Dr. Geraldien von Frijtag Drabbe Kunzel

Universitair docent
Internationale en Politieke Geschiedenis
Universitair hoofddocent
Politieke geschiedenis
030 253 7853
g.g.vonfrijtagdrabbekunzel@uu.nl

Geraldien von Frijtag's latest research concerns Jewish-gentile relations in the Netherlands during the Holocaust. This has led to different initiatives, like a two week international workshop at the United States Holocaust Memorial Museum in Washington in 2016, a special issue on microcosms of the Holocaust in 2019, and a monograph of the Dutch town of Hilversum during the Nazi-occupation, with a particular interest for the Holocaust in this town in 2020. Her next project, 'Provinzentjudung: Local Dynamics and the Holocaust in the Netherlands (1925-1950)', will take off in February 2023 (see below). On a longer term, Von Frijtag aims to publish on Zionism in the Netherlands (1850-1950) 

Projecten
Project
Community Engaged Learning door een Stolpersteine-project 01-09-2025 tot 01-09-2027
Algemene projectbeschrijving

Het project beoogt de implementatie van Community Engaged Learning (CEL) in diverse studierichtingen door aan herinneringsculturele vraagstukken rondom Stolpersteine te werken. Studenten zullen in onderwijs met een germanistieke, historische, cultuurhistorische of cultuurwetenschappelijke oorsprong onderzoeksvaardigheden opdoen en de herinneringsculturele dimensies leren ontdekken. Door een opleidingsoverstijgende projectmatige aanpak leren de studenten van en met elkaar, vindt interdisciplinaire vorming plaats en reflecteren de studenten op de maatschappelijke taken van de geesteswetenschappen. Een educatief ontwerp van CEL wordt op curriculumniveau opgezet, uitgevoerd en geëvalueerd, waardoor als resultaten kan worden verwacht dat de mate van succes en de beleving van de onderwijsinnovatie in kaart kan worden gebracht, en er zicht ontstaat op de curriculaire en interdisciplinaire mogelijkheden. De resultaten daarvan worden in kringen van onderzoek naar hoger onderwijs gedeeld. Kenmerk van het CEL-project is het maatschappelijk zeer relevante traject van bronnenonderzoek naar communicatie en educatie over Stolpersteine, wat de resultaten tastbaar maakt. Door samenwerking met maatschappelijke partners vindt bovendien transdisciplinair leren plaats. Het behelst ten eerste onderzoek naar slachtoffers van het nazi-regime en het aanvragen en de plaatsing van struikelstenen via de Stichting Stolpersteine. Het omvat ten tweede historisch gedocumenteerd materiaal dat door de Utrecht Time Machine met digitale middelen toegankelijk wordt gemaakt voor een breed publiek. En ten derde wordt materiaal voor nascholing en andere educatieve doeleinden voorbereid. Het CEL-project versterkt de curriculaire samenhang ook opleidingsoverstijgend, maakt een onderwijskundige en maatschappelijk relevante leerlijn zichtbaar. Het project versterkt opleidingsoverstijgende samenwerking tussen zowel staf als studenten, wat voor andere studierichtingen een relevant interdisciplinair model kan zijn.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - overig Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
Project
‘Provinzentjudung’: Lokale dynamiek en de Holocaust in Nederland (1925-1950) 01-02-2023 tot 01-02-2027
Algemene projectbeschrijving

Ruim een derde van de circa 104.000 uit Nederland gedeporteerde Joden kwam uit stadjes en dorpen buiten de Randstad. Hoewel er steeds meer lokale studies verschijnen, is er weinig systematisch inzicht in de impact van lokale (f)actoren op de Jodenvervolging. Dit onderzoek sluit aan bij de internationale trend om de Jodenvervolging niet alleen als centraal geleid, maar ook als lokaal ingebed proces te zien. Tegelijk stijgt deze studie van de ‘Provinzentjudung’ in Nederland uit boven het lokale perspectief door haar vergelijkende benadering en aandacht voor intercommunale verbanden en hun invloed op vervolging van en hulp aan Joden. 

Rol
Onderzoeksleider
Individuele projectbeschrijving

PROVINZENTJUDUNG.docx

Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden