Publicaties
2024
Wetenschappelijke publicaties
Marjokorpi, J.
, & van Rijt, J. (2024).
Grammatical understanding predicts reading comprehension in secondary-level students: insights from a Finnish national survey.
Language and Education. Advance online publication.
https://doi.org/10.1080/09500782.2024.2376280Wolters, B., & van Rijt, J. (2024). Bekentenissen van een komediant: Hoe tegenstellingen inkleuring geven aan morele ambuguïteit in WIL van Jeroen Olyslaegers. In J. Dera, & J. Joosten (Eds.), Uit het hart: Opstellen over moderne Vlaamse literatuur (pp. 257-274). AFdH Uitgevers.
van Rijt, J., Banga, A., & Goudbeek, M. (2024).
Getting a load of linguistic reasoning: How L1 student teachers process rules of thumb and linguistic manipulations in discussions about grammar.
Applied Linguistics,
45(1), 163-188.
https://doi.org/10.1093/applin/amad011 van Rijt, J. (2024).
Learning how to think like a linguist: Linguistic reasoning as a focal point in L1 grammar education.
Language and Linguistics Compass,
18(3), 1-17. Article e12513.
https://doi.org/10.1111/lnc3.12513 Vakpublicaties
van Rijt, J., & Klarenbeek, A. (2024). Taalhandelingen, implicatuur en beleefdheid: pragmatiek in het schoolvak Nederlands. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), 37ste Conferentie Onderwijs Nederlands (pp. 263-270). Skribis.
van Rijt, J. (2024). Taalbeschouwelijke reflecties op zinsbouw: navigeren tussen taalnorm, taalgevoel en taalwerkelijkheid. In R. Bouwer, M. Hamel, S. van Norden, J. Steenbakkers, & E. Stronks (Eds.), Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs (pp. 296-304). Uitgeverij Pica.
2023
Wetenschappelijke publicaties
Banga, A.
, & van Rijt, J. (2023).
Separating the relevant from the irrelevant: factors influencing L1 student teachers' ability to discern (ir)relevant arguments in time-pressured grammatical discussions.
L1 - Educational Studies in Language and Literature,
23(1), 1-27.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.506Vakpublicaties
Wegman, H., & van Rijt, J. (2023). Taal in gebruik: Pragmatiek in de klas. In J. Dera, J. Gubbels, J. van der Loo, & J. van Rijt (Eds.), Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands (pp. 209-220). Coutinho.
van Rijt, J. (2023). Grammaticaonderwijs. Betekenisvol aan de slag met zinnen in de klas. In J. Dera, J. Gubbels, J. van der Loo, & J. van Rijt (Eds.), Vaardig met vakinhoud: Handboek Vakdidactiek Nederlands (pp. 195-208). Coutinho.
Coppen, P.-A., & van Rijt, J. (2023). Het fenomeen taal in de klas. In J. Dera, J. Gubbels, J. van der Loo, & J. van Rijt (Eds.), Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands (pp. 183-194). Coutinho.
Dera, J., Gubbels, J., van der Loo, J., & van Rijt, J. (2023). Het schoolvak Nederlands: inhoud en vaardigheden. In J. Dera, J. Gubbels, J. van der Loo, & J. van Rijt (Eds.), Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands (pp. 13-21). Coutinho.
Dera, J., Gubbels, J., Loo, J. V. D., & van Rijt, J. (2023). Vaardig met Vakinhoud: Handboek Vakdidactiek Nederlands. Coutinho.
2022
Wetenschappelijke publicaties
van Rijt, J., Hulshof, H., & Coppen, P.-A. (2022). Leren redeneren over grammatica in de hbo-lerarenopleiding Nederlands. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 43(2), 54-71.
Steenbakkers, J.
, van Rijt, J., Baaijen, V.
, Stukker, N., & Glopper, K. D. (2022).
Naar betekenisvol formuleeronderwijs: Een kwestie van afstemming.
Levende Talen Tijdschrift,
23(2), 27-39.
https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2281van Rijt, J., Wijnands, A., & Coppen, P.-A. (2022).
Investigating Dutch teachers’ beliefs on working with linguistic metaconcepts to improve students' L1 grammatical understanding.
Research Papers in Education,
37(1), 1-29.
https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1784258 Wijnands, A.
, van Rijt, J., Stoel, G., & Coppen, P.-A. (2022).
Balancing between uncertainty and control: Teaching reflective thinking about language in the classroom.
Linguistics and Education,
71, Article 101087.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2022.101087van Rijt, J., Myhill, D., De Maeyer, S., & Coppen, P.-A. (2022).
Linguistic metaconcepts can improve grammatical understanding in L1 education evidence from a Dutch quasi-experimental study.
PLoS One,
17(2), Article e0263123.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0263123 Vakpublicaties
van Rijt, J. (2022). Metaconceptueel grammaticaonderwijs: wat betekent dat voor les en toets? Tijdschrift Taal, 13(2), 1-8.
Populariserende publicaties
Coppen, P.-A., & van Rijt, J. (2022). Wat zou je moeten weten van de schoolgrammatica? In M. Boogaard, & M. Jansen (Eds.), De Taalcanon: Alles wat je altijd had willen weten over taal
2021
Wetenschappelijke publicaties
van Rijt, J., Hulshof, H., & Coppen, P.-A. (2021).
‘X is the odd one out, because the other two are more about the farmland’: Dutch L1 student teachers’ struggles to reason about grammar in odd one out tasks.
Studies in Educational Evaluation,
70, Article 101007.
https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101007 Araujo, L., Cheong, C. M., Gordon, J.
, Rijt, J. V., & Gourvennec, A. F. (2021).
Twenty years of L1: The journal and the research community behind it.
L1 Educational Studies in Language and Literature,
21(4), 1-15.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.04.01van Rijt, J., & Coppen, P.-A. J. M. (2021).
The conceptual importance of grammar: Knowledge-related rationales for grammar teaching.
Pedagogical Linguistics,
2(2), 175-199.
https://benjamins.com/catalog/pl.21008.van Wijnands, A.
, van Rijt, J., & Coppen, P.-A. (2021).
Learning to think about language step by step: A pedagogical template for the development of cognitive and reflective thinking skills in L1 grammar education.
Language Awareness,
30(4), 317-335.
https://doi.org/10.1080/09658416.2021.1871911van Rijt, J., van den Broek, B., & De Maeyer, S. (2021).
Syntactic predictors for text quality in Dutch upper-secondary school students’ L1 argumentative writing.
Reading and Writing,
34, 449-465.
https://doi.org/10.1007/s11145-020-10079-5 van Rijt, J. (2021).
Review of the book Formal linguistics and language education. New empirical perspectives, A. Trotzke and T. Kupisch, 2020.
Applied Linguistics, 1-5. Article amab080.
https://doi.org/10.1093/applin/amab080 Vakpublicaties
van Rijt, J. (2021). Hoe taalkundige metaconcepten het begrip van grammatica kunnen vergemakkelijken. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 29(4), 34-37.
2020
Wetenschappelijke publicaties
Fontich, X.
, Van Rijt, J., & Gauvin, I. (2020).
Research on L1 grammar in schooling: Mediation at the heart of learning grammar.
L1 Educational Studies in Language and Literature,
20(3), 1-13.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2020.20.03.01van Rijt, J., Wijnands, A., & Coppen, P.-A. (2020).
How secondary school students may benefit from linguistic metaconcepts to reason about L1 grammatical problems.
Language and Education,
34(3), 231-248.
https://doi.org/10.1080/09500782.2019.1690503 Hulshof, H.
, & van Rijt, J. (2020).
Is het schoolvak Nederlands inspirerender geworden? De relatie tussen taalkunde en het schoolvak Nederlands opnieuw bekeken.
Nederlandse taalkunde,
25(2-3), 437-445.
https://doi.org/10.5117/NEDTAA2020.2-3.026.HULS2019
Wetenschappelijke publicaties
van Rijt, J. H. M., de Swart, P., Wijnands, A., & Coppen, P.-A. (2019).
When students tackle grammatical problems: Exploring linguistic reasoning with linguistic metaconcepts in L1 grammar education.
Linguistics and Education,
52, 78-88.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.06.004 Dols-Koot, I. J. E.
, & van Rijt, J. (2019).
‘Hakken en plakken’: Een verkenning van de rol van morfologisch bewustzijn in het spellingonderwijs.
Dutch Journal of Applied Linguistics,
8(2), 310-330.
https://doi.org/10.1075/dujal.17030.dolCoppen, P.-A.
, van Rijt, J., Wijnands, A., & Dielemans, R. (2019).
Vakdidactisch onderzoek naar grammaticaonderwijs in Nederland.
Tijdschrift Voor Nederlandse Taal-en Letterkunde,
135(2), 85-99.
https://doi.org/10.5117/TNTL2019.2.002.COPPvan Rijt, J., Wijnands, A., & Coppen, P.-A. (2019).
Dutch Teachers’ Beliefs on Linguistic Concepts and Reflective Judgement in Grammar Teaching.
L1-Educational Studies in Language and Literature,
19, 1-28.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.02.03 2018
Wetenschappelijke publicaties
Gerards, L.
, & van Rijt, J. (2018).
Bewuste taalvaardigheid bewerkstelligen met behulp van de klassieke retorica: Een didactische verkenning.
Internationale Neerlandistiek,
56(1), 1-22.
https://doi.org/10.5117/IN2018.1.GERAvan Rijt, J. H. M. (2018).
Understanding curriculum issues in L1 education through international comparison: The case of the V4 countries.
L1-Educational Studies in Language and Literature,
18(1), 1-7.
https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.01.13 2017
Wetenschappelijke publicaties
van Rijt, J., & Coppen, P.-A. (2017).
Bridging the gap between linguistic theory and L1 grammar education: experts’ views on essential linguistic concepts.
Language Awareness,
26(4), 360-380.
https://doi.org/10.1080/09658416.2017.1410552 van Rijt, J., & Wolters, B. (2017).
Een schijnheilige intrigant: De kastanje als symbool voor seksualiteit in 'Naar Merelbeke' en 'Het hout'.
Spiegel der Letteren,
59(1), 87-113.
https://doi.org/10.2143/SDL.59.1.3259731