Jellie Sierksma is universitair docent aan de afdeling ontwikkelingspsychologie. Haar onderzoek richt zich op de impact van ongelijkheid op hoe kinderen denken, zich voelen, en hoe ze handelen. Hoe zien kinderen verschillende groepen in de samenleving? Wie bieden kinderen hulp aan waarom helpen ze anderen niet? Op welke manier kunnen we kinderen ondersteunen in het bestrijden van ongelijkheid? Ze bestudeert deze vragen met een interdisciplinaire blik en combineert daarbij inzichten uit de ontwikkelings- en sociale psychologie, onderwijswetenschappen en sociologie en maakt gebruik van experimentele en survey-technieken.
Jellie behaalde haar masterdiploma in sociale psychologie in 2009 (UVA; cum laude) en een PhD in sociale ontwikkeling in 2015 (Universiteit Utrecht). Vervolgens kreeg ze een subsidie om twee jaar als postdoc aan de Radboud Universiteit te werken, en vertrok daarna voor 2 jaar naar de University of Wisconsin-Madison in de Verenigde Staten met behulp van een NWO-Rubicon-subsidie. In 2019 kreeg ze een NWO-Veni-subsidie en in 2022 startte ze aan de Universiteit Utrecht.
In Utrecht is zij lid van de Facultaire Ethische Toetsingscommissie (FETC) en de stuurgroep van Migration and Societal Change.