Monique werkt als Universitair Docent voor het departement Educatie van de Universiteit Utrecht. Zij wordt gedreven door de ambitie kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Hiertoe richt zij zich in haar onderzoek op thema’s als onderwijsongelijkheid, betekenisvol leren, diversiteit in de klas en de ondersteuning van de (leer)identiteitsontwikkeling van leerlingen. In haar onderzoek hanteert zij een holistisch, sociocultureel perspectief waarbij ze kijkt naar de wisselwerking tussen processen binnen en buiten de school die een rol spelen in het leren en de ontwikkeling van adolescenten. Ook is zij betrokken bij het project ‘Interesse en Diversiteit in en voorbij Educatieve Arrangementen’ als begeleider van het promotieonderzoek van Indy Joosten.
Verder geeft Monique les in de lerarenopleiding (Graduate School of Teaching) en de research master ‘Educational Sciences: Learning in Interaction’. Zo is zij als mentor betrokken bij de stagebegeleiding van leraren-in-opleiding, maar doceert zij ook ‘Pedagogiek’, ‘Diversiteitssensitief lesgeven in de praktijk’ en ‘Theories of Learning'.