Publicaties
2025
Wetenschappelijke publicaties
2024
Wetenschappelijke publicaties
Strikwerda, J., Holleman, B., & Hoeken, H. (2024).
Relevant dimensions to give meaning to pension decisions.
Work, Aging and Retirement. Advance online publication.
https://doi.org/10.1093/workar/waae001 2023
Wetenschappelijke publicaties
Martijn, G., van Hooijdonk, C., Kunneman, F., & Hoeken, H. (2023).
Reconfiguring The Customer Service Domain: Perspectives Of Managers, Conversational Designers, And Human Agents On Human-Chatbot Collaboration.
International Journal of Innovation and Technology Management,
21(4).
https://doi.org/10.1142/S0219877024500287https://research-portal.uu.nl/ws/files/238953454/Publication.pdf 2022
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H., Fikkers, K., Eerland, A., Holleman, B., van Berkum, J., & Pander Maat, H. (2022).
The Perceived Convincingness Model: why and under what conditions processing fluency and emotions are valid indicators of a message’s perceived convincingness.
Communication Theory,
32(4), 488-496.
https://doi.org/10.1093/ct/qtac019https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/426035/qtac019.pdf?sequence=1 2021
Wetenschappelijke publicaties
Appel, M., Hanauer, D.
, Hoeken, H., van Krieken, K. W. M., Richter, T., & Sanders, J. (2021).
The Psychological and Social Effects of Literariness: Formal Features and Paratextual Information. In D. Kuiken, & A. M. Jacobs (Eds.),
Handbook of Empirical Literary Studies (pp. 177-202). De Gruyter.
https://doi.org/10.1515/9783110645958-008https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415028/10.1515_9783110645958_008.pdf?sequence=1Vakpublicaties
van Hooijdonk, C., van Weelden, L., van Kempen, R., Hoeken, H., Sanders, T., & Janssen, D. (2021).
Het complete plaatje? Onderzoek naar het gebruik van iconen als middel voor inclusievere gemeentelijke communicatie in Nederland en Vlaanderen. Utrecht University.
https://taalunie.org/publicaties/204/onderzoek-naar-het-gebruik-van-iconen-als-middel-voor-inclusievere-gemeentelijke-communicatie-in-nederland-en-vlaanderenhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415950/Onderzoek_naar_het_gebruik_van_iconen_als_middel_voor_inclusievere_gemeentelijke_communicatie_in_Nederland_en_Vlaanderen.pdf?sequence=1 2020
Wetenschappelijke publicaties
Sangers, N. L., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M., & Hoeken, J. A. L. (2020).
Vivid elements in Dutch educational texts.
Narrative Inquiry,
30(1), 186-210.
https://doi.org/10.1075/ni.18090.san 2019
Wetenschappelijke publicaties
2018
Wetenschappelijke publicaties
2017
Wetenschappelijke publicaties
Boeijinga, A., Sanders, J., & Hoeken, J. A. L. (2017). Er was eens... Over de kracht van verhalen in gezondheidsvoorlichting. Ad rem : een uitgave van de Vlaamse Vereniging voor Zakelijke Communicatie, 31(3), 7-9.
Overige resultaten
den Ouden, J. N., & Hoeken, J. A. L. (2017). Gemengde gevoelens door verhalende televisiecommercials: Effecten van verhalende commercials op de beleving van emoties en de waardering . Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Tilburg, Netherlands.
2016
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, J. A. L., & Van Vugt, M. (2016).
The biased use of argument evaluation criteria in motivated reasoning; Does argument quality depend on the evaluators' standpoint? In F. Paglieri, L. Bonelli, & S. Felletti (Eds.),
The Psychology of Argument: Cognitive Approaches to Argumentation and Persuasion (pp. 197-210). (Studies in Logic and Argumentation; Vol. 59). College Publications.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/338811/Hoeken_van_Vugt_2016_.pdf?sequence=1 van Krieken, K. W. M., Sanders, J., & Hoeken, J. A. L. (2016). Blended viewpoint, mediated witnesses: A cognitive linguistic approach to news narratives. In B. Dancygier, W.-I. Lu, & A. Verhagen (Eds.), Viewpoint and The Fabric of Meaning (pp. 145-168). (Cognitive Linguistics Research; Vol. 55). De Gruyter Mouton.
Weerman, A., Hoeken, J. A. L., & Hornikx, J. (2016). Een kritische analyse van de manipulatie van argumentkwaliteit in reclameonderzoek. In D. van de Mieroop, L. Buysse, R. Coesemans, & P. Gillaerts (Eds.), De macht van taal (pp. 309-321). Acco Uitgeverij.
2015
Wetenschappelijke publicaties
Lardinois, A. P. M. H., Levie, S. A., Hoeken, J. A. L., & Lüthy, C. H. (2015). Texts, Transmissions, Receptions. Modern Approaches to narratives. Brill.
Lardinois, A. P. M. H., Levie, S. A.
, Hoeken, H., & Lüthy, C. H. (2015).
Introduction. In A. Lardinois, S. Levie, H. Hoeken, & C. Lüthy (Eds.),
Texts, Transmissions, Receptions. Modern Approaches to Narratives (pp. 1-15). (Radboud Studies in Humanities; 1). Brill.
https://doi.org/10.1163/9789004270848_002https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/326594/full_2015.pdf?sequence=1Vakpublicaties
Hoeken, J. A. L. (2015). Het oordeel van de onderbuik. In J. De Jong, C. Pieper, & A. Rademaker (Eds.), Beïnvloeden met emoties. Pathos en retorica (pp. 27-31). Amsterdam University Press.
2014
Wetenschappelijke publicaties
Schellens, P. J., Sorm, E., Timmers, R. H. M.
, & Hoeken, H. (2014).
Lekencriteria voor de evaluatie van vijf soorten argumentatie.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
36, 51-86.
https://doi.org/10.5117/TVT2014.1.SCHELHoeken, H., & van Vugt, M. (2014).
Het bevooroordeelde gebruik van argumentatieschema-specifieke criteria.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
36, 87-105.
https://doi.org/10.5117/TVT2014.1.HOEK Hoeken, H., Sorm, E., & Schellens, P. J. (2014).
Arguing about the likelihood of consequences: Laypeople's criteria to distinguish strong arguments from weak ones.
Thinking & reasoning,
20(1), 77-98.
https://doi.org/10.1080/13546783.2013.807303 Hoeken, H., & Sinkeldam, J. (2014).
The Role of Identification and Perception of Just Outcome in Evoking Emotions in Narrative Persuasion.
Journal of Communication,
64(5), 935-955.
https://doi.org/10.1111/jcom.12114 Overige resultaten
Hoeken, H. (2014). Member of th Editorial Board of: Tijdschrift voor Taalbeheersing.
Hoeken, H. (2014). Member of th Editorial Board of: The Journal of Business Communication.
2013
Wetenschappelijke publicaties
Boeijinga, A., Joling, C.
, Hoeken, H., & Sanders, J. M. (2013).
Narratieve interventies dragen bij tot gezonder gedrag. Gebruik verhalen met een focus op postintentionele factoren om de kloof tussen intentie en gedrag te overbruggen.
Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen,
91(5), 253-256.
https://doi.org/10.1007/s12508-013-0091-7Jongenelen, M. M., & Hoeken, H. (2013). Hangt het effect van framing af van de motivatie van de ontvanger? In R. Bogaart, & H. Janssen (Eds.), Studies in Taalbeheersing 4 (pp. 195-203). Koninklijke Van Gorcum.
Overige resultaten
Hoeken, H. (2013). Member of th Editorial Board of: Communication Studies.
2012
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H. (2012). What makes arguments-from-consequences convincing? In C. T. Salmon (Ed.), Communication Yearbook 36 (pp. 136-141). Taylor & Francis.
Hoeken, H., Hornikx, J. M. A., & Hustinx, L. G. M. M. (2012). Overtuigende teksten: Onderzoek en ontwerp (2nd ed.). Coutinho.
de Graaf, A.
, Hoeken, H., Sanders, J., & Beentjes, J. W. J. (2012).
Identification as a Mechanism of Narrative Persuasion.
Communication Research,
39(6), 802-823.
https://doi.org/10.1177/0093650211408594Vakpublicaties
Sanders, J. M., & Hoeken, H. (2012). Overtuigende verhalen voor ongezonde truckers. Tekst(blad), 05/06, 44-45.
2011
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H., van der Geest, T., Hornikx, J. M. A., Jongenelen, M. M., & Kruikemeier, S. (2011).
De rol van begrijpelijke taal in een digitale context: Ontwikkelingen op de domeinen Leven Lang Leren, complexe financiële producten, bestuur en politiek, en gezondheid.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
33(3), 266-286.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/94346 2010
Wetenschappelijke publicaties
Jongenelen, M. M., Hoeken, H., & Hendriks, B. C. (2010). Explicit and implicit messages in telehealth. Information Design Journal, 18(3), 198-204.
2009
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H., Hornikx, J. M. A., & Hustinx, L. G. M. M. (2009). Overtuigende teksten. Onderzoek en ontwerp: Persuasive documents. Research and design. Coutinho.
Beentjes, J. W. J., de Graaf, A.
, Hoeken, J. A. L., & Sanders, J. M. (2009).
Do American television stories influence Dutch people’s opinions about society? In R. P. Konig, P. W. M. Nelissen, & F. J. M. Huysmans (Eds.),
Meaningful media: Communication research on the social construction of reality (pp. 245-255). Tandem Felix.
http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/2066/74715/1/74715.pdfHoeken, H. (2009). De overtuigingskracht van verbopicturale schema's in advertenties. In W. P. M. S. Spooren, M. Onrust, & J. M. Sanders (Eds.), Studies in Taalbeheersing 3 (pp. 97-109). Koninklijke Van Gorcum.
Hoeken, H., & Hustinx, L. (2009).
When is Statistical Evidence Superior to Anecdotal Evidence in Supporting Probability Claims? The Role of Argument Type.
Human Communication Research,
35(4).
https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2009.01360.x de Graaf, A.
, Hoeken, H., Sanders, J., & Beentjes, H. (2009).
The role of dimensions of narrative engagement in narrative persuasion.
Communications-European journal of communication research,
34(4), 385-405.
https://doi.org/10.1515/COMM.2009.0242008
Wetenschappelijke publicaties
Jansen, C.
, Hoeken, H., Ehlers, D., & van der Slik, F. (2008).
7. Cultural differences in the perceptions of fear and efficacy in South Africa. In
Adapting health communication to cultural needs John Benjamins.
https://doi.org/10.1075/z.140.07janvan Enschot-van Dijk, R., Hoeken, H., & van Mulken, M. J. P. (2008). Rhetoric in advertising: Attitudes towards verbo-pictorial rhetorical figures. Information Design Journal, 16(1), 35-45.
Hoeken, H., & Swanepoel, P. (2008). Optimizing health communication in South Africa: An introduction. In P. Swanepoel, & H. Hoeken (Eds.), Adapting health communication to cultural needs (pp. 1-10). Benjamins.
Timmers, R. H. M., Sorm, E., Schellens, P. J.
, & Hoeken, H. (2008).
De redelijkheid en overtuigingskracht van normatief sterke en normatief zwakke argumenten.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
30(2), 117-132.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/67793Jansen, C. J. M.
, Hoeken, H., Ehlers, D., & van der Slik, F. W. P. (2008).
Cultural differences in the perceptions of fear and efficacy in South Africa. In P. Swanepoel, & H. Hoeken (Eds.),
Adapting Health Communication to Cultural Needs (pp. 107-128). John Benjamins.
http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/2066/67720/1/67720.pdfSwanepoel, P., & Hoeken, H. (2008). Adapting health communication to cultural needs. Benjamins.
Vakpublicaties
van der Rijt, R., Kardol, T., & Hoeken, H. (2008). Het strategisch karakter van maatschappelijk verantwoord ondernemen: de rol van communicatie. Merk & Reputatie, 14(3), 44-45.
2007
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H., Starren, M. B. P., Nickerson, C., Crijns, R. M. J., & van den Brandt, C. (2007). Is it necessary to adapt advertising appeals for national audiences in Western Europe? Journal of Marketing Communications, 13(1), 19-38.
2006
Wetenschappelijke publicaties
Hendriks, B. C., Hoeken, H., & Schellens, P. J. (2006). Studies in taalbeheersing 2. Koninklijke Van Gorcum.
van Enschot-van Dijk, R., Hoeken, H., & van Mulken, M. J. P. (2006). Rhetoric in advertising: attitudes towards schemes and tropes in text and image. In S. Diehl, & R. Terlutter (Eds.), International Advertising and Communication (pp. 141-162). Deutscher Universitäts-Verlag Gabler Edition Wissenschaft.
van Enschot-van Dijk, R.
, Hoeken, H., & van Mulken, M. J. P. (2006).
Retoriek in reclame. Waardering voor verbo picturale retorische vormen.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
28(17), 142-158.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/43176van Mulken, M. J. P., van Enschot-van Dijk, R., & Hoeken, H. (2006). Impliciet, implicieter, implicietst: Het effect van de mate van implicietheid op de waardering voor tijdschriftadvertenties. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 34(4), 368-379.
Hoeken, H., & Hustinx, L. G. M. M. (2006). De relatieve overtuigingskracht van anekdotische en statistische argumentatie: Welke rol speelt het argumenttype? In B. Hendriks, H. Hoeken, & P. J. Schellens (Eds.), Studies in Taalbeheersing 2 (pp. 98-107). Koninklijke Van Gorcum.
Hustinx, L. G. M. M., van Enschot-van Dijk, R.
, & Hoeken, H. (2006).
Argumentkwaliteit en overtuigingskracht in het Elaboration Likelihood Model. Welke dimensies spelen een rol? Tijdschrift voor Taalbeheersing,
28(1), 39-52.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/415182005
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H., & Geurts, D. (2005). The influence of exemplars in fear appeals on the perception of self-efficacy and message acceptance. Information design journal + Document design, 13, 240-250.
Hendriks, B. C., Starren, M. B. P.
, Hoeken, H., van den Brandt, C., le Pair, R. G., & Nederstigt, U. (2005).
Stijl, cultuur en overtuigingskracht. De invloed van culturele stijlverschillen op de overtuigingskracht van een fondswervingsbrief.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
27(3), 230-242.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/42042van Mulken, M. J. P., van Enschot-van Dijk, R., & Hoeken, H. (2005). Levels of implicitness in magazine advertisements. An experimental study into the relationship between complexity and appreciation in magazine advertisements. Information design journal + Document design, 13(2), 155-164.
Hoeken, H., & Ruikes, L. (2005). Art for Art’s Sake? An Exploratory Study of the Possibility to Align Works of Art with an Organization’s Identity. Journal of Business Communication, 42, 233-246.
Populariserende publicaties
Hoeken, H., & Hustinx, L. G. M. M. (2005). “Want Marc heeft Aids” Hoe werken bedelbrieven? Onze Taal, 74, 200-202.
Hoeken, H. (2005). Overtuigende reclametaal. De waardering van retorische vormen in advertenties. Onze Taal, 74, 132-134.
Overige resultaten
Hoeken, H. (2005). Overtuigende taal. Radboud Universiteit.
2004
Wetenschappelijke publicaties
Verstegen, D., & Hoeken, H. (2004). Verschillen in inhoud en vorm van speelgoedcommercials gericht op meisjes, jongens en beide seksen. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 32(1), 60-78.
Hoeken, H., Spooren, W. P. M. S., & Schellens, P. J. (2004). Tijdschrift voor Taalbeheersing: Themanummer Taalbeheersing en externe communicatie. Koninklijke Van Gorcum.
van Enschot-van Dijk, R.
, Hoeken, H., & van Mulken, M. J. P. (2004).
Retorische vormen in tijdschriftadvertenties. Een corpusanalytisch onderzoek naar de relatie tussen retorische vormen en complexiteit.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
26(3), 164-181.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/616942003
Wetenschappelijke publicaties
van Enschot-van Dijk, R., Hustinx, L. G. M. M., & Hoeken, H. (2003). The Concept of Argument Quality in the Elaboration Likelihood Model: a Normative and Empirical Approach to Petty and Cacioppo's 'Strong' and 'Weak' Arguments. In F. H. van Eemeren, J. A. Blair, C. A. Willard, & A. F. Snoeck Henkemans (Eds.), Anyone Who Has a View. Theoretical Contributions to the Study of Argumentation (pp. 319-335). Kluwer Academic Publishers, UK.
Nickerson, C., & Hoeken, H. (2003). Remarkable or modest? The role played by culture in advertising. Business Communication Quarterly, 66(1), 61-71.
Hoeken, H., van den Brandt, C., Crijns, R. M. J., Domínguez Rodríguez, N., Hendriks, B. C., Planken, B. C., & Starren, M. B. P. (2003). International advertising in Western Europe: Should differences in uncertainty avoidance be considered when advertising in Belgium, France, The Netherlands, and Spain. Journal of Business Communication, 40, 195-218.
van Mulken, M. J. P., van Enschot-van Dijk, R., & Hoeken, H. (2003). De waardering van verschillende typen woordspeling in advertentieslogans. In L. van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs, & I. de Ridder (Eds.), Studies in Taalbeheersing, volume 1 (pp. 343-354). Koninklijke Van Gorcum.
Hoeken, H., & Geurts, D. (2003). De invloed van voorbeeldgeschiedenissen in 'fear appeals' op de perceptie van de eigen-effectiviteit en de acceptatie van de boodschap. Tydskrif vir nederlands en afrikaans, 9(2), 9-25.
Hoeken, H., & Hustinx, L. G. M. M. (2003). De invloed van de voorbeeldgeschiedenis in een fondswervingbrief op de toepassing van de eigen-schuldvuistregel in Nederland en Vlaanderen. In L. van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs, & I. de Ridder (Eds.), Studies in Taalbeheersing, volume 1 (pp. 194-205). Koninklijke Van Gorcum.
Hoeken, H., & Korzilius, H. P. L. M. (2003). Conducting experiments on cultural aspects of document design: Why and how? Communications-European journal of communication research, 28, 285-304.
Vakpublicaties
Hoeken, H. (2003). Websites en marketingcommunicatie. Tekst(blad), 9(3), 65-70.
Hoeken, H. (2003). Message framing, moods, and emotions. Document design, 4(3), 269-271.
Hoeken, H. (2003). Means of persuasion: Analogies, rhetorical figures, and stories. Document design, 4(1), 89-92.
Hoeken, H. (2003). Advertising and the new media. Document design, 4(2), 174-177.
Populariserende publicaties
Renkema, J., Vallen, E., & Hoeken, H. (2003). Tuinapparatuur of garden equipment? Waarom Nederlanders Engels prefereren. In J. Stroop (Ed.), Waar gaat het Nederlands naartoe? Panorama van een taal (pp. 108-112). Bert Bakker.
2002
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H., & Kuijpers, N. (2002). Kunst omdat het moet? De functie van kunstcollecties voor de corporate communicatie van bedrijven. In C. van den Brandt, & M. van Mulken (Eds.), Bedrijfscommunicatie II. Een bundel voor Dick Springorum bij gelegenheid van zijn afscheid (pp. 107-116). Nijmegen University Press.
Hoeken, H. (2002). Het effect van de probleemoplossingsstructuur op de aandacht voor en de overtuigingskracht van persuasieve teksten. In F. van Eemeren, P. van den Hoven, C. Jansen, & P. J. Schellens (Eds.), Tussenstand. 25 jaar Tijdschrift voor Taalbeheersing (pp. 67-84). Koninklijke Van Gorcum.
Hoeken, H., & Hustinx, L. G. M. M. (2002).
De relatieve overtuigingskracht van anekdotische, statistische, causale en autoriteitsevidentie.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
24(3), 226-236.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/82917 Vakpublicaties
Hoeken, H. (2002). Tekst, taal en (internationale) overtuigende teksten. Tekst(blad), 8(3), 64-70.
Hoeken, H. (2002). Research on web advertising. Document design, 3, 180-183.
Hoeken, H. (2002). Effective advertising: Argument or entertainment? Document design, 3, 86-88.
Hoeken, H. (2002). Culture and choice of arguments. Document design, 3, 261-263.
2001
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H. (2001). Logos, ethos en pathos in sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Lampas, 34, 424-439.
Hoeken, H., & Korzilius, H. P. L. M. (2001). Enkele problemen bij experimenteel onderzoek naar de relevantie van cultuurverschillen voor tekstontwerp. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 23, 339-353.
van den Brandt, C., Domínguez Rodríguez, N., & Hoeken, H. (2001). De relatieve overtuigingskracht van waarde-appèls in Nederlandse en Spaanse advertenties. Spelen cultuurverschillen een rol? Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, 66, 101-112.
Hoeken, H. (2001). Convincing citizens: The role of argument quality. In D. Janssen, & R. Neutelings (Eds.), Reading and writing public documents (pp. 147-169). Benjamins.
Hoeken, H. (2001). Anecdotal, statistical, and causal evidence: Their perceived and actual persuasiveness. Argumentation, 15, 425-437.
Vakpublicaties
Hoeken, H. (2001). Klassieke retorica en moderne reclame. Tekst(blad), 7(1), 65-67.
Hoeken, H. (2001). En nu met gevoel ... De rol van emoties in het overtuigingsproces. Tekst(blad), 7(2), 65-67.
Hoeken, H. (2001). Emotions and the persuasion process. Document design, 2(3), 301-304.
Hoeken, H. (2001). Effectief adverteren: argumenteren of amuseren? Tekst(blad), 7(3), 67.
Hoeken, H. (2001). De anekdote als vertekening en vaccin. Tekst(blad), 7(4), 63-65.
Hoeken, H. (2001). Business and marketing communication in an international context. Document design, 2(1), 95-97.
Hoeken, H. (2001). Ancient rhetoric and current research: Research on the effects of figurative language in persuasive documents. Document design, 2(2), 199-202.
Hoeken, H. (2001). Review of: International advertising. Realities and myths / J.P. Jones. Thousand Oaks: Sage, 2000. 412 p. ISBN 0-7619-1244-4. Communications. The European Journal of Communication Research, 26, 315-317.
Populariserende publicaties
Renkema, J., Vallen, E., & Hoeken, H. (2001). Tuinapparatuur of garden equipment? Verschillen in betekenisnuance tussen Nederlandse en Engelse termen. Onze Taal, 70, 257-259.
2000
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H. (2000). Wanneer behoeven preferenties inferenties? In W. Spooren, T. Sanders, & C. van Wijk (Eds.), Samenhang in diversiteit. Opstellen voor Leo Noordman (pp. 91-98). Faculteit der Letteren, KU Brabant.
Hoeken, H., Schellens, P. J., & Maes, A. (2000). Themanummer: Persuasieve teksten. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 22 (4), 285-372.
le Pair, R. G., Crijns, R. M. J.
, & Hoeken, H. (2000).
Het belang van cultuurverschillen voor het ontwerp van persuasieve teksten.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
22(4), 358-372.
http://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/82894Hoeken, H. (2000). Expliciete en impliciete indicatoren van argumentatie-schema's: de invloed op het stellen van de juiste kritische vragen en de perceptie van argumentkracht. In R. Neutelings, N. Ummelen, & A. Maes (Eds.), Over de grenzen van de taalbeheersing. Taal, tekst en communicatie (pp. 57-68). SDU.
Hoeken, H., & Renkema, J. (2000). Can corrections repair the damage to a corporate image caused by negative publicity? In C. B. M. van Riel (Ed.), Strategic corporate communication (pp. 317-329). Samsom.
Hoeken, H., & Van Vliet, M. (2000). Suspense, curiosity, and surprise: How discourse structure influences the affective and cognitive processing of a story. Poetics, 27(4), 277-286.
Vakpublicaties
Hoeken, H. (2000). The use of verbal and visual rhetorical figures in advertising. Document design, 1, 225-227.
Hoeken, H. (2000). The influence of advertising on buying and experiencing products. Document design, 1, 137-140.
Hoeken, H. (2000). Tekstkenmerken en overtuigingskracht. Het belang van meta-analyses. Tekst(blad), 6 (1), 25-27.
Hoeken, H. (2000). Reclame en cultuurverschillen. Tekst(blad), 6 (3), 61-63.
Hoeken, H. (2000). Nederlands onderzoek naar het ontwerp van overtuigende teksten. Tekst(blad), 6 (4), 64-66.
Hoeken, H. (2000). Interculturele bedrijfs- en marketingcommunicatie. Tekst(blad), 6 (2), 62-64.
Hustinx, L. G. M. M., & Hoeken, H. (2000). Het goede doel en het juiste gezicht. Een strategie voor fondsenwervingsbrieven. Ad rem : een uitgave van de Vlaamse Vereniging voor Zakelijke Communicatie, 14 (5), 4-8.
Hoeken, H. (2000). 'Wat ging er door u heen?' De rol van ervaringsverwerken bij reclame. Tekst(blad), 6 (1), 52-54.
1999
Wetenschappelijke publicaties
Renkema, J., Hoeken, H., & Spooren, W. P. M. S. (1999). New horizons in document design. The quest for better documents. Document design, 1, 1-6.
Maes, A., Hoeken, H., Noordman, L. G. M., & Spooren, W. P. M. S. (1999). Document design. Linking writers' goals to readers' needs. Proceedings of the first international conference on document design. Discourse Studies Group.
Hoeken, H. (1999). De 'eigen schuld'-vuistregel in fondswervingsbrieven van het Aids Fonds. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 27, 109-120.
Vakpublicaties
Hoeken, H. (1999). Interculturele communicatie: cultuurverschillen in het overtuigings-proces. Tekst(blad), 5/2, 63-65.
Hoeken, H. (1999). Intercultural communication: Cultural differences in the persuasion process. Document design, 1, 66-69.
Hoeken, H. (1999). Emoties en overtuigen: de rol van humor en angst. Tekst(blad), 5/1, 64-65.
Hoeken, H. (1999). Dual coding theory: illustraties, concreet taalgebruik en tekstbegrip. Tekst(blad), 5/4, 74-76.
Hoeken, H. (1999). De invloed van reclame op productaanschaf en productervaring. Tekst(blad), 5/3, 52-53.
1998
Wetenschappelijke publicaties
Spooren, W. P. M. S., Mulder, M., & Hoeken, H. (1998). The role of interest and text structure in professional reading. Journal of Research in Reading, 21, 109-120.
Hoeken, H. (1998). Problem-solution structures in persuasive texts: Effects on attention, comprehension, and yielding. Communications-European journal of communication research, 23, 61-81.
Renkema, J., & Hoeken, H. (1998). The influence of negative newspaper publicity on corporate image in the Netherlands. Journal of Business Communication, 35, 521-535.
Hoeken, H. (1998). Het ontwerp van overtuigende teksten. Wat onderzoek leert over effectieve reclame en voorlichting: The design of persuasive documents: What research teaches us about effective advertising and public information documents. Coutinho.
Hoeken, H., Hoenen, S., & Renkema, J. (1998).
Heeft rectificatie zin? De gevolgen van rectificatie voor het imago van de betrokkenen.
Communicatie. Tijdschrift voor communicatiewetenschap en mediacultuur,
27(2), 2-16.
https://doi.org/10.21825/communicatie.91391 Hoeken, H., & Renkema, J. (1998). Can corrections repair the damage to a corporate image caused by negative publicity? Corporate Reputation Review, 2 (1), 47-56.
Hoeken, H. (1998). "May I have your attention?": Exordial techniques in informative oral presentations. Technical Communication Quarterly, 7, 271-284.
Populariserende publicaties
van Wijk, C. H., & Hoeken, H. (1998). Verlokkend gejok. Getuigenissen in reclame. Onze Taal, 67, 254-256.
Hoeken, H. (1998). De butler heeft het gedaan. Onze Taal, 67, 6-7.
1997
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H. (1997). Contextual parameters in the evaluation of persuasive texts: A cognitive processing approach. In Utrecht Studies in Language and Communication (pp. 139-156). (Utrecht Studies in Language and Communication; Vol. 9). Brill.
1996
Wetenschappelijke publicaties
Hoeken, H. (1996). Facts or feelings: The persuasive effects of the conceptual and affective meaning of adjectives in coherent texts. Communications, 21(3), 257-271.