Doris Abitzsch MA

Transcomplex
Trans 10
Kamer 0.22
3512 JK Utrecht

Doris Abitzsch MA

Junior universitair docent
Duits
030 253 9976
d.abitzsch@uu.nl
Projecten
Project
Community Engaged Learning door een Stolpersteine-project 01-09-2025 tot 01-09-2027
Algemene projectbeschrijving

Het project beoogt de implementatie van Community Engaged Learning (CEL) in diverse studierichtingen door aan herinneringsculturele vraagstukken rondom Stolpersteine te werken. Studenten zullen in onderwijs met een germanistieke, historische, cultuurhistorische of cultuurwetenschappelijke oorsprong onderzoeksvaardigheden opdoen en de herinneringsculturele dimensies leren ontdekken. Door een opleidingsoverstijgende projectmatige aanpak leren de studenten van en met elkaar, vindt interdisciplinaire vorming plaats en reflecteren de studenten op de maatschappelijke taken van de geesteswetenschappen. Een educatief ontwerp van CEL wordt op curriculumniveau opgezet, uitgevoerd en geƫvalueerd, waardoor als resultaten kan worden verwacht dat de mate van succes en de beleving van de onderwijsinnovatie in kaart kan worden gebracht, en er zicht ontstaat op de curriculaire en interdisciplinaire mogelijkheden. De resultaten daarvan worden in kringen van onderzoek naar hoger onderwijs gedeeld. Kenmerk van het CEL-project is het maatschappelijk zeer relevante traject van bronnenonderzoek naar communicatie en educatie over Stolpersteine, wat de resultaten tastbaar maakt. Door samenwerking met maatschappelijke partners vindt bovendien transdisciplinair leren plaats. Het behelst ten eerste onderzoek naar slachtoffers van het nazi-regime en het aanvragen en de plaatsing van struikelstenen via de Stichting Stolpersteine. Het omvat ten tweede historisch gedocumenteerd materiaal dat door de Utrecht Time Machine met digitale middelen toegankelijk wordt gemaakt voor een breed publiek. En ten derde wordt materiaal voor nascholing en andere educatieve doeleinden voorbereid. Het CEL-project versterkt de curriculaire samenhang ook opleidingsoverstijgend, maakt een onderwijskundige en maatschappelijk relevante leerlijn zichtbaar. Het project versterkt opleidingsoverstijgende samenwerking tussen zowel staf als studenten, wat voor andere studierichtingen een relevant interdisciplinair model kan zijn.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - overig Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
Project
Professionele ontwikkeling door vakdidactische innovatie (ProVi) - Een studie onder (toekomstige) docenten Duits 01-09-2023 tot 31-08-2028
Algemene projectbeschrijving

Hoe kan het ontwikkelen van vakdidactische innovaties bijdragen aan de duurzame professionele ontwikkeling van (toekomstige) docenten Duits?

De volgende deelvragen zijn geformuleerd om zicht te krijgen op factoren die invloed hebben op de professionele ontwikkeling tot vakdocent:

(1)    Wat is het beoogde en feitelijke handelingsrepertoire van de deelnemende (toekomstige) docenten m.b.t. de didactiek van vrij lezen?
(2)    Hoe nemen startende docenten mvt hun professionele vakdidactische ontwikkeling waar? Hoe nemen (aankomende/ervaren) docenten Duits hun vakdidactische mogelijkheden in de praktijk waar?
(3)    Wat is het feitelijke handelingsrepertoire van de (toekomstige/startende/ervaren) docenten Duits?
(4)    Welke rol speelt de deelname en/of het uitvoeren van vakdidactische onderwijsinnovatie voor de professionele ontwikkeling van docenten Duits?
(5)    Hoe kan collegiale samenwerking tussen aankomende, startende en ervaren docenten Duits en opleidingsinstituten worden vormgegeven om duurzame innovatieve expertiseontwikkeling te bevorderen?

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - overig
Afgesloten projecten
Project
Stolpersteine: slachtoffers van het nationaalsocialisme zichtbaar maken 01-01-2022 tot 31-08-2023
Algemene projectbeschrijving

In het aangevraagde project wordt samengewerkt met Stichting Stolpersteine, het Goethe-Institut Amsterdam en scholen in het voorgezet onderwijs. Sudenten van de bacheloropleiding Duitse taal en cultuur  dragen bij aan het onderzoek naar de slachtoffers van het nationaalsocialisme in Utrecht, de plaatsing van de Stolpersteine (struikelstenen) in de stad en de bevordering van de dialoog tussen wetenschappers aan de ene kant en vo-leerlingen en bewoners/bezoekers van de stad Utrecht aan de andere kant. Het project versterkt hierdoor een actieve herinneringscultuur in een inclusieve en pluriculturele samenleving.

Rol
Onderzoeksleider & uitvoerder & contactpersoon
Financiering
1e geldstroom Financering vanuit het Community Engaged Learning (CEL) ondersteuningsfonds
Projectleden
Project
Lehrkompetenzentwicklung für extensiven Leseunterricht (LEELU) 01-09-2016 tot 31-08-2019
Algemene projectbeschrijving

Das LEELU-Projekt nimmt die unbefriedigende Lesekompetenz und -sozialisation vieler europäischer Schüler zum Ausgangspunkt für ein innovatives Lehrerbildungsprojekt im Bereich Deutsch als Fremdsprache. Somit leistet LEELU einerseits einen Beitrag zur Steigerung der Lese- und Fremdsprachenkompetenz europäischer Schüler und bietet andererseits ein praxistaugliches Modell der länderübergreifenden Zusammenarbeit angehender und erfahrener Lehrpersonen in digitalen Netzwerken.
LEELU ist ein ERASMUS+ Projekt in Kooperation mit Kollegen der Universitäten Budapest, Palermo und Wien.

Rol
Uitvoerder
Financiering
3e geldstroom - EU Erasmus +
Overige projectleden
  • prof. dr. Ilona Feld-Knapp (Budapest)
  • Gabriella Perge (Budapest)
  • prof. dr. Sabine Hofmann (Palermo)
  • Roberta Abbate (Palermo)
  • prof. dr. Karen Schramm (Wien)
  • Marta Dawidowicz (Wien)