prof. dr. P.H.M. (Paul) Drijvers
p.drijvers@uu.nl
Gegenereerd op 2018-09-22 13:51:44


Leeropdracht
Didactiek van de wiskunde
Benoemingsdatum 01-06-2014
Oratiedatum 21-05-2015
Profiel

Paul Drijvers is hoogleraar in de didactiek van de wiskunde bij het Freudenthal Instituut voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen van de Faculteit Betawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoeksinteresse omvat de rol van ICT in het wiskundeonderwijs, de didactiek van de algebra en de professionale ontwikkeling van docenten. Daarnaast is hij lector in de didactiek van wiskunde en rekenen bij de Hogeschool Utrecht.

Kwalificaties:

  • Staflidmaatschap ICO onderzoeksschool
  • Kwalificatie Professeur des Universités door de Conseil National des Universités, Paris, France
  • Seniorkwalificatie Onderwijsonderzoek, Universiteit Utrecht

Outreach:

Werkervaring:

  • Sinds 2014 Hoogleraar didactiek van de wiskunde, Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
  • Sinds 2017 Lector didactiek van wiskunde en rekenen, Hogeschool Utrecht
  • 2013 - 2017 Wetenschappelijk onderzoeker Cito
  • 2008-2014 Universitair hoofddocent en senior onderzoeker, Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen, Bètafaculteit, Universiteit Utrecht.
  • 2005 Visiting Associate Professor, Université du Québec à Montreal, Canada.
  • 2000 - 2007 Universitair docent, Freudenthal Institute, Utrecht University, Utrecht.
  • 1997 - 2005 Trainer / nascholer, Algemeen Pedagogisch Studiecentrum, Utrecht.
  • 1984 - 2000 Lerarenopleider, van Arnhem en Nijmegen
  • 1983 - 1984 Universitair docent kansrekenen en statistiek, Technische Universiteit Twente

Lees de interviews met Paul in Euclides (2015) en Didactief (2015) 

Betrokken bij de opleiding(en)
Wetenschappelijke expertises
ICT in wiskundeonderwijs
didactiek van de algebra
Wiskundige denkactiviteiten

Omslag boekje oratie

Omslag boek Arcavi-Drijvers-Stacey (2017)

Omslag "Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown."

Omslag Handboek Wiskundedidactiek

Onderwijs met het interactieve bord en de Digitale WiskundeOmgeving

Interview in Euclides (2015)
Gegenereerd op 2018-09-22 13:51:44

 

 

 

Alle publicaties
  2018 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. (2018). Empirical evidence for benefit? Reviewing quantitative research on the use of digital tools in mathematics education. In Lynda Ball, Paul Drijvers, Silke Ladel, Hans-Stefan Siller, Michal Tabach & Colleen Vale (Eds.), Uses of Technology in Primary and Secondary Mathematics Education - Tools, Topics and Trends (pp. 161-178). Cham: Springer.
Heeren, Bastiaan, Jeuring, Johan, Sosnovsky, Sergey A., Drijvers, Paul, Boon, Peter, Tacoma, Sietske, Koops, Jesse, Weinberger, Armin, Grugeon-Allys, Brigitte, Chenevotot-Quentin, Françoise, Wijk, Jorn van & Walree, Ferdinand van (2018). Fine-Grained Cognitive Assessment Based on Free-Form Input for Math Story Problems. Lifelong Technology-Enhanced Learning - 13th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2018, Leeds, UK, September 3-5, 2018, Proceedings (pp. 262-276) (15 p.).
Droogers, M.J.S., Drijvers, P.H.M. & Bakker, A. (2018). From sample to population - A hypothetical learning trajectory for informal statistical inference. In Verônica Gitirana, Takeshi Miyakawa, Maryna Rafalska, Sophie Soury-Lavergne & Luc Trouche (Eds.), Proceedings of the Re(s)sources 2018 International conference (pp. 348-351) (4 p.). Lyon: École Normale Supérieure de Lyon.
Drijvers, P.H.M. & Ferrara, Francesca (2018). Instruments and the body. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg & L. Sumpter (Eds.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 193-194) (2 p.). Umeå, Sweden: PME.
Tacoma, S.G., Sosnovsky, S.A., Boon, P.B.J., Jeuring, J.T. & Drijvers, P.H.M. (2018). The Interplay between Inspectable Student Models and Didactics of Statistics. Digital Experiences in Mathematics Education
Drijvers, P.H.M., Tabach, Michal & Vale, Colleen (2018). Uses of technology in K-12 mathematics education: concluding remarks. In Lynda Ball, Paul Drijvers, Silke Ladel, Hans-Stefan Siller, Michal Tabach & Colleen Vale (Eds.), Uses of Technology in Primary and Secondary Mathematics Education - Tools, Topics and Trends (pp. 421-436). Cham: Springer.
  2018 - Vakpublicaties
Van den Boogaart, Theo, Drijvers, P.H.M. & Tolboom, Jos (2018). Co-design van online lesmateriaal vakdidactiek voor de lerarenopleiding: proces en product. VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders, 39 (2), (pp. 59-68).
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
Droogers, M.J.S. & Drijvers, P.H.M. (05-02-2017). Enhancing statistical literacy. In Thérèse Dooley & Ghislaine Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017) (pp. 860-867) (8 p.).
Kop, P.M.G.M., Janssen, F.J.J.M., Drijvers, P.H.M. & van Driel, J.H. (2017). Graphing formulas: Unraveling experts’ recognition processes. Journal of Mathematical Behavior, 45, (pp. 167-182).
Drijvers, P.H.M., Faggiano, Eleonora, Geraniou, Eirini & Weigand, Hans-Georg (2017). Introduction to the papers of TWG16: Learning Mathematics with Technology and Other Resources. In T. Dooley & Ghislaine Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2499-2506). Dublin: DCU Institute of Education and ERME.
Van den Bogaart, Theo, Drijvers, P.H.M. & Tolboom, Jos (2017). The design and use of open online modules for blended learning in STEM education. In Gilles Aldon & Jana Trgalova (Eds.), Proceedings of the 13th International Conference on Technology in Mathematics Teaching - Ecole Normale Supérieure de Lyon / Université Claude Bernard Lyon 1, 3 to 6 July, 2017 (pp. 339-346) (8 p.). Lyon: Universite de Lyon.
Arcavi, Abraham, Drijvers, P.H.M. & Stacey, Kaye (2017). The learning and teaching of algebra - Insight, ideas, and activities. (143 p.). Routledge.
Tacoma, S.G., Drijvers, P.H.M. & Boon, P.B.J. (2017). Using student models to generate feedback in a university course on statistical sampling. In Therese Dooley & Ghislaine Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017) (pp. 844-851). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME.
van der Wal, Nathalie J., Bakker, Arthur & Drijvers, Paul (2017). Which Techno-mathematical Literacies Are Essential for Future Engineers?. International Journal of Science and Mathematics Education, 15 (S1), (pp. 87-104) (18 p.).
Doorman, L.M., Drijvers, P.H.M., Gravemeijer, Koeno, Boon, P.B.J. & Reed, Helen (2017). 数学教育方面的教学设计研究 - 技术支持下的关于函数概念学习活动安排的案例. In Q. Wang, Tjeerd Plomp, Nienke Nieveen, Z. Zhu & X. Gu (Eds.), 教育设计研究 - 理论与案例 (pp. 273-293). Shanghai: East China Normal University Press.
  2017 - Vakpublicaties
van Stiphout, Irene, Drijvers, P.H.M., Stolwijk, Ruud & Remijn, Jos (2017). Algebraïsche vaardigheden in de nieuwe examens wiskunde havo en vwo. Euclides, 93 (1), (pp. 27-29) (3 p.).
Droogers, M.J.S., Drijvers, P.H.M. & Tolboom, J. (21-03-2017). Statistical literacy.... hoe dan? Onderzoekend en nieuwsgierig omgaan met data lijkt essentieel. Euclides, 92 (5).
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
Jupri, A., Drijvers, P.H.M. & Van den Heuvel-Panhuizen , M. (2016). An instrumentation theory view on students’ use of an applet for algebraic substitution. International Journal for Technology in Mathematics Education, 23 (2), (pp. 63-80) (17 p.).
Kieran, C. & Drijvers, P.H.M. (2016). Digital technology and mathematics education: Core ideas and key dimensions of Michèle Artigue’s theoretical work on digital tools and its impact on mathematics education research. In B.R. Hodgson, A. Kuzniak & J.-B. Lagrange (Eds.), The Didactics of Mathematics: Approaches and Issues. A Homage to Michèle Artigue (pp. 123-142) (20 p.). New York: Springer.
Droogers, M.J.S., Tolboom, J. & Drijvers, P.H.M. (2016). Het verhogen van statistisch inzicht in Vwo 2. NWO.
Jupri, A., Drijvers, P.H.M. & Van den Heuvel-Panhuizen , M. (2016). Learning algebra on screen and on paper: The effect of using a digital tool on students' understanding. In T. Hidayat, A.B.D. Nandiyanto, L. Hasanah, R. Rosjanuardi, A. Jupri, I.R. Suwarma, L.S. Riza, Nahadi, W. Setiawan & Khairurrijal (Eds.), Proceedings of International Seminar on Mathematics, Science, and Computer Science Education (MSCEIS 2015) (pp. 0600021-0600025) (5 p.). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Roorda, G., Vos, Pauline, Drijvers, P.H.M. & Goedhart, Martin (2016). Solving rate of change tasks with a graphing calculator: a case study on instrumental genesis. Digital Experiences in Mathematics Education, 2, (pp. 228-252).
Jupri, A. & Drijvers, P.H.M. (2016). Student difficulties in mathematizing word problems in algebra. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12 (9), (pp. 2481-2502) (21 p.).
Drijvers, P.H.M., Ball, Lynda, Barzel, Barbel, Heid, M. Kathleen, Cao, Yiming & Maschietto, Michela (2016). Uses of technology in lower secondary mathematics education - a concise topical survey. (34 p.). New York: NY: Springer.
  2016 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & Tacoma, Sietske (2016). Het FIzier gericht op Onderwijs meets Onderzoek. Euclides, 92 (2), (pp. 37-39) (3 p.).
van Dalen, Franziska, Drijvers, P.H.M. & Straat, Hendrik (2016). Verschillen tussen rekentoets en centraal examen wiskunde. Euclides, 91 (5), (pp. 4-7) (4 p.).
Drijvers, P.H.M., Straat, Hendrik & Wools, Saskia (2016). Wiskunde valide getoetst? De digitale landelijke kennistoets wiskunde van de tweedegraads lerarenopleiding vergeleken met de instituutstentamens. VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders, 37 (3), (pp. 27-38) (12 p.).
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Margolinas, Claire & Drijvers, P.H.M. (2015). Didactical engineering in France - an insider’s and an outsider’s view on its foundations, its practice and its impact. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 47 (6), (pp. 893-903).
Drijvers, P.H.M. (2015). Digital technology in mathematics education - Why it works (or doesn't). In Sung Je Cho (Eds.), Selected Regular Lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 135-151). Springer.
Kop, Peter M G M, Janssen, Fred J J M, Drijvers, Paul H M, Veenman, Marcel V J & van Driel, Jan H. (01-09-2015). Identifying a framework for graphing formulas from expert strategies. Journal of Mathematical Behavior, 39, (pp. 121-134) (14 p.).
Jupri, A., Drijvers, P.H.M. & Van den Heuvel-Panhuizen , M. (2015). Improving grade 7 students’ achievement in initial algebra through a technology-based intervention. Digital Experiences in Mathematics Education, 1 (1), (pp. 28-58).
Drijvers, P.H.M., Monaghan, John, Thomas, Mike & Trouche, Luc (2015). Use of Technology in Secondary Mathematics - Final Report for the International Baccalaureate. (119 p.). Den Haag: International Baccalaureate.
  2015 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. (2015). Denken over wiskunde, onderwijs en ICT. Euclides, 90 (7), (pp. 4-10) (7 p.).
Bor-de Vries, M. & Drijvers, P.H.M. (2015). Handreiking denkactiverende wiskundelessen. (36 p.). Utrecht: Utrecht University.
Drijvers, P.H.M. (2015). Kernaspecten van wiskundig denken. Euclides, 90 (5), (pp. 4-8) (5 p.).
Drijvers, P.H.M. (2015). Maak de wiskundeles denkactief. Didactief, 45 (10), (pp. 38-39) (2 p.).
Bor-de Vries, M. & Drijvers, P.H.M. (2015). Wiskundig denken: a way of life. Euclides, 91 (3), (pp. 30-32).
  2015 - Overige resultaten
Drijvers, P.H.M. (21-05-2015). Denken over wiskunde, onderwijs en ICT - Inaugurale rede. (56 p.). Utrecht: Utrecht University.
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Jupri, Al, Drijvers, Paulus & van den Heuvel - Panhuizen, Marja (2014). Difficulties in initial algebra learning in Indonesia. Mathematics Education Research Journal, 26 (4), (pp. 683-710) (28 p.).
Drijvers, Paul, Tacoma, Sietske, Mol, Amy, Heuvel, C. van den, Doorman, Michiel & Boon, Peter (2014). Digital technology and mid-adopting teachers’ professional development - a case study. In Alison Clark-Wilson, Ornella Robutti & Nathalie Sinclair (Eds.), The Mathematics Teacher in the Digital Era (pp. 189-212). Springer Netherlands.
Drijvers, P.H.M. (2014). Digital technology in mathematics education: a reflective look into the mirror. In J. Roth & J. Ames (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (pp. 21-28). Munster, Germany: WTM Verlag.
Roorda, G., Vos, P., Drijvers, Paul & Goedhart, M. (2014). Graphing calculator supported instrumentation schemes for the concept of derivative - a case study. In C. Nicol, S. Oesterle, P. Liljedahl & D. Allan (Eds.), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education (pp. 57-64). PME.
Jupri, Al, Drijvers, Paulus & van den Heuvel - Panhuizen, Marja (01-01-2014). Student difficulties in solving equations from an operational and a structural perspective. International Electronic Journal of Mathematics Education, 9 (1), (pp. 39-55) (17 p.).
Drijvers, Paul, Doorman, Michiel, Kirschner, Paul, Hoogveld, Bert & Boon, Peter (2014). The effect of online tasks for algebra on student achievement in grade 8. Technology, Knowledge and Learning, 19 (1-2), (pp. 1-18) (18 p.).
Jupri, Al, Drijvers, Paul & van den Heuvel - Panhuizen, Marja (2014). The impact of a technology-rich intervention on grade 7 students' skills in initial algebra. In W.-C. Yang, M. Majewski, T. de Alwis & V. Wahyudi (Eds.), Innovation and technology for mathematics education: Proceedings of the 19th Asian Technology Conference in Mathematics (pp. 152-161) (10 p.). Yogyakarta, Indonesia: State University of Yogyakarta.
Trouche, L. & Drijvers, Paul (2014). Webbing and orchestration - Two interrelated views on digital tools in mathematics education. Teaching Mathematics and its Applications, 33 (3), (pp. 193-209).
  2014 - Vakpublicaties
Drijvers, Paul & Veldhoen, F. (2014). Het FIzier gericht op... de onderbouw. Euclides, 90 (2), (pp. 20-21).
Drijvers, Paul (2014). Het FIzier gericht op... het Klein-project. Euclides, 89 (4), (pp. 19-20) (2 p.).
Verhoef, N.C., Drijvers, Paul, Bakker, Arthur & Konings, T. (2014). Tussen wal en schip: Wiskundig-didactisch onderwijsonderzoek in Nederland. (34 p.). Platform Wiskunde Nederland.
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
Doorman, L.M., Drijvers, P.H.M., Gravemeijer, K.P.E., Boon, P.B.J. & Reed, H. (2013). Design research in mathematics education: the case of an ict-rich learning arrangement for the concept of function. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research. Part B. Illustrative cases (pp. 425-446) (22 p.). Enschede: SLO.
Kieran, C., Boileau, A., Tanguay, D. & Drijvers, P.H.M. (2013). Design researchers’ documentational genesis in a study on equivalence of algebraic expressions. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 45 (7), (pp. 1045-1056) (12 p.).
Drijvers, P.H.M., Boon, P.B.J., Bokhove, C. & Tacoma, S.G. (2013). Digital design: RME principles for designing online tasks. In C. Margolinas (Eds.), Proceedings of ICMI Study 22 Task Design in Mathematics Education, 22-26 Jul 2013 Clermont-Ferrand: ICMI, ICMI Study 22 Task Design in Mathematics Education.
Drijvers, P.H.M., Tacoma, S.G., Mol, Amy, Doorman, L.M. & Boon, P.B.J. (2013). Digital resources inviting changes in mid-adopting teachers’ practices and orchestrations. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 45 (7), (pp. 987-1001) (15 p.).
Drijvers, P.H.M. (2013). Digital technology in mathematics education: why it works (or doesn’t). PNA, 8 (1), (pp. 1-20) (20 p.).
Drijvers, P.H.M., Tacoma, S.G., Mol, Amy, Doorman, L.M. & Boon, P.B.J. (2013). DocentPraktijken in ICT-rijk wiskundeonderwijs. (62 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen, Universiteit Utrecht.
Drijvers, P.H.M., Godino, J.D., Font, V. & Trouche, L. (2013). One episode, two lenses : a reflective analysis of student learning with computer algebra from instrumental and onto-semiotic perspectives. Educational Studies in Mathematics, 82 (1), (pp. 23-49) (27 p.).
Trouche, L., Drijvers, P.H.M., Gueudet, G. & Sacristan, A.I. (2013). Technology-driven developments and policy implications for mathematics education. In M.A. Clements (Eds.), Third International Handbook of Mathematics Education (pp. 753-790) (1120 p.). New York: Springer.
van Stiphout, I, Drijvers, P.H.M. & Gravemeijer, K.P.E. (2013). The development of students’ algebraic proficiency. International Electronic Journal of Mathematics Education, 8 (2-3), (pp. 62-80) (19 p.).
Mol, Amy & Drijvers, P.H.M. (2013). The impact of participation in a community of practice on teachers’ professional development concerning the use of ICT in the classroom. In A.M. Lindmeijer & A. Heinze (Eds.), Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vol. 2 (pp. 81-88) (8 p.). Kiel: PME, Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 37.
van Stiphout, I, Drijvers, P.H.M. & Gravemeijer, K.P.E. (2013). The implementation of contexts in Dutch textbook series: a double didactical track?. In A.M. Lindmeijer & A. Heinze (Eds.), Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vol. 4 (pp. 337-344) (8 p.). Kiel: PME, Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 37.
  2013 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & Tjon Soei Sjoe, K. (2013). (Werk)woorden in de centrale examens wiskunde havo/vwo. Euclides, 88 (4), (pp. 162-164) (3 p.).
van Amerom, B.A. & Drijvers, P.H.M. (2013). De lerarenopleiding wiskunde in Nederland: instroom, doorstroom en uitstroom. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 34 (3), (pp. 17-26) (10 p.).
Doorman, L.M., Drijvers, P., Kirschner, P.A., Boon, P.B.J. & Hoogveld, B. (2013). Uit de ivoren toren: Oefenen met de computer is niet automatisch effectief. Nieuwe Wiskrant, 32 (4), (pp. 4-7) (4 p.).
  2013 - Populariserende publicaties
Prins, G.T. & Drijvers, P. (31-03-2013). Schoon drinkwater, een combinatie van wis- en scheikunde. Wisactueel |, (pp. 1-2) (2 p.).
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M., Tacoma, S.G., Mol, Amy, Doorman, L.M. & Boon, P.B.J. (2012). DocentPraktijken in ICT-rijk wiskundeonderwijs. Zoetermeer: Kennisnet.
Bokhove, C. & Drijvers, P.H.M. (2012). Effects of a digital intervention on the development of algebraic expertise. Computers and Education, 58 (1), (pp. 197-208) (12 p.).
Bokhove, C. & Drijvers, P.H.M. (2012). Effects of feedback in an online algebra intervention. Technology, Knowledge and Learning, 17 (1/2), (pp. 43-59) (17 p.).
Drijvers, P.H.M. & Barzel, B. (2012). Equations with technology: different tools, different views. The Mathematics Teacher, 228, (pp. 14-19) (6 p.).
Drijvers, P.H.M. (2012). Teachers transforming resources into orchestrations. In Ghislaine Gueudet, Birgit Pepin & Luc Trouche (Eds.), From text to 'lived' resources : mathematics curriculum materials and teacher development (pp. 265-281) (363 p.). Dordrecht: Springer.
Doorman, L.M., Drijvers, P.H.M., Gravemeijer, K.P.E., Boon, P.B.J. & Reed, H. (2012). Tool use and the development of the function concept: from repeated calculations to functional thinking. International Journal of Science and Mathematics Education, 10 (6), (pp. 1243-1267) (25 p.).
  2012 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & Zwaneveld, B. (2012). ICT in het wiskundeonderwijs. In Paul Drijvers, Anne van Streun & Bert Zwaneveld (Eds.), Handboek Wiskundedidactiek (pp. 265-298) (390 p.). Utrecht: Epsilon Uitgaven.
van Streun, A., Zwaneveld, B. & Drijvers, P.H.M. (2012). Statistiek. In Paul Drijvers, Anne van Streun & Bert Zwaneveld (Eds.), Handboek Wiskundedidactiek (pp. 205-234) (390 p.). Utrecht: Epsilon Uitgaven.
Drijvers, P.H.M. & Kop, P. (2012). Variabelen en vergelijkingen. In Paul Drijvers, Anne van Streun & Bert Zwaneveld (Eds.), Handboek Wiskundedidactiek (pp. 53-82) (390 p.). Utrecht: Epsilon Uitgaven.
Drijvers, P.H.M. (2012). Wat bedoelen ze toch met... modelleren?. Nieuwe Wiskrant, 31 (4), (pp. 34-37) (4 p.).
Drijvers, P.H.M. (2012). Wat bedoelen ze toch met... symbol sense?. Nieuwe Wiskrant, 31 (3), (pp. 39-42) (4 p.).
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
Bokhove, C. & Drijvers, P.H.M. (2011). Effects of feedback conditions for an online algebra tool. In M. Joubert (Eds.), Proceedings of ICTMT10 Portsmouth: ICTMT.
Drijvers, P.H.M. (09-02-2011). Teachers transforming resources into orchestrations. In M. Pytlak, T. Rowland & E. Swoboda (Eds.), CERME 7, Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2178-2187) (10 p.). Rzeszow, Poland: University of Rzeszow, CERME7 Conference, February 9-13, 2011.
Tacoma, S.G., Drijvers, P.H.M. & Boon, P.B.J. (2011). The Use of a Digital Environment to Improve First Year Science Students' Symbol Sense. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 30 (4), (pp. 403-428) (26 p.).
  2011 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. (2011). From ’work-and-walk-by’ to ’sherpa-at-work’. Mathematics Teaching (222), (pp. 22-26) (5 p.).
Drijvers, P.H.M. & Barzel, B. (2011). Gleichungen lösen mit Technologie. Mathematik lehren (169), (pp. 54-57) (4 p.).
Drijvers, P.H.M. (2011). Lesgeven met computers in de klas. Nieuwe Wiskrant, 30 (3), (pp. 26-31) (6 p.).
Drijvers, P.H.M. (2011). Wat bedoelen ze toch met ... denkactiviteiten?. Nieuwe Wiskrant, 31 (2), (pp. 38-41) (4 p.).
Drijvers, P.H.M. (2011). Wat bedoelen ze toch met ... realistisch?. Nieuwe Wiskrant, 31 (1), (pp. 17-19) (3 p.).
  2010 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M., Boon, P.B.J. & van Reeuwijk, M. (2010). Algebra and technology. In P. Drijvers (Eds.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 179-202) (24 p.). Rotterdam: Sense Publishers.
Drijvers, P.H.M., Goddijn, A.J. & Kindt, M. (2010). Algebra education: exploring topics and themes. In P. Drijvers (Eds.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 5-26) (22 p.). Rotterdam: Sense Publishers.
Doorman, L.M. & Drijvers, P.H.M. (2010). Algebra in function. In P. Drijvers (Eds.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 119-136) (18 p.). Rotterdam: Sense Publishers.
Bokhove, C. & Drijvers, P.H.M. (2010). Digital activities for capturing symbol sense. For the Learning of Mathematics, 30 (3), (pp. 43-49) (7 p.).
Bokhove, C. & Drijvers, P.H.M. (2010). Digital Tools for Algebra Education: Criteria and Evaluation. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 15 (1), (pp. 45-62) (18 p.).
Drijvers, P.H.M. & Weigand, H. (2010). Editorial Handheld technology in the mathematics classroom. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 42 (7), (pp. 665-666) (2 p.).
Reed, H., Drijvers, P.H.M. & Kirschner, P.A. (2010). Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools. Computers and Education, 55, (pp. 1-15) (15 p.).
Trouche, L. & Drijvers, P.H.M. (2010). Handheld technology: Flashback into the future. ZDM - International Journal on Mathematics Education, (pp. 676-681) (6 p.).
Drijvers, P.H.M., Kieran, C. & Mariotti, A. (2010). Integrating technology into mathematics education: theoretical perspectives. In C. Hoyles & J-B. Lagrange (Eds.), Mathematics education and technology - Rethinking the terrain (pp. 89-132) (44 p.). New York / Berlin: Springer.
Drijvers, P.H.M., Mariotti, M., Olive, J. & Sacristan, A.I. (2010). Learning and assessing mathematics with and through digital technologies: Introduction to the section. In J.-B. Lagrange & C. Hoyles (Eds.), Mathematics education and technology - Rethinking the terrain (pp. 81-87) (7 p.). New York / Berlin: Springer.
Wijers, M.M., Jonker, V.H. & Drijvers, P.H.M. (2010). MobileMath: exploring mathematics outside the classroom. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 42 (7), (pp. 789-799) (11 p.).
Drijvers, P.H.M., Dekker, G.H. & Wijers, M.M. (2010). Patterns and formulas. In P. Drijvers (Eds.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 89-100) (12 p.). Rotterdam: Sense Publishers.
Gravemeijer, K.P.E., Doorman, L.M. & Drijvers, P.H.M. (2010). Symbolising and the development of meaning in computer-supported algebra education. In L. Verschaffel, E. De Corte, T. de Jong & J. Elen (Eds.), Use of Representations in Reasoning and Problem Solving. Analysis and Improvement (pp. 191-208) (18 p.). Abington / New York: Routledge.
Drijvers, P.H.M., Doorman, L.M., Boon, P.B.J., Reed, H. & Gravemeijer, K.P.E. (2010). The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75 (2), (pp. 213-234) (22 p.).
  2010 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & Niekus, N. (2010). Algebra op het scherm: impressie van een pilot. Euclides, 86 (3), (pp. 113-116) (4 p.).
  2009 - Wetenschappelijke publicaties
Reed, H., Wijers, M.M., Drijvers, P.H.M., Jonker, V.H. & van Galen, F.H.J. (2009). Het digitale schoolbord als katalysator voor begripsontwikkeling bij rekenen-wiskunde. Utrecht: Freudenthal instituut.
Drijvers, P.H.M., Doorman, L.M., Boon, P.B.J. & van Gisbergen, S. (28-01-2009). Instrumental orchestration: theory and practice. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne & F. Arzarello (Eds.), Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 1349-1358) (10 p.). Lyon: INRP, CERME 6.
Drijvers, P.H.M., Doorman, L.M., Boon, P.B.J., van Gisbergen, S. & Reed, H. (2009). Teachers using technology: Orchestrations and profiles. In M. Tzekaki, M. Kaldrimidou & H. Sakonidis (Eds.), Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 481-488) (13 p.). Thessaloniki: PME, The 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
Doorman, L.M., Drijvers, P.H.M., Boon, P.B.J., van Gisbergen, S., Gravemeijer, K.P.E. & Reed, H. (2009). Tool use and conceptual development: an example of a form-function shift. In M. Tzekaki, M. Kaldrimidou & H. Sakonidis (Eds.), Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 449-456) (13 p.). Thessaloniki: PME, The 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  2008 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. & Trouche, L. (2008). From artifacts to instruments: A theoretical framework behind the orchestra metaphor. In G.W. Blum & M.K. Heid (Eds.), Research on technology and the teaching and learning of mathematics: Vol. 2. Cases and perspectives (pp. 363-392) (30 p.). Charlotte NC: Information Age.
Kieran, C., Guzmán, J., Boileau, A., Tanguay, D. & Drijvers, P. (2008). Orchestrating whole-class discussions in algebra with the aid of CAS technology. In O. Figueras, J.-L. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano & A. Sepúlveda (Eds.), Proceedings of the joint 32nd PME Conference and 30th PME-NA Conference (pp. 249-256) (8 p.). Morelia: PME and PME-NA, 32nd PME Conference and 30th PME-NA Conference.
Drijvers, P.H.M. & Stacey, K. (2008). Report on Thematic Afternoon D: Technology in Mathematics Education. In M. Niss (Eds.), Proceedings of The 10th International Congress on Mathematical Education (pp. 281-286) (6 p.). Denmark: Roskilde University.
Drijvers, P.H.M. (2008). The cube of algebraic concepts, ICT tools and their roles. In D. Berntzen, B. Barzel & S. Hussmann (Eds.), Tagungsdocumentation der T3-Pfingsttagung 2006 (pp. 27-58) (32 p.). Munster: Universitat Munster.
  2008 - Vakpublicaties
Savelsbergh, E.R., Drijvers, P.H.M., van de Giessen, C., Heck, A., Hooyman, K., Krüger, J.H.J., Michels, B., Seller, F. & Westra, R.H.V. (2008). Modelleren en computer-modellen in de β-vakken: advies op verzoek van de gezamenlijke β-vernieuwingscommissies. (32 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschapen.
Drijvers, P. (2008). Tests en tools: technologie in landelijke eindexamens. Nieuwe Wiskrant, 28 (1), (pp. 35-39) (5 p.).
Drijvers, P. & Zwaneveld, B. (2008). Van knoppen naar kennis; Naar een functionele inzet van ICT in het wiskundeonderwijs. In A. van Streun, B. Zwaneveld & P. Drijvers (Eds.), Handboek Vakdidactiek Wiskunde Utrecht: UU Freudenthal Instituut/ Elwier.
Drijvers, P. & Kop, P. (2008). Vergelijkingen vergelijken; Ontwikkeling en onderhoud van een veelzijdig repertoire aan algebraïsche vaardigheden. In A. van Streun, B. Zwaneveld & P. Drijvers (Eds.), Handboek Vakdidactiek Wiskunde Utrecht: UU Freudenthal Instituut/ Elwier.
  2007 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. (2007). Instrument, orkest en dirigent: een theoretisch kader als basis voor begripsontwikkeling in het statistiekonderwijs. Pedagogische Studien, 84 (5), (pp. 358-374) (17 p.).
Doorman, L.M., Drijvers, P.H.M., Dekker, G.H., van den Heuvel-Panhuizen, M.H.A.M, de Lange, J. & Wijers, M.M. (2007). Problem solving as a challenge for mathematics education in The Netherlands. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 39 (5-6), (pp. 405-418) (14 p.). Recent PISA results - T. Dekker (onderdeel van hetzelfde artikel).
Drijvers, P.H.M., Doorman, L.M., Boon, P.B.J., van Gisbergen, S. & Gravemeijer, K.P.E. (2007). Tool use in a technology-rich learning arrangement for the concept of function. In D. Pitta-Pantazi & G. Phillippou (Eds.), Proceedings of the V Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, CERME5 (pp. 1389-1398) (10 p.). Nicosia, Cyprus: University of Cyprus.
  2007 - Vakpublicaties
Drijvers, P. (2007). Algebra in context. In D. De Bock, J. Deprez, D. Janssens & W. van Dooren (Eds.), Wiskundeonderwijs in Vlaanderen en Europa: een stand van zaken en perspectieven voot de toekomst (pp. 13-24) (12 p.). Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
Drijvers, P., Doorman, L.M., Boon, P.B.J., van Gisbergen, S. & Gravemeijer, K.P.E. (2007). Algebra met applets. In D. De Bock, J. Deprez, D. Janssens & W. van Dooren (Eds.), Wiskundeonderwijs in Vlaanderen en Europa: een stand van zaken en perspectieven voot de toekomst (pp. 211-220) (10 p.). Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
van Gisbergen, S., Boon, P.B.J., Doorman, L.M. & Drijvers, P. (2007). Applet en context als krachtige combinatie. Nieuwe Wiskrant, 27 (2), (pp. 21-26) (6 p.).
Doorman, L.M., Boon, P.B.J., Drijvers, P.H.M. & Gisbergen, S. (2007). Het ligt aan de belminuten hoeveel eruit komt. Nieuwe Wiskrant, 26 (3), (pp. 42-46) (5 p.).
Siersma, D. & Drijvers, P.H.M. (2007). Rijk aan betekenis, het visiedocument van cTWO in vogelvlucht. Euclides, 82 (5), (pp. 169-172) (4 p.).
van Asselt, R., Beukers, F., Blankespoor, J., Broer, H., Drijvers, P.H.M., Garst, S., van de Giessen, C., Kaenders, R., Kleijne, W., Kollenveld, M., Peletier, M., Siersma, D., van Streun, A. & Zaal, C.G. (2007). Rijk aan betekenis. Visie op vernieuwd wiskundeonderwijs. Utrecht: Commissie Toekomst WiskundeOnderwijs, cTWO, cTWO heeft van de minister opdracht gekregen voorstellen te doen voor nieuwe onderzoeksprogramma's voor havo en vwo met ingang van 2010.
Drijvers, P.H.M. (2007). Wiskunde D, wat doen we ermee?. Nieuwe Wiskrant, 26 (4), (pp. 4-6) (3 p.).
  2007 - Populariserende publicaties
Drijvers, P.H.M. (20-08-2007). Scholieren mijden wiskunde. Trouw (1 p.).
  2006 - Wetenschappelijke publicaties
Kieran, C. & Drijvers, P.H.M. (03-12-2006). Learning about equivalence, equality, and equation in a CAS environment: the interaction of machine techniques, paper-and-pencil techniques, and theorizing. In Lagrange, J.-b. Son, L.H. Hoyles, C. (Eds.), Proceedings of the seventeenth ICMI study conference ’Technology revisited’. Seventeenth ICMI Study Conference.
Drijvers, P.H.M. & Kieran, C. (2006). Reconciling factorizations made with CAS and with paper-and-pencil: the power of confronting two media. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka & N. Stehlikova (Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 473-480) (8 p.). Prague: Charles University.
Kieran, C. & Drijvers, P.H.M. (2006). The co-emergence of machine techniques, paper-and-pencil techniques, and theoretical reflection: A study of CAS use in secondary school algebra. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 11 (2), (pp. 205-263) (59 p.).
  2006 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & Reeuwijk, M. van (2006). Algebra en ICT. In P. Drijvers (Eds.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 137-160) (24 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
Drijvers, P.H.M. (2006). Algebra in de onderbouw van havo en vwo. In P Drijvers (Eds.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 55-68) (14 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
Drijvers, P.H.M. (2006). Algebra in de tweede fase van havo en vwo. In P. Drijvers (Eds.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 69-84) (16 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
Drijvers, P.H.M., Dekker, T. & Wijers, M. (2006). Algebra in het vmbo. In P. Drijvers (Eds.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 41-54) (14 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
Drijvers, P.H.M. (2006). Algebraïsche basisvaardigheden en symbol sense in de tweede fase van havo en vwo. Nieuwe Wiskrant, 25 (3), (pp. 4-10) (7 p.).
Drijvers, P.H.M. (2006). Context, abstractie en vaardigheid in schoolalgebra. Nieuw archief voor wiskunde. Serie 5, 7 (3), (pp. 198-203) (6 p.).
Drijvers, P.H.M. (2006). Die variable Unbekannte. Facetten des Variabelenbegriffs mit Computeralgebra erkunden. Mathematik lehren, 136, (pp. 10-12) (3 p.).
Drijvers, P.H.M. (2006). Nawoord. In P Drijvers (Eds.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 193-200) (8 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
Drijvers, P.H.M., Goddijn, A.J. & Kindt, M. (2006). Oriëntatie op schoolalgebra. In P. Drijvers (Eds.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 7-24) (18 p.). Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
Drijvers, P.H.M., Barzel, M., Maschietto, M. & Trouche, L. (17-02-2006). Tools and technologies in mathematical didacties. In M. Bosch (Eds.), Proceedings CERME4 (pp. 927-938) (12 p.). Sant Feliu de Guíxols, Spain: CERME4.
Drijvers, P.H.M. (2006). Wiskunde D, uitdagend en relevant. Euclides, 81 (7), (pp. 327-330) (4 p.).
  2005 - Wetenschappelijke publicaties
Boon, P.B.J. & Drijvers, P.H.M. (2005). Algebra en applets, leren en onderwijzen. (124 p.). Utrecht: Freudenthal instituut/ ISOR.
Drijvers, P.H.M. (2005). Learning algebra in a computer algebra environment. International Journal for Technology in Mathematics Education, 11 (3), (pp. 77-89) (13 p.).
  2005 - Vakpublicaties
Boon, P.B.J. & Drijvers, P.H.M. (17-02-2005). Chaining operations to get insight in expressions and formulas. In M. Bosch (Eds.), Proceedings CERME4 (pp. 969-978) (10 p.). Sant Feliu de Guíxols, Spain: CERME4.
Drijvers, P.H.M., Garst, S., Kop, P. & Krüger, J.H.J. (2005). Rechtlijnige krommen. Euclides, 81 (3), (pp. 120-125) (6 p.).
  2004 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. & Gravemeijer, K.P.E. (2004). Artefact en instrument: Computeralgebra en algebraïsche schema's. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen, 21 (1), (pp. 47-68) (22 p.).
Drijvers, P.H.M. & Gravemeijer, K.P.E. (2004). Computer algebra as an instrument: Examples of algebraic schemes. In D. Guin, K. Ruthven & L. Trouche (Eds.), The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument (pp. 163-196) (36 p.). Dordrecht: Kluwer Academis Publishers.
Drijvers, P.H.M. (2004). Learning algebra in a computer algebra environment. In P.H.M. Drijvers (Eds.), Classroom-based research in mathematics. Overview of doctoral research published by the Freudenthal Institute 2001-2004 (pp. 83-104) (22 p.). Utrecht: Freudenthal Institute.
Drijvers, P.H.M. (2004). The integration of technology in secondary mathematics education: A future trend or an utopia?. In D. de Bock, M. Isoda, J.A. Garcia Cruz, A. Gagatsis & E. Simmt (Eds.), Proceedings of ICME-10 - Topic Study Group 2. New developments and trends in secondary mathematics education: A future trend or an utopia? (pp. 11-18) (8 p.). Copenhagen: ICME-10, 10th International COngress on Mathematical Education, 4-11 July 2004, Copenhagen, Denmark.
  2004 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & Klein, H. (2004). Een bijzondere(?) derdegraadskromme. Nieuwe Wiskrant, 24 (1), (pp. 45-48) (4 p.).
Drijvers, P.H.M. & Wijers, M.M. (2004). Een vak van betekenis. Didactief, 34 (7), (pp. 8-9) (2 p.). speciale uitgave.
Drijvers, P.H.M. & van den Giessen, C. (2004). Intégration des TICE dans l'enseignement des mathématiques: La situation hollandaise. Ac-tice, 38, (pp. 28-35) (8 p.).
Doorman, L.M., Drijvers, P.H.M., Goris, T. & Moonen-Harmsen, M. (2004). Tien jaar NWD, een lichtbundel. (108 p.). Utrecht: Freudenthal instituut.
  2003 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. (2003). Algebra on Screen, on Paper and in the Mind. In J.T. Fey, A. Cuoco, C. Kieran, L. McMullin & R.M. Zbiek (Eds.), Computer algebra systems in secondary school mathematics education (pp. 241-268) (28 p.). Reston: NCTM, Annual Meeting NCTM.
Drijvers, P.H.M. & Gravemeijer, K.P.E. (26-08-2003). Instrumentation of IT tools: the case of computer algebra. In L. Mason, S. Andreuzza, B. Arfe & L. Del Favero (Eds.), 10th European Conference for research on learning and instruction (pp. 385) (1 p.). Padova: Cooperativa Libraria Editrice Universita.
Drijvers, P.H.M. (2003). The Dutch perspective. In J. Grabmeier, E. Kaltofen & V. Weispfenning (Eds.), Computer Algebra Handbook (pp. 247-249) (3 p.). Berlin: Springer.
  2003 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & Reeuwijk, M. van (2003). Algebra courseware with Mathematics in Context. A showme publication. onbekend: UU WINFI Freudenthal Instituut.
Drijvers, P.H.M. (2003). Algebraische vaardigheden, symbol sense en ICT. Nieuwe Wiskrant, 23 (1), (pp. 38-42) (5 p.).
Drijvers, P.H.M. (2003). Aprender matematicas en un entorno de algebra computacional: los obstaculos constituyen oportunidades. Numeros, 55, (pp. 23-44) (22 p.).
Drijvers, P.H.M. (2003). Technologie in het wiskundeonderwijs: vormend en gevormd door wiskundig denken. Nieuwe Wiskrant, 23 (2), (pp. 28-32) (5 p.).
  2002 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. (2002). L'algebre sur l'ecran, sur papier et dans l'esprit. In D. Guin & L. Trouche (Eds.), Calculatrices symboliques, transformer un outil en un instrument du travail mathematique: un probleme didactique Paris: La pensee sauvage editions.
Drijvers, P.H.M. (2002). Learning mathematics in a computer algebra environment: obstacles are opportunities. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 34 (5), (pp. 221-228) (8 p.).
Drijvers, P.H.M. (10-12-2002). The concept of parameter in a computer algebra environment. In H. Chick, K. Stacey & J. Vincent (Eds.), Proceedings of the 12th International Commission on Mathematical Instruction (ICMI) Study Conference 'The Future of the Teaching and Learning of Algebra'. Melbourne (Australia), December 10-14, 2001 (pp. 221-227) (7 p.). Melbourne: University of Melbourne, ICMI12.
  2002 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M., Boon, P.B.J. & Hoekstra, W. (2002). De leraar had het wel heel erg druk, ervaringen uit het Adlo-project. Euclides, 78 (3), (pp. 98-104) (7 p.).
Drijvers, P.H.M. (2002). Wiskunde leren in een computeralgebra omgeving: obstakels en kansen. Nieuwe Wiskrant, 22 (1), (pp. 36-41) (6 p.).
  2001 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. (2001). Concevoir différents statuts des lettres dans la résolution d'un système avec le calcul formel: le rôle de l'instrumentation. In J-b Lagrange & D. Lenne (Eds.), Calcul formel et apprentissage des mathématiques (pp. 61-72) (12 p.). Paris: INRP.
Drijvers, P.H.M. & van Herwaarden, O. (2001). Instrumentation of ICT-tools: the case of algebra in a computer algebra environment. In W. Herget & R. Sommer (Eds.), Lernen im Mathematikunterricht mit Neuen Medien (pp. 9-20) (12 p.). Hildesheim/Berlin: Franzbecker.
Drijvers, P.H.M. (12-07-2001). Reaction to 'A meta study on IC technologies in education. Towards a multidimensional framework to tackle their integration'. In M.H.A.M. van den Heuvel-Panhuizen (Eds.), Proceedings of the 25th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME). Utrecht, July 12-17, 2001 (pp. 123-125) (3 p.). Utrecht: Freudenthal Institute, PME25.
Drijvers, P.H.M. (12-07-2001). The concept of parameter in a computer algebra environment. In M.H.A.M. van den Heuvel-Panhuizen (Eds.), Proceedings of the 25th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME). Utrecht, July 12-17, 2001 (pp. 385-392) (8 p.). Utrecht: Freudenthal Institute, PME25.
  2001 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. (2001). Computeralgebra in een digitale leeromgeving wiskunde. Euclides, 76 (6), (pp. 240-244) (5 p.).
Drijvers, P.H.M. & Doorman, L.M. (2001). De TI-83 en TI-83+, kennismaken en toepassen. (56 p.). Groningen: Wolters-Noordhoff.
  2000 - Wetenschappelijke publicaties
Drijvers, P.H.M. & van Herwaarden, O. (2000). Instrumentation of ICT-tools: the case of algebra in a computer algebra environment. International journal of computer algebra in mathematics education, 7 (4), (pp. 255-275) (21 p.).
Drijvers, P.H.M. (2000). Students encountering obstacles using a CAS. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 5 (3), (pp. 189-209) (21 p.).
  2000 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. & van Herwaarden, O. (2000). Instrumentatie van ICT-gereedschap: algebra met computeralgebra. Nieuwe Wiskrant, 20 (1), (pp. 38-43) (6 p.).
Bakker, A., Drijvers, P.H.M. & de Haan, D.L. (2000). Nationale Wiskunde Dagen 2000. Nieuwe Wiskrant, 19 (3), (pp. 22-24) (3 p.).
Drijvers, P.H.M. (2000). Studenten met een grafische rekenmachine: wat kunnen we van ze verwachten?. Nieuw archief voor wiskunde. Serie 5, 1 (4), (pp. 399-405) (7 p.).
  1999 - Vakpublicaties
Drijvers, P.H.M. (1999). Assessment and new technologies: different policies in different countries. In U. Amelung (Eds.), Der TI-92 im Mathematikunterricht (pp. 153-164) (12 p.). Muenster: West-faelische Wilhelms-Universitaet.
Drijvers, P.H.M. (1999). De symbolische rekenmachine in de wiskundeles. Nieuwe Wiskrant, 18 (3), (pp. 34-38) (5 p.).
Drijvers, P.H.M. & Verhage, H.B. (1999). Discrete Dynamische Modellen op het eindexamen. Nieuwe Wiskrant, 19 (1), (pp. 15-17) (3 p.).
Drijvers, P.H.M. (1999). Evaluation et nouvelles technologies: differentes strategies dans differents pays. In D. Guin (Eds.), Calculatrices symboliques et geometriques dans l'enseignement des mathematiques (pp. 127-138) (12 p.). Montpellier (Frankrijk): IREM.
Drijvers, P.H.M. (1999). Experiment met de symbolische rekenmachine op College De Klop. Euclides, 74 (6), (pp. 191-196) (6 p.).
Drijvers, P.H.M., Barzel, B., Boehm, J., Janssens, D., Sjoestrand, D. & Watkins, A. (1999). New technologies, new means of teaching. (106 p.). Hollabrun (Oostenrijk): Pedagogical Institute of Lower Austria.
Drijvers, P.H.M. (1999). Op hoeveel nullen eindigt 1998!?. Euclides, 74 (8), (pp. 275-277) (3 p.).
  1998 - Vakpublicaties
Doorman, L.M. & Drijvers, P.H.M. (1998). Continue dynamische modellen. Nieuwe Wiskrant, 17 (3), (pp. 22-25) (4 p.).
Drijvers, P.H.M. (1998). De symbolische rekenmachine over de grens. Nieuwe Wiskrant, 18 (1), (pp. 47-53) (7 p.).
  1994 - Vakpublicaties
Doorman, L.M. & Drijvers, P.H.M. (1994). De grafische rekenmachine in het wiskundeonderwijs. (136 p.). Utrecht: Freudenthal instituut.
Drijvers, P. (1994). Een pagina omslaan ... Euclides, 69 (8), (pp. 226-230) (5 p.).
Drijvers, P. (1994). Graphics calculators and computer algebra systems: differences and similarities. Derive in education: opportunities and strategies (pp. 189-210) (22 p.). Bromley: Chartwell-Bratt.
Drijvers, P. (1994). Vegetations in the Biesbosch. The International Derive Journal, 1 (2), (pp. 89-100) (12 p.).
  1993 - Vakpublicaties
Doorman, L.M. & Drijvers, P.H.M. (1993). Optimaliseren met een grafische rekenmachine. Docentenhandleiding. (30 p.). Utrecht: Freudenthal instituut.
  1992 - Vakpublicaties
Drijvers, P. (1992). De kettingregel met Derive: een lesverslag. Euclides, 67 (8), (pp. 242-247) (6 p.).
Drijvers, P. & Kindt, M. (1992). Optimaliseren met behulp van de grafische rekenmachine. (24 p.). Utrecht: Freudenthal instituut.
Drijvers, P. & Vonk, G.J. (1992). Prakticum TI-81. (39 p.). Utrecht: Freudenthal instituut.
^ naar boven
Gegenereerd op 2018-09-22 13:51:44

Lopende promotiebegeleidingen:

  • Algebraïsche cognitieve schema’s van docenten en leerlingen. PhD project Peter Kop.
  • Verbetering van wiskunde prestaties bij brailleleerlingen. PhD project Annemiek van Leendert.
  • Online feedback in universitair statistiekonderwijs. PhD project Sietske Tacoma
  • Technisch-wiskundige vaardigheden ontwikkelen voor de 21ste eeuw in de opleiding tot hbo-ingenieur. PhD project Nathalie van der Wal.
  • The use of video to foster affect and cognition in science and mathematics education: Design principles from narrative film theory. PhD project Winifred Wijnker.
  • Steekproef en populatie: Statistisch redeneren en informele statistische inferentie. PhD project Marianne van Dijke-Drooge.
  • Het ontwikkelen van statistische vaardigheden via histogrammen. PhD project Lonneke Boels.
  • The Digital Turn in Epistemology: How can ICT Tools Enable and EnhanceMathematical Cognition that is Embodied, Embedded and Extended? PhD project Rosa Alberto.
  • Naar een leerlijn voor het verklaren en ontwerpen van de technisch geprogrammeerde leefwereld in de bovenbouw van het basisonderwijs. PhD project Gerard Dummer.

Afgeronde promoties:

Promotiecommissies: Haspékian, Paris, France (2005); Andresen, Copenhagen, Denmark (2006); Van Wonterghem, Gent, Belgium (2007); Castro, Granada, Spain (2011); Sabra, Lyon, France (2011); Tolboom, Groningen (2012); Roorda, Groningen (2012); Agyei, Enschede (2012); Witterholt, Groningen (2015); Wijaja, Utrecht (2015); De Beer, Eindhoven (2016); Hoogland, Eindhoven (2016); Voltolini, Lyon, France (2017); Rousson, Lyon, France (2017);  

Visiting professorships:
2005: Université du Québec à Montréal, Canada
2011: Autonome University Barcelona, Spain
2012: Université Paris Diderot Paris 7, France
2013: École Normale Supérieure, Lyon, France

Lopende onderzoeksprojecten:

  • Open Online Bètadidactiek. Surf.
  • De werfkracht van het leraarschap in de bètavakken. OCW.
  • De leerling als educational designer van wiskundegames. Postdoc research Eline Westerhout. OCW.

Enkele afgesloten onderzoeksprojecten:

Gegenereerd op 2018-09-22 13:51:44

Huidige onderwijs:

  • 2015-2016: GSTKO002 Cursus Toetsing en beoordeling 
  • 2015-2016: GSTKO009 Vakoverstijgende bètadidactiek
  • 2015-2016: Professionaliseringscursus Wiskundige Denkactiviteiten
  • 2014-2015: GSTKO002 Cursus Toetsing en beoordeling 
  • 2014-2015: Professionaliseringscursus Wiskundige Denkactiviteiten
  • Begeleiding Master Theses Science Education & Communication

Onderwijservaring:

  • 2012-2013 Universiteit Utrecht: docent 'Communiceren in de wiskunde' in het Bachelor's Program wiskunde
  • 2011-2012 Universiteit Utrecht: docent ‘Introduction to science communication and education’ in het Master Program ‘Science Education and Communication’
  • 2011-2012 Universiteit Utrecht: docent Advanced Topics courses ‘Queuing theory’ en ‘Calculus’ in het Impome Master Program.
  • 2010-2012 Universiteit Utrecht: designer and teacher of the course ‘Designing science communication and education’ in het Master Program ‘Science Education and Communication’ (samen met Dirk-Jan Boerwinkel)
  • 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen: docent ‘Didactiek van de Wiskunde' in het Educational Master Program
  • 2007-2010 Universiteit Utrecht, Junior College: docent module ‘Zuiver drinkwater’ samen met Gjalt Prins)
  • 2006-2007 Universiteit Utrecht: docent ‘Didactiek van de wiskunde’ in het Master Program ‘Science Education and Communication’
     
  • 2006 Senior Kwalificatie OnderwijsOntwikkelaar, Universiteit Utrecht
  • 2005 Université du Québec à Montréal, Canada: docent van de masters course ‘Informatique dans l’enseignement des mathématiques’
  • 1984-2000 Hogeschool Interstudie, Nijmegen: diverse cursussen in kansrekenen en statistiek (bachelor niveau)
    1983-1984 Twente University, Enschede: diverse cursussen kansrekenen en statistiek (bachelor niveau)
  • 1980 Thomas à Kempis College, Arnhem: docent wiskunde havo-vwo
Gegenereerd op 2018-09-22 13:51:44
Nevenfuncties
Gegenereerd op 2018-09-22 13:51:44
Volledige naam
prof. dr. P.H.M. Drijvers Contactgegevens
Buys Ballotgebouw

Princetonplein 5
Kamer 365
3584 CC  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 5668
Telefoonnummer afdeling 030 253 1179
Aanwezigheid
Ma Di Wo Do Vr
Ochtend
Middag
Gegenereerd op 2018-09-22 13:51:44
Laatst bijgewerkt op 14-02-2018