Lopende promotieonderzoeken:
Dagelijks worden we via de media overspoeld met statistische informatie - denk aan COVID19. Het is daarom essentieel dat leerlingen statistisch onderlegd worden - inclusief het interpreteren van steekproeven. Op steekproeven gebaseerde conclusies, zogenaamde statistische inferenties, gaan vergezeld met onzekerheid, aangezien niet alles of iedereen is onderzocht. Het leren interpreten van inferenties blijkt echter lastig voor bovenbouwleerlingen en studenten. In dit onderzoek gingen we daarom op zoek naar een leertraject om de kernconcepten voor statistische inferentie al in de onderbouw te introduceren, op informeel en toegankelijk niveau. Het ontwerp van het traject werd geïnformeerd door theorieën over herhaalde steekproeven en statistisch modelleren met behulp van een black box paradigmatische context. Het leertraject werd geïmplementeerd in de onderwijspraktijk gedurende drie interventies. Een pre- en posttest werden ontworpen om de effecten van het traject in de grootschalige laatste cyclus te evalueren. Een nationale en internationale vergelijking van leerlingresultaten toonde aan dat leerlingen die deelnamen aan het leertraject (N = 267) significant hoger scoorden op statistische geletterdheid dan de vergelijkingsgroep die het reguliere curriculum volgde (N = 217), in het bijzonder op het domein van statistische inferentie. We zagen ook positieve effecten op de andere twee domeinen van statistische geletterdheid. Deze bevindingen suggereren dat de huidige statistiekcurricula in de onderbouw verrijkt kunnen worden met een inferentële focus. Het voordeel van deze vroege introductie is dat leerlingen meer leren over statistische inferentie en niet minder over de andere domeinen van statistische geletterdheid, om zo beter te anticiperen op vervolgstappen in het statistiekonderwijs van leerlingen.
Afgeronde promoties:
Promotiecommissies: Haspékian, Paris, France (2005); Andresen, Copenhagen, Denmark (2006); Van Wonterghem, Gent, Belgium (2007); Castro, Granada, Spain (2011); Sabra, Lyon, France (2011); Tolboom, Groningen (2012); Roorda, Groningen (2012); Agyei, Enschede (2012); Witterholt, Groningen (2015); Wijaja, Utrecht (2015); De Beer, Eindhoven (2016); Hoogland, Eindhoven (2016); Voltolini, Lyon, France (2017); Rousson, Lyon, France (2017); Van Uum, Nijmegen (2018); Schoevers, Utrecht (2019); Tursucu, Delft (2019); Reyes Avendano, Paris, France (2020); Van Zanten, Utrecht (2020); Duyzer, Utrecht (2020), Otten, Utrecht (2020); Van Alten, Utrecht (2021); Ruchniewicz, Duisburg-Essen, Germany (2021); Groothuijsen-Vrancken, Utrecht (2021); Van den Eynde, Groningen (2021); Vermeulen, Enschede (2021); Kamphorst, Utrecht (2021).
Visiting professorships:
2005: Université du Québec à Montréal, Canada
2011: Autonome University Barcelona, Spain
2012: Université Paris Diderot Paris 7, France
2013: École Normale Supérieure, Lyon, France
Lopende onderzoeksprojecten:
Enkele afgesloten onderzoeksprojecten: