Ik ben een Reader in Environmental Humanities, in de afdeling Engels aan de Manchester Metropolitan University in het Verenigd Koninkrijk, en doe onderzoek en geef les in de disciplines literatuur, creatief schrijven en game studies. Ik ben co-directeur van het Manchester Game Centre, een onderzoeksgroep van meerdere faculteiten die werk aan games uit de kunsten, geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, bedrijfskunde en management, milieuwetenschappen en computerwetenschappen samenbrengt.
Als onderzoeker aan de Universiteit Utrecht werk ik samen met collega's in de Green Media-groep aan het door STRATEGIES Horizon-UKRI gefinancierde project. Ik maak deel uit van het projectmanagementteam voor STRATEGIES (A Sustainable TRAnsiTion for Europe's Game IndustrIES), dat de Europese game-industrieën ondersteunt bij het realiseren van hun potentieel als aanjagers van duurzame innovatie, het bijdragen aan het behalen van de doelen van de Europese Green Deal en het leveren van een economie die werkt voor mensen.
Mijn innovatieve onderzoek onderzoekt hoe cultuur, creativiteit en spel klimaatverandering en andere maatschappelijke problemen kunnen aanpakken. Werkend in Game Studies en Literatuur ontwikkel ik nieuwe benaderingen om de verbeeldingsvolle uitdaging aan te pakken die wordt gevormd door de milieucrisis en de bijbehorende gevoelens van machteloosheid onder gemarginaliseerde groepen. Sinds het behalen van mijn doctoraat in literatuurwetenschappen (2016) heb ik expertise ontwikkeld op verschillende gebieden: literaire kritiek en theorie, die ik heb ingezet op het gebied van Gothic Studies en kinderliteratuur; coproductie en participatieve onderzoeksmethoden, die ik heb ontwikkeld om de politiek van jongeren over klimaatverandering te ondersteunen; en Game Studies, waar ik een reputatie opbouw in gamedesign voor duurzaamheid en sociale impact. Hoewel deze onderzoeksgebieden verschillend zijn, smeedt mijn werk verwante verbindingen tussen hen.
Ik ben ook een creatieveling die werkt in de indie game design-ruimte. Mijn originele games zijn gepubliceerd bij indie game-distributeurs en ik ben momenteel bezig met het opzetten van een kickstartercampagne voor een nieuw rollenspel, Rooted in Crisis. Dit werk is gebaseerd op academisch onderzoek en probeert een brug te slaan tussen de academische wereld en de creatieve industrie.