Shalom Zuckerman zijn belangrijkste onderzoeksinteresse is eerste taalverwerving - met speciale aandacht voor de ontwikkeling van grammatica en woordenschat, psycholinguïstiek en meertaligheid.
Shalom is universitair docent bij de afdeling Algemene Taalwetenschap en onderzoeker bij het Utrechts Instituut voor Linguïstiek (UiL OTS). Hij voltooide zijn BA (psychologie en filosofie) en MA (cognitieve psychologie) aan de universiteit van Tel Aviv. Daarna promoveerde hij aan de Rijksuniversiteit Groningen op een proefschrift over taalontwikkeling bij jonge kinderen.
Naast de 'grote vragen' van taal (Hoe leren kinderen taal? Hoe wordt taal weergegeven in de mind en in de hersenen?) houdt Shalom zich bezig met het verbeteren van de methodologie waarmee taal wordt onderzocht. Hij ontwikkelt nieuwe en innovatieve methoden om deze vragen te bestuderen.
Samen met collega Manuela Pinto ontwikkelde Shalom de Coloring Book methode om taalbegrip te onderzoeken. Dit is een nieuwe methode om de voortgang van kinderen (en in sommige gevallen ook volwassenen) te testen bij het leren van nieuwe woorden en grammaticaregels, door middel van een vrolijk digitale kleurplaat spelletje.
Op basis van deze methode hebben Boom uitgevers Amsterdam en Utrecht universiteit in 2020 KleurenSchat gelanceerd, een nieuwe woordenschat observatietool voor kinderen van groepen 1 t/m 4.
De woordzoeker is een nieuwe methode om woordherkenning te onderzoeken en om meer te leren weten over het mentale lexicon. Hoe komt het dat we bepaalde woorden sneller vinden in een woordzoeker, terwijl andere woorden vaak worden gemist? Welke factoren dragen bij aan de detectie van woorden in een woordzoeker? Kunnen we deze methode gebruiken, als aanvulling op bestaande methoden (zoals lexical decision task en eye-tracking), om meer te leren over hoe woorden in onze mind zijn georganiseerd? Shalom onderzoekt deze vragen met zowel eentalige als tweetalige sprekers.
Shalom is ook de organisator van de jaarlijkse EMLAR-conferentie, waar promovendi en gevorderde MA-studenten uit heel Europa samenkomen om te leren over experimentele onderzoeksmethoden van taalontwikkeling, en om praktische tutorials te volgen met verschillende methodologieën.