Scott Douglas onderzoekt succesvolle samenwerking rond onmogelijke problemen. Specifiek wil hij de prestaties van samenwerkingen tussen overheden, bedrijven, en maatschappelijke organisaties verbeteren bij de aanpak van complexe problemen in het veiligheids- en sociale domein, zoals laaggeletterdheid, radicalisering, kindermishandeling en crises. Het werk van Scott verscheen onder meer in Public Administration Review, Public Management Review, Policy & Society en Evaluation.
Scott brengt onderzoek, onderwijs en maatschappelijke impact samen door innovatieve projecten waarin academici, studenten en praktijkmensen samen de prestaties van samenwerkingen onderzoeken. Scott leidde onder meer projecten voor de NCTV, Stichting Lezen en Schrijven, de gemeente Utrecht, Arnhem en Rotterdam. Ook is hij part-time directeur van de Rekenkamer in Almere en draagt regelmatig bij aan de landelijke en lokale media.
Scott werkt voortdurend samen met collega's uit andere disciplines en andere landen om complexe maatschappelijke problemen beter te begrijpen. Hij is mede-oprichter van het interdisciplinanaire onderzoeksplatform Security in Open Societies en co-voorzitter van de Standing Group on Public Sector Performance van de European Group on Public Administration. Ook is hij mede-onderzoeksleider van een Europees Horizon-project naar die omgang met de Corona-crisis in achttien Europese steden en het tienjarige Adapt! onderzoeksprogramma gericht op de maatschappelijke omgang met crises.
Scott bouwt innovatieve instrumenten om kennis te verzamelen en impact te maken. Hij bouwde met collega's van het UMC Utrecht en de Universiteit Oxford het gratis online Performance Management Game, is mede-oprichter en managing-editor van de open access Collaborative Governance Case Database en ontwikkelde met Stichting Lezen en Schrijven een werksessie voor het evalueren van de prestaties van lokale netwerken.
Scott is gepromoveerd aan de Universiteit van Oxford. Hij werd in 2023 verkozen als lid van De Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie voor de Wetenschap.