Sinds 2009 is Yvonne lid van de lijnonderwijscommissie (LOC) Diagnostiek en Klinisch Redeneren (sinds 2021 bekend onder de naam lijn Veteriniaire Clinicus). Binnen deze commissie fungeert zij als aandachtveldhouder/cursusleider voor het 3e jaar van de bachelor. Dit lijnonderwijs, waarbinnen de integratie van diagnostiek en klinisch redeneren centraal staat, is de laatste afsluitende lijn binnen de bachelor Diergeneeskunde. In verband met haar rol in dit lijnonderwijs is Yvonne tevens actief betrokken bij de ontwikkeling en afname van de zgn. Stationstoets (klinische vaardigheden toets). In de periode van 2013-2019 was zij daarnaast lid van de Honours program commissie (o.l.v. prof. dr. Marianne Everts), die zich bezighoudt met het ontwikkelen en implementeren van het honours programma in de Bachelor Diergeneeskunde.
Naast deze coördinerende rol in het onderwijs speelt Yvonne als docent ook een actieve rol bij het ontwikkelen en geven van onderwijs op het gebied van Vogels & Bijzondere Dieren, zowel binnen de Bachelor als de Master Diergeneeskunde. In deze rol participeert zij onder andere actief in de blokken respiratie, circulatie, digestie, voortplanting en adaptatie & welzijn, en de lijn Veterinaire Clinicus. Ook in de Master Diergeneeskunde verzorgt Yvonne diverse hoor- en werkcolleges en practica, en is betrokken bij de dagelijkse begeleiding van de Masterstudenten in het klinisch onderwijs (polikliniek). Yvonne is bovendien betrokken bij onderwijs dat plaatsvindt in het kader van de Master Environmental Biology. Voor deze Master verzorgt zij een interactief hoorcollege over ethologie van de papegaai.
Gedurende haar loopbaan als dierenarts-onderzoeker-docent, werkzaam bij het departement van de Faculteit Diergeneeskunde, heeft Yvonne ook diverse biologie- en diergeneeskunde studenten begeleid tijdens hun 3-, 6- of 9-maanden onderzoeksstages en/of het schrijven van een scriptie. Tijdens haar promotietraject heeft zij daarnaast in 2009-2010 een honours student (drs. K. van Bokhorst) begeleid tijdens een 12-maanden durend onderzoeksproject.
In 2012 heeft Yvonne de juniordocentenprijs ontvangen voor haar werkzaamheden en actieve participatie in het onderwijs. In het kader van het winnen van deze prijs heeft zij in 2014 als lid van de onderwijsdagcommissie ook een actieve bijdrage geleverd aan de Onderwijsdag 'Eind-in-zicht' die in dat jaar in het teken stond van Entrustable professional activities (EPA's) en toetsing.
In de periode van 2013 tot 2017 is Yvonne betrokken geweest bij meerdere universiteitsbrede projecten gerelateerd aan Blended Learning en Gaming en Simulaties binnen het (medisch) onderwijs, welke gefinancierd werden vanuit het Facultair en Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs. Yvonne richtte zich in het kader van deze projecten op de ontwikkeling, implementatie en uitvoering van onderzoek naar Blended Learning binnen het curriculum Diergeneeskunde, en het ontwikkelen van een game rondom klinisch redeneren.