dr. Hanna Mulder
H.Mulder2@uu.nl
Gegenereerd op 2018-09-24 17:35:58


Profiel

Ik ben werkzaam als universitair docent binnen het Departement Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Mijn onderzoek is gericht op de ontwikkeling van executieve functies en aandacht bij (zeer) jonge kinderen. Hierbij maak ik gebruik van gedragsmatige, neurobiologische en neurocognitieve meetinstrumenten.


 

Strategische thema's / focusgebieden
Betrokken bij de opleiding(en)
Wetenschappelijke expertises
Gegenereerd op 2018-09-24 17:35:59
Curriculum vitae

Sinds September 2015

Universitair docent

Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Utrecht

 

2009 - August 2015

Post-doc onderzoeker

Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Utrecht

Post-doc onderzoeker op het grootschalige longitudinale Pre-COOL project (http://www.pre-cool.nl/) en een Educational Learning Sciences starting grant.

 

2006 – 2009                

PhD thesis: Ontwikkeling van executieve functies en aandacht bij te vroeg geboren kinderen

School of Clinical Sciences, University of Nottingham, UK

Begeleiders: Professor Neil Marlow and Dr Nicola Pitchford.

Mijn PhD project, dat onderdeel was van het grotere Nottinghamse Vroeggeboorte Project, richtte zich op het onderzoeken van de ontwikkeling van executieve functies en aandacht bij veel te vroeg geboren kinderen op 9-10 jarige leeftijd. Ik heb op 15 juli 2010 mijn PhD diploma verkregen. 

 

2004 – 2006                  

Master of Science (MSc) in Developmental Psychology

Graduate School of Social Sciences, Utrecht University, the Netherlands

Research master ‘Development and Socialization in Childhood and Adolescence’. MSc thesis titel: ‘Differential effects of biological risk and environmental factors on cognitive and motor development from infancy through early childhood’ (begeleider: Professor Marian Jongmans)

 

2000 – 2004                   

Bachelor of Science (BSc) in Biology

 Utrecht University, the Netherlands

Ik heb als onderdeel van mijn bachelor studie een semester gestudeerd aan de University of Alaska Southeast, USA.

Gegenereerd op 2018-09-24 17:35:59
Alle publicaties
  Artikelen - Wetenschappelijke publicaties
van Prooijen, Dionne, Hutteman, R., Mulder, H., van Aken, M.A.G. & Laceulle, O.M. (2018). Self-control, parenting, and problem behavior in early childhood - A multi-method, multi-informant study. Infant Behavior and Development, 50, (pp. 28-41) (14 p.).
Mulder, Hanna, Verhagen, Josje, Van Der Ven, Sanne H. G., Slot, Pauline L. & Leseman, Paul (2017). Early Executive Function at Age Two Predicts Emergent Mathematics and Literacy at Age Five. Frontiers in Psychology, 8 (14 p.).
Verhagen, Josje, Mulder, Hanna & Leseman, Paul (2017). Effects of home language environment on inhibitory control in bilingual three-year-old children. Bilingualism: Language and Cognition, 20 (1), (pp. 114-127) (14 p.).
Verhagen, Josje, de Bree, Elise, Mulder, Hanna & Leseman, Paul (2017). Effects of Vocabulary and Phonotactic Probability on 2-Year-Olds’ Nonword Repetition. Journal of Psycholinguistic Research, 46 (3), (pp. 507-524) (18 p.).
Slot, Pauline Louise, Mulder, Hanna, Verhagen, Josje & Leseman, Paul (2017). Preschoolers' cognitive and emotional self-regulation in pretend play - Relations with executive functions and quality of play. Infant and Child Development, (pp. e2038) (21 p.).
Veer, Ilona M., Luyten, Hans, Mulder, Hanna, van Tuijl, Cathy & Sleegers, Peter J C (01-10-2017). Selective attention relates to the development of executive functions in 2,5- to 3-year-olds - A longitudinal study. Early Childhood Research Quarterly, 41, (pp. 84-94) (11 p.).
van Prooijen, Dionne L, Hutteman, Roos, Mulder, Hanna, van Aken, Marcel A G & Laceulle, Odilia M (07-11-2017). Self-control, parenting, and problem behavior in early childhood - A multi-method, multi-informant study. Infant Behavior and Development, 50, (pp. 28-41) (14 p.). Copyright © 2017 Elsevier Inc. All rights reserved..
Slot, P.L., Leseman, P.P.M., Verhagen, J. & Mulder, H. (2015). Associations between structural quality aspects and process quality in Dutch early childhood education and care settings. Early Childhood Research Quarterly, 33, (pp. 64-76).
Broekhuizen, Martine L., Van Aken, Marcel A G, Dubas, Judith S., Mulder, Hanna & Leseman, Paul P M (01-08-2015). Individual differences in effects of child care quality - The role of child affective self-regulation and gender. Infant Behavior and Development, 40, (pp. 216-230) (15 p.).
Mulder, Hanna & Cragg, Lucy (01-01-2014). Executive Functions and Academic Achievement - Current Research and Future Directions. Infant and Child Development, 23 (1), (pp. 1-3) (3 p.).
Mulder, Hanna, Hoofs, Huub, Verhagen, Josje, van der Veen, Ineke & Leseman, Paul P M (01-01-2014). Psychometric properties and convergent and predictive validity of an executive function test battery for two-year-olds. Frontiers in Psychology, 5 (JUL).
Schoemaker, K., Mulder, H., Dekovic, M. & Matthys, W.C.H.J. (2013). Executive Functions in Preschool Children with Externalizing Behavior Problems: A Meta-Analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 41, (pp. 457-471) (15 p.).
Mulder, H., Pitchford, N. J. & Marlow, N. (2011). Inattentive behaviour is associated with poor working memory and slow processing speed in very preterm children in middle childhood. British Journal of Educational Psychology, 81, (pp. 147-160) (14 p.).
Mulder, H., Pitchford, N. J. & Marlow, N. (2011). Processing speed mediates executive function difficulties in very preterm children in middle childhood. Journal of the International Neuropsychological Society, 17, (pp. 1-10) (10 p.).
Mulder, H., Pitchford, N. J. & Marlow, N. (2010). Processing speed and working memory underlie academic attainment in very preterm children. Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition, 95, (pp. F267-F272) (6 p.).
Mulder, H., Pitchford, N. J., Hagger, M. S. & Marlow, N. (2009). Development of executive function and attention in preterm children: A systematic review. Developmental Neuropsychology, 34 (4), (pp. 393-421) (29 p.).
  Boekdelen / hoofdstukken - Wetenschappelijke publicaties
Postma, Albert, van der Ham, Ineke J.M., Mulder, Hanna, Oudgenoeg-Paz, Ora, Hellendoorn, Annika & Jongmans, Marian J. (2017). Chapter 9 – How Children Learn to Discover Their Environment: An Embodied Dynamic Systems Perspective on the Development of Spatial Cognition. Neuropsychology of Space (pp. 309-360) (52 p.).
Leseman, P.P.M., Mulder, H., Verhagen, J., Broekhuizen, M.L., van Schaik, S.D.M. & Slot, P.L. (2017). Effectiveness of Dutch targeted preschool education policy for disadvantaged children. In H.P. Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek & M. Triventi (Eds.), Childcare, early education, and social inequality – An international perspective (pp. 173-193). Cheltenham/Edward Elgar.
Mulder, H., Boom, J., Slot, P.L., Verhagen, J. & Leseman, P.P.M. (2016). Selectieve aandacht. In Paul Leseman & Annemiek Veen (Eds.), Ontwikkeling van kinderen en relaties met kwaliteit van voorschoolse instellingen - Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (pp. 33-55). SCO-Kohnstamm Instituut.
Verhagen, J., Mulder, H., Boom, J., Hoofs, Huub, Slot, P.L. & Leseman, P.P.M. (2016). Woordenschat. In Paul Leseman & Annemiek Veen (Eds.), Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen - Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (pp. 55-67). SCO-Kohnstamm Instituut.
  Rapporten - Vakpublicaties
Mulder, H., Verhagen, J. & Leseman, P.P.M. (2015). Pre-COOL cohortonderzoek: resultaten over de voorschoolse periode - Hoofdstuk: "Metingen van taal en executieve functies in de voorschoolse periode". Kohnstamm Instituut.
  Voordrachten / lezingen - Overige resultaten
H. Mulder (02-07-2014) Organising pre-conference to the International Conference on Infant Studies in Berlin, Germany, together with Dr Sam Wass, Cambridge UK
H. Mulder (19-04-2012) Organising Development of Executive Functions Workshop, together with Dr Lucy Cragg (Nottingham University, UK), Dr Lex Wijnroks, Dr Ilona Friso-van den Bos, and Professor Paul Leseman (Utrecht University)
  Overige resultaten - Overige resultaten
Verhagen, J. & Mulder, H. (2013). Testinstructie voor de testleiders bij het cohortonderzoek Pre-COOL: periode 2013-2014.
Mulder, H. & Verhagen, J. (2012). Testinstructie voor de testleiders bij het cohortonderzoek Pre-COOL: Periode 2012-2013.
Verhagen, J. & Mulder, H. (2011). Testhandleiding voor de testleiders bij het cohort onderzoek Pre-COOL: periode 2011-2012.
Mulder, H. & Verhagen, J. (2010). Testinstructie voor de testleiders bij het cohortonderzoek pre-cool: Periode 2010-2011.
  Special issue - Wetenschappelijke publicaties
Swen, J.J., Wilting, I., De Goede, A.L., Grandia, L., Mulder, H., Touw, D.J., De Boer, A., Conemans, J.M.H., Egberts, T.C.G., Klungel, O.H., Koopmans, R., Van Der Weide, J., Wilffert, B., Guchelaar, H.-J. & Deneer, Vera H M (01-07-2008). Corrigendum: Pharmacogenetics: From bench to byte (Clinical Pharmacology and Therapeutics (2008) 83, 5, (781-787) DOI: 10.1038/sj.clpt.6100507). Clinical Pharmacology and Therapeutics, 84 (1), (pp. 175) (1 p.).
  Hosting an academic visitor - Wetenschappelijke publicaties
Mulder, H. (2016) Host Caterina Gawrilow Lab visit from the group of Dr Caterina Gawrilow from the University of Tubingen
  Visiting an external academic institution - Wetenschappelijke publicaties
Mulder, H. (2017) Visiting researcher University of Heidelberg Lab visit to Prof Silke Hertel's research group
Mulder, H. (2016) Visiting researcher University of Tubingen Lab visit to the the research group of Dr Caterina Gawrilow, University of Tubingen
^ naar boven
Gegenereerd op 2018-09-24 17:35:59

Ik ben werkzaam op het Pre-COOL project, een landelijk longitudinaal onderzoek naar de lange termijn effecten van verschillende vormen van voor- en vroegschoolse educatie (zie www.pre-cool.nl voor meer informatie). Binnen PreCOOL houd ik mij onder andere bezig met instrumentconstructie om executieve functies en aandacht te meten bij 2-, 3-, 4- en 5-jarigen. Binnen dit onderzoek richt ik me op de ontwikkeling van individuele verschillen in executieve functies en aandacht op jonge leeftijd. Daarnaast bestudeer ik hoe kinderen verschillende executieve functie- en aandachtstaken aanpakken: welke slimme aandachts- en motorische strategieen kunnen jonge kinderen al inzetten, bijvoorbeeld om zichzelf te beheersen?

Daarnaast werk ik aan het project 'The early roots of developing visuospatial cognition: An embodied dynamic systems study in young children' met een Educational Learning Sciences Starting Grant (zie http://babylab.fss.uu.nl/index.php?pagina=motoriek-aandacht-en-geheugen voor informatie voor ouders). In dit project onderzoek ik hoe de ontwikkeling van motorische mijlpalen van invloed is op aandachts- en geheugenprocessen bij kinderen van 14 maanden. In dit project werken we met een 'head-mounted eye tracker'. Met deze nieuwe techniek kunnen we precies zien waar kinderen hun aandacht op richten terwijl ze zich voortbewegen.  

 

Project:
Pre-COOL Landelijk Cohortonderzoek Educatie en Opvang in de Voor en Vroegschoolse Periode
01-09-2009 tot 31-12-2020
Algemene projectbeschrijving 

Pre-COOl is landelijk representatieve cohortstudie, waarin ca. 2900 kinderen vanaf 2-jarige leeftijd worden gevolgd tot medio groep 2 van de basisschool om de effecten vast te kunnen stellen van kinderopvang en educatieve programma's in de voorschoolse periode op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Vanaf groep 2 wordt een deel van het Pre-COOL cohort verder gevolgd in het COOL-cohort tot aan 18-jarige leeftijd, zodat op den duur ook uitspraken over langetermijneffecten kunnen worden gedaan. Pre-COOL wordt uitgevoerd door een consoprtium van Kohnstamm Instituut, ITS en de Universiteit Utrecht. Binnen het consortium, is de UU met name verantwoordelijk voor de constructie van tests, observatie-instrumenten en vragenlijsten.

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO: Gesubsidieerd door NWO PROO; 5.6 miljoen euro voor het consortium
Projectleden
Overige projectleden:
  • Kohnstamm Instituut; ITS Nijmegen

Afgesloten projecten

Project:
Kwaliteit van kinderopvang en voorschoolse educatie in relatie tot de ontwikkeling van executieve functies 01-01-2010 tot 31-12-2014
Algemene projectbeschrijving

Deelname aan voorschoolse voorzieningen voor opvang en educatie toonde de afgelopen decennia een sterke sociaal-selectieve tendens. Kinderen van hoog opgeleide tweeverdieners maakten vaker gebruik van kinderopvang, kinderen van laag opgeleiden namen vooral deel aan peuterspeelzalen en voorscholen, allochtone kinderen voornamelijk aan voorscholen. Met de Wet Kinderopvang uit 2005 zijn financiële obstakels om van kinderopvang gebruik te maken grotendeels verdwenen. De vraag is hoe het deelnamepatroon van de genoemde bevolkingsgroepen zich de komende jaren ontwikkelt als gevolg van verdere harmonisatie en of de voorschoolse opvang- en educatievoorzieningen voldoende toegerust zijn om nieuwe groepen gebruikers te bedienen. Onderzoek toonde dat de basale sociaal-emotionele kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang ‘voldoende’ is naar internationale maatstaven, maar dat de kwaliteit op het gebied van ontwikkelingsstimulering en educatieve activiteiten daarbij achterblijft. De kwaliteit van voorscholen en peuterspeelzalen is vooral onderzocht in het perspectief van taal- en cognitieve stimulering. Onbekend is wat de basale sociaal-emotionele kwaliteit  is van deze voorzieningen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in een representatieve steekproef van ca. 265 instellingen voor voorschoolse opvang, peuterwerk en educatie, die deelnemen aan het landelijke Pre-COOL cohortonderzoek. Het onderzoek bestaat uit een breedtestudie onder alle instellingen en een dieptestudie in een representatieve deelsteekproef van ca. 60 instellingen. Met vragenlijsten en systematische observaties wordt informatie verzameld over de structurele kwaliteit (groepsgrootte, staf-kindratio, opleiding en specifieke training van de staf), de emotionele proceskwaliteit (sensitieve responsiviteit van de staf, autonomiebevordering, structuur bieden) en de educatieve proceskwaliteit  (m.b.t. ontluikende schooltaal, geletterdheid, gecijferdheid, ‘science’). Gebruik wordt gemaakt van o.a. de CLASS Toddler en de ECERS-E.

 
Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Project:
De vroege ontwikkeling van ruimtelijke cognitie: een embodied dynamic systems studie 01-10-2012 tot 01-10-2014
Algemene projectbeschrijving

Adopting a dynamic systems framework, this study aims to gain understanding of the development of visuospatial cognition. Attainment of motor milestones is hypothesised to increase children’s opportunities for exploration, which may propel visuospatial cognition and lead to better academic skills over time. This model is tested by (1) assessing (using eye-tracking) exploration and visuospatial cognition in infants with varying walking experience, and (2) assessing the longitudinal relations between walking attainment, visuospatial cognition and pre-academic skills. Results will provide a window into the development of visuospatial cognition, and valuable input to early-years education regarding the importance of creating opportunities for exploration. This project is carried out in collaboration between the Department of Pedagoical Sciences and the Department of Experimental Psychology.

 
Rol: Onderzoeksleider Financiering
1e geldstroom: Utrecht University's focus area Educational Learning Sciences Starting Grant
Projectleden

 


 

Gegenereerd op 2018-09-24 17:35:59
Volledige naam
dr. H. Mulder Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer F222
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 3008
Telefoonnummer afdeling 030 253 4601
Aanwezigheid
Ma Di Wo Do Vr
Ochtend
Middag

Maandag t/m woensdag en vrijdag

Gegenereerd op 2018-09-24 17:35:59
Laatst bijgewerkt op 13-03-2018