Het onderzoeksprogramma 'Didactiek van Levensbeschouwelijke vorming' richt zich op de relatie tussen onderwijs en levensbeschouwing in brede zin, zoals die zich manifesteert op het macro-niveau van onderwijsbeleid en onderwijsverzuiling, op het meso-niveau van het maatschappelijk middenveld en instituties (bijvoorbeeld 'de identiteit van de school' en 'het vak godsdienst/levensbeschouwing') en op het micro-niveau van de professionele en levensbeschouwelijke biografie van leerkrachten.
Vanaf 2012 is een samenwerkingsverband aangegaan met de Hogeschool Utrecht. In het Kenniscentrum Leren en Innoveren wordt een samenhangend onderzoeksprogramma uitgewerkt onder het thema 'Normatieve Professionalisering'.
In het gezamenlijke onderzoeksprogramma van UU en HU functioneert een onderzoeksgroep van ongeveer 20 onderzoekers rond het thema LeVo/NP.
Afgesloten promotieprojecten:
Dr. Bram (A.) de Muynck (promotiedatum: 10 april 2008)
Een goddelijk beroep; Spiritualiteit in de beroepspraktijk van leraren in het orthodox-protestants basisonderwijs. Dissertatie Vrije Universiteit
Financ.: Hogeschool Driestar Gouda
Prom.: prof.dr. Siebren Miedema, prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Adri Smaling
Dr. Inge (I.C.) Versteegt (promotiedatum: 22 december 2010)
Diversiteit in de klas: perspectieven van de leerkracht. Een kwalitatief-empirisch onderzoek naar de wijzen waarop leerkrachten in het protestants-christelijk primair onderwijs betekenis toekennen aan religieuze en etnische diversiteit van leerlingen. Proefschrift Universiteit Utrecht
Financ.: Besturenraad Voorburg (aio; 3-de geldstroom)
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Henk Tieleman
Dr. Marike Faber (promotiedatum: 30 januari 2012)
Identity dynamics at play. A theoretical and empirical analysis of the concept 'religious identity of a school' within a religiously diverse context in the Netherlands. PhD-thesis Utrecht University.
Financ.: aio (1-ste geldstroom)
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Henk Tieleman
Dr. Bas van den Berg (promotiedatum: 11 februari 2014)
Speelruimte voor dialoog en verbeelding. Basisschoolleerlingen maken kennis met religieuze verhalen. Proefschrift Universiteit Utrecht.
Financ.: Marnix Academie Utrecht
Prom.: prof.dr. Cok Bakker; co-prom.: dr. Ina ter Avest
Dr. Joantine Berghuijs (promotiedatum: 20 maart 2014)
New Spirituality and Social Engagement. PhD-thesis Utrecht University.
Financ.: eerste geldstroom UU (aio)
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Henk J. Tieleman; co-prom.: dr. Jos Pieper
Dr. Elsbeth Visser-Vogel MSc (promotiedatum: 19 mei 2015)
Religious identity development of orthoprax Muslim adolescents in the Netherlands. PhD-thesis Utrecht University
Financ.: Hogeschool Driestar, UU en PThU
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Marcel Barnard; co-prom.: dr. Jos de Kock (beg.)
Dr. George Lengkeek (promotiedatum: 25 november 2016)
Pedagogisch leiderschap. Het ondersteunen van vorming door onderwijs in exacte vakken. Delft: Eburon
Financ.: Onbezoldigd
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Henk Tieleman
Dr. Peter Mesker (promotiedatum: 6 juli 2018)
A little less balance in new teachers' professional development; An international teaching internship as a significant personal experience in becoming a teacher. PhD-thesis Utrecht University
Financ.: Hogeschool Utrecht
Prom.: prof.dr. Cok Bakker; co-prom.: dr.Hartger Wassink
Dr. Dian Fluijt (promotiedatum: 21 september 2018)
Passend onderwijzen met co-teaching; Studie naar de gemeenschappelijke betekenisverleningvan co-teaching teams. PhD-thesis Utrecht University
Financ.: Hogeschool Utrecht
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Elke Struijff
Dr. Edwin van der Zande (promotiedatum: 20 november 2018)
Life Orientation for Professionals; A narrative inquiry into morality and dialogical competency in Professionalisation. PhD-thesis Utrecht University. Utrecht: Parthenon
Financ.: Hogeschool Utrecht
Prom.: prof.dr. Cok Bakker; co-prom.: dr. Ina ter Avest
Dr. Jeannette den Ouden (promotiedatum: 9 september 2020)
Zachtjes schudden aan de boom; Een onderzoek naar rationales en kernpraktijken van 1ste graads docenten Godsdiens/Levensbeschouwing gericht op de levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling van hun leerlingen. Proefschrift Universiteit Leiden
Financ.: Universiteit Leiden + onbezoldigd
Prom.: prof.dr.ir. Fred Janssen, prof.dr. Cok Bakker
Dr. Pim Klamer (promotiedatum: 5 maart 2021)
Valuing the client or the property?; An examination of client-related judgement bias in real estate valuation. Proefschrift Universiteit Utrecht
Financ.: Hogeschool Utrecht
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr.ir. Vincent Gruis
Dr. Anne-Marije de Bruin-Wassinkmaat (promotiedatum: 3 december 2021)
Finding one's own way; Exploring the religious identity development of emerging adults raised in strictly Reformed contexts in the Netherlands. Proefschrift Protestantse Theologische Universiteit (PThU)
Financ.: Hogeschool Driestar, PThU
Prom.: prof.dr. Marcel Barnard, prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. Jos de Kock, dr. Elsbeth Vogel
Dr. Koen Wessels (promotiedatum: 24 juni 2022)
Pedagogy of entanglement. A response to the complex societal challenges that permeate our lives. PhD-thesis Utrecht University.
Financ.: Hogeschool Utrecht
Prom.: prof.dr. Cok Bakker, prof.dr. A.E.J. Wals; co-prom.: dr. George Lengkeek
Dr. Saro Lozano Parra (promotiedatum: 8 juli 2022)
The School as a Playground for Educational Friction. Understanding Democracy in Dutch Secondary Education. PhD-thesis Utrecht University.
Financ.: Ministerie OCW (promodoc-programma)
Prom.: prof.dr. Cok Bakker; co-prom: dr. Lucien van Liere
Dr. Robert Mentink (promotiedatum: 2 juni 2023)
De 'beliefs' van schoolleiders bij gespreid leiderschap. Over zelfbegrip van de schoolleider. Proefschrift Universiteit Utrecht.
Financ.: Thomas More Academie + onbezoldigd
Prom.: prof.dr. Cok Bakker; co-prom: dr. Remco Coppoolse