In this project, the team investigates the role of student emotions when they think about climate change. While some general associations between emotions such as hope and anxiety and environmental action-taking have been described in previous studies, much remains unclear about how these constructs interact. During 2025, Michiel van Harskamp (Faculty of Science), Andrik Becht (Faculty of Social and Behavioural Science) and Sander Thomaes (Faculty of Social and Behavioural Science) will combine both quantitative, large scale questionnaire data and qualitative classroom data to describe the general trends among 12-15 year olds and look for potential underlying mechanisms. This project was funded through UU research theme Dynamics of Youth’s Invigoration Grants, that requires use of existing datasets and joint forces of at least two of UU’s faculties.
In December, at the end of the project, the team will organise a symposium where we share our findings and invite other speakers to present their associated work.
Het doel van IMP>ACT is om beter te begrijpen en aanbevelingen te doen over hoe gemeten kan worden wat leerlingen daadwerkelijk leren in het onderwijs op het gebied van duurzaamheid en klimaatverandering. Centraal in het bereiken van dit doel staat de ontwikkeling en validatie van het IMP>ACT assessmentraamwek voor beleid en praktijk.
Duurzaamheids- en klimaateducatie (DKE) zijn nog relatief nieuw in de EU-context. Er ontbreekt inzicht in hoe effectieve DKE er net uitziet en hoe de impact ervan kan worden gemeten. Als gevolg daarvan ontbreekt er een basis aan evidentie om beslissingen voor de verdere ontwikkeling van praktijken, curricula en beleid te onderbouwen. De bestaande evidentie is immers verspreid over wetenschappelijke gebieden en maatschappelijke actoren, wat vaak leidt tot onderbenutte feedback-lussen tussen monitoring, evaluatie en implementatie. Deze hiaten belemmeren effectieve beleidsvorming en het bereiken van DKE uitkomsten.
De kern van het IMP>ACT assessmentraamwerk wordt gevormd door de concepten actievaardcompetentie en actiegerichtheid . IMP>ACT zal het raamwerk ontwerpen en valideren in een gebruikersgerichte, iteratieve aanpak door middel van kleinschalige interventies, gevolgd door zes grootschalige casestudies, geselecteerd om het bereik van levenslang leren van DKE te reflecteren. IMP>ACT brengt een interdisciplinair consortium samen met partners uit DKE-onderzoek, -beleid en -praktijk. In elk deelnemend land werkt een nationale stakeholdergroep (35 betrokken organisaties) actief mee aan het ontwikkelen en valideren van het IMP>ACT raamwerk, wat bijdraagt aan de bruikbaarheid en levensvatbaarheid ervan na afloop van het project.
Het IMP>ACT beoordelingskader zal ontwerpers en uitvoerders van DKE-beleid, -curricula en -praktijken in staat stellen om informatie te verzamelen over de impact die ze bereiken, en als zodanig verbeterde feedbacklussen tussen onderzoek, beleid en praktijk stimuleren. Dit zorgt ervoor dat DKE materialen, instrumenten, interventies en curricula relevant blijven en leidt tot evidence-based kwaliteitsverbetering van DKE beleid en praktijken.