Dr. Chiel Volman

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer F 208
3584 CS Utrecht

Dr. Chiel Volman

Universitair docent
Pedagogiek in Diverse Samenlevingen
030 253 9313
m.volman@uu.nl
Afgesloten projecten
Project
SPACE - Mapping numbers to space: An embodied cognition perspective on number line development in infancy and early childhood 01-10-2011 tot 31-12-2016
Algemene projectbeschrijving

Dit project richt zich op number-space mapping (het leggen van een link tussen hoeveelheden/getallen en ruimte) vanuit het embodiment perspectief. Concreet betekent dit dat er wordt onderzocht of er een relatie is tussen motorische ontwikkeling, exploratiegedrag, ruimtelijke cognitie en voorbereidende rekenvaardigheden in de baby-, peuter-, en kleutertijd. Twee groepen kinderen worden drie jaar gevolgd om hun ontwikkeling in kaart te brengen. De eerste groep wordt gevolgd vanaf de leeftijd van 7 maanden, de tweede groep vanaf de leeftijd van 2 jaar en 7 maanden.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Project
Kruipen, Lopen, Ruimtelijke Exploratie en de Ontwikkeling van Ruimtelijke Taal 01-09-2008 tot 31-12-2013
Algemene projectbeschrijving

Vertrekkend vanuit theorieën over belichaamde cognitie, worden de dynamische relaties onderzocht tussen de sensorimotorische ontwikkeling, ruimtelijke exploratie, ruimtelijke cognitie en ruimtelijke (verwijs- en handelings)taal. De hypothese is dat ruimtelijke taal voortkomt uit vroege sensorimotorische ervaringen en ruimtelijke cognitie.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO NWO Toptalent