Afgesloten projecten
Project
SchrijfLab.nl voor het voortgezet speciaal onderwijs (cluster 4) (OCW) 01-04-2024 tot 31-12-2024
Algemene projectbeschrijving

Het ministerie van OCW kende Micha Hamel, Johan Sonnenschein en Els Stronks een subsidie toe om met docenten Nederlands, de leerlingbelangenvereniging voorgezet speciaal onderwijs (LBVSO) en medewerkers van de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) het komende jaar SchrijfLab.nl (http://schrijflab.nl) uit te bouwen met schrijfonderwijs voor het Voortgezet Special Onderwijs (vso), cluster 4.


Dat betekent dat we schrijfonderwijs gaan ontwerpen en testen dat rekening houdt met neurodivergentie (bijvoorbeeld leerlingen met ASS, autismespectrumstoornissen en ADHD). Hoewel de huidige vso-methoden –  voor praktijkonderwijs, BBL, KBL, GL, TL, havo, vwo –  in verschillende mate wel aandacht schenken aan schrijfonderwijs, hebben ze niet wat SchrijfLab.nl aan het vo-onderwijs beoogt te brengen: schrijfonderwijs geïnspireerd op leesonderwijs en kunstonderwijs dat leerlingen helpt hun gedachten en gevoelens beter, verfijnder en gloedvoller te uiten. Juist voor leerlingen die extra ondersteuning in het leven nodig hebben, kan schrijfonderwijs essentieel zijn. 


We zien dit schrijfonderwijs als belangrijke stap in de richting van een perspectiefwisseling die is bepleit door de LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst): we moeten als het om vso gaat, de stap maken van een medisch naar sociaal perspectief. Het uitgangspunt van het medische model is dat een beperking een medisch probleem is van een individu dat in essentie gecorrigeerd, hersteld, of genezen dient te worden. Het sociale model verlegt de focus: het gaat niet langer om een geest of lichaam dat gecorrigeerd dient te worden, maar om de wijze waarop de maatschappij mensen actief binnen- of buitensluit van deelname. Willen we een inclusief systeem, dan past de leerling zich niet aan het cultuureducatieve systeem aan (medisch model), maar past 

het systeem zich actief aan de leerling aan. Hoe, dat gaan we het komende  jaar in een aantal ontwerp- en testcycli met leerlingen en docenten onderzoeken. 

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - overig ministerie van OCW
Projectleden
Overige projectleden
  • Micha Hamel