Projecten
Project
Adapt! Preparing societies for future crises 01-01-2025 tot 01-01-2035
Algemene projectbeschrijving

Met Adapt! wordt interdisciplinair onderzoek gedaan naar crises.

In tijden van crises komen de veiligheid, welvaart en de kernwaarden van een open samenleving al snel in gevaar. Deze dreigingen vragen om aanpassingsvermogen van samenlevingen en overheden. Binnen Adapt! willen we meer kennis en kunde opbouwen om samenlevingen voor te bereiden op toekomstige crises. Waarom gaan sommige samenlevingen bijvoorbeeld beter om met crises dan andere, wat zijn de best practices en wat kunnen we hiervan leren voor de toekomst? 

Het onderzoek richt zich op drie soorten crises: natuurrampen, gewelddadig extremisme en pandemieën. Een belangrijk onderdeel van Adapt! is de samenwerking met verschillende groepen in de samenleving. We willen burgers en professionals samenbrengen om onderzoeksresultaten te vertalen naar instrumenten en strategieën die samenlevingen helpen om crises te doorstaan. 

Adapt! bestaat uit een team van onderzoekers afkomstig van verschillende universiteiten. Het kernteam bestaat uit: Beatrice de Graaf, Arjen Boin, Kees van den Bos, Scott Douglas, Ellen Giebels, Lotte Jensen, Paul van Lange en Rik Peels. Daarnaast bestaat het team uit Postdocs en Aio’s die in de verschillende werkpakketten onderzoek doen. 

Adapt! heeft twee hoofddoelen: 

Het eerste doel is te achterhalen wat de bepalende factoren waren bij succesvolle reacties op crises in het verleden. Dit doen we door te kijken naar crises en rampen die zich hebben afgespeeld tussen 1800 en nu. Dit stelt ons in staat contextuele en historisch gefundeerde, bruikbare en uitvoerbare kennis te vergaren.

Ons tweede doel is het creëren van een permanente, open, internationale en interdisciplinaire infrastructuur. We richten de Adapt Academy op om deze doelstelling te bewerkstelligen.

Doe mee aan ons onderzoek  en neem contact op!

Website: https://adapt-academy.nl/ 

E-mail: adapt-academy@uu.nl.

Linkedin: Adapt! Preparing societies for future crises

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
2e geldstroom - NWO NWO Zwaartekracht beurs
Project
Reimagining Religion, Security and Social Transformation 01-09-2022 tot 31-12-2025
Algemene projectbeschrijving

Het project Reimagining Religion, Security and Social Transformation is onderdeel van de kennisagenda van het programma Joint Initiative for Strategic Religious Action (JISRA).

Als onderdeel van de JISRA Kennisagenda zal dit project input leveren voor de studie van religie en veiligheid en voor het beleid en de praktijk om de rol van religie in conflict, geweld en sociale transformatieprocessen te adresseren. Binnen dit project focussen de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen op de landen Nigeria, Kenia en Indonesië. Hoofdonderzoekers (PI's) van het project zijn prof. dr. Beatrice de Graaf (UU) en prof. dr. Erin Wilson (RuG).

Het onderzoek van de Universiteit Utrecht heeft tot doel om de bijdrage van religie terug te brengen in het domein van onderzoek naar conflict en politiek geweld. Zij maakt daarbij gebruik van een narratieve benadering. Het onderzoek richt zich op de (religieuze) verhalen die door verschillende religieuze actoren worden gebruikt met betrekking tot gewelddadig extremisme. Dit betreft zowel de daders, regeringsfracties, slachtoffers als wel de bredere samenleving. Verder zal het project zich concentreren op CVE-processen (Countering Violent Exremism). Het zal de strategieën identificeren en analyseren die worden gebruikt door religieuze leiders voor intra- en interreligieuze betrokkenheid om de gevolgen van gewelddadig extremisme en uitsluiting in hun gemeenschappen te overwinnen.

Het onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen richt zich op de vraag hoe religieuze actoren de discussie over het recht op FoRB benaderen binnen hun eigen gemeenschappen (intra-religieus), met andere religieuze gemeenschappen (inter-religieus) en met andere niet-religieuze actoren (extra-religieus), waaronder de overheid (nationaal en internationaal) en het maatschappelijk middenveld (nationaal en internationaal). In het bijzonder richt het project zich op de vraag hoe religieuze actoren omgaan met de sociaal-politieke gevoeligheden die samenhangen met concepten, praktijken en discoursen als "religie", "geloof", "vrijheid" en "mensenrechten" in interculturele contexten.  De onderzoekers van beide universiteiten werken samen en brengen de resultaten samen in een rapport.

Het Joint Initiative for Strategic Religious Action (JISRA) is een samenwerkingsverband van 50 maatschappelijke organisaties gevestigd in Ethiopië, Indonesië, Irak, Kenia, Mali, Nigeria en Oeganda (met ondersteunende lobby en belangenbehartiging in Europa en de VS). Dit internationale, interreligieuze partnerschap voert een vijfjarig programma uit om vreedzame en rechtvaardige samenlevingen te bevorderen waar iedereen vrijheid van godsdienst en overtuiging geniet (FORB). Het consortium ondersteunt religieuze actoren - met name vrouwen en jongeren - om een speler te worden in het bevorderen van vrede en inclusie en het belang hiervan te behartigen.

Het consortium bestaat uit Mensen met een Missie (penvoerder van het consortium), Search for Common Ground, Tearfund NL/UK en Faith to Action Netwerk. Zie voor meer informatie over het JISRA-project de websites van de consortiumpartners. Tearfund, Mensen met een Missie, Search for Common Ground, Faith to Action Network.

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
3e geldstroom - overig
Overige projectleden
  • Prof. dr. Erin Wilson
  • dr. Eva Krah
Project
Ter Info - Terrorisme bespreekbaar maken in de klas 01-07-2017
Algemene projectbeschrijving

Ter Info is een mobiele website gericht op het vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid tegen terrorisme in het primair en voortgezet onderwijs. Het platform helpt docenten om terrorisme op een duidelijke, feitelijke, verantwoorde en verbindende manier te bespreken met verschillende leeftijdsgroepen. Ter Info biedt beknopte en evenwichtige informatie en de nodige pedagogische handvatten om klassikaal het gesprek aan te gaan over terrorisme. Het aangeboden materiaal, ontwikkeld door experts in samenspraak met onderwijsprofessionals, richt zich op leerlingen met verschillende achtergronden en uit verschillende leeftijdsgroepen. Aan de hand van actuele artikelen wordt duidelijk: wat is er gebeurd, hoe verklaren we dat, en wat betekent het voor de leerlingen zelf?

Bij het platform zijn studenten en docenten van onder meer pedagogiek, geschiedenis en informatiekunde betrokken, met medewerking van het UU-wetenschapsknooppunt, en in samenwerking met scholen, onderwijsbesturen en andere maatschappelijke actoren in Utrecht.

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
3e geldstroom - overig Gemeente Utrecht (Utrecht Zijn Wij Samen) en NCTV