prof. dr. José van Dijck
j.f.t.m.vandijck@uu.nl
Hoogleraar

Gegenereerd op 2018-06-25 16:02:01


Leeropdracht
Universiteitshoogleraar
Benoemingsdatum 01-01-2017
Profiel

José van Dijck is per 1 januari 2017 universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Ze studeerde literatuurwetenschap en Nederlands aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 1992 aan de Universiteit van Californië, San Diego (UCSD) in de Verenigde Staten. Ze was universitair docent Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (tot 1995) en hoofddocent Media en Visuele Cultuur aan de Universiteit Maastricht. In 2001 werd Van Dijck benoemd tot hoogleraar bij het departement Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze voorzitter was van 2002 tot 2007. Ze was decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam van 2008 tot 2011. In 2015 werd zij gekozen tot president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen; haar termijn loopt tot juni 2018.

Van Dijck was daarnaast gasthoogleraar en -docent aan verschillende universiteiten in de Verenigde Staten, Canada en Australië zoals het Concordia University in Montreal (Canada), Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge (USA), de University of Technology, Sydney (UTS) in Australie; Georgia Tech University in Atlanta (USA); de University of California, Santa Cruz (USCS) en de Annenberg School of Communication van de University of Pennsylvania (Philadelphia). 

Van Dijck doet onderzoek naar digitale samenleving en cultuur, sociale media en mediatechnologieën. Haar boek The Culture of Connectivity. A Critical History of Social Media verscheen in 2013 bij Oxford University Press  en werd vertaald in het Spaans (La Cultura de la Connectividad). In dit boek geeft zij een historische en kritische analyse van de opkomst van sociale media.  Recentelijk verscheen ism Thomas Poell en Martijn de Waal het boek De Platformsamenleving. Strijd om publieke waarden in een online wereld, (Amsterdam University Press, 2016).

Strategische thema's / focusgebieden
Wetenschappelijke expertises
Media and culture
Digital society and culture
media technologies
social media platforms
Gegenereerd op 2018-06-25 16:02:01
Alle publicaties
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (2017). The art and science of asking questions. The Dutch National Research Agenda in Perspective - A Reflection on Research and Science Policy in Practice (pp. 19-30) (11 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  2017 - Populariserende publicaties
van Dijck, J.F.T.M. & van Saarloos, W. (03-01-2017). Wetenschap is niet 'maar een mening'. NRC Handelsblad (1 p.).
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, José (2016). Big Data, Grand Challenges - On digitization and humanities research. KWALON, 21 (1), (pp. 8-18).
Poell, T. & van Dijck, J. (2016). Constructing Public Space: Global Perspectives on Social Media and Popular Contestation. International Journal of Communication, 10, (pp. 226-234) (9 p.).
van Dijck, J.F.T.M., Poell, T. & de Waal, B.G.M. (2016). De Platformsamenleving. Strijd om publieke waarden in een online wereld. (180 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Moe, H., Poell, T. & van Dijck, J. (2016). Rearticulating Audience Engagement: Social Media and Television. Television and New Media, 17 (2), (pp. 99-107) (9 p.). Introduction to Special Issue: Rearticulating Audience Engagement: Social Media and Television.
van Dijck, J. & Poell, T. (2016). Understanding the promises and premises of online health platforms. Big Data & Society, 3 (1), (pp. 1-11) (11 p.).
  2016 - Populariserende publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (26-11-2016). Water voor de kennisboom. Elsevier, (pp. 78-79).
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2015). After Connectivity. Social Media + Society, 1 (1).
Kennedy, H., Poell, T. & van Dijck, J. (2015). Data and agency. Big Data & Society, 2 (2).
Poell, T. & van Dijck, J. (2015). Democratisering van het nieuws? Sociale media en de onafhankelijkheid van de journalistiek. In J. Bardoel & H. Wijfjes (Eds.), Journalistieke cultuur in Nederland (pp. 343-359) (17 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
van Dijck, J. & Poell, T. (2015). Higher Education in a Networked World: European Responses to U.S. MOOCs. International Journal of Communication, 9, (pp. 2674-2692) (19 p.).
van Dijck, J. & Poell, T. (2015). Making public television social? Public service broadcasting and the challenges of social media. Television and New Media, 16 (2), (pp. 148-164) (17 p.).
Couldry, N & van Dijck, J. (2015). Researching social media as if the social mattered. Social Media + Society, 1 (2).
Poell, T. & van Dijck, J. (2015). Social media and activist communication. In C. Atton (Eds.), The Routledge companion to alternative and community media (pp. 527-537) (11 p.). London: Routledge.
Poell, T. & van Dijck, J. (2015). Social Media and Journalistic Independence. In J. Bennett & N. Strange (Eds.), Media independence: working with freedom or working for free? (pp. 182-201) (20 p.). New York: Routledge.
van Dijck, J. & Poell, T. (2015). Social Media and the Transformation of Public Space. Social Media + Society, 1 (2).
  2015 - Populariserende publicaties
van Dijck, José (18-04-2015). Vragen is vakwerk. NRC Handelsblad, (pp. 9).
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2014). Datafiction, dataism and dataveillance: Big Data between scientific paradigm and secular belief. Surveillance & Society, 12 (2), (pp. 197-208) (12 p.).
van Dijck, J. (2014). Users like You? Theorizing Agency in User-Generated Content. In J. Cao, V. Mosco & L.R. Shade (Eds.), Critical Studies in English Communication and Society (pp. 482-495) (14 p.). Bejing: Bejing University Press.
Niederer, S. & van Dijck, J. (2014). Wisdom of the crowd or technicity of content? Wikipedia as a sociotechnical system. In M. David & P. Millward (Eds.), Researching Society Online. - 4 (pp. 223) (1 p.). Los Angeles: SAGE.
  2014 - Vakpublicaties
van Dijck, J. (2014). The unbearable lightness of sharing. Think., 8, (pp. 10-17) (8 p.).
  2014 - Populariserende publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (22-02-2014). De journalistiek zal zichzelf opnieuw uitvinden. Het Parool, (pp. 34).
  2014 - Overige resultaten
van Dijck, J. (2014). Big Data, Grand Challenges: Digital Humanities and the future of humanities research. unpublished conference paper Lecture given at: Annual Ketelaar-lezing, National Dutch Archive.
van Dijck, J. (2014). Datafication or Dataism?. unpublished conference paper Lecture given at: International conference Information Influx; Institute for Information Law, Amsterdam.
van Dijck, J. (2014). Massive Open Online Courses: A national and International perspective on best practices.
van Dijck, J. (2014). Social media and connective culture. unpublished conference paper Lecure given at: University of Bergen (Norway).
van Dijck, J. (2014). Social media and public space. unpublished conference paper Lecture given at: Foundation for Law Justice and Society, Oxford University.
van Dijck, J. (2014). Social media and shared privacy. unpublished conference paper Lecture given at: UvA-alumnidag, Amsterdam.
Poell, T. & van Dijck, J.F.T.M. (2014). Social Media and the Transformation of Public Space - symposium.
van Dijck, J. (2014). Social memory and media. unpublished conference paper Lecture given at: Conference, University of Stockholm.
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2013). Facebook and the engineering of connectivity: a multi-layered approach to social media platforms. Convergence, 19 (2), (pp. 141-155) (15 p.).
van Dijck, J. (2013). Flickr: Photo Sharing Sites Between Collective and Connective Memory. In O. Shevchenko (Eds.), Double Exposure: Memory and Photography (pp. 211-231) (21 p.). New brunswick/London: Transaction Publishers.
van Dijck, J. (2013). Google Scholar as the co-producer of scholarly knowledge. In T. Takseva (Eds.), Social software and the evolution of user expertise: future trends in knowledge creation and dissemination (pp. 130-146) (17 p.). Herschey, PA: Information Science Reference Publishers, In fact publ. 2012.
van Dijck, J. (2013). Social Media Platforms as Producers. In T. Olsson (Eds.), Producing the Internet: critical perspectives of social media (pp. 45-62) (18 p.). Göteborg: Nordicom.
Bijsterveld, K., van Dijck, J., Jacobs, A. & Jansen, B. (2013). Sound technologies and cultural practices: how analogies make us listen to transformations in art and culture. In J. Thissen, R. Zwijnenberg & K. Zijlmans (Eds.), Contemporary culture: new directions in arts and humanities research (pp. 139-154) (16 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford University Press, Oxford, Available in university library UvA.
van Dijck, J. (2013). The internet in flux: Twitter and the the interpretative flexibility of microblogging. In F. Lee, L. Leung, J. Qiu & D. Chu (Eds.), Frontiers in new media research (pp. 222-240) (19 p.). New York: Routledge, In fact publ. 2012..
van Dijck, J. & Poell, T. (2013). Understanding social media logic. Media and Communication, 1 (1), (pp. 2-14) (13 p.).
van Dijck, J. (2013). 'You have one identity': performing the self on Facebook and LinkedIn. Media, Culture and Society, 35 (2), (pp. 199-215) (17 p.).
van Dijck, J. (2013). YouTube beyond technology and cultural form. In M. de Valck & J. Teurlings (Eds.), After the break: television theory today (pp. 147-159) (13 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  2013 - Vakpublicaties
van Dijck, J. (2013). Informatisering van de cultuur: kunst beleven in de digitale samenleving. Boekman : tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid, 94, (pp. 40-45) (6 p.).
  2013 - Populariserende publicaties
van Dijck, J.F.T.M. & Poell, T. (13-08-2013). Begin eens met de wet handhaven op dat ‘vrije’ internet. NRC Handelsblad, (pp. 18).
van Dijck, J.F.T.M. (08-08-2013). Reguleer dat sociale verkeer. NRC NEXT, (pp. 10).
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2012). Facebook as a tool for producing sociality and connectivity. Television and New Media, 13 (2), (pp. 160-176) (17 p.).
van Dijck, J. (2012). Zmediatyzowane wspomnienia w epoce cyfrowej. In M. Boguni-Borowska & P. Sztompka (Eds.), Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej. - Wyd. 2 (pp. 488-515) (28 p.). Kraków: Wydawnictwo Znak.
  2012 - Populariserende publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (08-12-2012). Dat gratis online Harvard komt ook hier concurreren. NRC Handelsblad, (pp. Opinie).
van Dijck, J.F.T.M. (15-05-2012). Facebookers moeten in verzet komen. NRC Handelsblad, (pp. Opinie).
van Dijck, J.F.T.M. (15-09-2012). Silicon Valley neemt het over van onderwijs en wetenschap. NRC Handelsblad, (pp. Opinie ).
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2011). Flickr and the culture of connectivity: sharing views, experiences, memories. Memory Studies, 4 (4), (pp. 401-415) (15 p.).
van Dijck, J. (2011). Telewizja 2.0: You Tube i narodziny nadawania domowego (homecasting). In T. Bielak, M. Filiciak & G. Ptaszek (Eds.), Zmierzch telewizji? Przemiany medium: antologia (pp. 313-340) (28 p.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
van Dijck, J. (2011). Tracing Twitter: the rise of a microblogging platform. International Journal of Media and Cultural Politics, 7 (3), (pp. 333-348) (16 p.).
van Dijck, J. (2011). 'You' as in 'YouTube': defining user agency in social media platforms. In Z. Vukanovic & P. Faustino (Eds.), Managing media economy, media content and technology in the age of digital convergence (pp. 291-317) (27 p.). Lisboa: Media XXI.
  2010 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2010). Professionele journalistieke identiteit in een digitale omgeving: een essay. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 38 (1), (pp. 5-21) (17 p.).
van Dijck, J. (2010). Search engines and the production of academic knowledge. International Journal of Cultural Studies, 13 (6), (pp. 574-592) (19 p.). The final, definitive version of this paper has been published in International Journal of Cultural Studies, Vol. 13 nr. 6, November 2010 by SAGE Publications, Inc., All rights reserved. © The Authors..
Niederer, S. & van Dijck, J. (2010). Wisdom of the crowd or technicity of content? Wikipedia as a sociotechnical system. New Media and Society, 12 (8), (pp. 1368-1387) (20 p.).
  2009 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2009). Film z operacji jako zapośredniczony pokaz dziwolągów. Ha!art, 28-29, (pp. 62-73) (12 p.).
van Dijck, J. (2009). Homecasting in a digital media ecology. In Z. Vukanovic (Eds.), Television and digital media in the 21st century: new business, economic and technological paradigms (pp. 55-65) (11 p.). Novi Sad: Media Art Service International.
van Dijck, J. (2009). Mediated memories as amalgamations of mind, matter and culture. In R. van de Vall & R. Zwijnenberg (Eds.), The body within: art, medicine and visualization (pp. 157-172) (16 p.). Leiden: Brill.
van Dijck, J. (2009). Remembering songs through telling stories: pop music as a resource for memory. In K. Bijsterveld & J. van Dijck (Eds.), Sound souvenirs: audio technologies, memory and cultural practices (pp. 107-119) (13 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Bijsterveld, K. & van Dijck, J. (2009). Sound souvenirs: audio technologies, memory and cultural practices. (1 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press, Available in university library UvA. Edited book.
van Dijck, J. (2009). Users like you: Theorizing agency in user-generated content. Media, Culture and Society, 31 (1), (pp. 41-58) (18 p.).
van Dijck, J. & Nieborg, D. (2009). Wikinomics and its discontents: a critical analysis of Web 2.0 business manifestos. New Media and Society, 11 (5), (pp. 855-874) (20 p.).
  2009 - Vakpublicaties
van Dijck, J. (2009). The comfort of things. International Journal of Cultural Studies, 12 (6), (pp. 661-663) (3 p.). Reviewed work: The comfort of things / D. Miller. Cambridge: Polity, 2009. viii, 302 p. ISBN 9780745644035..
  2008 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2008). De googlisering van de kennissamenleving. In V. Frissen & J. Esmeijer (Eds.), Omzien naar de toekomst (pp. 85-99) (15 p.). Gorredijk: Media Update Vakpublicaties..
van Dijck, J. (2008). De Top 2000 als collectief muzikaal geheugen. Top 2000: 10 jaar liedjes, lijstjes en verhalen (pp. 36-41) (6 p.). Amsterdam: Veen.
van Dijck, J. (2008). Digital photography: communication, identity, memory. Visual Communication, 7 (1), (pp. 57-76) (20 p.).
van Dijck, J. (2008). Future memories: the construction of cinematic hindsight. Theory, Culture and Society, 25 (3), (pp. 71-87) (17 p.).
van Dijck, J. (2008). Mediated memories: a snapshot of remembered experience. In J. Kooijman, P. Pisters & W. Strauven (Eds.), Mind the screen: media concepts according to Thomas Elsaesser (pp. 71-81) (11 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
van Dijck, J. (2008). MyLifeBits: the computer as memory machine. In A. Smelik & N. Lykke (Eds.), Bits of life: feminism at the intersections of media, bioscience, and technology (pp. 113-128) (16 p.). Seattle: University of Washington Press.
  2007 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. & Nieborg, D. (2007). De opmars van de cybernauten: drie nieuwe studies geven hun visie op de digitale participatiecultuur. Academische boekengids, 65, (pp. 7-10) (4 p.). Reviewed work: Convergence culture: where old and new media collide / H. Jenkins. New York: New York University Press, 2006. xi, 308 p. ISBN 9780814742815. Reviewed work: The wealth of networks: how social production transforms markets and freedom / Y. Benkler. New Haven, CT: Yale University Press, 2006. xii, 515 p. ISBN 9780300110562. Reviewed work: Wikinomics: how mass collaboration changes everything / D. Tapscott; A.D. Williams. New York: Portfolio, 2006. 324 p. ISBN 9781591841388..
van Dijck, J. (2007). De wetenschapsdocumentaire tussen multimediaal spektakel en kennisconstructie. In F.J. Meijman, S. Snelders & O. de Wit (Eds.), Leonardo voor het publiek: een geschiedenis van de wetenschaps- en techniekcommunicatie (pp. 214-230) (17 p.). Amsterdam: VU University Press [etc.].
van Dijck, J. (2007). Mediated memories in the digital age. Stanford, CA: Stanford University Press, Available in university library UvA.
  2007 - Vakpublicaties
van Dijck, J. (2007). Homecasting: the end of broadcasting?. Receiver / Vodafone, 18.
  2006 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2006). Picturizing Science: The Science Documentary as Multimedia Spectacle. International Journal of Cultural Studies, 9 (1), (pp. 5-24) (20 p.).
van Dijck, J. (2006). Record and Hold. Popular Music between Personal and Collective Memory. Critical Studies in Media Communication, 23 (5), (pp. 357-374) (18 p.).
van Dijck, J. (2006). Screening Science: The pictorial effect in science documentary. In J. Willems & W. Gopfert (Eds.), Science and the Power of Television. (pp. 47-62) (16 p.). Amsterdam: VU Press.
Neef, S., van Dijck, J. & Ketelaar, E. (2006). Sign here! :Handwriting in the age of new media. (1 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press, Edited book.
van Dijck, J. (2006). Writing the Self. Of Diaries and Weblogs. In S. Neef, J. van Dijck & E. Ketelaar (Eds.), Sign Here! Handwriting in the Age of New Media. (pp. 116-133) (18 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  2006 - Populariserende publicaties
van Dijck, J. (2006). Decentraliseer verantwoordelijkheden binnen universiteit. Christen democratische verkenningen, 26 (herfst), (pp. 160-168) (9 p.).
van Dijck, J. (2006). Laat de Google gebruiker zich gebruiken?. De Nieuwe Reporter, 12 okt.
van Dijck, J. (2006). YouWeb 2006: De opkomst van de emateur. De Nieuwe Reporter, 24 dec.
  2005 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2005). Capturing the Family. Home Video in the Age of Digital Reproduction. In P. Pisters & W. Staat (Eds.), Shooting the Family. Cultural Values and Transnational Media (pp. 25-40) (16 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
van Dijck, J.F.T.M. (2005). Digitized Memories: The Computer as Personal Memory Machine. New Media and Society, 6. In print.
van Dijck, J. (2005). Fantastische Reisen im Zeitalter der Endoskopie. In J. Huber (Eds.), Einbildungen (pp. 47-74) (28 p.). Wien/New York: Springer-Verlag.
van Dijck, J. (2005). From shoebox to performative agent: the computer as personal memory machine. New Media and Society, 7 (3), (pp. 311-332) (22 p.).
van Dijck, J. (2005). The transparant body: a cultural analysis of medical imaging. Seattle: University of Washington Press, Edited book.
  2004 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2004). Composing the Self. Of Diaries and Lifelogs. Fibreculture journal, 3.
van Dijck, J. (2004). Mediated memories: Personal Cultural Memory as an Object of Cultural Analysis. Continuum, 18 (2), (pp. 261-277) (17 p.).
van Dijck, J. (2004). Memory Matters in Digital Age. Configurations, 12, (pp. 349-373) (25 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (2004). The Transparent Body. A Cultural Analysis of Medical Imaging. Seattle: University of Washington Press, NNV.
van Dijck, J. (2004). Trepanation. Brain Stories and the MRI-Art of Krien Clevis. In C. Santing & K. Clevis (Eds.), The Eternal Body (pp. 36-46) (11 p.). Amsterdam.
  2004 - Vakpublicaties
van Dijck, J.F.T.M. & Kempinga, W. (2004). Segregatie. (2 p.). Valiz.
van Dijck, J. (2004). Segregatie. School Parasites. Nieuwe Noodlokalen voor Naoorlogs Nederland (pp. 70-71) (2 p.). Rotterdam: WimBy.
  2003 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2003). After the "two cultures" - Towards a "multicultural" practice of science communication. Science Communication, 25 (2), (pp. 1-14) (14 p.).
van Dijck, J. (2003). Digitaal Engagement. Nieuw Engagement in architectuur, kunst en vormgeving (pp. 150-154) (5 p.). Rotterdam: NAi Uitgevers.
van Dijck, J.F.T.M. (2003). Hoge en lage wetenschap. De vingerafdruk als pars pro toto. Academische boekengids, 3, (pp. 7-9) (3 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (2003). Ingenieurs en kunstenaars samen op de kermis. Krisis, 3, (pp. 83-87) (5 p.).
van Dijck, J. (2003). Introductie 'Oude klanken, nieuwe geluiden'. Tijdschrift voor mediageschiedenis (special issue), (pp. 3-9) (7 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (2003). Luistercultuur als historisch onderzoeksobject. Tijdschrift voor mediageschiedenis, 5, (pp. 83-90) (8 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (2003). Plasturgie: Le corps anatomique comme art postmoderne. Alliage: Culture/Science/Technique, 14, (pp. 50-51) (2 p.).
  2002 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2002). De flow in het multimediale tijdperk. In J. Baetens & G. Verstraete (Eds.), Cultural studies: een inleiding (pp. 115-125) (11 p.). Nijmegen: Vantilt.
van Dijck, J. (2002). Geen beelden zonder woorden. Continuiteit binnen een mediacultuur. In F. Gierstberg & W. Oosterbaan (Eds.), De Plaatjesmaatschappij. Essays over beeldcultuur (pp. 36-47) (12 p.). Rotterdam: NAi Uitgevers.
van Dijck, J. (2002). Het realiteitseffect in medisch televisiedrama: ER (Emergency Room). In F. Meulenberg & F. Meijman (Eds.), Panorama van de medische publiekscommunicatie (pp. 124-139) (16 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
van Dijck, J.F.T.M. & Snijders, M.L. (2002). Journalistiek en Ethiek. (1 p.). Amsterdam: Vossiuspers, Edited book.
van Dijck, J. (2002). Media, medici en macht. Medisch Contact
van Dijck, J. (2002). Medical Documentary: Conjoined Twins as a Mediated Spectacle. Media, Culture and Society, 24 (4), (pp. 537-556) (20 p.).
van Dijck, J. (2002). Televisie in het tijdperk van de digitale manipuleerbaarheid. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 30 (3), (pp. 233-248) (16 p.).
  2002 - Populariserende publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (07-10-2002). Omroepen moeten publieke domein opnieuw uitvinden. NRC Handelsblad, (pp. Opinie).
  2002 - Overige resultaten
van Dijck, J. (2002). Televisie in het tijdperk van de digitale manipuleerbaarheid. (30 p.). Amsterdam: Vossius Pers.
  2001 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2001). Bodies without Borders: The Endoscopic Gaze. International Journal of Cultural Studies, 4 (2), (pp. 219-237) (19 p.).
van Dijck, J. (2001). Bodyworlds: The Art of Plastinated Cadavers. Configurations, 9 (1), (pp. 99-126) (28 p.).
van Dijck, J. (2001). De Januskop van de Echoscopie: Kijken is Kiezen. Tijdschrift voor Genderstudies, 4 (1), (pp. 44-55) (12 p.).
van Dijck, J. (2001). Digital Cadavers: The Visible Human Project as Anatomical Theater. In Chr. Lammer (Eds.), Digital Anatomy (pp. 65-85) (21 p.). Wenen: Turia-Kant Verlag.
van Dijck, J. (2001). Een venster op de baarmoeder: de foetus als film. In K. Wils (Eds.), Het Lichaam (M/V) (pp. 251-270) (20 p.). Leuven: Leuven University Press.
van Dijck, J. (2001). Het transparante lichaam: medische visualisering in media en cultuur. (1 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press, Aanwezig in universiteitsbibliotheek UvA..
van Dijck, J. (2001). Nieuws in het internettijdperk. Een genre tussen technologie en culturele vorm. In J. Bardoel, Chr. Vos, F. v. Vree & H. Wijfjes (Eds.), Journalistieke Cultuur in Nederland (pp. 412-425) (14 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  2000 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (2000). Digital Cadavers: The Visible Human Projectas Anatomical Theater. Studies in history and philosophy of biological and biomedical science, 31 (2), (pp. 271-285) (15 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (2000). Door het oog van de chirurg. Medische films en televisieprogramma's. Tijdschrift voor mediageschiedenis, 2, (pp. 73-94) (22 p.).
van Dijck, J. (2000). Het lichaam als klei. Ethische overwegingen bij het gebruik van organisch materiaal voor kunst en media. kM, 35, (pp. 31-33) (3 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (2000). Röntgenstralen tussen wetenschap en kunst in De Toverberg. Gewina, 8, (pp. 91-106) (16 p.).
van Dijck, J. (2000). The Endoscopic Gaze: The View from Within. In J. Baetens & J. Lambert (Eds.), The Future of Cultural Studies. (pp. 169-186) (18 p.). Leuven: Leuven University Press.
van Dijck, J.F.T.M. (2000). The Language and Literature of Life. Popular Metaphors in Genome Research. In K. Sawchuk & J. Marchessault (Eds.), Wild Biology. Feminist Readings in Science, Medicine and the Media (pp. 66-79) (14 p.). New York: Routledge.
van Dijck, J.F.T.M. (2000). Virtuele omgevingen in een gemedialiseerde cultuur. De Nieuwste Tijd, 5, (pp. 33-40) (8 p.).
  1999 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1999). De zichtbare foetus. Echoscopie, endoscopie en de visualisering van de foetus. Wijsgerig perspectief, 39, (pp. 137-142) (6 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (1999). Plastinatie: Het anatomische lichaam als postmoderne kunst. Feit & fictie: tijdschrift voor de geschiedenis van de representatie, 6, (pp. 19-38) (20 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (1999). Tekstverwerking. De Gids, ?, (pp. 887-892) (6 p.).
  1998 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1998). Het digitale kadaver. In A Oderwald & H. Groenewegen (Eds.), De verbeelding van het lijk (pp. 25-45) (21 p.). Nijmegen: SUN.
van Dijck, J. (1998). Het schaap en de kudde. Dolly tussen wetenschap en media. De Vlaamse Gids, mrt/apr, (pp. 5-10) (6 p.).
van Dijck, J. (1998). ImagEnation: Popular Images of Genetics. (1 p.). New York: New York University Press, PBK ISBN:0333649532.
  1997 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (1997). Het verbeeldingstekort. Over kloning, media, wetenschap en science fiction. K & M : tijdschrift voor empirische filosofie, 21 (2), (pp. 83-96) (14 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (1997). Van wetenschap naar literatuur...en terug: Over metaforen in de genetica. TvL : tijdschrift voor literatuurwetenschap, 2, (pp. 268-284) (17 p.).
  1996 - Vakpublicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1996). De media en de beeldvorming over de geneeskunde. De effecten op de lange termijn. Medisch Contact, 50, (pp. 527-529) (3 p.).
van Dijck, J. (1996). Het recht op een eigen kind. De bazuin, 3 (aug), (pp. 14-17) (4 p.).
van Dijck, J. (1996). Interactieve Genen. Intermediair, 31.
  1995 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1995). Debating the new reproductive technologies in the media. In R. Michel (Eds.), Frauen in Naturwissenschaft und Technik (pp. 99-106) (8 p.). Darmstadt: FiT.
van Dijck, J.F.T.M. (1995). Grenzen van Journalistieke Ethiek. In J.F.T.M. van Dijck & M.L. Snijders (Eds.), Ethiek in de Journalistiek (pp. 7-28) (22 p.). Amsterdam: Otto Cramwinkel.
van Dijck, J.F.T.M. (1995). Manufacturing Babies and Public Consent. Debating the New Reproductive Technologies. (1 p.). New York: New York University Press, PBK isbn: 0333629655.
van Dijck, J.F.T.M. (1995). The Public Image of Genetics: Reading the Human Genome Narrative. Science as Culture, 8, (pp. 217-247) (31 p.).
  1995 - Vakpublicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1995). DNA: Het magische icoon van de jaren negentig. ZENO; over wetenschap en samenleving, 2, (pp. 23-24) (2 p.).
van Dijck, J. (1995). Het gevecht om de publieke gunst. Bulletin van de Vereniging voor Filosofie en Geneeskunde, 4, (pp. 17-22) (6 p.).
  1994 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (1994). Cultuurkritiek en Journalistiek. Feit & fictie: tijdschrift voor de geschiedenis van de representatie, 2 (1), (pp. 43-64) (22 p.).
van Dijck, J.F.T.M. (1994). Genetica: Een fantastische vertelling. In R. Braidotti (Eds.), Poste Restante. Feministische berichten aan het postmoderne (pp. 79-102) (24 p.). Kampen: Kok Agora.
van Dijck, J.F.T.M. (1994). Imagining Reproduction: Feminist Fictions of New Reproductive Technologies. Technology and the American Imagination: An Ongoing Challenge (pp. 484-490) (7 p.). Venice: Supernova.
van Dijck, J. & Brouwers, T. (1994). Joan Didion. Post-War Literatures in English, 26, (pp. 1-12) (12 p.).
  1994 - Vakpublicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1994). Virtuele Frankenstein Mutaties. Tijdschrift voor Gezondheid en Politiek, 9, (pp. 6-9) (4 p.).
  1993 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J. (1993). De Nieuwsmakers. Kenmerken van professionele informatieoverdracht. In J. Bardoel & J. Bierhoff (Eds.), Communicatie: Werking, Invloed. (pp. 85-107) (23 p.). Groningen: Wolters-Noordhoff.
van Dijck, J.F.T.M. (1993). Van wonderbaby naar baby-op-bestelling. De marketing van IVF in de Amerikaanse nieuwsmedia. In R. Braidotti (Eds.), Een beeld van een vrouw : de visualisering van het vrouwelijke in een postmoderne cultuur (pp. 153-182) (30 p.). Kampen: Kok Agora.
  1992 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1992). De Nieuwsmakers. Kenmerken van professionele informatieoverdracht. In J.L.H. Bardoel & J Bierhoff (Eds.), Communicatie: Werking, Invloed (pp. 85-107) (23 p.). Groningen: Wolters-Noordhoff.
  1992 - Overige resultaten
van Dijck, J.F.T.M., Wesseling, L. & Pellikaan-Engel, M.E. (1992). The Issue of Responsibility in Margaret Atwood's The Handmaid's Tale. (9 p.).
  1988 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J.F.T.M. (1988). Amerikaanse Schrijfprogramma's: Een voorbeeld om te volgen?. Tijdschrift voor Toegepaste Taalkunde in Artikelen, ?, (pp. 39-59) (21 p.).
  1987 - Wetenschappelijke publicaties
van Dijck, J.F.T.M. & van Oudheusden, J. (1987). Bij Wijze Van Schrijven. Den Bosch: Malmberg.
^ naar boven
Gegenereerd op 2018-06-25 16:02:01
Volledige naam
prof. dr. J.F.T.M. van Dijck Contactgegevens
Achter de Dom 20

Achter de Dom 20
Kamer -
3512 JP  UTRECHT

Gegenereerd op 2018-06-25 16:02:01
Laatst bijgewerkt op 26-01-2017