Onderwijsverandering vraagt om ‘vernieuwen terwijl de winkel openblijft’ in een ingewikkeld samenspel van allerlei onderwijsactoren. (uit onderzoek Expeditie Lerarenagenda)
Monika Louws interesseert zich voor vraagstukken in het onderwijs die te maken hebben met continue verandering (o.a. lerarentekort, kansengelijkheid, digitalisering), uiteenlopende perspectieven op ‘de oplossing’ en grote variëteit in (ervaren) betrokkenheid van leraren en andere onderwijsactoren in het systeem. Die interesse groeide vooral tijdens haar onderzoek als Expeditielid in de Expeditie Lerarenagenda (2019-2024). Dit team onderzoekt hoe leraren, teams, scholen, opleidingen en beleid navigeren naar het toekomstig leraarschap van morgen en hoe ze omgaan met ingewikkelde vraagstukken. Voor toekomstbestendig leraarschap is adaptief vermogen nodig van meerdere actoren in het onderwijssysteem. In dit project werden creatieve onderzoeksvormen gecombineerd met traditionele onderzoeksvormen volgens het principe van kristallisatie (lees hier en hier meer over dit bijzondere project).
Haar overige onderzoeksinteresses betreffen professionele ontwikkeling van beginnende en ervaren leraren, de schoolcontext als leeromgeving voor leraren en leraren-in-opleiding, schoolleiderschap en veranderingsprocessen in scholen.
Onderwijs
Monika werkt als docent binnen de universitaire lerarenopleiding voor voortgezet onderwijs en Bsc/Msc Onderwijswetenschappen. Ze vindt het belangrijk om in haar onderwijs theorie en praktijk met elkaar te verbinden in betekenisvolle opdrachten en (praktijkgerichte) onderzoeken.
Achtergrond
Monika Louws promoveerde in 2016 aan de Universiteit Leiden op het proefschrift Professional learning: what teachers want to learn. Haar promotieonderzoek richtte zich op leerdoelen van leraren werkzaam in het voortgezet onderwijs waarbij ze de vraag beantwoordde hoe professionaliseringsbehoeften van beginnende leraren verschillen van die van (zeer) ervaren leraren. Tevens werkte ze als post-doc onderzoeker in het landelijk onderzoeksteam van het Doorbraakproject Onderwijs en ICT en in het landelijke NRO-project over professionele ruimte van leraren.