Diverse blogs op EarlyYearsBlog.nl
07-04-2023 | Inclusief onderwijs in een vrije school: een interview met Waldorf aan de Werf – Deel 2
24-03-2023 | Inclusief onderwijs in een vrije school: een interview met Waldorf aan de Werf – Deel 1
24-02-2023 | Internationale Dag van de Moedertaal – hoe geef je een plek aan de moedertaal?
26-11-2021 | Spel stimuleren vanuit de speelwerelden bij kinderen vanaf 2 jaar
12-11-2023 | Spel stimuleren vanuit de speelwerelden voor kinderen tot 2 jaar
03-09-2021 | Aan de slag met diversiteit en inclusie met de Diversiteitskaarten
12-03-2021 | 3 praktische voorbeelden voor uitdaging voor baby’s en dreumesen
05-02-2021 | Hoe maak je weer een hechte groep na de lockdown?
18-09-2020 | De onzichtbare kinderen: Signaleer kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zo snel mogelijk
29-05-2020 | Creativiteit en eigenheid van het kind mag er zijn!
17-04-2020 | Goede complimenten geven - Waarom ‘goed zo’ niet zo goed is
07-02-2020 | Knutselen? Stimuleer de creatieve hersenen en autonomie
15-11-2019 | Herkenning in de inrichting voor het zelfbeeld van de kinderen
04-10-2019 | Hoe stimuleer je zelfredzaamheid?
12-07-2019 | Leraren kunnen verschil maken in het leven van een getraumatiseerd kind
31-05-2019 | 5 tips hoe je van overgangsmomenten een leermoment kan maken
08-03-2019 | Hoe je muziek en bewegen inzet voor zelfvertrouwen en samengevoel
04-01-2019 | Jongens én meisjes in de bouwhoek
16-11-2018 | De verteltafel in 7 praktische stappen
02-11-2018 | “Een kind met zorg moet gewoon kind kunnen zijn”
26-04-2018 | Succesvol variëren met spelinloop
Podcast
Podje opvoeden podcast: Opvoeden met respect voor diversiteit in de kinderopvang (2022)
Boek
Tajik, Nijhof & Schilder (2016). Baby in de opvang. Een handreiking. Sardes
Vakbladen
2022 Scaffolding. Hoe stimuleer je kinderen in zelfredzamheid? KinderopvangTotaal
2021 Meer ruimte voor diversiteit en inclusie. Aan de slag met de Diversiteitskaarten. KIDDO
2020 Zelfbeeld vormen. Diversiteit in de inrichting en materialen. HJK, nr9, p 26 – 29.
2019 Op de koffie bij... Mehrnaz Tajik. KIDDO, nr1, p 1.
2018 Tajik & Dietrich. Succesvol variëren met de spelinloop. KIDDO, nr3, p 23 - 25
2015 Singer, Tajik & Otto (2015). Nabij zijn en meespelen. HJK, nr10, p 28 – 31.
2014 Singer & Tajik (2014). Verhogen van de spelbetrokkenheid. HJK, nr3, p 4- 7.