Stefan Werning is universitair hoofddocent digitale media en gamestudies aan de Universiteit Utrecht, waar hij het focusgebied Game Research co- coördineert en de jaarlijkse zomerschool Multidisciplinary Game Research organiseert. Hij stichtte en leidt het Utrecht Game Lab, een kleine onderzoeksgroep die analytisch spelontwerp onderzoekt als een onderzoeksmethode; de groep heeft prototypes ontwikkeld voor gebruik in de klas, evenals voor externe partners zoals het Liszt-museum (Bayreuth) en Beeld en Geluid (Hilversum). Stefan heeft een diploma in Noord-Amerikaanse studies en een PhD (2010) in mediastudies van de universiteit van Bonn (Duitsland) en ontving zijn venia legendi van de universiteit van Bayreuth (Duitsland) in 2015. Eerder werkte hij als universitair docent in Bayreuth en Bonn. Stefan was een gastonderzoeker (2005) en fellow (2006-2010) bij het programma in Comparative Media Studies aan het MIT. Bovendien werkte hij in de sector van digitale games tijdens het voltooien van zijn promotieonderzoek, met name bij Codemasters (2005) en Nintendo of Europe (2007-09). Stefans nieuwste boek Making Games: The Poetics and Politics of Game Creation Tools is gepubliceerd in de Playful Thinking Series van MIT Press (2021).