Dr. Lotte Henrichs

Universitair docent
Educatie
Sociale Wetenschappen
l.f.henrichs@uu.nl

Impact van de schoolsluiting (ivm Corona) op het leren van kinderen

Samen met Lisette Hornstra, Tessa Schuurman, Simone Polderdijk en Noemi Schuurman hebben we op 10 Utrechtse basisscholen onderzocht wat de impact is geweest van de sluiting van de scholen tijdens de eerste lockdown in maart 2020. We beschreven de eerste resultaten in een online artikel op Didactief Online. Het wetenschappelijke artikel is gepubliceerd in the Scandinavian Journal of Educational Research. 

Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht

Wat is WOU? 
WOU is de afkorting voor Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht. WOU heeft als doel het versterken van een onderzoekscultuur op basischolen in de stad, door nauw samen te werken met kennisinstellingen. Het werkprincipe van WOU is dat een leerkracht, werkzaam op een basisschool, in een ‘WOU-team’ werkt aan een onderwijsvraagstuk, dat speelt op de eigen basisschool. In het WOU-team zitten enkele collega’s van school, soms studenten, en een onderzoeker van een partner-kennisinstelling. Uitgangspunt van WOU is dat de vraag van de school leidend is voor de focus van het onderzoek. Sinds januari 2020 is er ook de WOU-GO: de Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht – Gelijke Onderwijskansen. Dat project hoort bij WOU en is een op gelijke onderwijskansen gefocuste uitbreiding. 
  
Voor wie precies? 
Scholen die aangesloten zijn bij de schoolbesturen KSU, PCOU of SPO Utrecht kunnen meedoen aan WOU. De deelnemende kennisinstellingen zijn: Universiteit Utrecht, Universiteit voor Humanistiek, Marnix Academie en Hogeschool Utrecht. 
  
Wat is het doel van WOU? 
Het doel van WOU is het versterken van een onderzoekscultuur in scholen. Ook wel het ‘evidence-informed’ werken genoemd. Door een nauwe en gelijkwaardige samenwerking tussen scholen en kennisinstellingen is het de bedoeling onderwijs en onderzoek beter met elkaar te verbinden: het versterken van de zogenoemde kennisinfrastructuur. Zo kan kennis uit onderzoek vlotter zijn weg vinden naar de praktijk, en zijn kennisinstellingen beter op de hoogte van de vraagstukken die urgent zijn en leven in de onderwijspraktijk, en hoe kennis in die soms complexe praktijk haar weg kan vinden. 
 
Meer informatie over WOU is te vinden op: https://werkplaatsonderwijsonderzoekutrecht.nl/  

Lotte Henrichs onderzoekt samen met onderzoekers van de andere kennisinstituten (UvH, HU, HKU, en Marnix academie) hoe dit partnerschap werkt, wat voorwaarden voor waardevolle opbrengsten voor de scholen zelf, en voor anderen zijn.

Kos&Henrichs(2020)Onderzoek de school in_JSW.pdf

Culturally Responsive Teaching

Moving beyond effective instruction? Exploring how cultural responsivity extends effective instruction in heterogeneous primary school classrooms.

Across the globe, schools are becoming more diverse than ever before.  Recently, a record 65.3 million people have been forced from their homes—21.3 million of these are refugees and nearly half are under the age of 18 (UNHCR, 2015).  In the Netherlands, many elementary school classrooms – especially in urban areas – have a highly diverse student population as a result of recent migration and of migration streams of the 1970’s (CBS [Statistics Netherlands], 2015). And in the United States, there are 43.2 million immigrants—a fourfold increase since the 1960’s (López & Radford, 2017), and minority students are now the majority in K-12 enrollment (NCES, 2017).
 
Emerging research (e.g., Gutiérrez, 2002; Loeb, Soland, & Fox, 2014) and theory (e.g., Gay, 2010; Ladson-Billings, 2006) suggest that diverse youth may benefit from teachers who possess a specialized set of skills, experiences, and practices. However, teacher education programs have struggled to transform this knowledge into meaningful practice (Warren, 2017) resulting in a teacher workforce that is not prepared well to teach a diverse student body (Siwatu, 2007).  This is exacerbated by the scarcity of research examining the effect of culturally responsive instruction on student outcomes, and the value of culturally responsive instruction, above and beyond, evidence-based teaching practices. Thus, the goal of this study is to assess if culturally responsive instruction is just good teaching (Ladson-Billings, 1995) in classrooms that serve students from multiple cultural and linguistic backgrounds. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X2200186X?via%3Dihub