Margot van Wermeskerken is Universitair Docent Onderwijswetenschappen aan de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richt zich op leren van multimedia zoals (video)voorbeelden, instructieontwerp en onderwijsontwerp. Hierbij kijkt ze naar aandachtsprocessen door middel van eye-tracking, maar ook naar mentale belasting (cognitive load) en zelfregulerend leren. Het betreft hierbij zowel experimenteel als praktijkgericht onderzoek. Daarnaast kijkt Margot in hoeverre eye-tracking of visualisaties van kijkgedrag ingezet kunnen worden in het onderwijs om adaptieve instructie of feedback te geven.
Margot is afgestudeerd (Master Human Movement Sciences, Rijksuniversiteit Groningen, 2007) en gepromoveerd in de Bewegingswetenschappen (Vrije Universiteit Amsterdam, 2012; titel: "On the use of visual information in infant reaching actions"). In 2013 startte zij een PostDoc bij Tamara van Gog bij afdeling Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam welke zij in 2015 voortzette bij de afdeling Educatie aan de Universiteit Utrecht, eerst als PostDoc en later als Universitair Docent. Van 2019 tot 2022 was Margot werkzaam als onderwijskundig onderzoeker en adviseur in het Erasmus MC in het team Digitaal Leren en Innoveren en hield zij zich met name bezig met het vernieuwen en innoveren van onderwijs (cursussen en curricula). In 2022 keerde Margot terug bij de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht om als Universitair Docent aan de slag te gaan met onderwijs en onderwijsonderzoek.
In 2019 ontving Margot een fellowship van de Community for Learning and Innovation van de Erasmus Universiteit, waarmee zij de effecten van quizzes bij het leren van instructievideo's in de onderwijspraktijk onderzocht. Van 2017 tot 2021 is Margot coördinator geweest van de special interest group: Technology-Enhanced Learning and Instruction van de European Association for Learning and Instruction (EARLI SIG 7).