Projecten
Project
Bridging continents: African-European youth collaborating for diverse digital futures 01-01-2025 tot 31-12-2027
Algemene projectbeschrijving

The overarching aim of the project is to expose and break down biases that contemporary societies face in the context of rapid digitalization and increasing resistance to diversity by learning from three unique contexts that empower youth to deal with these challenges. We will do so by organizing research-oriented, collaborative winter schools in 1) Uganda (2025) to explore digital literacy and health misinformation among diverse youth (in collaboration with Kampala International University and the NGO Junior Achievement Uganda); 2) Kenya (2026) to investigate resilience of disadvantaged and diverse youth in Africa's largest urban slum, Kibera, particularly the role of digital media in social entrepreneurship and political empowerment; and 3) Italy (2027) to study social cohesion and the creation of inclusive multicultural and multiethnic communities in times of increasing socio-political polarization in Europe. The predominant methods of data collection will be 1) community-engaged learning, meaning here the active involvement of local stakeholders in both designing and carrying out the research; and 2) qualitative and creative (digital) methods, drawing on narrative, audio-visual, arts-based and experiential forms of knowledge production that provide alternative and empowering channels for expression for youth and community members alike.

Rol
Uitvoerder
Financiering
1e geldstroom Youth Education and Life Skills, Dynamics of Youth
Afgesloten projecten
Project
Mediawijsheid van UU studenten bevorderen om te leren de betrouwbaarheid van digitale informatie te evalueren 01-01-2024 tot 31-12-2024
Algemene projectbeschrijving

Het is belangrijk dat studenten in vakken die ze volgen of voor hun scriptie betrouwbare bronnen kunnen gebruiken. Daarbij kan het ook handig zijn van online nieuwsartikelen gebruik te maken.

Dit educatieve onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht werkt samen met Sourcer (https://getsourcer.com), een organisatie die een tool levert die studenten helpt zelf de betrouwbaarheid van online nieuwsartikelen te beoordelen. We willen graag weten wat de ervaringen zijn van studenten met deze tool.

Daarom vragen we studenten in dit exploratieve project of ze deze tool voor ons zouden kunnen testen. Deelname is uiteraard geheel vrijwillig. Bovendien kunnen ze op elk moment besluiten hun deelname te stoppen, als ze zich later zouden bedenken. Ze ondertekenen ook een informed consent formulier. De ethische commissie van REBO heeft dit educatieve onderzoeksproject goed gekeurd. 

Als studenten meedoen, dan installeren we de tool op de laptop die ze gebruiken als ze op zoek gaan naar online nieuwsartikelen voor een vak of hun scriptie. Dit is een tracker die ze alleen gebruiken voor de online nieuwsartikelen die ze volgen en hoe ze daarmee werken. Dus alleen de resultaten van hun zoekacties naar online nieuwsartikelen worden gevolgd (geanonimiseerd, niet tot hun persoon te herleiden), hun andere zoekacties op het internet worden niet gevolgd. En de antwoorden op de vragen over hun ervaringen met de Sourcer tool die we ze afloop van het project zullen stellen, kunnen evenmin tot hun persoon worden herleid. 

Rol
Uitvoerder
Financiering
3e geldstroom - overig YELS, Youth Education & Life Skills , strategisch thema Dynamics of Youth, Utrecht University
Overige projectleden
  • Wout Haakman MSc