Leren beperkt zich niet tot school. Erkenning voor dit ooit vernieuwende idee is nu wijdverbreid. In feite vinden veel leer- en ontwikkelingsprocessen plaats in meerdere contexten. Toch is ons begrip van hoe meerdere contexten tegelijkertijd en subsequentieel bijdragen aan leren, ontwikkelen en samenwerken nog onvoldoende.
Larike Bronkhorst werkt als universitair hoofddocent bij de afdeling Educatie. Ze coordineert de tweejarige research master Educational Sciences: Learning in Interaction.
Larike is vooral bekend om haar werk naar boundary crossing, waarin ze bestudeert hoe individuen uit verschillende onderwijsvormen leren in verschillende contexten, waaronder op school, thuis, werk, vrije tijd, online en ‘in het wild’. Ze probeert te ontwarren wanneer discontinuïteit in leren tussen verschillende contexten gunstig kan zijn voor leren, maar ook hoe we als samenleving kunnen voorkomen dat bepaalde leerlingen en studenten worden gemarginaliseerd in het onderwijs.
Tijdens haar promotie onderzocht ze hoe samenwerking tussen onderzoekers en professionals uit de onderwijspraktijk niet alleen het eigenaarschap van onderzoek van betrokkenen bevordert, maar ook de kwaliteit van het onderzoek ten goede kan komen. Voortbouwend op deze onderzoekslijn verkent een meer recente literatuurstudie de vaak verwaarloosde rol van (grens) objecten in dergelijke samenwerkingen.
Larike's meest recente onderzoekslijn ‘Leren om de wereld te veranderen’ richt zich op leren in (klimaat)activisme. Hierin verkent Larike samen met collega's onder welke omstandigheden leren in de context van (klimaat)activisme zich vertaalt naar leren en ontwikkelen in anderen contexten, en hoe we daar als onderwijs op in zouden kunnen springen. Het project onderwijsontwikkelproject Crisis to resilience: Student empowerment in the climate emergency and beyond (2024-2027) sluit hier naadloos op aan.
Larike begeleidt verschillende promovendi en geeft les in de onderzoeks- en academische masteropleidingen Educational Sciences en in de lerarenopleidingen van de Graduate School of Teaching.