Jaccoline van 't Noordende MSc
J.E.vantNoordende@uu.nl
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:38


Profiel

Jaccoline werkt sinds oktober 2011 als AIO op het project 'Mapping numbers to space: An embodied cognition perspective on number line development in infancy and early childhood', onder begeleiding van prof. dr. Paul Leseman, dr. Evelyn Kroesbergen en dr. Chiel Volman.

Strategische thema's / focusgebieden
Betrokken bij de opleiding(en)
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:38
Curriculum vitae

Jaccoline van 't Noordende (1988) heeft van 2006-2009 aan de Universiteit Utrecht pedagogiek gestudeerd. Na het behalen van haar bachelordiploma heeft zij aan dezelfde universiteit haar opleiding voortgezet bij de researchmaster 'Development and Socialization in Childhood and Adolescence'. In juni 2011 is zij daar cum laude afgestudeerd. Sinds oktober 2011 is Jaccoline werkzaam als promovendus bij de afdeling Orthopedagogiek van de Universiteit Utrecht. Al tijdens haar studie heeft zij zich gespecialiseerd in de ontwikkeling van rekenvaardigheden bij (jonge) kinderen. Haar promotieonderzoek richt zich op de relatie tussen motorische ontwikkeling, exploratiegedrag, ruimtelijk inzicht en voorbereidende rekenvaardigheden.

Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:38
Alle publicaties
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
van 't Noordende, Jaccoline E., Volman, M.J.M., Leseman, P.P.M. & Kroesbergen, E.H. (2017). An embodiment perspective on number-space mapping in Dutch 3.5-year-old children. Infant and Child Development, 26 (3) (13 p.).
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
van 't Noordende, Jaccoline E, van Hoogmoed, Anne H, Schot, Willemijn D & Kroesbergen, Evelyn H (2016). Number line estimation strategies in children with mathematical learning difficulties measured by eye tracking. Psychological Research, 80 (3), (pp. 368–378) (11 p.).
  2015 - Overige resultaten
J.E. van 't Noordende (10-04-2015) Presentation title: The relation between early math skills, memory and non-symbolic number line estimation Authors: Van 't Noordende, J.E., Kroesbergen, E.H., Volman, M.J.M., & Leseman, P.P.M.
J.E. van 't Noordende (11-09-2015) Presentation title: The relation between early math skills, memory and non-symbolic number-space mapping Authors: Van 't Noordende, J.E., Kroesbergen, E.H., Volman, M.J.M., & Leseman, P.P.M.
J.E. van 't Noordende (12-11-2015) VNOP-ISED-CAS Research Days
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Kroesbergen, E.H., van 't Noordende, J.E. & Kolkman, M.E. (2014). Training working memory in kindergarten children - Effects on working memory and early numeracy. Child Neuropsychology, 20 (1), (pp. 23-37).
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
van Viersen, S., Slot, E.M., Kroesbergen, E.H., van 't Noordende, J.E. & Leseman, P.P.M. (2013). The added value of eye-tracking in diagnosing dyscalculia: A case study. Frontiers in Psychology, 4 (679), (pp. 1-11) (11 p.).
  2013 - Vakpublicaties
van 't Noordende, J.E. & Kolkman, M.E. (2013). Getallenlijnschatten door kinderen met en zonder rekenproblemen: Accuratesse, representaties en strategiegebruik. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 52 (7), (pp. 322-335) (14 p.).
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
Kroesbergen, E.H., van 't Noordende, J.E. & Kolkman, M.E. (2012). Number sense in low-performing kindergarten children: Effects of a working memory and a number sense training. In Z. Breznitz, O. Rubinsten, V.J. Molfese & D. Molfese (Eds.), Reading, Writing, Mathematics and the Developing Brain: Listening to Many Voices (pp. 295-313) (19 p.). New York: Springer.
  0 - Overige resultaten
J.E. van 't Noordende () Presentation title: The role of counting direction in the development of number-space mapping in preschool children Authors: Van 't Noordende, J.E., Volman, M.J.M., Kroesbergen, E.H., & Leseman, P.P.M.
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:38

De kern van mijn onderzoek is de ontwikkeling van (voorbereidende) rekenvaardigheden. Momenteel ben ik voornamelijk bezig met de relatie tussen ruimte en getallen in de baby-, peuter-, en kleutertijd en met het schatten op getallenlijnen bij kinderen met rekenproblemen. 

Afgesloten projecten

Project:
SPACE - Mapping numbers to space: An embodied cognition perspective on number line development in infancy and early childhood 01-10-2011 tot 31-12-2016
Algemene projectbeschrijving

Dit project richt zich op number-space mapping (het leggen van een link tussen hoeveelheden/getallen en ruimte) vanuit het embodiment perspectief. Concreet betekent dit dat er wordt onderzocht of er een relatie is tussen motorische ontwikkeling, exploratiegedrag, ruimtelijke cognitie en voorbereidende rekenvaardigheden in de baby-, peuter-, en kleutertijd. Twee groepen kinderen worden drie jaar gevolgd om hun ontwikkeling in kaart te brengen. De eerste groep wordt gevolgd vanaf de leeftijd van 7 maanden, de tweede groep vanaf de leeftijd van 2 jaar en 7 maanden.

 
Rol: Promovendus & uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden

 



 

Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:38
Volledige naam
J.E. van 't Noordende MSc Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer F212
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 4349
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer -
3584 CS  UTRECHT

Postadres
Postbus 80.140
3508 TC    UTRECHT
Aanwezigheid
Ma Di Wo Do Vr
Ochtend
Middag
Gegenereerd op 2017-11-21 20:38:38
Laatst bijgewerkt op 19-03-2015