Dr. Nina Geerdink

Universitair docent
Nederlands
Vroegmoderne literatuur
030 253 4391
n.geerdink@uu.nl
Afgesloten projecten
Project
De literaire auteur en het Nederlandse boekverkopersprivilege: ideeën over auteursrecht in de lange zeventiende eeuw (1550-1750) 03-10-2022 tot 02-01-2023
Algemene projectbeschrijving

Nederland was relatief laat met het invoeren van het auteursrecht, in 1912. Dat afspraken over het eigendom van auteurs pas zo laat juridisch vastgelegd werden, betekent uiteraard niet dat eigendomssentimenten en, in relatie daarmee, verdienmogelijkheden van auteurs, daarvóór niet bestonden. Verschillende zeventiende-eeuwse literair auteurs verdienden aan de uitgaven van hun eigen werk door het zelf uit te geven of slim te onderhandelen, en we kennen veel voorbeelden van auteurs die zich bezorgd uitlieten over de manier waarop anderen met hun werk omgingen.

Een bron die meer licht kan werpen op zulke vroege eigendomssentimenten en verdienmogelijkheden uit boekverkoop in het literaire domein is het privilege, aangevraagd door auteurs. In dit project wordt deze bron systematisch onderzocht voor de Nederlandse Republiek in de periode 1550 tot 1750, met als doel de vraag te beantwoorden hoe ideeën over eigendom van en verdiensten uit literaire werken zich ontwikkelden in de lange zeventiende eeuw. Bevestigen de privileges en bijbehorende aanvraagdocumenten uit de archieven de algemene aanname dat auteurs zich door de tijd heen in toenemende mate bewust werden van hun eigendomsrechten en verdienmogelijkheden of bestonden er gedurende de hele zeventiende eeuw al pregnante ideeën over auteursrecht?

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - overig Tiele Fellowship 2022
Project
Understanding Knowledge in the Low Countries, 1500-1900 06-04-2020 tot 26-06-2020
Algemene projectbeschrijving

This long duree history of changing conceptions and designations of knowledge builds on existing scholarship on early modern knowledge societies and provides much-needed insight in the formation and modification of understandings of knowledge.

Understandings of knowledge are notoriously complicated in historiography. The use of concepts is fluid, multi-layered, and they have various, context-specific meanings. Moreover, interpretations and uses change over time. This makes it hard to speak of stable, well-defined practices or domains of knowing. Such conceptual unclarity is a particularly relevant problem for the history of knowledge. This group takes up the challenge by developing a multidisciplinary collection of essays discussing changing uses and understandings of knowledge in the Low Countries from roughly 1500- 1900.

https://nias.knaw.nl/themegroup/understanding-knowledge-in-the-low-countries-1500-1900/ 

 

Rol
Uitvoerder
Individuele projectbeschrijving

Women Writers as Knowledgeable Literary Authors 1600-1800


Research Question: How did the conceptualization of poetic and other types of knowledge in literary publications of women writers contribute to the shaping of female knowledgeable authors in the 17th and 18th centuries?

Project Description
Our subproject focuses on the conceptualization of poetic knowledge in relation to knowledge from other domains (such as religion or science) during the seventeenth and eighteenth centuries. We specifically examine how female authors defined the concept of ‘knowledge’ in the paratexts of their literary publications, such as dedications to patrons, dedications to readers, and laudatory poems, written by the female authors of the publications themselves as well as by other (male and female) authors. These preliminaries were often used to explicitly discuss and defend the authority or even superiority of the woman writer, in order to justify both its quality and the fact that a woman’s work was made public. How did women connect their poetic knowledge to other types of knowledge, and to what extent did they represent themselves as skilled literary authors? By analyzing paratexts, we aim to understand if and how women were shaped (by themselves as well as others) as ‘knowledgeable authors’.

Financiering
2e geldstroom - overig Theme Group Project NIAS
Overige projectleden
  • Marieke Hendriksen; Alexander Marr; Fokko Jan Dijksterhuis; Ann Sophie Lehmann; Verena Lehmbrock; Bruno Boute
Project
Reputation Cultures in Early Modern Europe (Akademie Colloquium) 27-08-2018 tot 28-08-2018
Algemene projectbeschrijving

In dit Akademie Colloquium onderzoeken experts uit verschillende disciplines de culturele impact van het fenomeen reputatie in vroegmodern Europa (ca. 1450-1750).

Dit tweedaagse colloquium onderzoekt het culturele belang van reputatie in vroegmodern Europa (1450-1750). Het richt zich op de constructie, het gebruik en de impact van reputatie in kunst, literatuur en wetenschap.

Toonaangevende wetenschappers komen samen om vanuit interdisciplinair en vergelijkend perspectief te onderzoeken hoe reputatie tijdens de lange zestiende en zeventiende eeuw ging functioneren als regulerend mechanisme in een snelgroeiende culturele markt, en of reputatie in die markt bepalend was voor zowel vraag- als aanbod.

Een masterclass maakt onderdeel uit van het Akademie Colloquium.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - overig KNAW
Project
Poets & Profits. A New History of Dutch Literary Authorship (1550-1750) 01-01-2016 tot 01-09-2021
Algemene projectbeschrijving

Het traditionele narratief rond profijtelijk auteurschap gaat ervan uit dat patronage en professioneel auteurschap elkaar tijdens de vroegmoderne periode opvolgden als dominant verdienmodel. Die successieve relatie is internationaal geproblematiseerd en houdt zeker voor de Republiek geen stand. Dit project beoogt te laten zien welke verdienmodellen er dan wel waren en hoe patronage en professioneel auteurschap van de zestiende tot en met de achttiende eeuw naast elkaar bestonden en elkaar beïnvloedden.  

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
2e geldstroom - NWO NWO Veni