Joris van Son MA

Buitenpromovendus
Muziekwetenschap
Muziekwetenschap
j.vanson@uu.nl

Joris van Son is promovendus bij ICON. Hij studeerde Kunst-en Cultuurwetenschappen (BA) in Rotterdam en Muziekwetenschap (ResMA) in Utrecht en Glasgow. Zijn masterscriptie Studying Music at Home: Eighteenth-Century Dutch Domestic Music-Making (2018) won zowel de Virtus Scriptieprijs voor Adelsgeschiedenis (2018) als de Hélène Nolthenius Prijs van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis (2020).

Als muziek- en cultuurhistoricus is Van Son gespecialiseerd in muziek van de zeventiende en achttiende eeuw, Nederlandse elitecultuur, wooncultuur en klaviermuziek. Tijdens zijn studie schreef hij een paper over contrapunttechniek in de klaviermuziek van Johann Jakob Froberger (1616-1667) en maakte hij een kritische editie van klavierarrangementen van Francesco Geminani's Concerti Grossi Op. 3 (ca. 1789).

Zijn promotieproject bestudeert de muziekpraktijken van achttiende-eeuwse Nederlandse adellijke en patricische families om na te gaan of muziekmaken bijdroeg aan een gedeelde Nederlandse elitecultuur. Naast dit project werkt Van Son als muziekarchivaris bij het Haags Gemeentearchief, waar hij inventarisbeschrijvingen maakt voor de bijzondere archiefcollectie van het Nederlands Muziek Instituut.