent to which state agencies should take account of religious and cultural influences upon the development of children's identities when taking child protection measures. The aims are twofold. Firstly, to establish building blocks for a framework that enables professionals in the field to identify and understand the multiple components that constitute the complex cases involving minorities in which child protection measures are considered. Secondly, to provide a solid foundation for future research into the legitimacy of state interventions in cases concerning child protection in today's pluralistic European societies. 





 
Rol: Uitvoerder Financiering
1e geldstroom: Youth and Identity, Utrecht University
Projectleden

Conceptualisatie en statistisch modeleren van ontwikkeling, in het bijzonder van de cognitieve en morele ontwikkeling



Projecten

1) Dynamic Overlapping Waves model

2) Intervention evaluation with an “accelerated cohort sequential longitudinal design”

3) Hierarchical Development: Understanding Qualitative Change:

-              Science Education (Curious Minds)

-              Development of Higher Order Cognitive Strategies

-              Excellence and Moral Development (Sirius)

-              Hierarchical Complexity Theory

PHD projects Finished:

  • Van de Weijer-Bergsma E. (2009). Developmental trajectories of attention and executive functioning in infants born preterm: The influence of perinatal risk factors and maternal interaction styles. Academisch proefschrift, Universiteit Utrecht. 12 juni 2009, om 12.45
  • Van der Velden, F. (2010). EQUIPping High School Students. Effects of a universal prevention program on antisocial behavior. Academisch proefschrift, Universiteit Utrecht. 18 januari 2010, om 10.30
  • Messer, M. (2010). Verbal short-term memory and vocabulary development in monolingual Dutch and bilingual Turkish-Dutch preschoolers. Academisch proefschrift, Universiteit Utrecht. 6 juli 2010, om 10.30
  • Van der Ven, S (2011). The structure of executive functions and relations with early math learning. Academisch proefschrift, Universiteit Utrecht. 7 juli 2011, om 10.30
  • van Goethem (2014).....

Ongoing Projects

  • De Bordes, Pieter (2012->). PHD  and   Schot, Willemijn (2012-> Post doc
    (1) Embodied cognition and representational redescription in children’s understanding of phenomena in mathematics, science and technology (2) Perception-Action Affordances in Mathematics, Science and Technology Education

 

 

Gegenereerd op 2017-09-20 09:14:55
  • Coördinator cognitieve ontwikkeling
  • Coördinator methoden van onderzoek deel K&J
  • Coördinator honourstraject Kinder en Jeugd psychologie
  • Co-coördinator hersenontwikkeling



Cursussen

  • Cursus cognitieve ontwikkeling:
  •      colleges, werkgroepen en coordinatie
  • Bachelor onderzoek:
  •      begeleiding en coordinatie
  • Cursus methoden van onderzoek
  •      colleges, practca en coordinatie
  • Master thesis:
  •      begeleiding
  • Cursus hersenontwikkeling:
  •      Colleges en coordinator voor psychologie studenten

 

?
Gegenereerd op 2017-09-20 09:14:55
Nevenfuncties

Bestuurslid (Penningmeester en Webmaster) van de Vereniging Nederlandse Ontwikkelings Psychologie VNOP

Lid van de appartuurcommissie psychologie

Voorzitter van de Licentie Werkgroep Sociale Wetenschappen Utrecht

Gegenereerd op 2017-09-20 09:14:55
Volledige naam
dr. J. Boom Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer H2.21
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 4762
Telefoonnummer afdeling 030 253 3666
Email
J.Boom@uu.nl
Gegenereerd op 2017-09-20 09:14:55
Laatst bijgewerkt op 08-11-2013