Dr. Esther Mertens

Esther ontving haar bachelordiploma ‘Pedagogische Wetenschappen’ en haar masterdiploma’s voor de onderzoeksmaster ‘Development and Socialization in Childhood and Adolescence’ en voor de academische master ‘Orthopedagogiek’ (cum laude) aan de Universiteit Utrecht. Ze heeft haar thesis geschreven over heterogeniteit in reactie op Multisysteem Therapie waarvoor ze de thesisprijs van de ‘Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen’ (NVO) heeft ontvangen. Ze is geïnteresseerd in praktisch onderzoek, met name interventie onderzoek.

Momenteel is ze postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Orthopedagogiek: Psychosociale Problemen van de Universiteit Utrecht op het project: Solid as a rock, flexible as water? Improving students’ psychosocial wellbeing in prevocational schools. Binnen dit project onderzoekt ze de effectiviteit van de universele school interventie Rots en Water in het verbeteren van de socio-emotionele aanpassing en sociale veiligheid van leerlingen. Daarnaast, probeert ze te achterhalen voor wie de interventie effectief is (moderatoren) en wat de werkzame mechanismes zijn van de interventie (mediatoren).