dr. Wouter Boendermaker
w.j.boendermaker@uu.nl
Gegenereerd op 2017-10-19 22:21:31


Profiel

Onderzoeker met interesse in ontwikkelingspsychologie, klinische interventies, motivatie, cognitie, experimenteel onderzoek, programmeren van wetenschappelijke (trainings)taken en serious games, en lesgeven op bachelor- en master niveau.

Strategische thema's / focusgebieden
Vaardigheden
Gegenereerd op 2017-10-19 22:21:31
Curriculum vitae

Na een (korte) informatiekunde studie, haalde Wouter (1982) in 2006 een bachelordiploma (BSc) in ontwikkelingspsychologie, en in 2009 een masterdiploma in klinische ontwikkelingspsychologie (MSc) en een researchmasterdiploma (Mres) in algemene psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Aansluitend werkte hij als onderzoekstechnicus bij de ADAPT onderzoeksgroep van prof. dr. Reinout Wiers, waarvoor hij cognitieve trainingtaken programmeerde in Flash voor online onderzoek. in 2011 startte hij met een promotietraject over het gebruiken van serious games om zwaar drinkende en blowende jongeren te motiveren om cognitieve trainingen te doen. De games waren gebaseerd op wetenschappelijke paradigma's om executieve functies te trainen en cognitieve biasen (zoals aandacht en toenadering) te hertrainen. De games werden vergeleken met 'normale', non-game versies om te bepalen of de training in gamevorm ook effectief waren als cognitieve training, en of ze de motivatie van de jongeren konden verhogen. Cognitie, motivatie, gedrag en fMRI data werd gemeten bij honderden studenten aan middelbare scholen, MBO's en universiteiten door heel Nederland. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in meerdere internationale wetenschapsbladen en vormden de basis voor het proefschrift, getiteld Serious gamification - Motivating adolescents to do cognitive training, dat Wouter successvol verdedigde in 2017, onder begeleiding van prof. dr. Reinout Wiers en prof dr. Pier Prins.

Zie Wouter's persoonlijke website voor voorbeelden van de psychologische taken en serious games die voor dit project zijn ontwikkeld: www.wouboe.nl.

In 2015 is Wouter als postdoctoraal onderzoeker gaan werken bij de afdeling Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, op een project genaamd BEAT IT, gericht op het gebruiken van een serious game om gedragscontrole te trainen bij jongeren, als onderdeel van het Dynamics of Youth focusgebied. Samen met dr. Margot Peeters en game bedrijf Shosho (Amsterdam) heeft hij een nieuwe game ontwikkeld, genaamd The Fling, die is gebruikt als basis voor een randomized controlled trial. Voor meer informatie over dit project, zie www.uu.nl/onderzoek/beat-it.

Momenteel is Wouter universitair docent bij de afdelingen Algemene Sociale Wetenschappen en Ontwikkelingspsychology aan de Universiteit Utrecht. Hij werkt daar aan de ontwikkeling van een nieuw internetplatform voor de longitudinale YOUth Cohort studie (meer informatie:

www.uu.nl/en/research/dynamics-of-youth/youth).

Een meer gedetailleerd curriculum vitae is beschikbaar op verzoek.

Gegenereerd op 2017-10-19 22:21:31
Sleutelpublicaties

Boendermaker, W. J., Peeters, M., Prins, P. J. M. & Wiers, R. W. (2017). Using Serious Games to (re)train Cognition in Adolescents. In Minhua Ma & Andreas Oikonomou (Eds.), Serious Games and Edutainment Applications - Volume II (pp. 307-321). Springer-Verlag UK.

Boendermaker, W. J., Veltkamp, R. C. & Peeters, M. (2017). Training behavioral control in adolescents using a serious game. Games for health journal, 6 (6).

Boendermaker, W. J., Sanchez Maceiras, S., Boffo, M. & Wiers, R. W. (2016). Attentional Bias Modification With Serious Game Elements - Evaluating the Shots Game. JMIR serious games, 4 (2) (10 p.).

Boendermaker, W. J., Prins, P. J. M. & Wiers, R. W. (2015). Cognitive Bias Modification for adolescents with substance use problems - Can serious games help?. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 49, (pp. 13-20) (8 p.).

Boendermaker, W. J., Boffo, M. & Wiers, R. W. (2015). Exploring Elements of Fun to Motivate Youth to Do Cognitive Bias Modification. Games for health journal, 4 (6), (pp. 434-443) (10 p.).

Alle publicaties
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
Boendermaker, W. J., Peeters, M. & Wiers, R. W. (2017). Serious games inzetten bij drinkende jongeren. Verslaving, 13, (pp. 1) (12 p.).
Boendermaker, W. J., Veltkamp, R. C. & Peeters, M. (2017). Training behavioral control in adolescents using a serious game. Games for health journal, 6 (6).
Boendermaker, W. J., Peeters, M., Prins, P. J. M. & Wiers, R. W. (2017). Using Serious Games to (re)train Cognition in Adolescents. In Minhua Ma & Andreas Oikonomou (Eds.), Serious Games and Edutainment Applications - Volume II (pp. 307-321). Springer-Verlag UK.
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
Boendermaker, W. J., Sanchez Maceiras, S., Boffo, M. & Wiers, R. W. (2016). Attentional Bias Modification With Serious Game Elements - Evaluating the Shots Game. JMIR serious games, 4 (2) (10 p.).
Boendermaker, W. J., Veltkamp, R. C., Beun, R. J., van der Schoot, R. & Peeters, M. (2016). Introducing The Fling – An innovative serious game to train behavioral control in adolescents - Protocol of a randomized controlled trial. Games and Learning Alliance - 5th International Conference, GALA 2016, Utrecht, The Netherlands, December 5–7, 2016, Proceedings (pp. 120-129) (10 p.).
de Voogd, E. L., Wiers, R. W., Prins, P. J. M., de Jong, P. J., Boendermaker, W. J., Zwitser, R. J. & Salemink, E. (2016). Online attentional bias modification training targeting anxiety and depression in unselected adolescents - Short- and long-term effects of a randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 87, (pp. 11-22) (12 p.). Copyright © 2016 The Authors. Published by Elsevier Ltd.. All rights reserved..
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Boendermaker, W. J., Prins, P. J. M. & Wiers, R. W. (2015). Cognitive Bias Modification for adolescents with substance use problems - Can serious games help?. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 49, (pp. 13-20) (8 p.).
Janssen, Tim, Larsen, Helle, Peeters, Margot, Boendermaker, Wouter, Vollebergh, Wilma & Wiers, Reinout (2015). Do online assessed self-report and behavioral measures of impulsivity-related constructs predict onset of substance use in adolescents?. Addictive Behaviors Reports, 1, (pp. 12-18).
van Deursen, D. S., Salemink, E., Boendermaker, W. J., Pronk, T., Hofmann, W. & Wiers, R. W. (2015). Executive Functions and Motivation as Moderators of the Relationship Between Automatic Associations and Alcohol Use in Problem Drinkers Seeking Online Help. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 39 (9), (pp. 1788-1796) (9 p.).
Boendermaker, W. J., Boffo, M. & Wiers, R. W. (2015). Exploring Elements of Fun to Motivate Youth to Do Cognitive Bias Modification. Games for health journal, 4 (6), (pp. 434-443) (10 p.).
Boendermaker, W. J., Prins, P. J. M. & Wiers, R. W. (2015). Prevention in addiction - Using serious games to (re)train cognition in Dutch adolescents. Serious Games - 1st Joint International Conference, JCSG 2015, Proceedings (pp. 173-178) (6 p.). Springer-Verlag.
Peeters, M., Janssen, T., Monshouwer, K., Boendermaker, W., Pronk, T., Wiers, R. & Vollebergh, W. (2015). Weaknesses in executive functioning predict the initiating of adolescents’ alcohol use. Developmental Cognitive Neuroscience, 16, (pp. 139-146) (8 p.).
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Koning, I.M., Turrisi, R., Boendermaker, W. & Vollebergh, W. (2014). Alcohol-specific parenting, adolescents' self-control and their implicit associations with alcohol. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 38.
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-10-19 22:21:31

Afgesloten projecten

Project:
BEAT IT: Serious games gebruiken om gedragscontrole te trainen bij adolescenten (Dynamics of Youth, UU) 02-11-2015 tot 01-05-2017
Algemene projectbeschrijving
Rol: Uitvoerder Financiering
1e geldstroom: Dynamics of Youth, UU
Projectleden
Gegenereerd op 2017-10-19 22:21:31

Bachelor Algemene Sociale Wetenschappen:

Werkgroep coordinator: Methoden, Technieken en Statistiek 2

Werkgroepen: Inleiding Gedragwetenschappen

Werkgroepen: Rejecting Minorities 

Supervisie bachelortheses

 

Master Jeugdstudies:

Supervisie (research) master theses

Gegenereerd op 2017-10-19 22:21:31
Volledige naam
dr. W.J. Boendermaker Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer H0.62
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 1897
Telefoonnummer afdeling 030 253 4281
Gegenereerd op 2017-10-19 22:21:31
Laatst bijgewerkt op 07-09-2017