Dr. Martine van Rijswijk

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer E3.24
3584 CS Utrecht

Dr. Martine van Rijswijk

Universitair hoofddocent
Educatie
030 253 3700
m.m.vanrijswijk@uu.nl

Publicaties

2023

Wetenschappelijke publicaties

van Rijswijk, M., Khaled, A., van Kuijk, M., Walter, E., Kuijer, W., Nieuwenhuis, L., & Fluit, L. (2023). AE World Café: Ontwikkelen van adaptieve expertise door werkplekleren in het hoger onderwijs. ORD 2023, Netherlands.
Fokkens-Bruinsma, M., Tigelaar, E. H., van Rijswijk, M. M., & Jansen, E. P. W. A. (2023). Preservice teachers' resilience during times of COVID-19. Teachers and Teaching. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/13540602.2023.2172391
Hertog, G. D., Louws, M., Rijswijk, M. V., & Tartwijk, J. V. (2023). Utilising previous professional expertise by second-career teachers: Analysing case studies using the lens of transfer and adaptive expertise. Teaching and Teacher Education, 133, 1-11. Article 104290. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104290

Vakpublicaties

van Rijswijk, M., Bosch, A., van Tartwijk, J., Khaled, A., & Boere, N. (2023). Rolmodellen versterken adaptieve expertise ontwikkeling van studenten. Onderzoek van Onderwijs, 52(3), 30-32.
van Rijswijk, M., & Donker, M. (2023). Handvatten voor leraren en lerarenopleiders voor het omgaan met stress en twijfels in de ontwikkeling van leraren. VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders.
van Tartwijk, J., Beijaard, D., & van Rijswijk, M. (2023). Whitepaper Lerarentekorten: Over oorzaken, beleid en oplossingen.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/427915/2023_04_van_Tartwijk_Beijaard_van_Rijswijk_Whitepaper_lerarentekorten.pdf?sequence=1

2022

Vakpublicaties

van Rijswijk, M., van den Bogaart, T., & van den Berg, R. (2022). Ontwikkelgesprekken voor een integrale begeleidings- en beoordelingspraktijk van leraren-in-opleiding. VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders, 43(4), 56-72.

2020

Wetenschappelijke publicaties

van Rijswijk, M. M. (2020). Experiences of continuity and discontinuity in student teachers' development. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Universiteit Utrecht]. Utrecht University. https://doi.org/10.33540/366

Vakpublicaties

van Rijswijk, M., & Meijer, P. (2020). Wie zijn lerarenopleiders? Een verkenning van veronderstellingen. In De Staat van de Lerarenopleider (pp. 7) https://www.voion.nl/media/3661/de-staat-van-de-lerarenopleider.pdf
van Rijswijk, M. M. (2020). Bespreek je twijfel. Didactief.

2019

Wetenschappelijke publicaties

van Rijswijk, M. M., Bronkhorst, L. H., van Tartwijk, J., & Akkerman, S. F. (2019). Lerarenopleiders en studenten in gesprek over discontinuïteit in de ontwikkeling als leraar. Pedagogische Studien, 96(6), 423-440. https://pedagogischestudien.nl/search?identifier=709592
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/420847/Lerarenopleiders_en_studenten_in_gesprek_over_discontinu_teit_in_de_ontwikkeling_als_leraar.pdf?sequence=1

2018

Wetenschappelijke publicaties

van Rijswijk, M. M., Bronkhorst, L. H., Akkerman, S., & van Tartwijk, J. W. F. (2018). Supervision Dialogues in Teacher Education: Balancing Dis/continuities of the Vocational Self-Concept. In Research on Teacher Identity (pp. 97-107). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93836-3_9
van Rijswijk, M. M., Bronkhorst, L. H., Akkerman, S. F., & van Tartwijk, J. (2018). Changes in sensed dis/continuity in the development of student teachers throughout teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(3), 282-300. https://doi.org/10.1080/02619768.2018.1448782
Lunenberg, M., Berry, A., van den Bos, P., Geursen, J., Hagebeuk, E., de Heer, A., Radstake, J., van Rijswijk, M. M., & Tuithof, J. I. G. M. (2018). Signposts, Profits, and Pitfalls in Teaching and Learning Self-Study Research: A Conversation. In J. K. Ritter, M. Lunenberg, K. Pithouse-Morgan, A. P. Samaras, & E. Vanassche (Eds.), Teaching, Learning, and Enacting of Self-Study Methodology : Unraveling a Complex Interplay (pp. 163-174). (Self-Study of Teaching and Teacher Education Practices 19). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8105-7_17
de Heer, A., van Rijswijk, M. M., & Tuithof, J. I. G. M. (2018). The researcher inside me: A quest for meaningful research in a shifting academic landscape. In J. K. Ritter, M. Lunenberg, K. Pithouse-Morgan, A. P. Samaras, & E. Vanassche (Eds.), Teaching, learning and enacting of self-study methodology: Unraveling a complex interplay (pp. 149-162). (Self-Study of Teaching and Teacher Education Practices 19). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8105-7_16

2017

Overige resultaten

van Rijswijk, M. M. (2017). verbinding tussen verleden en toekomst in gesprekken met studenten. Paper presented at VELON Congres 2017, Amsterdam , Netherlands.

2016

Wetenschappelijke publicaties

van Rijswijk, M. M., Akkerman, S. F., & van Tartwijk, J. W. F. (2016). Addressing sensed dis/continuity in professional identity dialogues. Unpublished. In Educating the Best Teachers: a Challenge for Teacher Education
van Rijswijk, M. M., Akkerman, S. F., & van Tartwijk, J. W. F. (2016). Percepties van het verleden en verwachtingen van de toekomst tijdens de ontwikkeling van studenten in de lerarenopleiding. Unpublished. In Koersen op kennis
van Rijswijk, M. M., Akkerman, S., & van Tartwijk, J. W. F. (2016). Veranderingspatronen in de ontwikkeling van het professionele zelf-concept van leraren-in-opleiding tijdens de lerarenopleiding. Unpublished. In Professionalisering in en door onderzoek
van Rijswijk, M., Akkerman, S. F., Schaap, H., & van Tartwijk, J. (2016). Past perceptions and future expectations: Sensed dis/continuity at the start of teacher education. Teaching and Teacher Education, 58, 99-108. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.05.002

2015

Overige resultaten

van Rijswijk, M. M., Akkerman, S. F., & van Tartwijk, J. W. F. (2015). Patterns of change in sensed dis/continuity during teacher education. Paper presented at ICO Fallschool, Utrecht, United Kingdom.
van Rijswijk, M. M., Akkerman, S. F., Schaap, H., & van Tartwijk, J. W. F. (2015). Starten met de lerarenopleiding: Wat verwachten studenten van hun ontwikkeling tot docent?. Paper presented at ORD, Rotterdam, United Kingdom.

2014

Overige resultaten

van Rijswijk, M., Akkerman, S., Schaap, H., & van Tartwijk, J. (2014). Becoming a teacher: Establishing continuity. Paper presented at NAFOL national conference, Tromso, Norway.
van Rijswijk, M., Akkerman, S., Schaap, H., & van Tartwijk, J. (2014). Student teachers: Loops towards continuity of self. Paper presented at International Conference on the Dialogical Self, the Hague, Netherlands.
van Rijswijk, M., Akkerman, S., Schaap, H., & van Tartwijk, J. (2014). Becoming a teacher: Dealing with discontinuity. Paper presented at SIG 11 of the European Association for Research and Instruction (EARLI), Frauenchiemsee, Germany.

2013

Wetenschappelijke publicaties

van Rijswijk, M. M., Akkerman, S. F., & Koster, B. (2013). Student teachers' internally persuasive borderland discourse and teacher identity. International Journal for Dialogical Science, 7(1), 43-60.
Bronkhorst, L. H., van Rijswijk, M. M., Meijer, P. C., Koster, B., & Vermunt, J. D. H. M. (2013). University teachers' collateral transitions: Continuity and discontinuity between research and teaching. Infancia y Aprendizaje, 36(3), 293-308.

Vakpublicaties

van Rijswijk, M. M., & Bronkhorst, L. H. (2013). Beelden van ontwikkeling: Identiteitsontwikkeling op het grensvlak van opleiden en onderzoek. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 34(4), 107-117.

2012

Vakpublicaties

Bronkhorst, L. H., van Rijswijk, M. M., & Suijker, J. C. B. (2012). Samenwerking in onderzoek naar de manier van leren van leraren in opleiding: De meerwaarde voor opleider en onderzoeker. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(1), 20-26.
Melief, K., van Rijswijk, M. M., Tigchelaar, A. E., & Tromp, D. (2012). Beroepsstandaard voor lerarenopleiders 2012: Verantwoording. VELON.

2010

Vakpublicaties

Tigchelaar, A., Melief, K., van Rijswijk, M., & Korthagen, F. (2010). Elementos de una posible estructura del aprendizaje realista en la formación inicial y permanente del profesorado. In K. Melief, O. Esteve Ruescas, & A. Alsina Castells (Eds.), Creando mi profesión: Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 39-63). Ediciones Octaedro.
Tuithof, J. I. G. M., de Heer, A., van Rijswijk, M. M., & Bronkhorst, L. H. (2010). Schooladoptie: De betekenis van een vernieuwend en prikkelend project voor het opleiden van leraren. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 31(3), 33-39.

Overige resultaten

Bronkhorst, L. H., van Rijswijk, M. M., & Suijker, J. C. B. (2010). Studenten organiseren hun leren? Deliberate practice!. Paper presented at Paper gepresenteerd op het Velon & Velov Congres: Opleiden voor de toekomst (8 - 9 maart), Noordwijkerhout, Nederland. http://www.pwcontent.com/velon/VELONcongres2010/Abstracttekst%20Congresboek%20website.doc
de Heer, A., Tuithof, J. I. G. M., van Rijswijk, M. M., & Bronkhorst, L. H. (2010). Invoking self-study in a school adoption project to foster a community of learners. Paper presented at Paper presented at the International Conference on Self-Study in Teacher Education Practices (August 1- 5), Herstmonceux, England. http://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxjYXN0bGVjb25mZXJlbmNlMjAxMHxneDo3NzM4OWQ3ZjczYjk2MjM3

2008

Wetenschappelijke publicaties

van Tartwijk, J., van Rijswijk, M., Tuithof, H., & Driessen, E. W. (2008). Using an analogy in the introduction of a portfolio. Teaching and Teacher Education, 24(4), 927-938. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.11.001

2005

Vakpublicaties

van Tartwijk, J. W. F., van Rijswijk, M., & Tuithof, H. (2005). De introductie van een portfolio aan de hand van een analogie. VELON : tijdschrift voor lerarenopleiders, 26(3), 24-30.
Oosterheert, I., Swennen, A., & van Rijswijk, M. (2005). De ontwikkeling van leraren-in-opleiding. In M. Gommers, B. Oldeboom, M. van Rijswijk, M. Snoek, A. Swennen, & W. van der Wolk (Eds.), Leraren opleiden, een handreiking voor opleiders (pp. 31-45). Garant / VELON.
Tigchelaar, A., Melief, K., van Rijswijk, M., & Korthagen, F. (2005). Elemente eines möglichen Aufbaus reflexiven Lernens in der Leher ausbildung und Fortbildung. Seminar - Lehrerbildung und Schule, 11(3), 26-52.
Gommers, M., Oldeboom, B., van Rijswijk, M., Snoek, M., Swennen, A., & van der Wolk, W. (2005). Leren opleiden. Een handreiking voor opleiders. Garant / VELON.
van Rijswijk, M., & Oldeboom, B. (2005). Spiegel jezelf, leren van ervaringen door reflectie. In M. Gommers, B. Oldeboom, M. van Rijswijk, M. Snoek, A. Swennen, & W. van der Wolk (Eds.), Leraren opleiden, een handreiking voor opleiders (pp. 47-84). Garant / VELON.

Overige resultaten

Tigchelaar, A. (Author), Melief, K. (Author), & van Rijswijk, M. (Author). (2005). Activities in 'learning from practice'. Web publication/site, IVLOS, Universiteit Utrecht. http://www2.ivlos.uu.nl/comenius/downloads/Activities_english.pdf
Tigchelaar, A. (Author), Melief, K. (Author), van Rijswijk, M. (Author), & Korthagen, F. (Author). (2005). Elements in building up a teacher education programme 'Learning from Practice'. Web publication/site, IVLOS, Universiteit Utrecht. http://www2.ivlos.uu.nl/comenius/downloads/Elemente.pdf
Oldeboom, B., Snoek, M., Swennen, A., van Rijswijk, M., van der Wolk, W., & Gommers, M. (2005). De beginnende lerarenopleider. 25-26. Abstract from VELON Congres, Groningen.
Koster, B., Melief, K., den Ouden, J., van Rijswijk, M., & Tigchelaar, A. (2005). Fascinatie als bron van leren: van persoonlijke naar gedeelde fascinatie voor de onderwijspraktijk. 64. Abstract from VELON Congres, Groningen.
Melief, K. (Author), Tigchelaar, A. (Author), Korthagen, F. (Author), & van Rijswijk, M. (Author). (2005). 'Learning from practice': theoretical framework. Web publication/site, IVLOS, Universiteit Utrecht. http://www2.ivlos.uu.nl/comenius/downloads/Grundlegende%20Konzepte.pdf
van Rijswijk, M., Tigchelaar, A., & Melief, K. (2005). 'Learning from practice' for (student) teachers. IVLOS, Universiteit Utrecht. http://www2.ivlos.uu.nl/comenius/downloads/Aus%20der%20Praxis%20Lernen.pdf

2004

Vakpublicaties

van Tartwijk, J., van Rijswijk, M., Tigchelaar, A., & Tuithof, H. (2004). Portfolio's en flexibele opleidingstrajecten: ervaringen binnen een universitaire lerarenopleiding. In T. Wubbels, & Y. de Jong (Eds.), Vakkundig leren. Onderwijs Research Dagen 2004 (pp. 36).