Dr. Kirsten Visser

Vening Meineszgebouw A
Princetonlaan 8a
Kamer 6.48
3584 CB Utrecht

Dr. Kirsten Visser

Universitair docent
Urban Geography
030 253 1370
k.visser@uu.nl
Projecten
Project
YOUth Got Talent
Rol
Uitvoerder
Individuele projectbeschrijving

How can we enable all young people to work toward their future, assert their autonomy, and take advantage of the opportunities that our society offers them? In a intersisciplinary team consisiting of researchers from Human Geography, Social Sciences and Law and with several societal partners we will identify ways to optimize youth’s potential for societal participation, health, and wellbeing, and will help to improve interventions and policies. Through the interdisciplinary focus and involvement of young people and societal partners, we will enhance our understanding of the processes that contribute to social equality and inclusion among young people from all socio-economic backgrounds.

Financiering
1e geldstroom Dynamics of Youth
Project
The Power of Risky Play
Algemene projectbeschrijving

Buitenspelen heeft ontelbare voordelen. Het is gezond, het vermindert stress en wie vaker buiten speelt heeft minder vaak een bril nodig. Maar er is meer, door risicovol spel bij kinderen te bemoedigen stimuleer je ook hun cognitieve, emotionele en motorische ontwikkeling. Risicovol spel is bovendien ontzettend belangrijk voor kinderen om te leren hoe ze risico’s moeten inschatten en waar hun grenzen liggen. Wetenschappers van de Universiteit Utrecht doen daar binnen het project ‘The power of risky play’ onderzoek naar – samen met kinderen, ouders, professionals en beleidsmakers.

Zowel de fysieke als sociale omgeving is van belang voor het risicovol spel van kinderen. Zo kunnen fysieke en natuurlijke elementen (bomen, water, speeltoestellen etc.) risicovol spel stimuleren, maar kan ook de sociale omgeving – zoals andere kinderen, ouders en begeleiders – van invloed zijn op de mate en manier waarop kinderen risico’s nemen bij het buitenspelen. Willen kinderen wel risico’s nemen, maar worden ze daar door hun ouders in tegen gehouden? Of juist door vriendjes in aangemoedigd? En hebben kinderen, ouders en begeleiders wel dezelfde ideeën over welk soort spel, en welke elementen in de speeltuin, als risicovol wordt gezien?

Bovendien bepalen ook beleidsmakers hoe een speeltuin eruit komt te zien. Hoe denken zij eigenlijk over risico’s? Hoe beïnvloed dit hoe speeltuinen vormgegeven worden? En wat zijn de obstakels en kansen bij het implementeren van risicovolle speelplekken? Daarom spreken we met verschillende beleidsmakers over besluitvorming en beleidsmatige inbedding van risicovolle speelplekken.

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
1e geldstroom