Leeropdracht
Tekstuele cultuur in de Renaissance
Benoemingsdatum 01-09-2012
Oratiedatum 27-11-2013
Profiel

Arnoud Visser is hoogleraar bij het departement Talen, Literatuur en Communicatie. Zijn leeropdracht richt zich op de bestudering van de tekstuele cultuur in de Renaissance. Hij is daarnaast director van het Humanities Honours Programme.

Zijn onderzoek richt zich op de intellectuele cultuur in de vroegmoderne tijd. Hij is in het bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis van het lezen, en in de impact van de Reformatie op het humanisme. Momenteel werkt hij aan twee onderzoeksprojecten. Hij is coördinator van het digitale platform voor de bestudering van historisch leesgedrag, Annotated Books Online (een samenwerkingsverband met partners in Amsterdam, Gent, University College Londen, Princeton en York). Daarnaast zet hij een project op over de geschiedenis van literaire roem in de Renaissance.

Hij publiceerde ondermeer:

  • Reading Augustine in the Reformation: The Flexibility of Intellectual Authority in Europe, 1500-1620 (Oxford: Oxford University Press, 2011)
  • Joannes Sambucus and the Learned Image: The Use of the Emblem in Late-Renaissance Humanism (Leiden: Brill, 2005)
  • samen met Karl Enenkel (red.), Mundus Emblematicus: Studies in Neo-Latin Emblem Books (Turnhout: Brepols, 2003)

 

 


Onderzoek naar leessporen: hier Bernardo Bembo's exemplaar van Plinius' brieven (Stanford UL).
Gegenereerd op 2017-09-22 04:51:49
Curriculum vitae

Gepromoveerd aan de Universiteit Leiden (2003). Voor zijn komst naar Utrecht in 2011 was hij verbonden aan de universiteiten van St Andrews, Leiden en UvA-Amsterdam. Als onderzoeker kreeg hij fellowships en beurzen van de Royal Society of Edinburgh, het Institut d’Histoire de la Réformation in Genève, het Netherlands Institute for Advanced Study in Wassenaar, en Princeton University Library. Hij is Associate Member van het Centre for Editing Lives and Letters, University College, London.

Gegenereerd op 2017-09-22 04:51:49

 

Publicaties van voor 2011 staan onderaan apart vermeld.

 

 

Sleutelpublicaties

Visser, A.S.Q. (2017). Irreverent Reading - Martin Luther as Annotator of Erasmus. Sixteenth Century Journal, 48 (1), (pp. 87-109).

Pollmann, Karla, Otten, Willemien, Visser, A.S.Q. & (e.a.), (e.a.) (2013). The Oxford Guide to the Historical Reception of Augustine. Oxford: Oxford University Press, co-editor .

Alle publicaties
  2017 - Wetenschappelijke publicaties
Visser, A.S.Q. (2017). Irreverent Reading - Martin Luther as Annotator of Erasmus. Sixteenth Century Journal, 48 (1), (pp. 87-109).
  2017 - Populariserende publicaties
Visser, A.S.Q. (2017). Wereldvreemd. Neerlandia: Nederlands-Vlaams tijdschrift voor taal, cultuur en maatschappij, 121 (1), (pp. 21).
  2016 - Wetenschappelijke publicaties
Visser, A.S.Q. (2016). Erasmus, Luther, and the Margins of Biblical Misunderstanding. In Ann Blair & Anja-Silvia Goeing (Eds.), For the Sake of Learning - Essays in Honor of Anthony Grafton (pp. 232-250). Leiden: Brill.
Visser, A.S.Q. (2016). Poetiken des Blätterns. Christoph Benjamin Schulz. Literatur, Wissen, Poetik 4. Hildesheim: Olms, 2015. Renaissance Quarterly, 69 (4), (pp. 1559-1560) (2 p.).
Visser, A.S.Q. (2016). Sari Kivistö, The Vices of Learning: Morality and Knowledge at Early Modern Universities. History of universities, 29 (1), (pp. 203-206).
  2016 - Populariserende publicaties
Visser, A.S.Q. (2016). De tentoonstelling als ervaring. Neerlandia / Nederlands van nu, 120 (4), (pp. 44).
Visser, A.S.Q. (2016). Érasme de Rotterdam : comment saisir un intellectuel insaisissable. Septentrion, 45 (2), (pp. 88-90).
Visser, A.S.Q. (2016). Het gebruik van het verleden. Neerlandia: Nederlands-Vlaams tijdschrift voor taal, cultuur en maatschappij, 120 (3), (pp. 29).
Visser, A.S.Q. (2016). Luis in de pels. Neerlandia: Nederlands-Vlaams tijdschrift voor taal, cultuur en maatschappij, 120 (2), (pp. 27).
Visser, A.S.Q. (2016). Wereldburger in hangmat. Neerlandia: Nederlands-Vlaams tijdschrift voor taal, cultuur en maatschappij, 120 (1), (pp. 28).
  2016 - Overige resultaten
A.S.Q. Visser (13-10-2016) Margins of Interpretation
Visser, A.S.Q. & Dietz, F.M. (2016). Otto van Veen - Buitenbeentje en multitalent.
A.S.Q. Visser (20-02-2016) Presentatie ikv ANV-leerstoel
A.S.Q. Visser (28-01-2016) Public Intellectuals before Modernity: Renaissance Humanism and the European Republic of Letters
A.S.Q. Visser (31-03-2016) Reading Erasmus through Luther’s Eyes
A.S.Q. Visser (04-03-2016) Roemzucht: de geschiedenis van een omstreden verlangen
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Visser, A.S.Q. (2015). Humanistes du Bassin des Carpates, II: Johannes Sambucus. International Journal of the Classical Tradition, 22 (2).
  2015 - Populariserende publicaties
Visser, A.S.Q. (2015). De kunst van het leren. Neerlandia / Nederlands van nu, 119 (2), (pp. 33) (1 p.).
Visser, A.S.Q. (2015). Hoe actueel is de Tachtigjarige Oorlog. Neerlandia / Nederlands van nu, 119 (4), (pp. 21) (1 p.).
Visser, A.S.Q. (17-09-2015). Kennisuitwisseling tussen Noord en Zuid. Neerlandia / Nederlands van nu, 119 (3), (pp. 21) (1 p.).
  2015 - Overige resultaten
A.S.Q. Visser (27-03-2015) Famous humanists on fame
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Visser, A.S.Q. & Calis, R. A. (2014). Building a Digital Bookwheel Together: Annotated Books Online and the History of Early Modern Reading Practices. Bibliothecae.it: Rivista di studi semestrale, 3 (1), (pp. 63-80) (18 p.).
  2014 - Overige resultaten
A.S.Q. Visser (16-10-2014) “Du bist nicht fromm! How Luther Annotated Erasmus’ New Testament”
A.S.Q. Visser (11-07-2014) “Studying Renaissance Readers Interactively: The Annotated Books Online Project”
A.S.Q. Visser (29-03-2014) Annotations in Early Printed Books
A.S.Q. Visser (13-11-2014) Early Modern Masterclass: Annotated Books Online
A.S.Q. Visser (14-04-2014) Tracing Renaissance Readers in Their Books
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
Visser, A.S.Q. (2013). Augustine in Renaissance Humanism. In Pollmann, Otten, Visser (e.a., e.a.) (Eds.), The Oxford Guide to the Historical Reception of Augustine (pp. 68-74) (7 p.). Oxford: Oxford UP.
Visser, A.S.Q. (2013). book review Donne's Augustine: Renaissance Cultures of Interpretation. Journal of Ecclesiastical History, 64, (pp. 184-185) (2 p.).
Visser, A.S.Q. (2013). book review Scholarship, Commerce, Religion: The Learned Book in the Age of Confessions, 1560-1630. American Historical Review, 118, (pp. 1241-1242) (2 p.).
Pollmann, Karla, Otten, Willemien, Visser, A.S.Q. & (e.a.), (e.a.) (2013). The Oxford Guide to the Historical Reception of Augustine. Oxford: Oxford University Press, co-editor .
  2013 - Overige resultaten
Visser, A.S.Q. (27-11-2013). In de gloria: literaire roem in de Renaissance. (35 p.). Den Haag: ANV.
  2012 - Wetenschappelijke publicaties
Visser, A.S.Q. (2012). book review Too Much to Know: Managing Scholarly Information Before the Modern Age. Erasmus of Rotterdam Society Yearbook, 32, (pp. 110-112) (3 p.).
  2012 - Vakpublicaties
Visser, A.S.Q. (2012). book review Inventing Authority: The Use of the Church Fathers in Reformation Debates over the Church Fathers. Journal of Ecclesiastical History, 63, (pp. 406) (1 p.).
  2012 - Overige resultaten
Visser, A.S.Q. & Stronks, E. (2012). Annotated Books Online.
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
Visser, A.S.Q. (2011). Erasmus, the Church Fathers and the Ideological Implications of Philology. Erasmus of Rotterdam Society Yearbook, 31, (pp. 7-31) (25 p.).
  2011 - Vakpublicaties
Visser, A.S.Q. (2011). Scholars in the Picture: The Representation of Intellectuals on Medals and Emblems. In Billy Grove & Alison Saunders (Eds.), Transmigrations: Essays in Honour of Alison Adams and Stephen Rawles (pp. 139-159) (21 p.). Glasgow and Geneva: Centre for Emblem Studies / Droz.

 

Publicaties voor 2011

Boeken (Monografieën)

A. S. Q. Visser, Joannes Sambucus and the Learned Image: The Use of the Emblem in Late-Renaissance Humanism (Leiden: Brill, 2005).  


Boeken (geredigeerd)

Karl A. E. Enenkel, Arnoud S. Q. Visser (eds.), Mundus Emblematicus: Studies in Neo-Latin Emblem Books (Turnhout: Brepols, 2003).

Arnoud Visser (ed.), In Search of the Republic of Letters: Intellectual Relations Between Hungary and the Netherlands (1500-1800) (Wassenaar: NIAS, 1999).

A. S. Q. Visser (comp. and ed.), P. G. Hoftijzer, B. Westerweel (co-eds.) , Emblem Books in Leiden. A Catalogue of the Collections of Leiden University Library, the Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden, and Bibliotheca Thysiana (Leiden: Primavera Press, 1999).


Artikelen in tijdschriften

‘How Catholic was Augustine? Confessional Patristics and the Survival of Erasmus in the Counter-Reformation’, Journal of Ecclesiastical History 61 (2010), 86-106.

‘Reading Augustine Through Erasmus’ Eyes: Humanist Scholarship and Paratextual Guidance in the Wake of the Reformation’, Erasmus of Rotterdam Society Yearbook 28 (2008), 67-90.

‘Escaping the Reformation in the Republic of Letters: Confessional Silence in Latin Emblem Books’, Church History and Religious Culture 88 (2008), 139-167.

‘Neither Protestant nor Catholic: Augustine and Confessional Neutrality in Humanist Emblem Books’, Emblematica 16 (2008), 319-334.

‘Icons of the Past: Joannes Sambucus and the Medical Republic of Letters’, Ars 40 (2007), 19-29.

‘Practica poetica: de marges van imitatio in humanistische embleemboeken’, De zeventiende eeuw 21 (2005), 210-227.

‘Ridicula Ambitio: The Social Function of Humour in the Emblems of Joannes Sambucus’, Humanistica Lovaniensia 53 (2004), 199-218.


Bijdragen aan boeken

‘Nuchtere lessen voor het dagelijks leven’, in Garrelt Verhoeven (red.), Papieren pracht uit de Amsterdamse Gouden Eeuw: Geschenken van het Dr. Th. J. Steenbergen Fonds (Amsterdam: Vossiuspers UvA, 2011), 47-51.

 ‘Hoe Cupido Nederlands leerde’, in Garrelt Verhoeven (red.), Papieren pracht uit de Amsterdamse Gouden Eeuw: Geschenken van het Dr. Th. J. Steenbergen Fonds (Amsterdam: Vossiuspers UvA, 2011), 39-45.

‘Scholars in the Picture: The Representation of Intellectuals on Medals and Emblems’, in Alison Adams, Laurence Grove (eds), Essays in Honour of Alison Adams and Stephen Rawles (Glasgow/Geneva: Centre for Emblem Studies/Droz 2011), 139-159.

‘The Authority of Augustine in the Early Reformation: The Examples of Hoogstraeten and Erasmus’, in Mette Bruun and David Colwing (eds), Commonplace Culture in Western Europe in the Early Modern Period: Reformation, Counter-Reformation and Revolt (Leuven: Peeters, 2011), 39-50.

‘Jean Le Clerc (ed.), Appendix Augustiniana’, in Rob Faessen, Bernard Deprez (e.a., eds.), The Jesuits of the Low Countries: Identity and Impact (1540-1773) (Leuven: Peeters, 2009), 233-236.

‘Commonplaces of Catholic Love: Otto van Veen, Michel Hoyer and St Augustine between Humanism and the Counter-Reformation’ in: Els Stronks, Peter Boot, Dagmar Stiebral (eds.), Learned Love: Proceedingsof the Emblem Project Utrecht Conference on Dutch Love Emblems and the Internet (The Hague: Dans, 2007), 33-48.
[http://emblems.let.uu.nl/project_proceedings.html].

‘Bedwell, Grotius en de schim van Scaliger: Een humanistisch epigram als diplomatiek instrument’ in Kasper van Ommen (a.o., eds.), Aangeraakt: Boeken in contact met hun lezers. Een bundel opstellen voor Wim Gerritsen en Paul Hoftijzer (Leiden: Scaliger Instituut - Universiteitsbibliotheek Leiden, 2007), 129-134.

‘Justus Lipsius en Joannes Sambucus’ in: J. De Landtsheer and D. Sacré (eds.), Justus Lipsius: Een geleerde en zijn Europese Netwerk [Supplementa Humanistica Lovaniensia XXI] (Leuven: Leuven University Press, 2006), 102-109.

‘From the Republic of Letters to the Olympus: The Rise and Fall of Medical Humanism in 67 Portraits’ in: Jan Frans van Dijkhuizen (a.o., eds.), Living in Posterity. Essaysin Honour of Bart Westerweel (Hilversum: Verloren Publishers, 2004), 299-313.

‘Why did Christopher Plantin Publish Emblem Books?’ in: Alison Adams, Marleen van der Weij (eds.), Dutch EmblemsandBook History (Glasgow: Glasgow University Press, 2003), 63-78. ‘Name-Dropping and Networking. Dedications as a Social Instrument in the Emblems of Joannes Sambucus’ in: Wolfgang Harms, Dietmar Peil (eds.), Multivalence and Multifunctionality of the Emblem. Proceedings of the 5th International Conference of the Society for Emblem Studies (Bern: Peter Lang, 2002), 355-368.

‘The Uses of Ancient History in the Emblems of Joannes Sambucus (1531-1584)’ in: K.A.E. Enenkel, J. De Landtsheer, J.L. de Jong (eds.), Recreating Ancient History. Episodes from the Greek and Roman Past in the Arts and Literature of the Early Modern Period (Leiden: Brill, 2001), 269-285.   Electronic publications French Emblems at Glasgow: various contributions on Joannes Sambucus and Hadrianus Junius (translations, introductions). URL: http://www.emblems.arts.gla.ac.uk/french/  


Recensies


I have regularly contributed book reviews to various journals, including Church History and Religious Culture, Emblematica, Erasmus of Rotterdam Society Yearbook, Journal of Ecclesiastical History, Modern Language Review, Quaerendo, Renaissance Quarterly, Sixteenth Century Journal.

^ naar boven
Gegenereerd op 2017-09-22 04:51:50

Afgesloten projecten

Project:
Annotating History: Managing Digitized Heritage Interactively 01-02-2016 tot 31-01-2017
Algemene projectbeschrijving

In dit project werken (academische) onderzoekers, uitgeverij en erfgoedinstellingen samen aan het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden voor het annoteren van gedigitaliseerd erfgoed (zoals historische gedrukte boeken, archiefstukken en beeldmateriaal). Het doel is het professionaliseren en breed toepasbaar maken van het prototype annotatietool dat in 2012-2014 is ontwikkeld door Informaticastudenten en historisch onderzoekers van de Universiteit Utrecht binnen het NWO-Project Annotated Books Online

In Annotating History wordt een ontwerp gemaakt voor een annotatie-instrument dat gebruikers in staat stelt digitaal erfgoed flexibel te ordenen en interactief met nieuwe kennis te verrijken. Het project richt zich op verschillende groepen gebruikers (van professionele academici en erfgoedbeheerders tot amateurhistorici). Deze tool zal bovendien nieuwe samenwerking en uitwisseling stimuleren, bijvoorbeeld in onderwijstoepassingen en crowdsourcing-projecten. 

Om dit ontwerp te kunnen realiseren, brengt Annotating History eerst de specifieke behoeften van academici, uitgevers en erfgoedinstellingen (musea en bibliotheken) in kaart. Op basis van vier concrete use cases en tests met het prototype zal vervolgens het ontwerp voor de tool opgesteld worden.
Annotating History beoogt drie resultaten te bereiken: 

a. het leveren van een ontwikkelplan met een technische analyse dat aangeeft hoe de bestaande tool van Annotated Books Online kan worden omgebouwd tot een breder inzetbaar instrument voor onderzoek en educatie; 

b. het opzetten van een digitale omgeving voor een internationaal netwerk rondom de betrokken partners om kennis uit te wisselen over het annoteren van historisch erfgoed; 

c. het indienen van een Europese aanvraag (MSCA-ITN) voor training van young professionals in gebruikspraktijken én technische achtergronden van digitaal annoteren.

 
Rol: Onderzoeksleider Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Overige projectleden:
  • Marti Huetink (Brill Publishers)
  • Liesbeth Hugenholtz (Brill Publishers)
  • Frans Havekes (Brill Publishers)
  • Wendy Landewé (Museum Huis Doorn)
  • Martijn Visser (Museum Huis Doorn)
  • Etienne Posthumus (Arkyves)
Project:
Annotated Books Online: A Collaboratory for the Study of Reading and the Circulation of Ideas in Early Modern Europe. 01-10-2011 tot 01-11-2014
Algemene projectbeschrijving

This collaborative project offers a virtual research environment (www.annotatedbooksonline.com) and publication platform for a young and growing field in cultural history: the study of early modern reading practices. Partners are Paul Dijstelberge (Amsterdam), Arnthony Grafton (Princeton), Lisa Jardine, Jürgen Pieters (Gent), Bill Sherman (York), Els Stronks (Utrecht) and Garrelt Verhoeven (Amsterdam). 


Proceeding from the idea that reading constitutes a crucial form of intellectual exchange, the collaborators will collect and enhance evidence of how readers used their books to build knowledge and assimilate ideas. This is especially pertinent since the early modern period, just like the twenty-first century, saw the revolutionary rise of a new medium of communication which helped shape cultural formation and intellectual freedom. Although widely recognized as a promising approach with important theoretical implications, currently the study of reading practices still largely depends on individual researchers, whose work is seriously hampered by the limited access to an inherently fragmented body of material. The proposed collaboratory will connect scholarly expertise and provide added value to digital sources through user-generated content (e.g. explanatory material or fuller scholarly syntheses) in an electronic environment specifically designed for research and teaching purposes. It will offer, in short, an academic Wikipedia for the history of reading and the circulation of ideas. The project will create a transnational platform that enables scholars to (1) view, connect and study annotated books and readers' notes, (2) offer training to students and young researchers in handling readers' traces, and (3) make results freely accessible for teaching purposes, as well as for broader general interest by means of exhibitions, digital presentations and general publications. In order to expand this structural network, the principal partners in the collaboratory will prepare an application for a Marie Curie Initial Training Network.


Zie: http://www.annotatedbooksonline.com

 
Rol: Onderzoeksleider & uitvoerder & contactpersoon Financiering
2e geldstroom - NWO: Internationalisering Geesteswetenschappen
Projectleden
Overige projectleden:
  • Paul Dijstelberge (Amsterdam)
  • Anthony Grafton (Princeton)
  • Lisa Jardine (UCL
  • London)
  • Jürgen Pieters (Gent)
  • Garrelt Verhoeven (Amsterdam)
Gegenereerd op 2017-09-22 04:51:50
Nevenfuncties
Gegenereerd op 2017-09-22 04:51:50
Volledige naam
prof. dr. A.S.Q. Visser Contactgegevens
Transcomplex

Trans 10
Kamer -
3512 JK  UTRECHT

Transcomplex

Trans 10
Kamer 1.64
3512 JK  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 6007
Transcomplex

Trans 10
Kamer 1.64
3512 JK  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 6007
Transcomplex

Trans 10
Kamer 1.64
3512 JK  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 6007
Postadres
Trans 10
3512 JK    UTRECHT
Gegenereerd op 2017-09-22 04:51:50
Laatst bijgewerkt op 18-09-2017