Kwaliteitsmeting Voor- en Vroegschoolse Educatie Utrecht 2024
(01-05-2024 tot 30-04-2025)
Algemene project beschrijving
De Universiteit Utrecht voert in opdracht van de Gemeente Utrecht onderzoek uit naar de pedagogische kwaliteit van de voor- en vroegschoolse voorzieningen (VVE) in de stad. In het Utrechts Kwaliteitskader (UKK) - dat is (door)ontwikkeld in samenwerking met het werkveld (opvang en onderwijs), de gemeente en de Universiteit Utrecht - staat opgenomen wat de stad verstaat onder een goede kwaliteit voor de educatie van het jonge kind. De kwaliteitsmeting brengt via een gestratificeerde steekproef van 30 voorscholen en 30 kleuterklassen in kaart hoe de kwaliteit in de stad verankerd is. Hierbij wordt gekeken naar de pedagogische kwaliteit op de groep, kwaliteit in de samenwerking met ouders, kwaliteitszorg op organisatieniveau en samenwerking in de stad, en de kwaliteit van de doorgaande lijn van 2 tot en met 6 jaar. Daarnaast wordt er extra stil gestaan bij de stimulering van de taalontwikkeling van het jonge kind en de aandacht die er binnen het Utrechtse VVE veld is voor diversiteit en inclusie.
Rol
Onderzoeksmedewerker & coördinator dataverzameling
Financiering
3e geldstroom - overig Gemeente Utrecht
Projectleden
Een onderzoek naar de relatief hoge instroom van niet-Nederlandstalige leerlingen in het speciaal onderwijs én mogelijke oplossingen voor het gehele primair onderwijs.
(juni 2023 - mei 2024)
Algemene project beschrijving
Onderwijsadvies & Training voerde in opdracht van Stichting Speciaal Onderwijs & Expertisecentra een onderzoek uit naar de relatief hoge instroom van niet-Nederlandstalige leerlingen in het speciaal onderwijs in de Brainport regio. Het onderzoek bestond uit drie deel onderzoeken. In het eerste deelonderzoek is geïnventariseerd wat voor type niet-Nederlandstalige leerlingen het speciaal onderwijs instromen, met wat voor soort problematiek en ondersteuningsbehoeften. In het tweede deelonderzoek is in kaart gebracht hoe het huidige onderwijs en de ondersteuning aan leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond in het reguliere PO wordt vormgegeven in de regio. In het derde deelonderzoek is bij good practice scholen en bovenschoolse organisaties in heel Nederland onderzocht welke bouwstenen en randvoorwaarden nodig zijn voor succesvol onderwijs aan meertalige leerlingen, én is gekeken bij welke scholen en organisaties in de regio deze al worden toegepast.
Rol
Onderzoeksmedewerker & coördinator dataverzameling
Financiering
3e geldstroom - overig SSOE
Projectleden