Leeropdracht
Chemiedidactiek
Profiel

Didactiek van de chemie, met name ontwikkeling van onderwijs dat gebaseerd is op contexten en concepten voor bovenbouw van het voortgezet onderwijs, en professionele ontwikkeling van docenten scheikunde.

Strategische thema's / focusgebieden
Gegenereerd op 2018-07-22 10:34:26
Alle publicaties
  Boeken - Wetenschappelijke publicaties
de Voogd, P.J., van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2003). Effects of collaborative and individual learning in a blended learning environment. Book of Congress. (22 p.). Padua, Italie: 414-436, SIG Invited Symposium: Various perspectives on collaborative learning and the quality of knowledge construction in higher education.
van Eijl, P.J., Pilot, A., de Jong, Y.C., de Voogd, P.J. & Janssens, T. (2001). Een didactisch model voor een website ondersteunde cursus. Diepenbeek: LUC.
  Boeken - Vakpublicaties
van den Berg, B.A.M., Ritzen, M.M.J. & Pilot, A. (2011). Codesign als adviesstrategie bij curriculumontwikkeling: Fasen, hoofdvragen, belangrijkste activiteiten, beoogde resultaten en succesfactoren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
de Gruijter, J., van Aalsvoort, J., Pilot, A., van Rens, L. & Vos, M. (2009). Contexten in nieuwe scheikunde. (40 p.). Utrecht: NVON.
Pilot, A., van Hout-Wolters, B., Jongepier, P. & Scheijen, W. (2009). Studeer effectief. Groningen: Noordhoff.
van den Berg, I., Pilot, A. & Admiraal, W. (2005). Peer assessment als leermiddel. Voorbeelden uit het hoger onderwijs. (115 p.). Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht.
Wolfensberger, M.V.C., van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2003). Honours Programmes, sources of innovation in Higher Education: a perspective from the Netherlands. (22 p.). Utrecht: IVLOS.
van Eijl, P.J., de Voogd, P., Pilot, A. & Admiraal, W. (2003). Leren in teams in een digitale context. Utrecht: IVLOS.
van Eijl, P.J., Wolfensberger, M.V.C., Cadee, M., Siesling, S., Schreve-Brinkman, E.J., Beer, W.M., Faber, G. & Pilot, A. (2003). Plusprogramma's als proeftuin, met als bijlage een inventarisatie van plusprogramma's in Nederland. (35 p.). Utrecht: IVLOS.
Prins, G.T. & Pilot, A. (2002). Scholing in een docentennetwerk, collegiaal leren met Group Ware. (34 p.). Amersfoort: CPS.
Zegers, G.E., Boersma, K.T., Wijers, M., Pilot, A. & Eijkelhof, H.M.C. (2002). SPMaTE in het studiehuis. Onderzoek naar good practice op het gebied van Samenhangend Onderwijs in Natuur en Techniek in de Tweede Fase. (160 p.). Delft: Axis.
Pilot, A. (2001). De student als junior-medewerker?. Diepenbeek: LUC, ordinarius leerstoel Ererector Verhaegen LUC.
Pilot, A. & Puper, H. (2001). Leren in een informatiewereld. Alphen aan de Rijn: Samsom.
Nedermeijer, J. & Pilot, A. (2000). Beroepscompetenties en academische vorming in het hoger onderwijs. (211 p.). Groningen: Wolters-Noordhoff.
van Asselt, P., Pilot, A. & van Vonderen, J. (2000). Bouwstenen voor ICT-beleid. Ervaringen met invoering en gebruik van ICT in het voortgezet onderwijs. Leuven/Apeldoorn: Garant.
Bulte, A.M.W., Carelsen, F.J., Davids, W., Morelis, J., Jansen-Ligthelm, C.D., Pilot, A., Velthorst, N.H. & de Vos, W. (2000). Nieuwe scheikunde. Hoofdlijnennotitie over een voorstel tot een fundamentele herziening van het scheikundeprogramma voor de bovenbouw van havo en vwo. (9 p.). Amersfoort: Eenhoorngroep.
  Artikelen - Wetenschappelijke publicaties
Prins, G.T., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (13-07-2018). Designing context-based teaching materials by transforming authentic scientific modelling practices in chemistry. International Journal of Science Education, 40 (10), (pp. 1108-1135) (28 p.).
Vu Thu Hang, N., Meijer, M.R., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (01-09-2017). Designing a primary science curriculum in a globalizing world: how do social constructivism and Vietnamese culture meet?. Cultural Studies of Science Education, 12 (3), (pp. 739-760) (21 p.).
Vu Thu Hang, N., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (21-07-2017). Interaction of Vietnamese teachers with a social constructivism-based primary science curriculum in a framework appropriate for a Confucian heritage culture. Asia-Pacific Science Education, 3 (2) (33 p.).
Akbari, E., Simons, P.R.J., Pilot, A. & Naderi, Ahmad (15-02-2017). Peer Feedback in Learning a Foreign Language in Facebook. Global Journal of Human Social Science, 17 (2), (pp. 31 - 44) (14 p.).
Scager, Karin, Akkerman, Sanne F., Pilot, Albert & Wubbels, Theo (2017). Teacher dilemmas in challenging students in higher education. Teaching in Higher Education, 22 (3), (pp. 318-335) (18 p.).
Bulte, A.M.W., Prins, G.T., Meijer, M.R., Pilot, A. & Sevian, Hannah (2017). The use of authentic practices as a leading principle for the design of Chemistry curricula - L'ús de pràctique autèntique com a principi per liderar el disseny de currículums de química. Journal Educació Química (12 p.).
Rexwinkel, Trudy, Haenen, Jacques & Pilot, Albert (2017). The validity and reliability of the cross-national comparison of degree programme levels in European countries - What have students learnt?. European Journal of Psychology of Education, 32 (4), (pp. 703-723) (21 p.).
Akbari, Elham, Naderi, Ahmad, Yazdi, Mahdi Hosseinzadeh, Simons, Robert Jan & Pilot, Albert (2016). Attitude of teachers and students towards formal learning through online social networks. Journal of Interactive Learning Research, 27 (2), (pp. 101-123) (23 p.).
Akbari, E., Naderi, A., Simons, P.R.J. & Pilot, A. (2016). Student engagement and foreign language learning through online social networks. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 1 (22 p.).
de Kleijn, Renske A M, Bronkhorst, Larike H., Meijer, Paulien C., Pilot, Albert & Brekelmans, Mieke (2016). Understanding the up, back, and forward-component in master's thesis supervision with adaptivity. Studies in Higher Education, 41 (8), (pp. 1463-1479).
de Kleijn, Renske A M, Meijer, Paulien C., Brekelmans, Mieke & Pilot, Albert (2015). Adaptive research supervision - Exploring expert thesis supervisors' practical knowledge. Higher Education Research and Development, 34 (1), (pp. 117-130) (16 p.).
Akbari, E., Pilot, A. & Simons, P.R.J. (2015). Autonomy, competence and relatedness in foreign language learning through Facebook. Computers in Human Behavior, 48, (pp. 126-134) (9 p.).
Vu Thu Hang, N., Meijer, M.R., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (04-08-2015). The implementation of a social constructivist approach in primary science education in Confucian heritage culture: the case of Vietnam. Cultural Studies of Science Education, 10 (3), (pp. 665–693) (29 p.).
Scager, Karin, Akkerman, Sanne F., Pilot, Albert & Wubbels, Theo (2014). Challenging high-ability students. Studies in Higher Education, 39 (4), (pp. 659-679) (21 p.).
van Rens, Lisette, Pilot, Albert, Hermarij, Philip, Beishuizen, Jos, Hofman, Herman & Wal, Marjolein (01-01-2014). Pre-university Chemistry Students in a Mimicked Scholarly Peer Review. International Journal of Science Education, 36 (15), (pp. 2514-2533) (20 p.).
Nguyen-Phuong-Mai, Mai, Terlouw, Cees & Pilot, Albert (01-11-2014). Revisiting facework with a new analysis instrument: Face strategies and face negotiation in intercultural communication. Journal of Intercultural Communication (36), (pp. 1 - 10) (10 p.).
Nab, Jan, van Keulen, Johannes & Pilot, Albert (2014). Strategies of expert teachers in teaching opportunity identification. Industry & higher education, 28 (2), (pp. 97-111) (14 p.).
de Kleijn, Renske A M, Meijer, Paulien C., Pilot, Albert & Brekelmans, Mieke (2014). The relation between feedback perceptions and the supervisor-student relationship in master's thesis projects. Teaching in Higher Education, 19 (4), (pp. 336-349) (14 p.).
de Kleijn, R.A.M., Meijer, P.C., Brekelmans, M. & Pilot, A. (2013). Curricular goals and personal goals in Master's thesis projects: Dutch student-supervisor dyads. International Journal of Higher Education, 2 (1), (pp. 1-11) (11 p.).
Pilot, A. (2013). Een instrument voor bovenbouw vwo-leerlingen om de kwaliteit van hun natuurwetenschappelijk onderzoek te evalueren. Pedagogische Studien, 90 (2), (pp. 47-62) (16 p.).
Rexwinkel, G.B., Haenen, J.P.P. & Pilot, A. (2013). Evaluating the level of degree programmes in higher education: Conceptual design. Assessment and Evaluation in Higher Education, 38 (8), (pp. 905-918) (14 p.).
Rexwinkel, G.B., Haenen, J.P.P. & Pilot, A. (2013). Evaluating the level of degree programmes in higher education: The case of nursing. Assessment and Evaluation in Higher Education, 38 (7), (pp. 857-874) (18 p.).
Nab, J., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2013). Fostering the competence of science students in identifying business opportunities: A design research approach. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 5 (1), (pp. 28-47) (20 p.).
Scager, K., Akkerman, S.F., Pilot, A. & Wubbels, T. (2013). How to persuade honours students to go the extra mile: Creating a challenging learning environment. High Ability Studies, 24 (2), (pp. 115-134) (20 p.).
de Kleijn, R.A.M., Mainhard, M.T., Meijer, P.C., Brekelmans, M. & Pilot, A. (2013). Master's thesis projects: Student perceptions of supervisor feedback. Assessment and Evaluation in Higher Education, 38 (8), (pp. 1012-1026) (15 p.).
Rexwinkel, T., Haenen, J. & Pilot, A. (2013). Quality assurance in higher education: Analysis of grades for reviewing course levels. Quality and Quantity, 47 (1), (pp. 581-598) (18 p.).
Dobber, M., Vandyck, I., Akkerman, S., de Graaff, R., Beishuizen, J.J., Pilot, A., Verloop, N. & Vermunt, J. D. (2013). The development of community competence in the teacher education curriculum. European Journal of Teacher Education, 36 (3), (pp. 346-363) (18 p.).
van Ginkel, S., van Eijl, P.J., Pilot, A. & Zubizarreta, J. (2012). Building a vibrant honors community among computer students. Journal of the National Collegiate Honors Council, 13 (2), (pp. 197-218) (21 p.).
van den Berg, B.A.M., Ritzen, M. & Pilot, A. (2012). Codesign als adviesstrategie bij curriculumontwikkeling: Een casusstudie van een onderwijsinnovatieproces. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 30 (1), (pp. 5-22) (17 p.).
Vandyck, I., de Graaff, R., Pilot, A. & Beishuizen, J.J. (2012). Community building of (student) teachers and a teacher educator in a school-university partnership. Learning Environments Research, 15 (3), (pp. 299-318) (19 p.).
Phuong Nguyen, M., Terlouw, C. & Pilot, A. (2012). Cooperative Learning in Vietnam and the West-East educational transfer. Asia Pacific Journal of Education, 32 (2), (pp. 137-152) (15 p.).
Scager, K., Akkerman, S.F., Keesen, F.J.M., Mainhard, M.T., Pilot, A. & Wubbels, T. (2012). Do honors students have more potential for excellence in their professional lives?. Higher Education, 64 (1), (pp. 19-39) (21 p.).
Dolfing, R., Bulte, A.M.W., Pilot, A. & Vermunt, J. D. (2012). Domain-specific expertise of chemistry teachers on context-based education about macro-micro thinking in structure-property relations. Research in Science Education, 42 (3), (pp. 567-588) (22 p.).
Ramaekers, Stephan, Van Keulen, Hanno, Van Beukelen, Peter, Kremer, Wim & Pilot, Albert (2012). Effectiveness of a programme design for the development of competence in solving clinical problems. Medical Teacher, 34 (5), (pp. e309-e316) (8 p.).
Stolk, M.J., Bulte, A.M.W., de Jong, O. & Pilot, A. (2012). Evaluating a Professional Development Framework to Empower Chemistry Teachers to Design Context-Based Education. International Journal of Science Education, 34 (10), (pp. 1487-1508) (22 p.).
van Ginkel, S., van Eijl, P.J., Pilot, A. & Zubizarreta, J. (2012). Honors in the master’s: A new perspective?. Journal of the National Collegiate Honors Council, 13 (2), (pp. 265-278) (13 p.).
Wolfensberger, M.V.C., van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2012). Laboratories for Educational Innovation: Honors Programs in the Netherlands. Journal of the National Collegiate Honors Council, 13 (2), (pp. 149-170) (22 p.).
de Kleijn, R.A.M., Mainhard, T., Meijer, P.C., Pilot, A. & Brekelmans, M. (2012). Master's thesis supervision: Relations between perceptions of the supervisor–student relationship, final grade, perceived supervisor contribution to learning and student satisfaction. Studies in Higher Education, 37 (8), (pp. 925-939) (15 p.).
Ramaekers, S.P.J., van Beukelen, P., Kremer, W.D.J., van Keulen, J. & Pilot, A. (2011). An instructional model for training competence in solving clinical problems. Journal of Veterinary Medical Education, 38 (4), (pp. 360-372) (13 p.).
Vos, M.A.J., Taconis, R., Jochems, W.M.G. & Pilot, A. (2011). Classroom implementation of context-based chemistry education by teachers: The relation between experiences of teachers and the design of materials. International Journal of Science Education, 33 (1), (pp. 1407-1432) (26 p.).
Gilbert, J.K., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2011). Concept development and transfer in context-based science education. International Journal of Science Education, 33 (6), (pp. 817-837) (21 p.).
Ramaekers, S.P.J., van Keulen, J., Kremer, W.D.J., Pilot, A. & van Beukelen, P. (2011). Effective teaching in case-based education: Patterns in teacher behavior and their impact on the students’ clinical problem solving and learning. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23 (3), (pp. 303-313) (11 p.).
van der Valk, A.E., Grunefeld, H. & Pilot, A. (2011). Empowerment en leerresultaten bij getalenteerde bètaleerlingen in een verrijkte onderwijsleeromgeving. Pedagogische Studien, 88 (2), (pp. 73-89) (17 p.).
Prins, G.T., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2011). Evaluation of a design principle for fostering students’ epistemological views on models and modelling using authentic practices as contexts for learning in chemistry education. International Journal of Science Education, 33 (11), (pp. 1539-1569) (31 p.).
Stolk, M.J., de Jong, O., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2011). Exploring a framework for professional development in curriculum innovation: Empowering teachers for designing context-based chemistry education. Research in Science Education, 41 (3), (pp. 369-388) (20 p.).
Tempelman, E. & Pilot, A. (2011). From theory to practice and back: A new approach in teaching design engineering. International Journal of Technology and Design Education, 21 (3), (pp. 261-275) (15 p.).
Ramaekers, S.P.J., Kremer, W.D.J., Pilot, A., van Beukelen, P. & van Keulen, J. (2010). Assessment of competence in clinical reasoning and decision making under uncertainty: the Script Concordance Test method. Assessment and Evaluation in Higher Education, 35 (6), (pp. 661-673) (13 p.).
Nab, J., Pilot, A., Brinkkemper, S. & ten Berge, H. (2010). Authentic competence-based learning in university education in entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 9 (1), (pp. 20-35) (13 p.).
Lockhorst, D., Admiraal, W.F. & Pilot, A. (2010). CSCL in teacher training: What learning tasks leads to collaboration. Technology, Pedagogy and Education, 19 (1), (pp. 63-78) (16 p.).
Westbroek, H.B., Klaassen, C.W.J.M., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2010). Providing students with a sense of purpose by adapting a professional practice. International Journal of Science Education, 32 (5), (pp. 603-627) (25 p.).
Vos, M.A.J., Taconis, R., Jochems, W.M.G. & Pilot, A. (2010). Teachers implementing context-based teaching materials: a framework for case-analysis in Chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 11, (pp. 193-206) (14 p.).
Ramaekers, S.P.J., Kremer, W.D.J., Pilot, A., van Beukelen, P. & van Keulen, J. (2009). Bepaling van het vermogen om te beslissen in onzekerheid met de Script Concordance Test methode. Pedagogische Studien, 86 (3), (pp. 230-245) (15 p.).
Verstegen, D.M.L, Barnard, Y.F. & Pilot, A. (2009). Designing needs statements in a systematic iterative way. Computers and Education, 52, (pp. 324-332) (9 p.).
Nguyen, P.M., Elliott, J.G., Terlouw, C. & Pilot, A. (2009). Neocolonialism in education: Cooperative Learning in an Asian context. Comparative Education, 45 (1), (pp. 109-130) (22 p.).
Vink, L. & Pilot, A. (2009). Praktijkgericht onderzoek: bedrijfskundestudenten leren onderzoeken. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 27 (3), (pp. 181-197) (17 p.).
Stolk, M., Bulte, A.M.W., de Jong, O. & Pilot, A. (2009). Strategies for a professional development programme: empowering teachers for context-based chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, 10, (pp. 154-163) (10 p.).
Prins, G.T., Bulte, A.M.W., van Driel, J.H. & Pilot, A. (2009). Students’ Involvement in Authentic Modelling Practices as Contexts in Chemistry Education. Research in Science Education, 39 (5), (pp. 681-700) (20 p.).
van Rens, L., van der Schee, J. & Pilot, A. (2009). Teaching molecular diffusion using an inquiry approach : diffusion activities in a secondary school inquiry-learning community. Journal of Chemical Education, 86 (12), (pp. 1437-1441) (5 p.).
Bos, A.B.H., Terlouw, C. & Pilot, A. (2009). The effect of a pretest in an interactive, multimodal pretraining system for learning science concepts. Educational Research and Evaluation, 15 (6), (pp. 571-590) (20 p.).
Stolk, M., Bulte, A.M.W., de Jong, O. & Pilot, A. (2009). Towards a framework for a professional development programme: empowering teachers for context-based chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, 10, (pp. 164-175) (12 p.).
Bos, A.B.H., Terlouw, C. & Pilot, A. (2008). Het effect van een sensitivering door een pretest op de verwerving van natuurwetenschappelijke begrippen. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen, 25, (pp. 25-50) (26 p.).
Verstegen, D., Barnard, Y. & Pilot, A. (2008). Instructional design by novice designers: two empirical studies. Journal of Interactive Learning Research, 19 (2), (pp. 351-383) (33 p.).
Bos, A.B.H., Terlouw, C. & Pilot, A. (2008). Leren door te corrigeren. De leerwinst van de leerling-beoordelaar bij het nakijken van het werk van medeleerlingen in voortgezet bètaonderwjis. Pedagogische Studien, 85 (6), (pp. 420-433) (14 p.).
Prins, G.T., Bulte, A.M.W., van Driel, J. (Jan) & Pilot, A. (2008). Selection of authentic modelling practices as contexts for chemistry education. International Journal of Science Education, 30, (pp. 1867-1890) (24 p.).
Admiraal, W., Lockhorst, D., Beishuizen, J. & Pilot, A. (2007). Supporting the development of social competencies of teachers through computer supported collaborative learning. British Journal of Educational PSychology, Monograph Series, 2 (5), (pp. 59-69) (11 p.).
Bulte, A.M.W., Westbroek, H.B., de Jong, O. & Pilot, A. (2006). A research approach to designing chemistry education using authentic practices as contexts. International Journal of Science Education, 28, (pp. 1063-1086) (24 p.).
Phuong Nguyen, M., Terlouw, C. & Pilot, A. (2006). Culturally appropriate pedagogy: The case of group learning in a confucian heritage culture context. Intercultural Education, 17 (1), (pp. 1-19) (19 p.).
van den Berg, I., Admiraal, W. & Pilot, A. (2006). Design principles and outcomes of peer assessment in higher education. Studies in Higher Education, 31 (3), (pp. 341-356) (15 p.).
van den Berg, I., Admiraal, W. & Pilot, A. (2006). Designing student peer assessment in higher education: Analysis of written and oral peer feedback. Teaching in Higher Education, 11 (2), (pp. 135-147) (12 p.).
Verstegen, D.M.L, Pilot, A. & Barnard, Y.F. (2006). Iteratie tijdens het ontwerpen van onderwijs: een empirische studie. Pedagogische Studien, 83, (pp. 208-225) (18 p.).
van den Berg, I., Admiraal, W. & Pilot, A. (2006). Peer assessment in university teaching: Evaluating seven course designs. Assessment and Evaluation in Higher Education, 31 (1), (pp. 19-36) (17 p.).
Pilot, A. & Bulte, A.M.W. (2006). The use of ''contexts'' as a challenge for the chemistry curriculum: Its successes and the need for further development and understanding. International Journal of Science Education, 28 (9), (pp. 1087-1112) (26 p.).
Verstegen, D.M.L, Barnard, Y.F. & Pilot, A. (2006). Which events can cause iteration in instructional design? An empirical study of the design process. Instructional Science, 34, (pp. 481-517) (37 p.).
Pilot, A. & Bulte, A.M.W. (2006). Why do you "need to know"? Context-based education. International Journal of Science Education, 28 (9), (pp. 953-956) (4 p.).
Pilot, A. (2005). Conferentieverslag Onderwijs Research Dagen 2004: Hoger Onderwijs. Pedagogische Studien, 82 (1), (pp. 100-101) (2 p.).
Phuong Nguyen, M., Terlouw, C. & Pilot, A. (2005). Cooperative learning vs confusian heritage culture's collectivism: Confrontation to reveal some cultural conflicts and mismatch. Asia Europe Journal, 3 (3), (pp. 403-419) (17 p.).
van Eijl, P.J., Pilot, A. & de Voogd, P. (2005). Effects of collaborative and individual learning in a blended learning environment. Education and Information Technologies, 10, (pp. 49-63) (15 p.).
van Eijl, P., de Voogd, P., Pilot, A. & Admiraal, W. (2004). Naar een robuust onderwijsontwerp voor blended learning. Een model voor Individuele en Groepsactiviteiten in een Elektronische LeerOmgeving (IGELO). Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 22 (3), (pp. 157-173) (17 p.).
van den Berg, I., Admiraal, W. & Pilot, A. (2004). Peer assessment bij universitair schrijfonderwijs: een ontwerponderzoek. Onderzoek van Onderwijs, 33 (2), (pp. 25-30) (6 p.).
van Vliet, R.G., Roeling, M.M., de Graaff, R. & Pilot, A. (2004). Virtual project rooms for education in engineering. European Journal of Engineering Education, 29 (1), (pp. 73-85) (13 p.).
Admiraal, W., Pilot, A. & Wubbels, T. (2003). Gebruik van onderwijskundige prikkels in het universitaire rechtenonderwijs. Pedagogische Studien, 80 (1), (pp. 39-52) (14 p.).
Prins, G.T., Savelsbergh, E.R. & Pilot, A. (2003). Modelleren van dynamische systemen in de scheikunde: ontwerp en evaluatie van een onderwijsmodule over wassen van textiel. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen, 20, (pp. 48-72) (25 p.).
Prins, G.T., Savelsbergh, E.R. & Pilot, A. (2003). Modelleren van dynamische systemen in de scheikunde: ontwerp en evaluatie van een onderwijsmodule over wassen van textiel. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen, 20 (1), (pp. 26-47) (22 p.).
Holleman, W. & Pilot, A. (2003). Onderwijsleerfuncties: verslag van een denkproces. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21 (2), (pp. 70-84) (15 p.).
van den Berg, B.A.M., Admiraal, W. & Pilot, A. (2003). Peer assessment in universitair onderwijs. Een onderzoek naar bruikbare ontwerpen. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21 (4), (pp. 251-272) (22 p.).
Dochy, F., Admiraal, W. & Pilot, A. (2003). Peer- en co-assessment als instrument voor diepgaand leren: bevindingen en richtlijnen. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21 (4), (pp. 220-229) (18 p.).
van Weert, T.J. & Pilot, A. (2003). Task based team learning with ICT, design and development of new learning. Education and Information Technologies, 8 (2), (pp. 195-214) (20 p.).
Wolfensberger, M.V.C., van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2003). Universitaire honoursprogramma's en hun innovatieve functie. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21 (2), (pp. 85-102) (18 p.).
de Graaff, R., Pilot, A., Prins, G. & van Vliet, R. (2003). Virtuele ondersteuning bij onderzoeks- en ontwerpgericht projectonderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21 (1), (pp. 17-29) (13 p.).
Admiraal, W.F., Wubbels, Th. & Pilot, A. (2002). College Teaching in Legal Education: Teaching Method, Students' Time-on-Task, and Achievement. Research in Higher Education, 40 (6), (pp. 687-704) (17 p.).
Lockhorst, D., Admiraal, W.F., Pilot, A. & Veen, W. (2002). Design elements for a CSCL enviornment in a teacher training programme. Education and Information Technologies, 7 (4), (pp. 377-384) (8 p.).
van Eijl, P.J., Pilot, A., Thoolen, B. & de Voogd, P.J. (2002). Samenwerkend leren of individueel leren met de computer?. Pedagogische Studien, 79 (6), (pp. 482-493) (12 p.).
de Vos, W. & Pilot, A. (2001). Acids and Bases in Layers: The Stratal Structure of an Ancient Topic. Journal of Chemical Education, 78, (pp. 494-499) (6 p.).
de Vos, W. & Pilot, A. (2001). Acids and bases in layers: the stratal structure of an encient topic. Journal of Chemical Education, 78, (pp. 494-499) (6 p.).
Elsen, M., Wolters, L., Nedermeijer, J. & Pilot, A. (2001). Geschiktheid van toetsvormen voor het meten van academische competenties. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19 (1), (pp. 33-43) (11 p.).
van Tartwijk, J.W.F., Pilot, A., Veen, W., van Geloven, M.P. & Lam, J.I. (2001). ICT-gebruik in het hoger onderwijs: verschillen per sector. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19 (2), (pp. 130-144) (15 p.).
van den Berg, B.A.M., Admiraal, W.F. & Pilot, A. (2001). Intercollegiale beoordeling van schrijfproducten: opzet en resultaten van een ontwerponderzoek. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19 (1), (pp. 19-32) (14 p.).
Pilot, A. & van Driel, J. (Jan) (2001). Ontwikkeling van een vernieuwd vak scheikunde in het voortgezet onderwijs. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen, 18, (pp. 41-58) (18 p.).
de Voogd, P.J., van Eijl, P.J., de Jong, Y.C., Pilot, A. & Janssens, T. (2000). Effecten van de ICT-toepassing in een universitaire cursus. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (18), (pp. 37-49) (13 p.).
van Eijl, P.J., de Jong, Y.C., Pilot, A. & de Voogd, P.J. (2000). Effecten van ICT-toepassing in een unoversitaire cursus. Een bijdrage aan de ontwikkeling van een onderwijskundig model voor gebruik van ICT. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 18 (1), (pp. 37-49) (13 p.).
Pollmann, M.M.W., van den Berg, B.A.M., Pilot, A. & van Eijl, P.J. (1998). Explicitering van academische vorming. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 16 (3), (pp. 194-210) (17 p.).
  Artikelen - Vakpublicaties
Pilot, A. (2013). Contexten in de Nobelprijs. NVOX, (pp. 168-170) (3 p.).
Scager, K., Akkerman, S.F., Boonstra, J., Pilot, A., Wiegant, F.A.C. & Wubbels, T. (2012). Uitdagen van excellente studenten. Onderzoek van Onderwijs, 41 (1), (pp. 16-21) (6 p.).
Lansman, S., Hukom, J., Stolk, M.J., Tielman, K., Pilot, A. & Nienkemper, A. (2011). Nieuwe Scheikunde in het vmbo. NVOX, 36 (8), (pp. 326-327) (2 p.).
Pilot, A. (2011). Professionalisering van praktijkgericht onderzoek: Wat is de stand van zaken en wat moet nu worden aangepakt?. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 29 (3), (pp. 131-132) (2 p.).
van Ginkel, S.O., van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2010). Honoursmaster: nieuw perspectief voor excellentiebevordering?. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 2010 (5), (pp. 54-60) (7 p.).
van den Berg, B.A.M., van der Hulst, J. & Pilot, A. (2010). Online peer assessment vanuit didactisch perspectief. Onderzoek van Onderwijs, 39 (juni), (pp. 32-37) (6 p.).
Vink, L., de Bruijn, H., Herwig, A. & Pilot, A. (2010). Praktijkgericht onderzoek in opleiding en beroepspraktijk - resultaten van een inspirerende pilot. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 3 (2), (pp. 29-36) (8 p.).
Terlouw, C. & Pilot, A. (2010). Ruim baan voor (w)elk talent?. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 28 (4), (pp. 251-259) (9 p.).
van Rens, E.M.M. & Pilot, A. (2010). Salty: A Chemistry Research Project into ionic liquids. School Science Review, 91 (337), (pp. 28-31) (4 p.).
van Eijl, P.J., Pilot, A., Wolfensberger, M.V.C. & Schreve-Brinkman, E.J. (2010). Talentontwikkeling met honoursprogramma's. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 28 (4), (pp. 182-198) (17 p.).
van Rens, L., van Aalsvoort, J., Pilot, A., Vos, M. & de Gruijter, J. (2009). Contexten in beoordelen. NVOX, 34 (8), (pp. 362-363) (2 p.).
van Rens, L., Pilot, A., van Aalsvoort, J., Vos, M. & de Gruijter, J. (2009). Contexten: vakinhoud in nieuwe scheikundemodules. NVOX, 34 (4), (pp. 172-173) (2 p.).
Pilot, A., van Aalsvoort, J., van Rens, L., Vos, M. & de Gruijter, J. (2008). Contexten: “Waarom moet ik dit leren?”. NVOX, 6, (pp. 252-253) (2 p.).
Lockhorst, D., Admiraal, W., Pilot, A. & Veen, W. (2007). Computer ondersteund samenwerkend leren in de lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 28 (1), (pp. 24-31) (8 p.).
Pilot, A. (2007). Internationalisering van hoger onderwijs: grote verschillen tussen opleidingen. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 25 (3), (pp. 183-186) (4 p.).
Apotheker, J., Pilot, A., van Streun, A. & Goedhart, M. (2005). Chemisches Rechnen. Ein Beispiel fur die kooperative Bearbeitung von Aufgaben. Tijdschrift: tijdelijk onbekend, (pp. 78-81) (4 p.).
Pilot, A. & Peeters, C. (2005). De hervorming van de lerarenopleidingen in Vlaanderen: een boeiende discussie over de nota Lerarenopleiding van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 12 (2), (pp. 43-47) (5 p.).
Pilot, A. & Peeters, C. (2005). De lerarenopleiding in perspectief. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 12 (2), (pp. 20) (1 p.).
van Eijl, P.J., Wolfensberger, M.V.C., van Tilborgh, P. & Pilot, A. (2005). Honoursprogramma’s in Nederland. Resultaten van een landelijke inventarisatie in 2004. Mededeling, 77, (pp. 1-26) (26 p.).
Pilot, A. & Peeters, C. (2004). De kunst van het kunstonderwijs?. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 11 (2), (pp. 27) (1 p.).
Wolfensberger, M.V.C., van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2004). Honours programmes as laboratories of innovation: a perspective from the Netherlands. Journal of the National Collegiate Honors Council, 5 (1), (pp. 115-142) (28 p.).
ten Berge, H., van Meeteren, N.L.U. & Pilot, A. (2003). De opleiding Fysiotherapiewetenschap: een voorbeeld van een nieuw type opleidingen?. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 10 (2), (pp. 40-46) (7 p.).
Pilot, A. (2003). De student centraal? Plusprogramma's, ook een strategie voor onderwijsvernieuwing. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, lustrum.
Wolfensberger, M.V.C., van Eijl, P., Cadee, M., Pilot, A., Siesling, S. & Scheve-Brinkman, E.J. (2003). Plusprogramma's, ook een strategie voor onderwijsvernieuwing. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 10 (5), (pp. 44-51) (8 p.).
Mahharamov, A., Pilot, A., Bostan, A., Abbasovv, A. & Garaev, S. (2003). Quality assurance in Higher Education. Journal of the Black Sea Universities Network, (pp. 45-104) (60 p.).
Engelkamp, P., Phillips, T.R., Pilot, A. & Westerheijden, D. (2003). The MaTra project, Building a capacity for quality assurance in Romanian higher education. Journal of the Black Sea Universities Network, (pp. 123-131) (9 p.).
Pilot, A. (2003). Trends in Quality assurance and accreditation in West European Universities. Journal of the Black Sea Universities Network, (pp. 51-56) (6 p.).
van Eijl, P. & Pilot, A. (2003). Using a Virtual Learning Environment in collaborative learning: criteria for success. Educational technology, 43 (2), (pp. 54-56) (3 p.).
van Vliet, R., de Graaff, R. & Pilot, A. (2003). Virtuele projectruimten voor leren ontwerpen en onderzoeken. VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders, 24 (1), (pp. 24-31) (8 p.).
Jansen, K, Meijer, M, Schijndel van, A. & Pilot, A. (2003). Water, toch niet zo gewoon!. NVOX, 6, (pp. 261-263) (2 p.).
van Eijl, P.J., Pilot, A. & Grunefeld, H. (2002). Een quick scan met behulp van curriculumfuncties. Onderzoek van Onderwijs, 31 (2/3), (pp. 34-37) (4 p.).
Pilot, A. (2002). Quality assurance and accreditation in Higher Education in the Netherlands: internal quality care and external quality assessment. Journal of the Black Sea Universities Network, 1, (pp. 55-60) (6 p.).
Zegers, G.E., Boersma, K.T., Wijers, M.M., Pilot, A. & Eijkelhof, H.M.C. (2002). Samenhangend onderwijs groeit in het Studiehuis. NVOX, 27 (9), (pp. 462-465) (4 p.).
Zegers, G.E., Boersma, K.T., Wijers, M.M., Pilot, A. & Eijkelhof, H.M.C. (2002). samenhangend onderwijs groeit in het studiehuis; een analyse van 'emerging practices' in de natuurprofielen. NVOX, 9, (pp. 462-465) (4 p.).
Zegers, G.E., Boersma, K.T., Wijers, M., Pilot, A. & Eijkelhof, H.M.C. (2002). SONaTe in het studiehuis. Onderzoek naar good practice op het gebied van Samenhangend Onderwijs in Natuur en Techniek in de Tweede Fase. NVOX, 27 (9), (pp. 462-465) (5 p.).
van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2002). Succesfactoren bij het gebruik van een elektronische leeromgeving (ELO) bij samenwerkend leren. Onderzoek van Onderwijs, 31 (2/3), (pp. 38-42) (6 p.).
van Weert, T., Pilot, A., van Eijl, P.J., Hezemans, M., Ritzen, M. & Quaak, M.J. (2002). Taakgericht teamleren met ICT. Succesfactoren voor het management bij ontwerp en ontwikkeling. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 9 (3), (pp. 4-13) (10 p.).
Pilot, A. (2002). Verkenningscommissie voor Scheikunde VO-Bovenbouw gestart. Tijdschrift: tijdelijk onbekend, (pp. 6-8) (3 p.).
Pilot, A. (2001). De student als junior-medewerker?. Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 5-6, (pp. 448-457) (10 p.).
Jansen, K., Kerkstra, A., Morelis, H. & Pilot, A. (2001). Herziening van het Scheikundeprogramma, commentaar. NVOX, 5 (26), (pp. 264-264) (1 p.).
van Tartwijk, J.W.F., Pilot, A., Veen, W., van Geloven, M.P. & Lam, J.I. (2001). Het ICT- & onderwijsprofiel van de sectoren van hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19 (2), (pp. 130-144) (15 p.).
Pilot, A. (2000). De student als junior medewerker?. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 16 (1), (pp. 53-59) (7 p.).
Kramers-Pals, H. & Pilot, A. (2000). Moeilijkheden van leerlingen met het gebruik van betrekkingen bij het oplossen van scheikunde-opgaven. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen, 17 (2), (pp. 151-166) (16 p.).
Pilot, A. (2000). The concept of 'basic scientific knowledge'. Trends in the reform in the teaching of science and technology. Educational innovation and information, (pp. 2-7) (6 p.).
Aarnoutse, C.A.J., van den Akker, J.J.H., Bergen, T., Bosker, R., Braster, J., Dekkers, H., Dijkstra, S., van Geloven, M.P., van Hout-Wolters, B.H.A.M., Janssens, S., van de Kamp, I.N., Nieveen, N.M., Pilot, A., Sanders, P., Roelofs, E.C. & Mulder, M.M.M. (1998). Onderwijsresearchdagen 1998. Pedagogische Studien, 75 (5), (pp. 343-360) (18 p.).
  Artikelen - Populariserende publicaties
Pilot, A. & Morelis, H. (2001). Schoolscheikunde, voortgang van de discussie?. Chemisch2 Weekblad (4 p.).
Pilot, A. (2001). Science in de nieuwe basisvorming, beter langzaam en goed dan snel en slecht. Chemisch2 Weekblad, (pp. 4-5) (2 p.).
  Boekdelen / hoofdstukken - Wetenschappelijke publicaties
Akbari, Elham, Naderi, Ahmad, Simons, Robert-Jan & Pilot, Albert (14-12-2016). Student engagement and foreign language learning through online social networks. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education (pp. 4) (1 p.).
Vu Thu Hang, Ngo, Meijer, Marijn Roland, Bulte, Astrid M. W. & Pilot, Albert (04-09-2015). The implementation of a social constructivist approach in primary science education in Confucian heritage culture: the case of Vietnam. Cultural Studies of Science Education (pp. 665-693) (29 p.).
de Kleijn, Renske A M, Meijer, Paulien C., Pilot, Albert & Brekelmans, Mieke (2014). The relation between feedback perceptions and the supervisor-student relationship in master's thesis projects. Teaching in Higher Education (pp. 336-349) (14 p.).
Meijer, M.R., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2013). An approach for design-based research focusing on design principles for science education: A case study on a relevant context for macro-micro thinking. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research, Part B: illustrative cases (pp. 619-640) (22 p.). Enschede: SLO.
Coll, R.K., Gilbert, J.K., Pilot, A. & Streller, S. (2013). How to benefit from the informal and interdisciplinary dimension of chemistry in teaching?. In E. Eilks & A. Hofstein (Eds.), Teaching Chemistry – A studybook (pp. 241-268) (28 p.). Rotterdam: Sense Publishers.
Meijer, M.R., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2013). Macro-micro thinking with structure-property relations: integrating ‘Meso-levels’ in secondary education. In G. Tsaparlis & H. Sevian (Eds.), Concepts of Matter in Science Education, Innovations in Science Education and Technology (pp. 419-436) (18 p.). Dordrecht: Springer.
Eilks, I., Gilbert, J., Hofstein, A., Markic, S., Oversby, J., Pilot, A. & Ralle, B. (2010). Reflections on Orientations, Strategies and Assessment for Contemporary Science Education. In I. Eilks & B. Ralle (Eds.), Contemporary Science Education (pp. 267-275) (9 p.). Aachen: Shaker Publishing.
Nguyen, P.M., Terlouw, C. & Pilot, A. (2008). Cooperation: convergence and divergence from a cultural perspective. In V. Aarkrog & C.H. Jørgensen (Eds.), Convergence and divergence in education and work (pp. 125-148) (24 p.). Zurich: Peter Lang Verlag.
van Berkel, B., Pilot, A. & Bulte, A.M.W. (2008). Micro-macro thinking in Chemistry Education: Why and how to escape?. In J.K. Gilbert & D. Treagust (Eds.), Multiple representations in chemical education (380 p.). Springer.
Meijer, M.R., Pilot, A. & Bulte, A.M.W. (2008). Structure-property relations between macro and micro representations: relevant mesolevels in authentic tasks. In J.K. Gilbert & D. Treagust (Eds.), Multiple representations in chemical education (380 p.). Springer.
Westbroek, H.B., Klaassen, C.W.J.M., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2005). Characteristics of meaningful chemistry education. In K.Th. Boersma, M. Goedhart, O. de Jong & H.M.C. Eijkelhof (Eds.), Research and the Quality of Science Education (pp. 67-76) (10 p.). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Bulte, A., Klaassen, K., Westbroek, H.B., Stolk, M., Prins, G., Genseberger, R., de Jong, O. & Pilot, A. (2005). Modules for a new chemistry curriculum. Research on a meaningful relation between contexts and concepts. In P. Nentwig & D. Waddington (Eds.), Making it relevant. Context based learning of science (pp. 273-299) (27 p.). Münster: Waxmann Verlag.
Stolk, M.J., Bulte, A.M.W., de Jong, O. & Pilot, A. (2005). Teaching concepts in contexts, designing a chemistry teacher course in a curriculum innovation. In K.Th. Boersma, M. Goedhart, O. de Jong & H.M.C. Eijkelhof (Eds.), Research and the quality of science education (pp. 169-180) (12 p.). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2005). Using authentic practices for science and technology curricula. In J. Casal & A. Sastre (Eds.), Didactica i organitzacio d'assignatures basades en l'experimentacio (pp. 3-18) (16 p.). Barcelona, Spain: Universitat Politechnica de Catalunya.
ten Berge, H., van Meeteren, N.L.U. & Pilot, A. (2003). Combining learning and working in a master of science in physiotherapy programme: the concept of junior professional. Sharing Inventive Pedagogy. Service learning issues and strategies. 28th Int.Conf. Improving University Teaching (pp. 1-7) (7 p.).
Lockhorst, D., Admiraal, W.F., Pilot, A. & Veen, W. (2002). Design elements for a CSCL environment in a teacher training programme. In D.M. Watson & J. Andersen (Eds.), Networking the learner. Computers in education (pp. 745-754) (10 p.). Dordrecht: Kluwer.
Dierikx, L., Goedhart, M. & Pilot, A. (2001). Bridging Research Methodology and Research Aims. The development of research ability of university chemistry students. 5th European Science Education (pp. 91-96) (6 p.). Gilleleje, Denmark: The Danish University of Education, Copenhagen.
  Boekdelen / hoofdstukken - Vakpublicaties
Scager, K., Akkerman, S. & Pilot, A. (2014). Dilemma’s van docenten bij het uitdagen van excellente studenten. In J.W.F. van Tartwijk, M. Brekelmans, P.J. den Brok & M.T. Mainhard (Eds.), Theorie en praktijk van leren en de leraar : Liber Amicorum Theo Wubbels (pp. 127-143) (230 p.). Amsterdam: SWP.
Prins, G.T. & Pilot, A. (2013). Adapting authentic science practices into contexts for learning: The case of models and modelling in pre-university chemistry education. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research - Part B: Illustrative cases (pp. 619-640) (1128 p.). Enschede, the Netherlands: SLO (Netherlands institute for curriculum development).
Apotheker, J., Pilot, A., van Streun, A. & Goedhart, M. (2010). Chemisches Rechnen. Ein Beispiel für die kooperative Bearbeitung von Aufgaben. Unterricht Chemie 22 Sammelband Methoden (pp. 124-127) (4 p.). Unterricht Chemie 22. Sammelband Methoden.
van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2010). Naar excellentie voor velen. In P.J. van Eijl, A. Pilot & M.V.C. Wolfensberger (Eds.), Talent voor morgen. Ontwikkeling van talent in het Hoger Onderwijs (pp. 143-154) (12 p.). Groningen: Noordhoff Uitgevers.
van Eijl, P.J., Pilot, A., Schreve-Brinkman, E.J. & Wolfensberger, M.V.C. (2010). Onderwijs gericht op talentontwikkeling: hoe ziet dat eruit?. In P.J. van Eijl, A. Pilot & M.V.C. Wolfensberger (Eds.), Talent voor morgen. Ontwikkeling van talent in het Hoger Onderwijs (pp. 25-48) (24 p.). Groningen: Noordhoff Uitgevers.
Pilot, A. & van Hout-Wolters, B.H.A.M. (2010). Studiemethoden. In H. van Berkel, A. Bax & H. van Hout (Eds.), Kennis delen en inspireren. Toen, nu en in de toekomst (5 p.). Groningen: Noordhoff.
van Eijl, P.J., Pilot, A., Wolfensberger, M.V.C. & Schreve-Brinkman, L. (2010). Waarom aandacht voor talentontwikkeling?. In P.J. van Eijl, A. Pilot & M.V.C. Wolfensberger (Eds.), Talent voor morgen. Ontwikkeling van talent in het Hoger Onderwijs (pp. 11-24) (5 p.). Groningen: Noordhoff Uitgevers.
Meijer, M.R., Prins, G.T., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2008). Method of Educational Design-Based Research in science education: why and how?. In B. Ralle & I. Eilks (Eds.), Promoting successful science education - The worth of science education research (pp. 31-46) (220 p.). Aachen: Shaker Publishing.
Eilks, I., Gilbert, J., Holbrook, J., Markic, S., Pilot, A. & Ralle, B. (2008). Reflections on how to Promote Succesful Science Education and the Worth of Science Education Research. In B. Ralle & I. Eilks (Eds.), Promoting successful science education - The worth of science education research (pp. 203-209) (220 p.). Aachen: Shaker Publishing.
van Eijl, P., Wientjes, H., Wolfensberger, M.V.C. & Pilot, A. (2005). Het uitdagen van talent in onderwijs. Onderwijs in thema's (pp. 117-156) (40 p.). Den Haag: Onderwijsraad.
Pilot, A. (2005). Woord vooraf. In R. de Graaff, J. Nekkers, I. van den Berg & J. Zuylen (Eds.), (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar, leerpraktijken in 2020 (pp. 3) (1 p.). Tilburg: Mesoconsult.
Pilot, A. (2004). De student centraal?. In D. Adema (Eds.), Keerpunten of continuïteit. Tien jaar TH&MA (pp. 145-155) (11 p.). Den Haag: Reed Business Information.
Pilot, A. (2003). Foreword. In P. Powell & W. Weenk (Eds.), Project-Led Engineering Education (pp. 5-6) (2 p.). Utrecht: Lemma.
Pilot, A. (2003). Taken, positie en omvang van de onderwijskundige dienstverlening aan de TU/e, Rapportage adviesopdracht. Rapportage adviesopdracht (pp. 1-5) (6 p.). Utrecht: IVLOS.
Nedermeijer, J., Pilot, A. & ten Dam, I. (2002). Perspectieven. In H. Frencken, J. Nedermeijer, A. Pilot & I. ten Dam (Eds.), ICT in het Hoger Onderwijs: stand van zaken (pp. 191-197) (7 p.). Leiden/Utrecht: ICLON, Universiteit Leiden/IVLOS, Universiteit Utrecht.
van Eijl, P.J., Pilot, A., Wolfensberger, M., Cadee, M., Siesling, S., Faber, G., Schreve-Brinkman, E.J. & Beer, W.M. (2002). Plusprogramma's als proeftuin. Excellent Tracé Studenten: "Volgens ons was dit een heel goed jaar". Bundel ter afsluiting van het jaar 2001-2002 (pp. 40-52) (13 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht - Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen.
van Eijl, P.J. & Pilot, A. (2002). Plusprogramma's veranderen in de bachelor-master structuur. In M. Rosenbrand & M. Bente (Eds.), Excellent Tracé Studenten: "Volgens ons was dit een heel goed jaar". Bundel ter afsluiting van het jaar 2001-2002 (pp. 39-39) (1 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht - Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen.
Pilot, A. (2002). Toetsen van academische vaardigheden. In H. van Berkel & A. Bax (Eds.), Toetsen in het hoger onderwijs (pp. 209-224) (16 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Nedermeijer, J. & Pilot, A. (2002). Wat kunt u van dit boek verwachten en waar kunt u het vinden?. In H. Frencken, J. Nedermeijer, A. Pilot & I. ten Dam (Eds.), ICT in het Hoger Onderwijs: stand van zaken (pp. 11-20) (10 p.). Leiden/Utrecht: ICLON, Universiteit Leiden/IVLOS, Universiteit Utrecht.
Pilot, A. (2001). Leren en onderwijzen in een wereld vol informatie en communicatie. In A. Pilot & H. Puper (Eds.), Leren in een informatiewereld (pp. 11-14) (4 p.). Alphen aan den Rijn: Samsom.
Schoneveld, G. & Pilot, A. (2001). Leren in een informatiewereld. In A. Pilot & H. Puper (Eds.), Leren in een informatiewereld (pp. 15-30) (16 p.). Alphen aan den Rijn: Samsom.
van Tartwijk, J.W.F., Pilot, A. & Wubbels, Th. (2000). Naar een digitaal portfolio. In G. Heijnen & S. Meeder (Eds.), Toetsen en ICT in het hoger onderwijs Utrecht: SURF.
Pilot, A. (2000). Toepassingen van ICT in het onderwijs. In USF Studentenvakbond (Eds.), De tuinkamerlezingen 1998-1999 Utrecht: USF Studentenvakbond.
  Artikelen in bundels / proceedings - Wetenschappelijke publicaties
Akbari, Elham, Naderi, Ahmad, Yazdi, Mahdi Hosseinzadeh, Simons, Robert Jan & Pilot, Albert (2016). Accepting social networks in learning and teaching. Proceedings of the 11th International Conference on e-Learning, ICEL 2016 (pp. 167-175) (9 p.). Academic Conferences Limited.
van der Valk, A.E. & Pilot, A. (2012). Empowerment and heterogeneity among talented pre-university science students in an enriched learning environment. In Silvija Markik (Eds.), Issues of Heterogeneity and Cultural Diversity in Science Education and Science Education Research : a collection of invited papers inspired by the 21st Symposium on Chemical and Science Education held at the University of Dortmund, May 17 - 19, 2012 (pp. 133-142) (10 p.). Aachen: Shaker Publishing, 21st Symposium on Chemical and Science Education.
van der Valk, A.E. & Pilot, A. (17-05-2012). Empowerment and heterogeneity among talented pre-university science students in an enriched learning environment. Proceedings of the 21st Symposium on Chemical and Science Education (pp. 133-142) (10 p.). Aken: Shaker Publishing, Issues of Heterogeneity and Cultural Diversity in Science Education and Science Education Research Twelfth International Public Communication of Science and Technology Conference.
Prins, G.T., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2010). Teaching and Learning of Modelling in Chemistry Education: Authentic Practices as Context for Learning. In I. Eilks & B. Ralle (Eds.), Contemporary Science Education – Implications from Science Education Research about Orientations, Strategies and Assessment (pp. 219-230) (12 p.). Aachen: Shaker Publishing.
Nab, J., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (27-05-2009). Ontwerpprincipes om competenties van het onderkennen van business opportunities bij bétastudenten te stimuleren. In S. Janssens (Eds.), Onderwijs: een kwestie van emancipatie en (on)gelijkheid. Proceedings Onderwijs Research Dagen 2009 (pp. 127-129) (3 p.). Leuven: K.U. Leuven, Onderwijs Research Dagen 2009.
Prins, G., Bulte, A. & Pilot, A. (2008). Authentieke praktijken als contexten voor betekenisvol leren over modellen en modelleren. In W. Jochems, P. den Brok, Th. Bergen & M. van Eijck (Eds.), Licht op leren. Proceedings Onderwijs Research Dagen 2008 (pp. 407-409) (3 p.). Eindhoven: Eindhoven School of Education (ESoE), ORD 2008.
Nab, J., Oost, H., Pilot, A. & van Keulen, H. (2008). Measurement of the ability of science students to recognize business opportunities. In N. Marriot (Eds.), Proceedings of the 3rd European Conference on Entrepreneurship and Innovation (pp. 189-196) (8 p.). Reading, UK: Academic Publishing Limited, ECEI 2008.
Nab, J., Beugels, J., van Keulen, H., Oost, H. & Pilot, A. (19-07-2008). Opportunity recognition in entrepreneurship education, design principles on fostering competent entrepreneurs in the science domain. Proceedings 18th Annual Global Conference Internationalizing Entrepreneurship Education and Training, Miami University Oxford, OH, IntEntConference 2008.
van der Veen, J. & Pilot, A. (18-06-2008). Support voor probleemoplossen. In W. Jochems, P. den Brok, Th. Bergen, M. van Eijck, T. Bergen & M. van Eijk (Eds.), Licht op leren. Proceedings Onderwijs Research Dagen 2008 (pp. 411) (1 p.). Eindhoven: School of Education, Licht op leren.
Nab, J., Pilot, A., Brinkkemper, S. & ten Berge, H. (08-07-2007). Authentic competence-based learning in university education in entrepreneurship. Conference Proceedings IntEnt2007 Gdansk: University of Technology, 17th Global Conference Internationalizing Entrepreneurship Education and Training.
van Eijl, P., Wolfensberger, M. & Pilot, A. (31-10-2007). Site visiting as a source of inspiration. Creative tensions, challenging environments (pp. 23) (1 p.). Denver, V.S.: NCHC, National Collegiate Honors Council Conference 2007.
Prins, G.T., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (10-05-2006). Authentieke taken in een ontwerp van betekenisvol leren van modellen en modelleren in het voortgezet onderwijs. In J. Beishuizen et al (Eds.), Samen kennis ontwikkelen (pp. 212) (1 p.). Amsterdam: VUA, ORD, Amsterdam.
Stolk, M.J., Bulte, A.M.W., de Jong, O. & Pilot, A. (2006). Empowering teachers for designing context-based chemistry education. In I. Eilks & B. Ralle (Eds.), Towards research-based science teacher education (pp. 159-170) (12 p.). Aachen: Shaker Publishing, 18th Symposium on Chemical and Science Education.
Eilks, I., Ralle, B., Markic, S., Pilot, A. & Valanides, N. (2006). Ways towards Research-based Science Teacher Education - Reflections on the Symposium. In Ralle, B. Eilks, I. (Eds.), Towards Research-based Science Teacher Education (pp. 179-184) (6 p.).
van Rens, L., Pilot, A., van der Schee, J. & van Dijk, H. (29-08-2005). A simulated chemistry inquiry community between upper secondary students. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students' Interest in Learning Science (pp. 699-702) (4 p.). Barcelona, Spain: Universitat Autonoma de Barcelona, ESERA.
van Rens, E.M.M., Pilot, A., van der Schee, J. & van Dijk, H (2005). A simulated inquiry community of secondary chemistry students. In O. de Jong (Eds.), Eastern & Western Views on Science and Mathematics Teacher Education Taiwan: Tapei, The Netherlands Seminar.
Bulte, A.M.W., Pilot, A., van Rens, L. & Westbroek, H.B. (2005). Aanpassing van authentieke scheikundige praktijken voor een effectief onderwijsleerproces in het Voortgezet Onderwijs. In M. Valcke, K. de Cock, D. Gombier & R. VanderLinde (Eds.), Meten en Onderwijskundig Onderzoek (pp. 366-368) (3 p.). Gent: Universiteit Gent, ORD.
Prins, G.T., Bulte, A.M.W., van Driel, J. (Jan) & Pilot, A. (29-08-2005). Adapting authentic scientific practices for meaningful learning of models and modelling in chemistry education. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students' Interest in Learning Science (pp. 605-607) (3 p.). Barcelona: Universitat Autonoma de Barcelona, ESERA.
Bulte, A.M.W., Westbroek, H.B., Stolk, M.J., Prins, G.T., de Jong, O. & Pilot, A. (29-08-2005). Authentic Practice based Chemistry Education. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students' Interest in Learning Science (pp. 66-69) (4 p.). Barcelona, Spain: Universitat Autonoma de Barcelona, ESERA.
Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (29-08-2005). Context Based Chemistry Education: Theme and Overview of the symposium. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students' Interest in Learning Science (pp. 50-51) (2 p.). Barcelona, Spain: Universitat Autonoma de Barcelona, ESERA.
Apotheker, J., Pilot, A., van Streun, A. & Goedhart, M. (29-08-2005). Cooperative Learning in the chemistry classroom. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students' Interest in Learning Science (pp. 303-306) (4 p.). Barcelona: Universitat Autonoma de Barcelona, ESERA.
Pilot, A. (30-05-2005). Het leren van docenten van betavakken. In M. Valcke, K. de Cock, D. Gombier & R. VanderLinde (Eds.), Meten en Onderwijskundig Onderzoek (pp. 270-272) (3 p.). Gent: Universiteit Gent, ORD.
Meijer, M.R., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (29-08-2005). Meaningful learning & teaching structure-property relations: A conceptual analysis. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students' Interest in Learning Science (pp. 668-671) (4 p.). Barcelona, Spain: Universitat Autonoma de Barcelona, ESERA.
Prins, G.T., Bulte, A.M.W., van Driel, J.H. & Pilot, A. (2005). Meningful learning of models and modelling in chemistry education by adapting authentic practices. In H.E. Fischer (Eds.), Developing Standards in Research (pp. 187-196) (10 p.). London: Taylor & Francis.
Goedhart, M., Dierikx, L., Kaper, W. & Pilot, A. (29-08-2005). The role of reflection in open research tasks for undergraduate chemistry students. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students' Interest in Learning Science (pp. 557-559) (3 p.). Barcelona, Spain: Universitat Autonoma de Barcelona, ESERA.
Eilks, I., Ralle, B., Pilot, A. & Valanides, N. (2004). Approaches towards Quality in Practice Oriented Research in Science Education. In B. Ralle & I. Eilks (Eds.), Quality in practice-oriented research in science education (Proceedings of the 17th Symposium on Chemical Education in Dortmund. (pp. 167-170) (4 p.). Aachen: Shaker Publishing.
van Rens, E.M.M., Pilot, A. & Dijk van, H. (2004). Enhancement of quality in chemical inquiry by pre-university students. In O. de Jong (Eds.), Eastern & Western Views on science and Mathematics Teacher Education 2003 Taiwan - The Netherlands seminar. (pp. CD). Utrecht: Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen, CD.
Bulte, A.M.W., Westbroek, H.B., van Rens, E.M.M. & Pilot, A. (2004). Involving students in meaningful chemistry education by adapting athentic practices. In B. Ralle & I. Eilks (Eds.), Quality in practice-oriented research in science education (Proceedings of the 17th Symposium on Chemical Education in Dortmund). (pp. 105-116) (12 p.). Aachen: Shaker Publishing.
van den Berg, I., Admiraal, W. & Pilot, A. (2003). Peer assessment in university teaching. An exploration of useful designs. European Conference on Educational Research 2003 (pp. 1-19) (20 p.). Berlin: European Educational Research Association, ECER 2003.
van Rens, E.M.M., Dijk van, H. & Pilot, A. (2003). Use of concepts of evidence by pre-university pupils in an authenitic research project on diffusion. NARST Annual International Conference Excellence in Science Teaching for All, Proceedings. (pp. 1-10) (10 p.). Philadelphia: NARST.
de Vos, W., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2002). Chemistry curricula for general education: analysis and elements of a design. In O. de Jong R. Justi J. Gilbert, & J. van Driel (Eds.), Chemical Education: Towards Research-based Practice. (pp. 101-124) (24 p.). Dordrecht: Kluwer Academis Publishers.
Bulte, A.M.W., Westbroek, H.B., Klaassen, C.W.J.M. & Pilot, A. (2002). Developmental research: Healthy & poisonous effects of substances. In B. Ralle, J. Eilks, (Eds.), Research in Chemical Education: what this mean? (pp. 99-110) (11 p.). Dortmund: Aachen, Germany, Proceedings of the 16th Symposium on Chemical Education in Dortmund.
Sande, R.A.W., van der Sanden, J.J.M., van Hoeve Brouwer, G.M. & Pilot, A. (2001). Competence Development in Upper Secondary Chemistry Education. 9th European Conference on Learning and Instruction (EARLI) Fribourg, Switzerland: EARLI.
Westbroek, H.B., Bulte, A.M.W., de Vos, W. & Pilot, A. (2001). Curriculum design through developmental research. Bridging Research Methodology and Research Aims, Proceedings of the 5th European Science Education Summerschool (pp. 340-348) (9 p.). Gilleleje, Denmark: The Danish University of Education Copenhagen.
Pilot, A., van Eijl, P., Holleman, J.W. & Ramaekers, S. (2001). Curriculumfuncties: een vraagstelling en een hypothetisch antwoord. In E. van Eck, D. Griffioen, H. van Hout & T. Peetsma (Eds.), Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen. Proceedings van de 28ste Onderwijs Research Dagen 2001 (pp. 288-291) (4 p.). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut, ORD 2001.
Westbroek, H.B., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2001). Development of a prototype module: An example of a new vision on an A-level Chemistry curriculum. In O. de Jong, E.R. Savelsbergh & A. Albals (Eds.), Teaching for scientific literacy: context, competency, curriculum. Proceedings of the 2000 International Symposium (pp. 27-40) (14 p.). Utrecht: CD-Bèta-Press.
Stolk, M.J., de Jong, O. & Pilot, A. (2001). Professional development of teachers in a process of chemistry curriculum innovation. In R.H. Evans, A. Moller Andersen & H. Sorensen (Eds.), Bridging research methodology and research aims. Proceedings of the 5th European Science Education Summer School (pp. 299-307) (9 p.). Kopenhagen: Danish University of Education.
  Artikelen in bundels / proceedings - Vakpublicaties
Pilot, A. (2004). Verslag van de keynote lezing door prof. dr. J. B. Rijsman tijdens de CRWO-studiedag maart 2004. In S. ter Horst (Eds.), Verslagen CRWO Conferentie 'Wat bezielt de adviseur?' (pp. 4) (1 p.). Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht, CRWO 2004.
Pilot, A. (2004). Workshop Succesvol adviseren is adviseren vanuit een integraal perspectief. Verslag van een workshop door Jan Graumans. In S. ter Horst (Eds.), Verslagen CRWO Conferentie 'Wat bezielt de adviseur?' (pp. 11-13) (3 p.). Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht, CRWO 2004.
Admiraal, W., van den Berg, B.A.M. & Pilot, A. (2003). Do's en don'ts van peer assessment in universitair onderwijs. In H. Oost & S. Wils (Eds.), Kennis ontwikkelen. 22e Landelijke Dag Studievaardigheden (pp. 257-266) (10 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, IVLOS, 22e Landelijke Dag Studievaardigheden, 2003, Utrecht.
Wolfensberger, M.V.C., van Eijl, P. & Pilot, A. (2003). Kenmerken van universitaire plusprogramma's en hun proeftuinfunctie. Grenzeloos leren. Onderwijs Research Dagen 2003 Kerkrade, Nederland, ORD 2003.
Zegers, G.E., Westbroek, H.B., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2001). Laat ze maar zwemmen of Een zwembad in de klas. Conferentieverslag Woudschoten Chemie Conferentie 2001 (54 p.). Utrecht: Chemiedidactiek.
Pilot, A. & Puper, H. (2001). Leren in een informatiewereld. onbekend Alphen aan de Rijn: Samsom.
Schoneveld, G. & Pilot, A. (2001). Leren in een informatiewereld. Leren in een informatiewereld (pp. 15-30) (16 p.). Alphen aan de Rijn: Samsom.
Maat, L., Mast, A., Pilot, A. & van der Veer, W. (2001). Scheikundeprojecten van de KNCV. Verslag Woudschotenconferentie 2001 (pp. 11-14) (4 p.). Utrecht: Chemiedidactiek UU.
Pilot, A. (2001). The concept of 'basic scientific knowledge', trends in the reform in the teaching of science and technology. Science education for Contemporary Society: Problems, Issues and Diemmas. Final report of the international workshop on the reform in the teaching of science and technology at primary and secondary level in Asia (pp. 104-110) (7 p.). Geneva: UNESCO.
  Inaugurele rede - Overige resultaten
Pilot, A. (2001). De student als junior-medewerker?. (22 p.). Diepenbeek, Belgie: Limburgs Universitair Centrum.
Pilot, A. (17-10-2000). De student als junior medewerker?. (8 p.). Diepenbeek: LUC.
  Boekredactie - Wetenschappelijke publicaties
Holleman, J.W., van Eijl, P.J., Pilot, A. & Ramaekers, S.P.J. (2001). Curriculumfuncties in discussie. Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht.
  Boekredactie - Vakpublicaties
van Eijl, P.J., Pilot, A. & Wolfensberger, M.V.C. (2010). Talent voor morgen. Ontwikkeling van talent in het hoger onderwijs. (167 p.). Groningen: Noordhoff Uitgevers.
Frencken, H., Nedermeijer, J., Pilot, A. & ten Dam, I. (2002). ICT in het Hoger Onderwijs: stand van zaken. (209 p.). Leiden/Utrecht: ICLON, Universiteit Leiden/IVLOS, Universiteit Utrecht.
van Eijl, P.J., Pilot, A. & Grunefeld, H. (2002). Werken met curriculumfuncties. Mededeling 68. (22 p.). Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht.
Pilot, A. & Puper, H. (2001). Leren in een informatiewereld. (124 p.). Alphen aan den Rijn: Samsom.
Pilot, A., Frencken, H., van Geloven, M.P., Noordewier, S. & Paulissen, A. (2000). ICT in het Amerikaanse Hoger Onderwijs. Stand van zaken en trends tijdens de conferentie EDUCAUSE '99. (34 p.). Utrecht: Stichting SURF.
  Boekbesprekingen - Vakpublicaties
Pilot, A. (2011). Bookreview Innovatief onderwijs in de praktijk: Toepassingen van het 4C-ID-model. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 29, (pp. 125-126) (2 p.).
Pilot, A. (2010). De effectieve projectgroep. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 28, (pp. 56-57) (2 p.).
Pilot, A. (2009). Geldstromen en beleidsruimte. Deel 2. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 27, (pp. 60-62) (3 p.).
Pilot, A. (2008). Motiveren van studenten in het hoger onderwijs, theorie en interventies. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 26, (pp. 112-114) (3 p.).
Pilot, A. & Grunefeld, H. (2007). Boekbespreking van Angela Brew (2006): Research and Teaching, Beyond the Divide. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 25, (pp. 45-47) (3 p.).
Pilot, A. (2005). Global opportunities and institutional embeddedness, higher education consortia in Europe and South East Asia. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 12, (pp. 63-64) (2 p.).
Pilot, A. (2005). Reconstructing Undergraduate Education, using learning science to design effective courses. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 12, (pp. 62) (1 p.).
Pilot, A. (2005). The Learning Portfolio, reflective practice for improving student learning. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 12, (pp. 61) (1 p.).
Pilot, A. (2005). Van trend naar transformatie. ICT innovaties in het Hoger Onderwijs. Onderzoek van Onderwijs, 34, (pp. 32) (1 p.).
Pilot, A. (2004). Competentiegerichte kennisontwikkeling. Didactiek en leren in competentiegerichte opleidingen. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 11, (pp. 60) (1 p.).
Pilot, A. (2004). Dynamiek in het hoger onderwijs, uitdagingen voor onderwijsondersteuning. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 11, (pp. 58) (1 p.).
Pilot, A. (2003). Werken met een elektronisch portfolio. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 10, (pp. 63-64) (2 p.).
Pilot, A. (2002). Bookreview Academic and Educational Development Research: evaluation and changing practice in Higher Education. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 9, (pp. 62-63) (2 p.).
Pilot, A. (2002). Bookreview De rol van de tutor. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 9, (pp. 63) (1 p.).
Pilot, A. (2002). Bookreview Innovatief Onderwijs Ontwerpen. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 9, (pp. 62-63) (2 p.).
Pilot, A. (2001). Market values in American Higher Education, the pitfalls and promises. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 8, (pp. 62-63) (2 p.).
Pilot, A. (2001). Metacognition in Higher Education. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 8, (pp. 62-63) (2 p.).
Pilot, A. (2001). Motivating students for lifelong learning. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 8, (pp. 59) (1 p.).
Pilot, A. (2001). Onderwijs in verandering: reflecties op een dynamische sector. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 8, (pp. 61) (1 p.).
Pilot, A. (2001). Scaffolding by design. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 8, (pp. 60-62) (3 p.).
Pilot, A. (2001). Telematic support for groupbased learning. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 8, (pp. 61-62) (2 p.).
Pilot, A. (2000). Bookreview Leren (en) doceren in het hoger onderwijs. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 7, (pp. 1-2) (2 p.).
Pilot, A. (2000). Bookreview Samenwerkend leren in afstudeerkringen. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 7, (pp. 1-2) (2 p.).
Pilot, A. (2000). Reeks competentiegericht leren. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, (pp. 62-63) (2 p.).
  Rapporten - Wetenschappelijke publicaties
Prins, G.T., Vos, M.A.J. & Pilot, A. (2011). Leerlingpercepties van Onderzoek & Ontwerpen in het technasium. Utrecht: Freudenthal instituut.
Vink, L.M. & Pilot, A. (2009). Praktijkgericht onderzoek. onbekend: UU Universiteit Utrecht.
van Eijl, P., Wolfensberger, M., Schreve-Brinkman, L. & Pilot, A. (2007). Honours, tool for promoting excellence. (131 p.). Utrecht: IVLOS/Universiteit Utrecht, Eindrapport project Talentontwikkeling in Honoursprogramma's, en de meerwaarde die dat oplevert.
ten Berge, H., Ramaekers, S.P.J., Brinkkemper, S. & Pilot, A. (2006). Netherware: analysis, results, and success factors of the designed curriculum unit. onbekend: UU WINFI Informatica en Informatiekunde.
Boersma, K.T., Eijkelhof, H.M.C., Lijnse, P.L. & Pilot, A. (2004). Benchmarks voor samenhangend betaonderwijs. Notitie voor AXIS/Platform Deltaplan Beta-Techniek. Utrecht: Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Sande van de, R.A.W., Hoeve-Brouwer van, G.M., Sanden van der, J.M.M. & Pilot, A. (2004). Betekenisvol scheikunde leren - Metacognitieve opvattingen en vakopvattingen van vwo-leerlingen ovr scheikunde. (6 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Pilot, A. & Bulte, A.M.W. (2004). Chemie in Praktijk, de ontwikkeling van expertise ten behoeve van het nieuwe chemieonderwijs. Utrecht: UU Chem. Chemiedidactiek.
Stolk, M.J., Bulte, A.M.W., de Jong, O. & Pilot, A. (2004). Design and evaluation of a professional development program involving experienced chemistry teachers in a curriculum innovation. (17 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Goedhart, M., Dierikx, L., Kaper, W. & Pilot, A. (2004). Experimenteren leren ontwerpen op universitaire chemiepractica. (18 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Bulte, A.M.W., Westbroek, H.B., van Rens, E.M.M. & Pilot, A. (2004). Involving students in meaningful chemistry education by adapting authentis practices. (24 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Bulte, A.M.W., Westbroek, H.B., van Rens, E.M.M. & Pilot, A. (2004). Involving students in meaningful chemistry education by authentic practices. (12 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Prins, G.T., Bulte, A.M.W., van Driel, J. (Jan) & Pilot, A. (2004). Meaningful learning of models and modeling in chemistry education by adapting authentic practices. (14 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Sande van de, R.A.W., van Kessel, R., Hoeve-Brouwer van, G.M., Sanden van der, J.M.M. & Pilot, A. (2004). Opvattingen van scheikundedocenten over het 'micro/macro concept'. (6 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
van Rens, E.M.M., Dijk van, H. & Pilot, A. (2003). Concepts of evidence in Pre-University Chemistry: Diffusion or confusion?. (10 p.). onbekend: CERES Vrije Universiteit Amsterdam (VU).
Terlouw, C., Kramers-Pals, H. & Pilot, A. (2003). Effects of heuristics for monitoring the process of solving and checking chemistry explanation problems. (23 p.). Enschede: CERES TU Twente (UT).
Terlouw, C., Kramers-Pals, H. & Pilot, A. (2003). Het verwerven van een handelingsschema voor het leren van chemische verklaringsproblemen in het vo. (26 p.). Enschede: CERES TU Twente (UT).
Bulte, A.M.W., Klaassen, C.W.J.M. & Pilot, A. (2003). Involving students in a communication practice about healthy and poisonous effects of substances. (1 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Westbroek, H.B., Klaassen, C.W.J.M., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2003). Meaningful chemistry education. (18 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Zegers, G.E., Boersma, K.T., Pilot, A., Wijers, M. & Eijkelhof, H.M.C. (2002). SONaTe in het studiehuis. Onderzoek naar good practice op het gebied van Samenhangend Onderwijs in Natuur en Techniek in de Tweede Fase. (160 p.). Delft: Axis.
Jansen, K, Kerkstra, A., Meijer, M.K. & Pilot, A. (2002). Superslurpers, nu nog beter!. (30 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, sectie chemiedidactiek.
van Rens, E.M.M. & Pilot, A. (2002). The role of a chat box in research project for a secondary school pupils. Paper 17th Internation Conference on chemical education, Beijing, August 2002. (6 p.). Amsterdam: VU: Institute for teaching and educational practice.
Westbroek, H.B., Klaassen, C.W.J.M., Bulte, A.M.W. & Pilot, A. (2002). Water quality as a case study of meaningful chemistry education. (13 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, Chemiedidactiek.
van Rens, E.M.M. & Pilot, A. (2001). Eisen van Tweede Fase vwo-leerlingen aan scheikundig onderzoeken. (16 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Dierikx, L., Goedhart, M. & Pilot, A. (2001). Studenten reflecteren op onderzoek in het universitaire chemieonderwijs. onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
  Rapporten - Vakpublicaties
van den Berg, I., van Boxel, P., van der Hulst, J. & Pilot, A. (2009). Peer Review Online Opschalen en Faciliteren. Invoering Online Peer beoordeling- leidraad voor docenten. (42 p.). Utrecht: Stichting SURF.
van der Valk, T., Pilot, A., Grunefeld, H. & Sissingh Meijer, Q. (2008). Jij en het JCU. Empowerment op het Junior College Utrecht. (22 p.). onbekend: UU IVLOS.
van Eijl, P.J., Wolfensberger, M.V.C. & Pilot, A. (2008). Talentontwikkeling bij Amerikaanse honoursprogramma's en Honours Colleges. Site visitors van de Nationale Collegiate Honors Council over Talentontwikkeling. (46 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, IVLOS.
ten Berge, H., Ramaekers, S., Brinkkemper, S. & Pilot, A. (2006). Netherware: Analysis, results and success factors of the designed curriculum unit. Report on EMP-project 2004-2005. (54 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, IVLOS, ICS.
Pilot, A. (2004). Competentiegericht opleiden. (19 p.). Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht.
de Gaay Fortman, B., Drenth, P.J.D., Pilot, A. & van der Zande, L.A. (2004). Eindrappport van de ad-hoc commissie Klacht onderwijs Sociale Wetenschappen. (8 p.). Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht.
van Eijl, P.J., Wientjes, H., Wolfensberger, M.V.C. & Pilot, A. (2004). Het uitdagen van talent in onderwijs. Notitie voor de Onderwijsraad. (26 p.). Utrecht: IVLOS, Universiteit Utrecht.
Verstegen, D.M.L, Barnard, Y.F. & Pilot, A. (2004). Second evaluation of interative design of training programs. TNO-rapport TM-04-B006. (106 p.). Soesterberg: TNO Human Factors.
Pilot, A. (2003). Conferentieverslag Twaalfde Woudschoten Chemie Conferentie 'Chemie, blijvend anders?'. (35 p.). onbekend: UU CHEM Chemiedidactiek.
Verstegen, D.M.L, Barnard, Y.F. & Pilot, A. (2003). Iterative design of training programs: results of an evaluation study. (94 p.). Soesterberg: TNO Human Factors.
Pilot, A. (2002). Conferentieverslag Elfde Woudschoten Chemie Conferentie 'Genieten van Chemie' november 2001. Utrecht: Universiteit Utrecht, sectie chemiedidactiek.
van Eijl, P.J., Nab, J. & Pilot, A. (2002). Didactische modellen voor het gebruik van ICT in het onderwijs. Eindrapportage Studiegroep ICT-modellen. onbekend: UU IVLOS.
Verstegen, D.M.L, Barnard, Y. & Pilot, A. (2002). Do training simulators support instruction and practice? Results of field visits to 44 simulators. (29 p.). Soesterberg: TNO Human Factors, TNO-rapport TM-02-B005.
Pilot, A. (2002). Het leren oplossen van problemen in natuurwetenschappelijke vakken. Samenvatting van lezing voor Faculteit CTW. (16 p.). Twente: Universiteit Twente.
Zegers, G.E., Boersma, K.T., Wijers, M.M., Pilot, A. & Eijkelhof, H.M.C. (2002). SONaTe in het Studiehuis. Delft: Stichting AXIS.
Jansen, K, Kerkstra, A., Meijer, M & Pilot, A. (2002). Superslurpers nu nog beter! Docentenhandleiding. (37 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, sectie chemiedidactiek.
van Weert, T., Pilot, A., van der Aa, P., van Eijl, P.J., Hezemans, M., Ritzen, M. & Quaak, M.J. (2002). Taakgericht teamleren met ICT, succesfactoren bij ontwerp en ontwikkeling. (19 p.). Utrecht: Hogeschool Utrecht/Stichting SURF, Universiteit Utrecht.
Deetman, W.J., Kemner, H.A.J., Cassee, E. Th., van Damme, D., van Es, A., Pilot, A., Warps, J.H.J.M. & de Jong, C.A.H. (2002). Verslag en verantwoording van werkzaamheden van het Comité Proefaccreditering HBO. (8 p.). Den Haag: Comité Proefaccreditering HBO.
Pilot, A. (2001). De student als junior-medewerker? Paper docentendag Scheikunde, KU Nijmegen. (16 p.). Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
Pilot, A. (2001). Genieten van Chemie. (64 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, Chemiedidactiek.
Pilot, A. (2001). Leren en doceren in een wereld vol ICT. (9 p.). Enschede: Universiteit Twente.
Pilot, A. (2000). Fundamenten van effectief onderwijs. Bijdrage aan de leergang voor universitaire docenten 2000/2001 van het Center of Excellence in University Teaching van de Universiteit Utrecht op 15 juni 2000. (11 p.). Utrecht: UU IVLOS en Fac. Scheikunde.
van Geloven, M.P., Pilot, A. & Wende, M.C. (2000). ICT in het hoger onderwijs: gebruik, trends en knelpunten. Den Haag: Ministerie van OC&W.
Teunissen, O.M., Heijne, G.M.J., Nijenhuis, B. & Pilot, A. (2000). Naar ontkoppeling van stage en afstudeeropdrachten in het HLO. (9 p.). Nijmegen: COLP.
Hezemans, M., Pilot, A., de Vries, O.A. & van Weert, T. (2000). Taakgericht teamleren met ICT-ondersteuning op opleidingsniveau. Voortgangsrapportage. Utrecht: HVU en UU.
  Invited talk - Wetenschappelijke publicaties
Pilot, A. (09-09-2011) Invited speaker Paper presented at the ESERA Conference, 5-9 September 2011 Lyon (09-01-2011) Interaction between teachers and teaching materials
Pilot, A. (05-09-2011) Invited speaker Paper presentend at the ESERA conference Lyon (05-01-2011) Macro-Micro Thinking With Structure-Property Relations In Chemistry Education
Pilot, A. (04-03-2011) Invited speaker Presentation at the seminar of Utrecht, Dortmund, Bremen & Kassel Chemistry Education Utrecht (04-01-2011) The implementation of social constructivism in the primary science education in Vietnam
Pilot, A. (25-10-2011) Invited speaker Presentation at the Conference of East-Asian Association for Science Education (EASE) Gwangju, South Korea. (25-01-2011) To What Extent are Social Constructivist Perspectives Implemented in Asian Primary Science Education? The Case of Vietnam
Pilot, A. (29-09-2010) Invited speaker ISDDE conference Oxford (29-01-2010) A method for Design-Based Research focussing on design principles for Science Education: a case study on a context for macro-micro thinking. Paper presented at the ISDDE conference
Pilot, A. (09-06-2010) Invited speaker Dudoc community meeting Utrecht (09-01-2010) Analysis of alignment in context based science and mathematics modules
Pilot, A. (13-01-2010) Invited speaker Dudoc community meeting Utrecht (13-01-2010) Instruments for summative assessment in context based science and mathematics curricula
Pilot, A. (30-03-2008) Invited speaker Paper presented at the NARST Annual Conference. March 30-April 2, Baltimore, MD Baltimore (30-01-2008) Meaningful Learning About Models and Modeling, Using Authentic Chemical Practices as Contexts
Pilot, A. (29-06-2008) Invited speaker 4th ISDDE-Conference (International Society for Design and Development in Education) Linking Design Research to Professional Educational Design. Egmond aan Zee, The Netherlands, June 29 - July 2 2008 Egmond aan Zee (29-01-2008) Method of Educational Design-Based Research in science education: why and how?
  Invited talk - Populariserende publicaties
Pilot, A. (22-09-2010) Invited speaker Presentatie op consultatiebijeenkomst Nieuwe Scheikunde (KNAW-Stuurgroep Nieuwe Scheikunde) (Amsterdam) (22-01-2010) Evaluatieonderzoek Nieuwe Scheikunde
Pilot, A. (23-06-2010) Invited speaker Paper presented at the Onderwijs Research Dagen (ORD) (Enschede) (23-01-2010) Implementatie van innovatief lesmateriaal door scheikundedocenten: het effect van voorgaande ervaringen
Pilot, A. (05-11-2010) Invited speaker Lecture at Athens symposium on particulate and structural concepts (Athens) (05-01-2010) Macro – micro thinking: implementation of meso–structures in secondary chemistry education,
Pilot, A. (24-08-2008) Invited speaker Invited Lecture at the ESERA summerschool, York, 24-29 August 2008 (York) (24-01-2008) Method of Educational Design-Based Research in science education: why and how?
Pilot, A. (22-05-2008) Invited speaker 19th Dortmund Symposium on Chemical Education, Dortmund, 22-24 May 2008 (Dortmund) (22-01-2008) Method of Educational Design-Based Research in science education: why and how?
Pilot, A. (23-05-2002) Invited speaker Onderwijsdagen 2002 (Antwerpen) (23-01-2002) ICT in het onderwijs
  Visiting an external academic institution - Wetenschappelijke publicaties
Pilot, A. (2008) Visiting researcher Utrecht University ‘Drinkwaterbereiding. Procesmodellering vlokbehandeling’, Versie september 2008. Lesboek & bronnenboek
  Membership of committee - Wetenschappelijke publicaties
Pilot, A. (2010) Member ECENT (External organisation) Voorzitter expertisecentrum ECENT
Pilot, A. (2010) Member Regiegroep Chemie (External organisation) Lid Stuurgroep Human Capital Chemie
Pilot, A. (2010) Member Werkgroep Chemiedidactiek Nederland (WCDN) (External organisation) Lid Werkgroep Chemiedidactiek Nederland
^ naar boven
Gegenereerd op 2018-07-22 10:34:27
Nevenfuncties

Geen

Gegenereerd op 2018-07-22 10:34:27
Volledige naam
prof. dr. A. Pilot Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer -
3584 CS  UTRECHT

Buys Ballotgebouw

Princetonplein 5
Kamer 404
3584 CC  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 3798
Telefoonnummer afdeling 030 253 3980
E-mail
A.Pilot@uu.nl
Gegenereerd op 2018-07-22 10:34:27
Laatst bijgewerkt op 20-11-2015