Projecten
Project
Development of Mandarin children’s use of prosody in the anaphor resolution of ziji
Rol
Onderzoeksleider
Financiering
2e geldstroom - NWO
Project
Driving Forces and Constraints of Linguistic Generalizations
Rol
Promotor
Financiering
2e geldstroom - NWO
Project
Zipf’s Law in Aphasic Speech An Investigation of Word Frequency Distributions
Rol
Promotor
Financiering
2e geldstroom - NWO
Project
An Entropy and Noisy-Channel Model for Rule Induction
Rol
Promotor
Financiering
2e geldstroom - NWO
Afgesloten projecten
Project
Linguistic Aspects of Texting and its Impact on Cognitive and Social Development 01-06-2014 tot 01-12-2015
Algemene projectbeschrijving

In dit project wordt onderzoek gedaan naar het taalgebruik tijdens het smsen of whatsappen door kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornis (TOS) tussen de 10 en 12 jaar. Daarbij wordt de invloed van chattaal op de cognitieve ontwikkeling van kinderen onderzocht. Hieronder verstaan wij o.a. aandacht en het werkgeheugen. Daarnaast wordt gekeken hoe chattaal bijdraagt aan de sociale ontwikkeling van kinderen met TOS.

 

Rol
Uitvoerder
Financiering
1e geldstroom Dynamics of Youth
Projectleden
Overige projectleden
  • Dr. Nada Vasic
  • Chantal van Dijk MA
  • Merel van Witteloostuijn MA
Project
Discourse Coherence in Bilingualism and SLI 01-01-2012 tot 31-12-2015
Algemene projectbeschrijving

Tweetaligheid en taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Hoewel meer dan 20% van de kinderen in Nederland meertalig worden opgevoed, weten we nog steeds te weinig over het communicatieve en cognitieve profiel van tweetalige kinderen. Ook al is het bekend dat een tweetalige ontwikkeling anders verloopt dan een eentalige, wordt de taalvaardigheid van bilinguale kinderen doorgaans getoetst met de instrumenten die voor eentalige kinderen zijn ontwikkeld. Gebrek aan inzicht en meetinstrumenten voor bilinguale populaties leidt ertoe dat tweetalige kinderen al gauw, en vaak onterecht, een diagnose “taalontwikkelingsstoornis” (TOS) krijgen en naar logopedie worden verwezen. Wetenschappers van de hele wereld proberen momenteel de afzonderlijke effecten van tweetaligheid en TOS te ontrafelen.

In dit project hebben we een manier gevonden om een tweetalig kind met een normale taalontwikkeling te onderscheiden van een kind met TOS (door middel van oogbegewegingsonderzoek). In taalproductie lijken deze twee groepen heel erg op elkaar. Maar in online taalverwerking vertonen kinderen met TOS een afwijkend patroon terwijl tweetalige kinderen met een normale taalontwikkeling op dit soort taken niet te onderscheiden zijn van eentalige kinderen met een normale taalontwikkeling. Op dit moment proberen we deze bevinding te implementeren in de diagnostiek van TOS bij meertalige kinderen.

Internationale samenwerking
De onderzoekers van het UiL-OTS – o.a. Dr. Elena Tribushinina (projectleider), Prof. Dr. Ted Sanders, Prof. Dr. Sergey Avrutin en Dr. Pim Mak – werken in dit project samen met collega’s uit het Zentrum für Allgemeine Sprachwissenschaft (Berlijn) en de Herzen State Pedagogical University of Russia (Sint-Petersburg).

Rol
Uitvoerder
Financiering
3e geldstroom - EU Marie Curie International Research Staff Exchange Scheme (IRSES)
Project
Bits of dependencies and the Declarative/ Procedural Interface 03-10-2011 tot 04-10-2013
Rol
Uitvoerder
Financiering
1e geldstroom
Projectleden
Project
Language reorganization after hemispherectomy 01-01-2010 tot 31-12-2011
Rol
Onderzoeksleider
Financiering
1e geldstroom NCU Research Grant
Projectleden
Project
Parallels in aphasia and specific language impairment: an information-theoretic approach to the processing of grammatical morphemes. 01-10-2008 tot 01-03-2012
Rol
Promotor
Financiering
1e geldstroom
Project
Pionier-Programma (VICI) Comparative Psycholinguistics 01-01-2005 tot 01-06-2005
Rol
Onderzoeksleider
Financiering
2e geldstroom - NWO
Overige projectleden
  • Dr. Nada Vasic; Dr. Esther Ruigendijk; Dr. Joke De Lange